Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

16Amp ladekabel - Løb å kjøb!

Startet av NoWaX, søndag 08. februar 2015, klokken 16:57

« forrige - neste »

NoWaX

Hei til alle dere elbilister.

Jeg har en glad melding til alle sammen og en oppfordring til alle som sliter med ladning om å få seg en 16Amp lader ASAP. Jeg må nesten si at det å bruke 10Amp på offentlige parkeringsplasser for å opptta ladeplass i 10-12 timer er FY!!!

Jeg har i litt over 1års tid benyttet meg av 16Amp laderen ifra Evi-institute.no. og jeg må si at jeg fikk et helt annet bilhold etter denne kablen kom i hus. Jeg pendler 16mil hver dag og er avhengig av å ha full kontroll over at jeg kommer hjem til barnehagen osv.

Dette var noe EVI tok helt på alvor og har stilt opp hver gang selv om jeg bor helt på andre siden av landet.

Dette er bare en service det er helt  nødvendig å skryte av. Ikke bare at han leverer den billigste kablen på markedet, stiller han også opp med god service og har høye krav til sitt eget produkt. Han lever for å levere til fornøyde El-bil eiere og slike selgere vil vi ha flere av.

Vel var jeg kanskje den første som bestilte kabel og har den gleden av å ha faktura nr 1, men på tross av dette var han i lengre tid uten sin private kabel som han hadde sendt meg på lån til kablene som var ventet inn.

Så til alle dere som tenker på å handle kabel, så kan jeg personlig si at denne selgeren er den mest ærlige selger jeg har vært borte i.

Denne artikkelen er publisert på helt eget initiativ og er hverken kjøpt eller betalt av noen andre enn meg..

Hilsen undertegnede

emil

Sitat fra: NoWaX på søndag 08. februar 2015, klokken 16:57
Jeg må nesten si at det å bruke 10Amp på offentlige parkeringsplasser for å opptta ladeplass i 10-12 timer er FY!!!

Vil bare si at de stedene jeg lader jevnlig og vet at schuko er av god kvalitet, lader jeg med 16A og flytter bilen når den er ferdigladet. Jeg blir litt irritert når jeg kommer til ladeplass en morgen og f.eks ser en nyoppkoblet Leaf som blinker med 3. lyset på dash ( dvs den har mer enn 67%  SOC) og ser den samme bilen stående der 5-6t senere når jeg flytter min bil som samme tid har blitt ladet fra 15 til 90%.

Når det gjelder EVI kablene og selger/importør har jeg derimot ingen erfaring, men signaturen min sier hvilken kabel jeg burker og er storfornøyd med.

jkirkebo

Sitat fra: NoWaX på søndag 08. februar 2015, klokken 16:57
Hei til alle dere elbilister.

Jeg har en glad melding til alle sammen og en oppfordring til alle som sliter med ladning om å få seg en 16Amp lader ASAP. Jeg må nesten si at det å bruke 10Amp på offentlige parkeringsplasser for å opptta ladeplass i 10-12 timer er FY!!!

Jeg har i litt over 1års tid benyttet meg av 16Amp laderen ifra Evi-institute.no. og jeg må si at jeg fikk et helt annet bilhold etter denne kablen kom i hus. Jeg pendler 16mil hver dag og er avhengig av å ha full kontroll over at jeg kommer hjem til barnehagen osv.

Bare husk å sjekke sikringen på ladestolpen om du ikke har brukt den før. På nye ladepunkter er det ikke lov å sikre schuko med mer enn 10A. Om du da kommer med din 16A kabel går sikringen i løpet av kort tid.

Problemer kan oppstå på steder som parkeringshus og kjøpesenter, der lading ofte bare er en rad med schuko-kontakter på veggen. Er disse sikret med 10A og ikke merket blir det fort problematisk siden man ikke får tilgang til sikringen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Powerflux

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. februar 2015, klokken 17:42
Problemer kan oppstå på steder som parkeringshus og kjøpesenter, der lading ofte bare er en rad med schuko-kontakter på veggen. Er disse sikret med 10A og ikke merket blir det fort problematisk siden man ikke får tilgang til sikringen.
Alna senter er et godt eksempel på dette! 8 av 10 ganger er kontaktene strømløse eller strømmen går når flere lader samtidig! Dette er plassene ved XXL.
De to oppe ved Biltema derimot fungere som et skudd hver gang!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

NoWaX

Jeg oppfordrer jo også til å bruke sunn fornut og ikke brenne ned parkeringsanlegg eller bygninger.  ;D

Hvis sikringne kobler ut, så lærer man fort og sjekke ladestolpen og bytte til 10Amp før man lader ( snakker også av erfaringer her)


heidu

Hittil har jeg funnet to mulige 16A ladekabeler. Det er kun Charge-amps og denne. Det denne mangler er at «boksen» er innebygget og det charge-amps mangler er muligheten for å låse selve kabelen via en liten hengelås.
Det hjelper lite å kunne sette en kode på en charge-amps kabel, da fremmede kan stikke av med kabelen. Greit nok at de ikke får brukt kabelen, men du er likevel en kabel fattigere.
Noen som vet om det finnes en kabel som har begge disse funksjonene?


heidu

Så interessant. Finner dog ikke noe informasjon på at den kan justeres til 6A/10A/16A. Har du et bedre bilde? HAr du også montert støpsel?

soulcam

Nå har jeg ikke annet en den normale ladekabelen til leaf. Men på denne er der ja en liten lås men jeg synes denne er for "pinglete" Så jeg tok en båt hengelås og hang kabelen fast i en loop i lukelåsen på lokket. Nå vet jeg ikke hvordan det er på andre modeller men jeg vil tro denne løsningen funker bra? Skal du stjele kabelen må du klippe av ledningen eller ha skrujern med torx :P Det koster vel mer enn det smaker.

jsa061

SitatSå interessant. Finner dog ikke noe informasjon på at den kan justeres til 6A/10A/16A. Har du et bedre bilde? HAr du også montert støpsel?

Den ser bare ut som et vanlig hvitt håndtak med oransje ledning. Har ikke noe blide for hånd.  Man kan justere den ja, selv om det ikke står så mye om det. Man må holde inne knappen på håndtaket og så må man telle antall ganger det blinker på en led-diode som da tilsvarer antall amper man skal lade på. Den går alltid på 16 amp som standard.

Ja, jeg har festet "støpsel" på den. Kjøpte en vanlig jordet kontakt på biltema og skrudde på - easy.

emil

#10
Sitat fra: soulcam på torsdag 12. februar 2015, klokken 15:33
Nå har jeg ikke annet en den normale ladekabelen til leaf. Men på denne er der ja en liten lås men jeg synes denne er for "pinglete" Så jeg tok en båt hengelås og hang kabelen fast i en loop i lukelåsen på lokket. Nå vet jeg ikke hvordan det er på andre modeller men jeg vil tro denne løsningen funker bra? Skal du stjele kabelen må du klippe av ledningen eller ha skrujern med torx :P Det koster vel mer enn det smaker.

Min sikring av ladekabel:

Har fungert problemfritt i halvannet år.

Tankeganen min er at hvis noen virkelig vil stjele kabelen gjør de det uansett sikring, og da handler det om å redusere mulighetene for å ødelegge ladekontakten på bilen. Hengelåsen hindrer det tilfeldige tyveriet fra de som bare går forbi.

jj44nn

Sitat fra: NoWaX på søndag 08. februar 2015, klokken 16:57
Hei til alle dere elbilister.

Jeg har en glad melding til alle sammen og en oppfordring til alle som sliter med ladning om å få seg en 16Amp lader ASAP. Jeg må nesten si at det å bruke 10Amp på offentlige parkeringsplasser for å opptta ladeplass i 10-12 timer er FY!!!

Jeg har i litt over 1års tid benyttet meg av 16Amp laderen ifra Evi-institute.no. og jeg må si at jeg fikk et helt annet bilhold etter denne kablen kom i hus. Jeg pendler 16mil hver dag og er avhengig av å ha full kontroll over at jeg kommer hjem til barnehagen osv.

Dette var noe EVI tok helt på alvor og har stilt opp hver gang selv om jeg bor helt på andre siden av landet.

Dette er bare en service det er helt  nødvendig å skryte av. Ikke bare at han leverer den billigste kablen på markedet, stiller han også opp med god service og har høye krav til sitt eget produkt. Han lever for å levere til fornøyde El-bil eiere og slike selgere vil vi ha flere av.

Vel var jeg kanskje den første som bestilte kabel og har den gleden av å ha faktura nr 1, men på tross av dette var han i lengre tid uten sin private kabel som han hadde sendt meg på lån til kablene som var ventet inn.

Så til alle dere som tenker på å handle kabel, så kan jeg personlig si at denne selgeren er den mest ærlige selger jeg har vært borte i.

Denne artikkelen er publisert på helt eget initiativ og er hverken kjøpt eller betalt av noen andre enn meg..

Hilsen undertegnede

Jeg har samme kabel, han har veldig kjapp i begynnelsen å svare på mail og ja for en service.
Men per dags dato går det ikke så kjapt lenger, servicen er det ikke noe å klage på.
Kabeler som blir levert tilbake blir tatt hånd om og kommer tilbake.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

jj44nn

Sitat fra: heidu på onsdag 11. februar 2015, klokken 12:11
Hittil har jeg funnet to mulige 16A ladekabeler. Det er kun Charge-amps og denne. Det denne mangler er at «boksen» er innebygget og det charge-amps mangler er muligheten for å låse selve kabelen via en liten hengelås.
Det hjelper lite å kunne sette en kode på en charge-amps kabel, da fremmede kan stikke av med kabelen. Greit nok at de ikke får brukt kabelen, men du er likevel en kabel fattigere.
Noen som vet om det finnes en kabel som har begge disse funksjonene?

Hva mangler Charge-amps kabelen? Den låses automatisk til bilen den, om den ikke gjør det så mangler du en liten del som vil låse den.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

emil

Sitat fra: jj44nn på torsdag 12. februar 2015, klokken 15:59
Hva mangler Charge-amps kabelen? Den låses automatisk til bilen den, om den ikke gjør det så mangler du en liten del som vil låse den.

1.gen Leaf, Trillinger og Soul har ikke mulighet for låsing i ladekontakten.

elektrolux

EVSelect kabelen uten kladd har hullet i utløserarmen og koster 5000 kr fra oss. Den justeres i 1A trinn mellom 6 og 16A.

Se: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#EVSelect_justerbare_kladdløse_type_1_ladekabler
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA