Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

Muffinman


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

F_P

Sitat fra: eadie på onsdag 13. juli 2016, klokken 15:06
Noen som tar på seg denne type jobb for (klekkelig) betaling, tro?
Tidkrevende for menigmann dette.

Jeg gjør, har tatt ca. 25 Model S så langt. Tar gjerne en til ;)

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Line

Hvor mye tar du??



Sent from my iPhone using Tapatalk

F_P

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW


Muffinman

Kunne ikke dy meg, men måtte selvfølgelig rive av sitteputa bak igjen etter montering av original dempematte. Halve arealet var jo synlig plate siden jeg har enkellader, så kunne ikke motstå fristelsen til å dekke det som gikk med alubutyl og ekstra dempematte. Oppdaget at en kobling bare lå løst ned mot plata, og at kjølevæskeslangene knapt var festet. På et punkt lå en klemme direkte ned mot dørken. Arrangerte matte slik at intet av dette kunne lage ulyd, og regner med at en sjelden, periodisk skurring  fra baksetet vi har hatt siden bilen var ny nå er historie.

Har ikke prøvekjørt og regner ikke med store forbedringen, men alle monner drar. NÅ er P85`en ferdig dempet :)

morpheos

Merker at demping med ett er blitt veldig aktuelt. Sitter med en 90D som loaner, og med ett høres min feb 14 P85+ veldig annerledes ut.. merker at NextGen-setene også var vesentlig mer behagelige, men de er i overkant dyre å ettermontere. Glad jeg slipper lyden fra frunken dog..


Sent from my iPhone using Tapatalk

F_P

#264
Noen tall etter å ha målt litt dBA i pr. nå to forholdsvis like biler. En P85D med 21" (Michelin) og en 85D 19" (Michelin)

Begge bilene hadde identisk støyisolering fra fabrikk. Testene er gjort på samme strekning, på tørr vei, og målt med iphone sin innebygde mic. Sistnevnte er selvfølgelig en feilkilde, men gjorde flere målinger og de er tålelig konsistente. Siden målingen ikke er kalibrerte så oppgir jeg ikke noen eksakte tall

Isoleringen på begge bilene består av alle dører, trunk, alle hjulbuer innvendig/utvendig, og torpedovegg

Det interessante her er at forskjellen mellom bilene er stabil før og etter isolering opp til hastigheter rundt 70 km/t, ca. 3dBA mer støy i P85D. Når vi derimot runder 80 km/t er imidlertid dekkstøyen såpass påtrengende fra 21" at forskjellen øker til over 4dBA i 90 km/t og 100 km/t

Når det gjelder effekten av selve støyisoleringen så varierer den i forhold til hastigheten, og man merker tydelig at støybildet endres en del. Måler mellom 1-3 dBA i forskjell avhengig av hastighet og grovhet på asfalten.

Det interessante er forøvrig at min 2014 RWD pre autopilot støyer nesten like mye i 100km/t med 19" som P85D med 21" etter at begge er støyisolert, og min bil er det lagt ned enda mer jobb enn det jeg vanligvis gjør med kundebiler. Det som skiller veldig er lydbildet. Man hører mer markant dekkstøy med 21", mens i min er det mer jevn støy med 19". Skal slenge på 21" på min og teste, men det bråker noe sinnsvakt :p
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Kunne vært interessant å sammenligne disse målingene med dekkene våre biler kjører på nå, nemlig Landsail 588UHP (19") og Lexani LX-20 (21"). Min erfaring er at det er veldig stor forskjell på dekk.

Angående den måleappen; brukte du A eller C vekting når du målte?

F_P

A-vekting.

Ikke hatt tid til å sette meg inn i innstillingene, så jeg kjørte bare på med standard  :-[
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Ah, ser nå at det står i innlegget ditt. Pusse brillene :)

Jeg opplever forresten at 2015 85D er roligere innvendig enn 2013 P85. Begge har fått omfattende demping. Den eldste bilen kjører på Landsail, og den nyeste på Lexani. Antar det ville gitt en sjokkartet overgang å sette seg i en udempet 2013 på 21"...

morpheos

Interessant funn - jeg kjører en RWD med 21", og merker stor forskjell mot loaneren jeg kjører nå (90D med 19"). En del av det er nok dekkene, men det er jo en tankevekker hvis en RWD med 19" støyer omtrent like mye som en AWD med 21" -

petersv

Har vel ikke noe med AWD mot RWD å gjøre, men alder. Kjøper du en ny RWD i dag støyer den nok mindre enn en AWD.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA