Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemming: Lane assist - noe å satse på?

Startet av Gordon Retriever, onsdag 28. januar 2015, klokken 22:10

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Lane assist - eller vinglevarsler som noen prøver å døpe den på norsk - har blitt diskutert i et par tråder, så det kan være greit å samle erfaringene på ett sted.

I e-Golf leveres lane assist i en pakke sammen med en enkel av/på fjernlysassistent og trafikkskiltgjenkjenning. Til forskjell fra tidligere generasjoner kjørefeltassistenter nøyere ikke denne seg bare med et signal (i form av lys eller vibrasjon) når man avviker fra korrekt posisjon, men bilen vil også forsøke å styre bilen tilbake på rett kurs.

Dette har vært kilde til en del kritikk, siden det kan oppfattes som bilen sporer når lane assist arbeider. Noen stiller også spørsmål ved hvor mye effekt systemet har på smale veier som mangler midtlinje.  En bilforhandler frarådet meg f.eks. å bruke penger på dette utstyret hvis bilen kjøres i områder med liten forekomst av flerfelts motorvei og/eller med lange vintre der veimerkingen skjules av snø- og isdekke.

Tilhengerne av lane assist trekker på sin side fram at utstyret kan avverge førere som falle i søvn bak rattet, og at liv kan reddes hvis man unngår at biler kommer over i feil kjørebane.

Hva mener du?  Ikke minst er det ønskelig å høre fra alle dere som har kjøpt e-Golf "med alt". :)


Gordon Retriever

Volkswagens egen presentasjon av lane assist i Golf 7:

http://youtu.be/8teDSVkrZbU

Hvordan lane assist virker - men kanskje ikke helt hvordan den skal brukes:

http://youtu.be/kwY8BnnIh6s

Kent

Jeg kjøpte fjernlysassistenten separat, men sånn i ettertid ser jeg at jeg fint kunne klart meg uten.
Valgte bevist ikke lane assist, da jeg aldri har syntes noe om det i andre biler jeg har kjørt.
Skiltgjennkjenning er ikke noe savn, da jeg stort sett kjører samme veien hver dag, så fartsgrensene kjenner jeg ut og inn.

Jeg tror de fleste klarer seg helt fint uten, med mindre man føler at man MÅ ha full pakke :)
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

4Matic Fanatic

Jeg er fremdeles ikke helt bestemt om jeg liker den eller ikke. Som nevnt kan det føles som bilen sporer fra tid til annen, men det er man jo forsåvidt vant til på norske nedslitte veier :-)
Fjernlysassisten har jeg ikke nytte av i mitt miljø rundt Trondheim, her er gatelys overalt hvor jeg ferdes så jeg har knapt fått testet den.
Skiltgjenkjenningen dog, den er imponerende god - og det er kjekt å kunne verifisere hva fartsgrensen er når som helst.

Bawler

Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

Råde

Må ha full pakke vettu :)

Sporing op landevei og veldig mye av og på. Men veldig kjekk på motorvei. Det er lett å skru den av og på. Bare å bruke knappen på siden av fjernlyshendelen.
e-Golf | X75D

e-curious

".....NAFs søsterorganisasjon, ADAC i Tyskland, har tall fra ulykkesanalyser som bekrefter dette. Der kommer der fram at i over 25 prosent av trafikkulykkene i analysen kunne et lane assist-program hjulpet føreren. Og i 40 prosent av disse tilfellene forhindret ulykken helt."

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-lane-assist-systemer/

hovik

Lane assisten til VW er total ubrukelig. Den krever bla. god oppmerking paa begge sider av kjorebanen for aa fungere godt (noe det er lite av mange steder), og hoy hastighet.

Hadde vaert mye bedre med en lane departure warning. Det fungerer bedre ved lav hastighet og er ikke saa foelsom for veimerking.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

gamer73

i utgangspunktet er det et kongekonsept, men som nevnt så tror jeg ikke det fungerer spes godt enda. For meg tror jeg det blir et must på min neste bil..4-5 år til:)

hottentott33

Sitat fra: hovik på tirsdag 22. september 2015, klokken 09:41
Lane assisten til VW er total ubrukelig. Den krever bla. god oppmerking paa begge sider av kjorebanen for aa fungere godt (noe det er lite av mange steder), og hoy hastighet.

Hadde vaert mye bedre med en lane departure warning. Det fungerer bedre ved lav hastighet og er ikke saa foelsom for veimerking.

Lane assist fungerer jo til og med på veier med midlertidig oppmerking med veldig tynne striper, så veldig kresen er den da ikke på oppmerkingen, i allefall er det slik i min elektriske folkevogn. Men det varierer kanskje dessverre fra bil til bil er jeg redd, jeg er i allefall imponert over hvor ofte lane assist lyser grønt i dashbordet, litt synd at det skal varierere så mye fra bil til bil. Jeg kjører forøvrig i sørvest-landet som neppe har Norges beste vegstandard :)
Problemet er heller at den er litt i veien på svingete veier da den ikke er så glad i inspirert kjøring, men det er en vanesak :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

np

Liker den. Venner blir imponert hvordan bilen styrer selv (en stund). Kjører på veier som har grei merking.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Nils-Anders Nøttseter

Jeg liker den overraskende godt, og skulle ønske den kunne ta ansvar i lengre strekk alene :)

Jeg har god erfaring med at den virker med dårlig oppmerking, men den krever jo en del hastighet og kobler ut i litt krappe svinger.

torgrand

Helt enig, denne har vokst på meg også!
På Passat gir den seg ikke før på 3. gangs varsel, men da nøkkel den til gjengjeld i bremsene hvis du ikke tar i rattet  :)

Sutcivni

Denne er SVÆRT nyttig den ene gangen du trenger den... (Snakker fra erfaring). Så anbefaler denne på det sterkeste.

PS: Prøvekjørte også en Kia Karens (ikke el-bil) for et halvt år siden, som hadde lane assist... Og den var bare plagsom, da den begynte å pipe å stresse en masse hver gang man nærmet seg kanten... E-Golf sin assist, korrigerer bare silkemykt hvis man beveger seg mot en plassering i veien som er feil. Altså ikke noe man merker så veldig mye til, men svært nyttig.

np

NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA