Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think City Enerdel Lithium batteri høyspenningsfeil i fuktig vær

Startet av Marsto, mandag 09. februar 2015, klokken 11:14

« forrige - neste »

Marsto

Hei. Har et innlegg på den nasjonale Think City tråden men oppdaget at det var en egen tråd for Trøndelag idag. Det var kjempefint og håpet mitt er at noen kan ha kompetanse på Enerdel Li batteri og kasse?
Har blitt anbefalt å sjekke for fuktighet i batterikassen. Har opplevd nå et par ganger i regnvær og manuell høytrykksvask (ikke vaskemaskin) at Thinken plutselig kommer opp med høyspenningsfeil med påfølgende power limit. Da kuttes fremdriften helt. Lading er heller ikke mulig. Ved opptørking i garasje en dag eller to er den ladbar og kjørbar igjen, men det er ingen god følelse å kjøre rundt her i Trondheim hvor Thinken plutselig kan stoppe bare fordi det er regnvær. Det hadde vært fint om noen har vært borti lignende eller om dette er mulig å feilsøke/reparere her i Trondheim.  Legger ved et bilde av batterikassen som viser 4 hull i fremkant. Tror dette er ventileringshull men det er også en mulighet for vann å trenge inn i batterikassen hvis man kjører gjennom en vanndam av hvis dybde. Er det noen som har slike hull i fremkant av sine batterikasser også?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Gul Think 2011 lithium

Hei Marsto.
Fant du ut noe mer om fukt og Lithium batteri?
Thinken min stoppet på vei til jobb i dag, power limit startet å lyse like før. Slo av og på igjen, og kunne kjøre inn og parkere.
Startet fint da jeg skulle hjem, men etter noen kilometer lyste power limit igjen, og bilen stoppet etter en liten stund. Fikk ikke start på den igjen.
Det regner massivt nå i kveld, masse regn på isunderlag.
Det regnet ikke før i dag, men det er mye bløt snø.
Kan det være den starter når den får tørket?
Vennlig hilsen eksilbergenser ;)
2 gule

Marsto

Hei. Thinken går fremdeles fint og etter opptørkinga i 2015. Jeg jekket opp bilen og satte den på bukker. Måtte bruke litt tid og en liten vifteovn satt på gulvet under bilen et par dager. Det ser ut til å være viktig å ikke kjøre inn i vanndammer i for stor fart. Unngå dammer helt om mulig og der det renner vann i hjulspor i slitt asfalt er det ihvertfall min erfaring at Thinken går helt fint om man unngår kjøring i dem også. For høy fart inn i større vannmengder ser ut til å være årsaken her. Med vennlig hilsen Marsto
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Hei og hå!

Sjeldent at det regner som bare det i Hammerfest, men det begynte i går og hele dagen i dag.
Satt Think-en på lading i går, siden det bare var 5-10% igjen.
Så la jeg merke til i morges at det var bare 15kWh registrert at ICCB-en i kabelen til bilen. Snodig! Da jeg slå på tenninga var det bare mellom 70-80% strøm på batteriet.
Skulle kjøre til foreldrene mine. Slo på tenningen og etter noen sekunder lyste den røde trekanten for "høyspenningsfeil" som også forhindrer lading ifølge brukerhåndboka.
Prøvde å kjøre, så kom også "Powerlimit" lampa på. Etter en kort stund kutter den helt framdrifta, akkurat som beskrevet i det første bidraget.
Fikk kjørt en runde gjennom nabolaget for å komme meg tilbake og bytte bilen.
Da jeg kom tilbake, sjekket jeg Think-en igjen. Samme problem!
Åpnet panseret og så vann "overalt". Må ha kommet gjennom det der "plastgrindet" i midten av panseret. Det var vann på omtrent samtlige hoyspenttilkoblinger og andre kabler.  >:(
Prøvde å tørke og la en svart søppelsekk over alt under panseret og lukket det igjen. Håper det kan tørke nå!

Siden jeg ikke har beveget bilen, kan jeg ikke bekrefte at det problemet har årsak i en utett batterikasse.

Jeg håper at det vil ordne seg "av seg selv".
Hvis det fungerer med tørking i noen dager, må jeg lage et eller annet som beskytter alle tilkobling for å bli druknet.
Elektrisitet og vann er dessverre dårlige venner!

Marsto

Det er fremdeles liv i Thinken etter så mange år og har lagt inn litt rutine med å tilføre varmluft for å tørke opp under bilen på dager med mye regn. Setter en vifteovn foran bilen og åpner også panser så det sirkulerer luft gjennom motor rommet.
Har de siste ukene begynt å oppleve rød trekantlampe (høyspentfeil) begynner å lyse rett etter start. Det virker som at kontroll kortene på batteripakken ikke slår inn på riktig måte. Må slå av og på tenning flere ganger før de slår inn riktig og start kan gjøres uten rød trekantlampe lyser.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA