Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

B Electric Drive vs e-Golf

Startet av Softblue, søndag 15. februar 2015, klokken 16:46

« forrige - neste »

kvolle6

Hei - jeg venter selv på en B-klasse og har fulgt med Range-diskusjoner både i elbilforum og i USA. Dessverre tror jeg ikke du kan regne med 160km i en lading på en typisk norsk vinterdag. BoS selgeren min sa at om jeg bruker alt av tenkelig energi i bilen, full varme - høy hastighet etc, så SKAL den klare minimum 80km. Den gode nyheten er derfor at du alltid skal klare å komme deg til jobb.....

Vinterstid er det flere utfordringer, hvor en viktig en er at dersom du starter fra jobb med en iskald bil en vinterdag, så vil det gå mye energi i å varme både deg og bil/batteri.

Ser at en tidlig uhøytidlig test men under realistiske forhold (kjører som normalt) estimerer vinter-range til 130-140km for en B-klasse. Med det lille vi har av erfaring fra Norge så langt, så er det dette jeg forholder meg til for neste vinter. Range+ gir deg litt til, så med Range+ og forsiktig kjøring en tørr vinterdag så går kanskje T/R på 160km dersom farten ikke er for stor.

Jeg ville nok ikke basert meg på dette strekket uten lading på jobb, derimot så tror jeg vil lading på jobb og en B-klasse gi deg den rekkevidden ekstra som kan ta unna for de ekstreme snø og vinterforholdene - omkjøring etc.......

Bjorn

Jeg syntes valget mellom B elektrisk og e-Golf er enkelt. Det er tross alt to vidt forskjellige biler. e-Golf en lav bil som er relativ stiv. B elektrisk høyere bakkeklaring og mer komfort. Kjøremessig blir derfor slike biler meget forskjellige. En lav og stiv bil ligger mye bedre på veien, kan kjøre fortere i svinger og tilbyr mer morsom og sportslig kjøreopplevelse. En høyreist bil gir bedre oversikt, er som oftest mykere og man kan sette seg rett inn i den.
Som regel foretrekker de unge en lav bil som e-Golf og eldre folk en høyreist som B elektrisk.

I tillegg er B elektrisk en større bil med spesielt mye større bagasjerom og burde ikke da valget gi seg selv?

Jeg har kun kjørt B elektrisk av disse, men har sittet inni i e-Golfen også. Ser at det var en som nevnte at B elektrisk hadde bedre plass i baksetene og det er jeg ikke helt enig i. B elektrisk har som Leaf og i3 veldig høyt gulv i baksetene som gjør at det fort blir ubehagelig for voksne og sitte lenge i bilen. e-Golf har ikke det og knærne kommer mye lavere som er langt bedre.

Ellers så må jeg si B elektrisk var en fin bil å kjøre og veldig godt støyisolert (kjørte de største dekkene) og som jeg anbefalte til min mor. Ikke i nærheten av de sportslige kjøreegenskapene som min BMW 1-serie (og som e-Golfen nok vil komme nærmere), men dette er tross alt ikke en bil til meg. Hun vil gjerne ha en høyreist bil og da er denne det eneste alternativet sammen med Kia Soul og BMW i3. Soul og i3 er derimot ikke aktuelle av flere grunner og min mor bestilte en B elektrisk til 312 000 kr totalt. Mulig hun vil legge på cruise control, men ellers syntes jeg det var mer enn nok ekstra utstyr i det valget. Det er fort gjort å kjøpe mye dill dall som man egentlig har liten eller ingen bruk for. Fjernstyring og oppvarming med mobil hadde ikke vært så dumt, men hun har garasje og er pensjonist og behovet er derfor ikke stort.

Det kurante med B elektrisk er dessuten at den ikke er fult så høy som en SUV. Med enda mer bakkeklaring, så går det mer utover kjøreegenskapene. B elektrisk har her en fin kombinasjon og man setter seg rett inn i bilen framfor opp. Men skal heller ikke legge skjul på at en slik bil blir en nedtur å kjøre for min del sammenlignet med min BMW til tross for at akselerasjonen i Merces er mye bedre. BMWen ligger klistret på veien og gir en helt annen kjøreopplevelse. i3 er derimot ikke noe bedre og den synes jeg for dyr i forhold til størrelsen. Dessuten var den utrolig kjølig i kupeen når det blåste en god del ved en prøvetur. Fikk ikke varme før etter 20 minutter med 24c på varmeapparatet. En Leaf som jeg prøvde rett etterpå virket mye bedre isolert (satte den på 21c) og var også bedre å kjøre. Selv om jeg liker godt BMW, så er i3 en av de minst interessante elbilene slik jeg ser det.

Ønsker man en høyreist elbil og har økonomi til det, så anser jeg B elektrisk som det beste alternativet. Innebærer selvsagt at man kan klare seg uten hurtiglader, noe f.eks min eldre mor gjør helt fint. For henne er det en bybil og som skal brukes til hytten som ikke er så langt unna og bruk av ferge. Rekkevidden til det er mer enn god nok og hun vil alltid lade om natten.

Softblue

#17
B-klassen har større batteri men er også større og tyngere. Jeg antar derfor rekkevidden vil være tilnærmet lik som e-golf.

                                                 VW e-golf         Mercedes B Electric Drive
Lengde mm                                4270                4389
Bredde mm                                1799                1812
Høyde mm                                 1473                1599
Sprovidde foran og bak             1543/1512        1544/1551
Akselavstand                              2631                2699
Bagasjerom liter                         341/1231          501/1456
Egenvekt                                    1510                 1725
Nyttelast                                     450                   445
Totalvekt                                     1960                 2170
Motor hk/kw                               115/85              179/132
Dreiemoment, Nm                      270                   340
Batterikapasitet kWh                  24,2                  28 (uten Range Plus)
Ladetid, AC 2,3 kW, timer           13                     9 (230V/13A stikkontakt)
Ladetid, AC 3,6 kW, timer           8                       9 (230V/13A stikkontakt)
Ladetid, AC 11 kW, timer        Ikke tilgjengelig     2,4 (400V/16A ladestasjon) 
Ladetid, DC 40 kW, timer            0,5                    Ikke tilgjengelig
Akselrasjon 0-100, sekunder     10,4                   7,9
Toppfart                                      140                   160
Kwh/100 km blandet kjøring      12,7                  16,6
NEFZ-syklus km                        190                   200
Rekkevidde sommer                  130-190            Ikke oppgitt
Rekkevidde vinter                      100-130            Ikke oppgitt

Opplysningene er tatt fra VW og Mercedes tekniske opplysninger på nettet.

Opplysninger om egenvekt i henhold til direktiv 92/21/EF i någjeldende utgave (bilens masse basert på kjøreklar bil med drivstofftank 90 % fylt, fører 68 kg og 7 kg bagasje) for bil med standardutstyr. Tilleggsutstyr og tilbehør øker som regel vekten noe med tilsvarende reduksjon i nyttelasten.

B-klassen har Tesla-ladesystem, tilsvarende en Tesla S60 med enkeltlader, som er på 11 kw, men uten tilgang på DC SuperCharger.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Bjorn

Det er ikke bare vekten som har betydning, men hvor aerodynamisk bilen her. Her har også e-Golf en fordel. En høyreist bil vil alltid får større luftmotstand.

Det er vel grunnen til at Tesla Model X får en god del lavere rekkevidde enn Model S.

Softblue

Da har jeg kjørt både B Electric Drive og E-golf. Mitt inntrykk er at Mercedes og VW har kommet omtrent til samme resultatet. Begge er gode og solide å kjøre. E-golfen jeg kjørte hadde skinninteriør og hadde absolutt en hvis premiumfølelse. Klimaanlegget stod på 22 grader og ga kald luft i solværet. Forskjellen er at B-klassen har en mer oppreist kjørestilling og føles større innvendig. I E-golf sitter man mer ned på veien og bilen føles litt mindre. Jeg syntes golfen trillet veldig lett og man behøvde ikke bruke mye gasspedal for å holde normal hastighet mellom 60-80 km/t. Men jeg tror man lever godt uansett om man velger den ene eller den andre. Begge er ganske stille innvendig i normale hastigheter. E-golfen har vel en hvis prisfordel, men jeg syntes ikke spranget opp til B Electric Drive er så stort. Nå gleder jeg meg til at min B ED blir levert, så jeg kan kjøre mer elektrisk.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.


Bjorn

Det er vel sansynlig at B-elektrisk vil har bedre rekkevidde enn e-Golf når man har og bruker rekkeviddeforlengeren.

Ellers så synes jeg det fortsatt er litt merkelig å sette disse bilene opp mot hverandre. Å sammenligne en høyreist bil med større bagasjeplass mot en lav bil med mindre plass henger ikke helt i hop. Blir litt som å sammenligne en SUV mot en sedan.

B-elektrisk kan egentlig bare sammenlignes med Kia Soul pr dags dato.

OlavEmil

Sitat fra: Bjorn på tirsdag 04. august 2015, klokken 14:59
B-elektrisk kan egentlig bare sammenlignes med Kia Soul pr dags dato.

Haha. Kia er jo ein vesentleg mindre bil enn Golfen, ser ikkje heilt korleis den skal vere meir samanliknbar med MBen ;D (anna enn at du kan setje deg inn i bilen, og ikkje ned i bilen).

MB er vel i ein eigen bilklasse av elbilane. Kan vel til ein viss grad samanliknast med ein låg-rekkjevidde Tesla når det kjem til plass, evt ein luksusutgåve av e-NV200.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA