Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chevrolet Bolt

Startet av Gordon Retriever, mandag 12. januar 2015, klokken 19:07

« forrige - neste »

Bjoris

Det er jo ikke gitt at de tar ut hele valutakursen selv om bilen er ny, det er vel pt ingen importørere som tar ut full valutakurs på bilene sine? Tesla ligger på ca 8 ifht Dollar.

Jeg ser at Nissan også er lavt om en ser mot US prisene, ca 7.7 mot dollar.

Dersom Open gjør det samme med Bolt begynner det å bli spennende, 290.000. Dersom de tar ut full valuta så tror jeg de gjør det fordi andre har begynt å gjøre det så litt av dillemmaet nå er at det kommer mye bedre biler samtidig så er det nært forestående prisøkning over hele fjøla tror jeg...

SÅ vil jeg jo tro at Opel tenker at deres produkt er mer verdt enn eGolf med 24 kwh og tar seg betalt der etter her i Norge iallefall, men så er det jo også vanskelig blitt å diffrensiere for mye, da eksploderer eksporten...

Trond.m

Opel har ikke så godt rykte i Norge og de vil nok se på Bolt som en sjanse til å øke sin markedsandel. Da tipper jeg de vil jobbe hardt for å få en pris under 300. Så mitt stalltips er 299.900 + levering for basismodell og nær 400 for fullspec  ;)

Bjoris

Jeg tror også at det blir vanskelig å selge en så liten bil om den havner på 400.000 normalt utstyrt, til tross for at den har lang rekkevidde.

I motsetning til Model S får denne modellen følge av andre rimelig raskt så konkurransen er der nesten fra dag 1 med Leaf (noe større kanskje), IoniQ og M3, vi vil vite mye om disse inkl at det nok er presentert i en eller annen, mer konkret form før Bolt er lansert iallefall i Norge.

Nei, fremtiden er spennende og jeg innser at det å kjøpe ny elbil i dag er vanskelig. Vi tok sjansen siden det er bil nr 2, men jeg vet sannelig ikke om det blir tatt noe Tesla selv om den er i bestilling i Aug.

Problemet er at ingen av disse som er lansert til nå vil fungere som bilnr 1 for oss og de blir altfor dyre som bil nr 2, men med dette LG batteriet så må det jo være uante muligheter for å lage billige familiebiler... En stasjonsvogn med hengerfeste ville jo vært perfekt:)

kos

Markedet er der - men har noen krav. Eks Leaf - med nytt batteri kjører mellom 12 og 20 mil. Er omtrent der du kommer med en kia - Zoe. Blir ikke så fryktelig mer aktuelt av den grunn. Ny bolt - og ja glem batteri størrelse fordi at det er kun en privat test som vil fortelle deg hvor langt den kjører - Så jeg har noen ønsker for en elbil som er mellom de kort rekkende elbilene og en tesla med sine langtrekkende batterier.

1. Bilen må kunne kjøre 25 mil om vinteren
2. Bilen må kunne kjøre 30 mil om sommeren på norske våte veier og berg og dalbaner.

Om det er bolt - tesla Leaf eller noen andre som kommer med en slik bil så er det en bil som jeg oppfatter at man her på forumet og markedet etterspør. Om bilen i tillegg har hengerfeste så er det en vinner.

Alt annet er egentlig bil i tesla klasse model S/X  - eller dagens korkt kjørte biler.

Det man ønsker seg er en bil som over som kan brukes som bil nr 1 og man ikke trenger bil nr 2.

Så kommer det store spørsmålet som vil gjelde alle merkene - Om man da har byttet til en elbil som klarer kravene som over og i tillegg har hengerfeste. Hvor skal man da lade den bilen ? Uten et SC ladesystem så er man egentlig tilbake til mål - da det ikke er særlig effektivt eller for den del aktuelt å ha en bil som man må bruke like lang tid å lade som det man sitter i bilen. Oslo - Bergen. 4 timer lade tid - Og man er tilbake til der man startet. 1. Fossil 2 . en elbil. Resultat dagens elbiler er mer en god nok. Og ønsker man kun en bil så er det kun tesla sine alternativer.

Så ja jeg er spent på hva man kan få til med Bolt - Tesla model 3 og andre merker. Men jeg vil anbefale alle andre å vente til man får en konkurent man er sikker på i tilleg til model 3. For tesla er den eneste produsenten som sier at de skal lage en slik bil og som sier at prisen skal være mellom 300 - 400 000 og som har et lade system som gjør at man trenger bare en bil - en som går på elektrisk strøm.

Bjoris

Tesla har ett trumfkort med SC, men med langtrekkende elbiler fra andre vil det komme raskere og flere hurtigladere utenom SC nettet. Det finnes jo slik allerede så det er bare ett spørsmål om å få satt det opp. Det har til nå vært prioritert å få opp ett punkt her og ett punkt der for å dekke veinettet. Det har vært riktig strategi til nå, men med flere langdistansebiler så tvinger det seg frem raskere ladere og flere.

Fint løsbart, men så raskt og smidig som SC blir det neppe, men jeg er ikke der at jeg MÅ ha Tesla pga SC, de som kjørere veldig mye og bruker SC jevnlig så forstår jeg dette, men det fleste bruker nok SC kanskje bare få ganger i året...

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:18
Tesla har ett trumfkort med SC, men med langtrekkende elbiler fra andre vil det komme raskere og flere hurtigladere utenom SC nettet. Det finnes jo slik allerede så det er bare ett spørsmål om å få satt det opp.
Det er allerede titusener av CHAdeMO biler som ruller rundt på veiene i Oslo/østlandsområdet. Allikevel er lade-infrastrukturen en katastrofe. Svært lite tyder på at man får en god CHAdeMO/CCS infrastruktur før om 5-10 år. Erfaringen så langt tilsier at det ikke hjelper med kundegrunnlag. Det var nok dette Tesla fryktet ville ta livet av deres bil, og de var dermed nødt til å løse problemet selv.

Sitat fra: bjoris på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:18
Det har til nå vært prioritert å få opp ett punkt her og ett punkt der for å dekke veinettet. Det har vært riktig strategi til nå, men med flere langdistansebiler så tvinger det seg frem raskere ladere og flere.
Her må jeg si meg svært uenig. Jeg kjenner ikke en eneste Leaf-eier som ikke har kvittet seg eller er i ferd med å kvitte seg med bilen, i stor grad grunnet katastrofal opplevelse med hurtiglading. Strategien så langt er tragisk, og har vært veldig skadelig for elbil-saken. Ett punkt her og ett punkt der betyr at du ikke har noen anelse om hvordan turen med elbil vil bli, noe som gjør elbilen ubrukelig for andre enn entusiaster.
En riktig strategi hadde vært å ta lærdom av hvordan drivstoff-salget har utvilet seg de seneste tiårene, hva elbil-eiere ønsker fra en ladepause, og hva elbil-eierne ønsker å bruke bilene til. Løsningen er svært enkel, men den passer pt. ikke sammen med elbil-eiernes betalingsvilje og eventuelle krav om avkastning på egenkapital i et kort perspektiv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Takayama

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:50
Her må jeg si meg svært uenig. Jeg kjenner ikke en eneste Leaf-eier som ikke har kvittet seg eller er i ferd med å kvitte seg med bilen, i stor grad grunnet katastrofal opplevelse med hurtiglading. Strategien så langt er tragisk, og har vært veldig skadelig for elbil-saken. Ett punkt her og ett punkt der betyr at du ikke har noen anelse om hvordan turen med elbil vil bli, noe som gjør elbilen ubrukelig for andre enn entusiaster.
En riktig strategi hadde vært å ta lærdom av hvordan drivstoff-salget har utvilet seg de seneste tiårene, hva elbil-eiere ønsker fra en ladepause, og hva elbil-eierne ønsker å bruke bilene til. Løsningen er svært enkel, men den passer pt. ikke sammen med elbil-eiernes betalingsvilje og eventuelle krav om avkastning på egenkapital i et kort perspektiv.


Må si at dette er en veldig god påminnelse for meg som forhåpentligvis blivende elbileier om at det kun er Tesla og dermed Tesla Model 3 som kommer til å bli aktuelt. Alt grunnet ladenettverk. En ting er at jeg som elbilnerd kunne finne glede i å lete etter ladestasjoner og legge opp tur, men hvis man i det hele tatt skal ha sjans for at fruen skal være med på et elbilkjøp så er ingenting dårligere enn Tesla SC aktuelt. Takk for påminnelsen...

gaja

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:50
Sitat fra: bjoris på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:18
Tesla har ett trumfkort med SC, men med langtrekkende elbiler fra andre vil det komme raskere og flere hurtigladere utenom SC nettet. Det finnes jo slik allerede så det er bare ett spørsmål om å få satt det opp.
Det er allerede titusener av CHAdeMO biler som ruller rundt på veiene i Oslo/østlandsområdet. Allikevel er lade-infrastrukturen en katastrofe. Svært lite tyder på at man får en god CHAdeMO/CCS infrastruktur før om 5-10 år. Erfaringen så langt tilsier at det ikke hjelper med kundegrunnlag. Det var nok dette Tesla fryktet ville ta livet av deres bil, og de var dermed nødt til å løse problemet selv.

Sitat fra: bjoris på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:18
Det har til nå vært prioritert å få opp ett punkt her og ett punkt der for å dekke veinettet. Det har vært riktig strategi til nå, men med flere langdistansebiler så tvinger det seg frem raskere ladere og flere.
Her må jeg si meg svært uenig. Jeg kjenner ikke en eneste Leaf-eier som ikke har kvittet seg eller er i ferd med å kvitte seg med bilen, i stor grad grunnet katastrofal opplevelse med hurtiglading. Strategien så langt er tragisk, og har vært veldig skadelig for elbil-saken. Ett punkt her og ett punkt der betyr at du ikke har noen anelse om hvordan turen med elbil vil bli, noe som gjør elbilen ubrukelig for andre enn entusiaster.
En riktig strategi hadde vært å ta lærdom av hvordan drivstoff-salget har utvilet seg de seneste tiårene, hva elbil-eiere ønsker fra en ladepause, og hva elbil-eierne ønsker å bruke bilene til. Løsningen er svært enkel, men den passer pt. ikke sammen med elbil-eiernes betalingsvilje og eventuelle krav om avkastning på egenkapital i et kort perspektiv.

Dette er en virkelighet jeg ikke kjenner meg igjen i, og det stemmer heller ikke med de spørreundersøkelsene jeg har sett. De fleste elbilister (inkl leaf-førere) bruker bilen til hverdagskjøring, og aksepterer at det er noen begrensinger akkurat nå. Nå ligger det an til å bli bygget ca 140 hurtigladere i Sør-Norge i løpet av 2016, kanskje enda flere om Enova får ut fingeren på Østerdalen, E39 og E6 nord for Trondheim.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

Øyvind.h

#68
At ikke alle sitter med samme inntrykk som meg er helt naturlig, spesielt ikke entusiaster. Men for meg er det ikke overraskende at både familiemedlem og bekjent (som jeg overtalte til å kjøpe Leaf!) sitter med nøyaktig samme dårlige opplevelse av hurtiglader-nettverket som meg. Bilen fungerer helt fint i det daglige, selv om rekkevidden også der kan bli noe snau i streng kulde. Men legger du ut på langtur, spesielt på vinteren, må du regne med katastrofe. Still deg opp ved hurtigladerne og prat med de som står i ladekø. Eller still deg opp ved en av de mange laderne som til en hver tid er ute av drift. Det gir kvalitativt innblikk i situasjonen.

Fortum gjorde rent bord i tildelingen av subsidier, og vil vel stå for brorparten av utbyggingen neste år. Jeg forsøkte å bruke Fortum til hurtiglading forrige helg. E6 nordover. Fortum-laderne ved kløfta er ute av drift (begge to), laderen på Kiwi Fjellbo var ute av drift, laderen på McDonalds Berger var opptatt både på tur opp og ned (vi var tre stk i ladekø bak bilen som ladet på Berger på vei hjem). Vurderte en kort stund å kjøre på andre siden av elva, men Kiwi Auli var også nede. CHAdeMO i Lillestrøm som nødløsning? Neida, den er nede den også. Da snakker vi E6 nordover. Veldig trafikkert strekning, mange potensielle elbil-kunder osv. Til Fortums forsvar var brukergrensesnittet på laderen på Berger faktisk ganske bra. Tydelig display, tydelig område for RFID-brikke, tydelig prosessforklaring. Et steg i riktig retning!

Tilbake i 2012 synes jeg hurtiglading fungerte fint. Deretter er det blitt gradvis verre.
En ny stasjon her og der spredt over Norge med 1-2 nye uttak hjelper ikke, for det er ikke spredte enkle/doble uttak som gjør føreren trygg på å komme frem som forventet. Men løsningen er enkel: Sett opp 10-20 uttak med jevne mellomrom på hovedfartsårene. Det krever naturligvis investering i en helt annen dimensjon enn hva enova surrer med, men løsningen er fryktelig enkel.
Hvem andre enn entusiaster tør legge ut på strekningen Oslo-Trondheim  neste vinter, selv etter utbygging? Noen få ladere ute av drift/noen få elbiler som legger ut på samme tur samtidig og katastrofen er et faktum. 

Entusiaster, som gjerne er de som melder seg inn i elbil-forening og svarer på spørreundersøkelser, aksepterer dagens håpløse situasjon i langt større grad enn "mannen i gata.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gnilre

#69
Sitat fra: kos på tirsdag 12. januar 2016, klokken 12:28
...Uten et SC ladesystem så er man egentlig tilbake til mål - da det ikke er særlig effektivt eller for den del aktuelt å ha en bil som man må bruke like lang tid å lade som det man sitter i bilen. Oslo - Bergen. 4 timer lade tid - Og man er tilbake til der man startet. 1. Fossil 2 . en elbil. Resultat dagens elbiler er mer en god nok. Og ønsker man kun en bil så er det kun tesla sine alternativer.
Jeg har kjørt Ålesund - Drammen med en Kia Soul og brukte til sammen 2 timer til 5 hurtigladinger, det hadde egentlig holdt med 4 hurtigladinger. Jeg synes egentlig selv 4 hurtigladinger var litt for mye på den strekningen, det blir at man tenker rekkevidde hele tiden. På den kortere strekningen Oslo -Bergen vil du ikke trenge 4 timer ladetid med en Bolt. Bilen vil gå komfortabelt mellom de to byene med to ladestopp på 30 minutter hver. Forutsetter vi strømbehov på 15 kWh/100 km vil du behøve 70 kWh på turen over vidda. 16 kWh påfyll underveis tas med ett 25 minutters stopp med dagens hurtigladere. Tar du to 30 minutters stopp på for eksempel Ål og Eidfjord eller Voss slipper du rekkeviddeangsten.

Med dobbelt så stort batteri i Bolt som det jeg er vant med er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt elbilen fremfor Dieselbilen ved all kjøring.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Bjoris

Jeg kan nok moderere mer litt når jeg skriver "riktig" på dagens strategi, jeg er selvsagt helt enig i at det er altfor passivt å bare sette opp ett uttak, men det har vært viktig å få opp ladere over alt da disse bilene går så kort at strategien til Tesla med få stasjoner med mange uttak ikke ville fungert.

Nå kjører ikke jeg Leaf i noe by, av og til Bergen, men det har gått fint, så jeg kjenner meg ikke igjen i at CHAdeMO er helt håpløst, men det kan ikke måle seg med Tesla SC. To biler og du har kø, sist jeg kom til Ølen med Leafen, så stod en Tesla å ladet på CHAdeMO adapter. Føltes litt feil, men, men. Det at det nå har komme ladere både i Ølen, Etne, Odda, Røldal og Rosendal gjør at vi kan bruke vår gml til fjells noe vi ikke kunne før...

Men ser jo at kø er ett problem, men poenget er at det fint kan fikses, hvis en vil...


Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på onsdag 13. januar 2016, klokken 18:21
Men ser jo at kø er ett problem, men poenget er at det fint kan fikses, hvis en vil...
Det er verdens enkleste sak å fikse, om man har kapital :)
Men det er det som taler positivt for hydrogenbiler. Der blir brukerne sittende fast i samme fossile fyllemønster som de har per i dag, og kan ikke lade billig. Da blir betalingsviljen en helt annen, og avhengigheten til stasjoner en helt annen. Dermed virker det jo veldig fornuftig å investere i hydrogenstasjoner fremfor ladestasjoner, eller?

I praksis burde det derimot være omvendt. Drivstoff-stasjoner tjener svært bra på tilleggstjenester, og elbilister er tvunget til å oppholde seg på stasjonen lenger enn fossilbiler.
Dermed burde det være svært god business å sette opp et stort antall ladere kombinert med et passende tjenstetilbud hvor folk kan slå ihjel 10-20-30 minutter på noe som koster penger og som har bra dekningsgrad :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

evole

Jeg deler dessverre ladeerfaringene til Øyvind.h. Stusselig tilstand på dagens infrastruktur med hurtigladere. Nedetid og ladekø inntreffer altfor ofte.

En bil med betydelig lenger rekkevidde hjelper på problemet. Dagens modeller gir liten fleksibilitet ved valg av hurtiglader grunnet kort rekkevidde.

Samtidig er jeg betinget optimist om at situasjonen vil bedres noe fra og med nå. Årets planer til Grønn Kontakt og Fortum har potensial til å minst holde tritt med veksten i elbilparken.

Bolt i Opel-drakt bør uansett kunne bli en salgssuksess i Norge. Politiske endringer og fremtidige konkurrende modeller tror jeg kan bli større utfordringer enn dysfunksjonelle ladenettverk.

THE

Jeg har inntrykk av at Leaf lader veldig tregt på ChaDeMo sammenlignet med Zoe på 43kW AC. Basert på egne erfaringer og erfaringer meddelt her på forumet. Jeg har heller aldri hatt problemer 43 kW AC lading på Zoe, men hatt et tilfelle av trøbbel på et 22kW AC uttak på et kjøpesenter.

I kulde (-12 ute, hadde kjørt 105 km før lading) ladet Zoe med full effekt inn på batteriet til ca 55% SOC, hadde ca 20kW inn på batteriet da jeg koblet fra på mellom 85 og 90%. Etter lading hadde jeg en batteritemperatur på ca 25 grader, og på neste hurtiglading hadde jeg 40 kW inn på batteriet til over 60 % SOC.

Med  varming/kjøling på batteriet og god batteristyring tror jeg at Bolt med 60kWh batteri kan lade med 50kW til en ganske høy SOC. Hvis man får 50kW lading opp til f.eks. 65%SOC, så vil en fornuftig ladepause være fra 10% opp til 65 % som utgjør ca 30kWh. Med litt tap i ladeprosessen så blir det ca 40-45 minutter pause. Med fullt batteri ved start (54kWh) + 40 minutt lading (30kWh), så har man ca 84 kWh tilgjengelig. Med forbruk på 1,7kWh/10km, som bør være OK på norske sommerveier med en del folk og bagasje, har du ca 500 km rekkevidde med totalt 40 minutter pause. Det vil si at du nesten kan kjøre den lengste ruten Oslo - Bergen om E16 Valdres med totalt 40 minutter stopp. Rutene om Hardangervidda, Hemsedal og Haukeli er alle godt under 500 km mellom Oslo og Bergen. For de aller fleste vil det være tilfredsstillende med totalt 1 time pause på en kjøretur på 500 km. De fleste må gå på do og ha seg ei matpause på en slik tur. Selv med dieselbil kjører jeg ikke så lange strekninger i Norge uten pause, så det blir lite ekstra tid som går med til en langtur med elbil når rekkevidden blir som på Bolt og lignende elbiler.

For vinterbruk, med tilhenger på slep, takstativ osv. så øker forbruk, og dermed ladebehov, så en elbil for alle formål for meg vil nok helst ha 100kWh batteri, tilhengerfeste og være en middels stor stasjonsvogn. Foreløpig er ingen slike biler annonsert, men jeg håper (og tror) at det begynner å dukke opp slike biler rundt 2019-2020.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

En Tesla Model S trenger ca 90kWh for strekningen Oslo-Trondheim ved gode forhold på sommeren, og 120kWh ved dårlige forhold på vinteren (målt selv/dokumentert).
Bolt, som er mindre og veier noen hundre kg mindre (men som ikke nødvendigvis er like aerodynamisk) kan kanskje klare seg med rundt 80kWh på sommeren og 110kWh på vinteren.

Om utnyttbar kapasitet er 54kWh må man altså lade 26kWh på sommeren og 56kWh på vinteren.
Setter vi snitteffekten for ladesesjonen til edruelige 45kW blir ladetiden 34 minutter på sommeren og 74 minutter på vinteren.

Begge deler er fungerer fint, selv om snitt-effekten gjerne skulle vært høyere. Eksempelvis med ny CCS standard. Men merk at dette er minimum ladetid. Mannen i gata ønsker nok større buffer enn dette.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA