Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

B Electric Drive vs e-Golf

Startet av Softblue, søndag 15. februar 2015, klokken 16:46

« forrige - neste »

Softblue

Jeg ser e-Golf som den nærmeste konkurrenten til B Electric Drive.
Begge er solide tyske biler, med 5 dører og 5 seter med bagasjerom og tilnærmet like ytelser og rekkvidde.
Jeg har foreløpig ikke sett noen test mellom dem?

Er det noen andre som har vurdert begge?
Hva er fordelene og ulempene?
Hva avgjorde ditt valg?
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

bno

Vurderte Mercedes B klasse, men bil uten hurtiglader. Nei takk.

El Stig

Bagasjerom, 500 kontra 341 liter, -favør MB
Rekkevidde, 230 kontra 190 km, favør MB

Førstnevnte "hard fact", mens sistnevnte nødvendigvis mer "soft fact" som gjenstår å se...

Begge er bygget på et "fosilt opphav", på godt og vondt.  Alt i alt gikk jeg for MB, men tiden vil vise hvem som følger opp kundende best. Kommer eksempelvis MB med hurtiglader "option", som jeg leste på et amerikansk nettsted? osv...

bno


kvolle6

Jeg vurderte eGolf, men landet på B-klassen fordi den har større plass, opsjon for skinn/minne på seteinnstillinger, sprekere motor med høyere toppfart, og litt større rekkevidde (vi får tro på at måltallene er tatt under like forhold). For meg var det viktig at man kan sitte godt i baksetet også når en større fører kjører bilen, det gjør man i B-klassen.

Jeg ser mange gode omtaler av begge bilene, og noen dårlige. Omtrent som man kan forvente. Det er også gode og mindre gode tilbakemeldinger fra brukerne, i USA for B-klassen, og på dette fora for eGolf. Det blir spennende å gjøre sine egne erfaringer når B-klassen også begynner å rusle på norske veier snart - for ikke å si vinterveier.

Jeg har ikke i normale forhold behov for hurtiglader, men ønsker å ha en semi-hurtig løsning hjemme for klattlading gjennom dagen. Som en uheldig nordmann med 230V IT-nett er det dessverre vanskelig inntil vi får på plass en kost-effektiv løsning på det........

bno

Zaptec er vel da et alternativ for deg og meg med 220 it

kvolle6

Jepp. Venter utålmodig på nyheter om leveranser og pris. Sett i forhold til Zoe-Zaptec samarbeidet og leveranser tror jeg vi må vente til Q3/Q4 før noe er tilgjengelig.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Softblue på søndag 15. februar 2015, klokken 16:46
...
Er det noen andre som har vurdert begge?
Hva er fordelene og ulempene?
Hva avgjorde ditt valg?
Reelt har jeg ventet på elektrisk B-klasse i flere år, siden de første gang begynte å snakke og vise bilder av den... Har sagt at når den kom skulle jeg ha en slik - men den kom jo aldri!  >:(  Er innbitt Mercedes-mann, har eid kun MB i diverse varianter siden jeg tok lappen i '87, men da e-Golf'en kom i fjor vår tenkte jeg at man måtte teste om dette kunne være et alternativ til den gamle E-klassen for jobb/unge-kjøring.
Har tidligere testet/prøvd A-klasse og variantene CLA/GLA men fant ut at borti 30 år i E-klasse hadde gjort noe med plasskravene mine...  :-) - syntes disse virker veldig trange.

Anyhow - Golfen falt i smak tvert, det er klart det er en mye mindre bil enn E-klasse men den er god å kjøre, grei plass foran (hvem bryr seg om bakseteplass for en nær-bil?) og ting er som man forventer i et tysk produkt - interiørmessig og når det gjelder opplevd kvalitetsfølelse. Den trekker i feil ende og det blir jeg ikke helt fortrolig med, drar jo løs hele tiden i lyskryssene, men der er jo B-klassen lik  ;).

B-klassen har man jo foreløpig ikke fått testet i elektrisk utgave, så direkte sammenligning har jeg ikke fått gjort. Nå kom den også akkurat for sent til å være et reelt alternativ da jeg bestilte Golf i april i fjor, men ville nok ikke valgt den anyhow - det er for mye håpløse valg som er gjort fra Daimler her, manglende hurtiglading som det største problemet som jeg ser det - faktisk et større problem i en slik bil som faktisk kunne være nr1-bil for mange familier.
Så kommer prisen - har ikke finregnet på det men det ryker vel glatt 100' i mellom for en noenlunde tilsvarende utstyrt B vs e-Golfen min (?), det blir hardt å forsvare for litt større baksete og et bagasjerom jeg ikke trenger for å kjøre melk og smør fra nærbutikken.

valvolainen

Vi også stod foran dette valget i høst.
Valgte golf - av følgende grunner:

1. Manglende hurtiglading
2. For treg semihurtiglading (kunne glatt lagt til 22kw opsjon - da kunne vi klart oss uten hurtiglading)
3. For dyr for oss som bil nr.2, riktig utstyrt er vi på rundt 320-340.000. Verdifallet og salgbarheten brukt blir dermed veldig usikkert.
4. Hvis interiøret i b-klassen er likt som i fossil, likte vi golfen mye bedre innvendig.

Fordeler med b-klasse:
1. litt større enn golfen
2. sprekere (Dog er golfen mer enn kvikk nok)

Selv om laderen er 11kw, gir den oss overhodet ingenting i det daglige, siden vi lader natten over uansett, og jobbkjøringen tanker vi på jobb selv med 16A 1fas.

dundun

Hadde dette valget i vinter og endte opp med å bestille b-klasse. Grunner? Større motor, større bagasjerom, mer utstyr, det er ikke en Golf, og ønsker premiumfølelsen fra Mercedes.

Mangel på hurtiglader er ikke en issue da det skal være bil nummer to.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

phingoc

Vurderte b klasse og i3 før jeg signerte golfen.

Utseende til i3 er jeg ikke så glad i, men elsker interiøret.

B klasse ble for dyr etter utstyr. Regnet ikke noe nøyaktig pris, men anslår i størrelse 150-175 i utstyr alene etter å ha tittet i katalogen. Altså ville bilen totalt kostet ca 450 ferdig utstyrt med vinterhjul i tillegg. Ca 50%(!) dyrere enn golfen.

Golfen kom på 295 fult utstyrt. Rubbel og bit ink vinterhjul. Så ble det noen ekstra tusen for gti felger, eibach senkesett og r baklamper.

Mercedes command ca 30.000kr, golf har standard. Mercedes dab ca 6.000kr golf har standard. The list goes on.

Jeg skal bruke bilen som hovedbil til daglig kjøring, så komfort og "luksus" utstyr er viktig for meg. Også er jeg som menn flest, elsker duppeditter og elektriske leketøy.
2020 Tesla Long Range (levering i September)
----------------------
2009 Audi A3 1,9Tdi (Ventepølse)
----------------------
2015 Tesla S85D (Solgt)

egbertnor

Hei. Er ny på forum å i elbil verden.
har bestillt e-golf med nesten alt av utstyr men begynner nå å lure om mercedesen kanskje er bedre for meg.

Jeg pendler Forus - Egersund, det er sirka 80km en vei så 160km pr dag.
Mercedes forhandler sier dette ikke er problem tur-retur på en lading på vinterstid.
Mercedes kombinerer nå DAB sammen med Range+ pakken men tar bort varme i front vindu.
E-Golf med varmepumpe greier nok ikke tur-retur på vinterstid men dog har mye mer knask i bilen å er rimiligere.

Noen tanker fra dere med litt erfaring om hva som bør velges her til en pendler bruk?

MagnarPS

Om din forhandler sier at mb'n ikke har problemer med 160 km på vinter er han jammen sikker i sin sak. Jeg har golf med varmepumpe og har 8,2 mil en vei til jobb.
Med golfen's oppgitte 190km så vil jeg mene at jeg kanskje klarer den løypa retur i godt sommervær med klima/varme av. Men er neimen ikke sikker da heller.

Er storfornøyd med golfen til mitt bruk, men prøv mb'n en tur nå med klima innstilt på 30 grader og uten sparetiltak. Det vil kanskje gi deg en pekepinn på hvordan den oppfører seg i minus 20 eller i  minus 5 og mye friksjon på veien i form av saltet sørpe vei.

elektrolux

Enig i at disse bilene er direkte konkurrenter. Liker Mercedes sin høyere sittestilling, 3 fase lading og større batteripakke. Forstår ikke helt hva de mener med ingen kompromiss da de selvfølgelig burde montert 22 KW lader og DC ladeinntak. Eller enda bedre Tesla sitt ladesystem. Og så må en velge mellom DAB og varmetråder i frontruten. Hva om en ønsker begge?
Så er det spørsmålet om service priser og kvaliteten på bilen.

Tipper merketilhørighet vil være avgjørende for mange. Selv vipper jeg i retning Mercen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pagal

#14
@egbertnor

Du bør få en skriftlig garanti fra selgeren. Personlig hadde jeg ikke stolt på en selger!
Golfen kan du hurtiglade med inntil 50kWt.På Ålgård Klepp eller Bryne, og snart Ben's på Helleland.
MB kan maks lades med 11kWt.
Early CHAdeMO adapter Jæren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA