Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

F_P

Har brukt en enkel app på iphone. Siden jeg mangler kalibering på denne er tallene forsåvidt ikke relevante, men de er sammenlignbare med hverandre så lenge jeg bruker samme fart på samme strekning hver gang. Det virker som om app'en måler litt lavt, det med bakgrunn av at jeg har målt min egen bil en gang i tiden med skikkelig utstyr. Da fikk jeg ca 68dBA i 80 km/t med 19" ikke støyisolert, mens appen nå viser ca. 63dBA støyisolert. Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke har klart å fjerne hele 5dBA. Slike tall er nok bare mulig om man stripper ned hele bilen innvendig først.

Artig nok er forskjellen mellom 19" og 21" på to nesten helt identiske biler nesten 4dBA i favør 19". Så om man utelukkende tenker dekkstøy er 19" veien og gå.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Counterpointer

Sitat fra: F_P på onsdag 07. september 2016, klokken 15:17

Artig nok er forskjellen mellom 19" og 21" på to nesten helt identiske biler nesten 4dBA i favør 19". Så om man utelukkende tenker dekkstøy er 19" veien og gå.

Er det noen som har prøvd å måle 18"?

Må vel også være stor forskjell på hva forskjellige dekkmerker og lydklasser måler?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Muffinman

18'' går ikke på. Men ja, det er enorm forskjell på dekktyper. Du kan lett gjøre valg som medfører mye mer støy fra 19'' enn fra 21''.

Muffinman

Leverte vår dempede P85 med Landsail 19" på verksted i dag og kjørte hjem i en ny facelift 70D loaner med 19" Michelin Primacy. Der fikk jeg virkelig merke hva dekk og demping kan utgjøre i praksis! Syntes loaneren bråkte påtrengende mye inntil jeg fikk vent meg på det nye støynivået.

Og det er jo litt morsomt at 85D`en med 21" Lexani og 285 bak er et godt hakk roligere innvendig enn P85`en igjen.

Trustno1

Er det fler enn meg som har dempet bakluka?  Jeg har brukt ca halvannen gladen alubutyl, like mye neopren wave, samt ca en multi matte på plastdekselet. Usikker på hvor mye disse mattene veier til sammen (1-2kg?)

Har nå begynt å oppleve at bakluka fra tid til annen lukker seg automatisk rett etter den er åpnet opp. Antar at dette er pga økt vekt. Noen som har en formening om det er mulig å justere dette på ett vis? Ser ikke ut som mekanikken har noe problem med å åpne. Problemet er kun at det lukker seg igjen automatisk. Kun innimellom.

petersv

Opplevd det samme når det har ligget snø på bakluka, den registrer det som at luka treffer noe og snur. Eneste mulighet er vel å ta ut de tyngste mattene.

Trustno1

Sitat fra: petersv på onsdag 21. september 2016, klokken 13:49
Opplevd det samme når det har ligget snø på bakluka, den registrer det som at luka treffer noe og snur. Eneste mulighet er vel å ta ut de tyngste mattene.

Frister lite, dempingen hjalp betydelig på lydprosjektet mitt.

Kanskje jeg må fylle tomrommet der inne med heliumsballonger :)

Kim Kim

#292
Har bestemt meg for å støydempe min Model S 2017 (ap2) når jeg skal bytte høytalere i dørene uansett.
Jeg kan ingenting om dette , men er mye god informasjon i tråden.

Hva anbefaler dere at man begynner med  i tillegg til dører som er lett, og gir et godt resultat med liten sjans for feil? 
Synes min 2017 modell er vesentlig bedre lydisolert enn min tidligere 2015 fra fabrikk
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

F_P

Sitat fra: Kim Kim på tirsdag 03. januar 2017, klokken 20:17
Har bestemt meg for å støydempe min Model S 2017 (ap2) når jeg skal bytte høytalere i dørene uansett.
Jeg kan ingenting om dette , men er mye god informasjon i tråden.

Hva anbefaler dere at man begynner med  i tillegg til dører som er lett, og gir et godt resultat med liten sjans for feil? 
Synes min 2017 modell er vesentlig bedre lydisolert enn min tidligere 2015 fra fabrikk

Trunk, og innvendig mot torpedovegg. Ikke mye feil du kan gjøre der :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Kim Kim

Sitat fra: F_P på onsdag 11. januar 2017, klokken 16:45
Sitat fra: Kim Kim på tirsdag 03. januar 2017, klokken 20:17
Har bestemt meg for å støydempe min Model S 2017 (ap2) når jeg skal bytte høytalere i dørene uansett.
Jeg kan ingenting om dette , men er mye god informasjon i tråden.

Hva anbefaler dere at man begynner med  i tillegg til dører som er lett, og gir et godt resultat med liten sjans for feil? 
Synes min 2017 modell er vesentlig bedre lydisolert enn min tidligere 2015 fra fabrikk

Trunk, og innvendig mot torpedovegg. Ikke mye feil du kan gjøre der :)

Takk, det står i en tidligere post her at du har beskrevet fremgangsmåten i en annen tråd, men jeg klarer ikke finne den. Så en link hadde jeg satt pris på :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Kim Kim

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Voll1

Skal starte støydemping på min 2013-bil denne våren. Ønsker først å fjerne støyen som baksetepassasjerene opplever. Spesielt støy fra piggdekk. Kan høres ut som om det er hull i bilen ca der som de øvre setebeltene kommer fra. Hvilke tiltak er det som tetter dette "hullet"? Er det best å begynne utvendig med "gugge"? Ønsker helst å gjøre alt innvendig med "reversible" tiltak.
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Muffinman

#297
Reversible tiltak kan du glemme, alubutyl sitter godt ;)

Støy fra hjulbuene bak skyldes at det omtrent ikke finnes dempetiltak der i det hele tatt. Du kan selvfølgelig rive ut innredningen i trunken og skjære opp dempematta som ligger der fra før og klebe på ekstra alubutyl, men du vil få begrenset effekt. På min bil ligger det ca. 1,5kg masse på utsiden (som er det tiltaket som gav mest effekt), i tillegg til at hele trunken er "oppgradert" med to lag med bitumen og butyl. Har også lagt ekstra dempematter der bak, i tillegg til på hjulbuene innvendig. Når det er gjort vil du faktisk merke litt forbedring ved å legge på original dempematte under bakseteputa også, men neppe før da annen støy vil overdøve.

Når du er ferdig med dette vil baksetepassasjerene merke uforholdsmessig mye støy gjennom dørene og muligens også forfra. Demper du et sted høres det bedre fra de andre.

Greit å være klar over at det ikke finnes noen enkeltstående tiltak som gir veldig stor effekt, så mitt tips er å ikke ha for store forventinger. Dernest å planlegge jobben i etapper. Jeg startet med bakre hjulbuer og trunk, deretter dører, terskler og torpedovegg. Ville gjort det i samme rekkefølge om jeg skulle gjort det på nytt.

jcnorway

@Muffinman: Er det noe man bør gjøre selv i forhold til støy fra vinduet på førersiden hvis bilen er splitter ny? Har ikke eid noen Tesla selv tidligere så usikker på hva som er normalt - men på førersiden så er det en del vindstøy når man passerer 90-100 km/t. Kan ikke høre tilsvarende fra passasjersiden eller fra de andre vinduene. Kan virke som det kanskje lyden kommer fra toppen av vinduet (der hvor vindu "møter" kromlisten på utsiden)?

Er det normalt med litt støy her eller er dette noe man må la Tesla sjekke ut?
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Muffinman

Dårlig løsning disse pakningene, men det finnes mye servicedokumentasjon på utbedringer av vindstøy i dette området så jeg ville prøvd å få det rettet. Nå er det stor forskjell på ørene som hører, og det kan tenkes at du hører noe som Tesla ikke hører....tror uansett man må skille på vindstøy og sus som skyldes luftlekkasjer. Du kan jo teste selv ved å tape over alle åpninger og sjekke om noen lyder forsvinner. Gjør de det tar du vekk litt og litt med prøvekjøring mellom for å pinpointe stedet hvor det lekker. Eventuelt klemme litt på pakningen innenfra under kjøring og høre om det endrer seg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA