Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chevrolet Bolt

Startet av Gordon Retriever, mandag 12. januar 2015, klokken 19:07

« forrige - neste »

PokerFjes

http://elbil.no/nyheter/elbiler/3703-chevrolet-bolt-far-60-kwh-batteripakke

Da har det kommet mer info fra NAIAS
60kWh brutto, 54kWh netto
200hk, 360Nm, 0-100km/t under 7sek
288 li-ion celler i batteripakka som veier 435kg
AC-lading (7,2kW 240V/32A i USA..) skal gi 80 kilometer rekkevidde på "under to timer"
DC-hurtiglading (ikke oppgitt hvor rask) skal gi 145 kilometer rekkevidde på en halvtime.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

kos

Sitat fra: nagela på torsdag 07. januar 2016, klokken 16:48

http://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle.html#

Utifra bildene av instrumentpanel er 28% forbruk tilsvarende 18,1kWt.

Det gir jo en batteristørrelse på ca 65 kWt :-)

Virker spennende.

Og da har det ikke blitt kaldt en gang - så ja her er nok tallene noe optimistiske  - håper at bilen reelt klarer 25 mil innenfor 80 % lading - noe som vil være bra - men er redd at vi snakker om en bil som ikke klarer 20 mil reelt norsk kjøring.

turfsurf

Danker ut alle utenom Tesla på rekkevidde og ytelse soleklart ihvertfall. Spennende å se hvor den havner prismessig som Opel.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MrBacardi

Solid batteri og god pris, en game-changer dette her. Savner at GM kommer ut med tydelig info om tidsplan og priser for Europa.

Det står feks ingenting om denne bilen på Opel.no.
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.7 GTX Exclusive Tourer - Utleveres mars 2025
2024 Q4 45 Quattro - Utlevert mai 2024
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

kos

Sitat fra: PokerFjes på mandag 11. januar 2016, klokken 15:51
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3703-chevrolet-bolt-far-60-kwh-batteripakke

Da har det kommet mer info fra NAIAS
60kWh brutto, 54kWh netto
200hk, 360Nm, 0-100km/t under 7sek
288 li-ion celler i batteripakka som veier 435kg
AC-lading (7,2kW 240V/32A i USA..) skal gi 80 kilometer rekkevidde på "under to timer"
DC-hurtiglading (ikke oppgitt hvor rask) skal gi 145 kilometer rekkevidde på en halvtime.

Dette var gode opplysninger - men tror helt reelt at dette ikke blir en bombe som er omtalt tidligere - tror de som er smart venter på tesla 3 - antagelig en bil som vil klare de tallene som man tror at bolt klare.

PokerFjes

#50
Sitat fra: kos på mandag 11. januar 2016, klokken 16:34
Sitat fra: PokerFjes på mandag 11. januar 2016, klokken 15:51
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3703-chevrolet-bolt-far-60-kwh-batteripakke

Da har det kommet mer info fra NAIAS
60kWh brutto, 54kWh netto
200hk, 360Nm, 0-100km/t under 7sek
288 li-ion celler i batteripakka som veier 435kg
AC-lading (7,2kW 240V/32A i USA..) skal gi 80 kilometer rekkevidde på "under to timer"
DC-hurtiglading (ikke oppgitt hvor rask) skal gi 145 kilometer rekkevidde på en halvtime.

Dette var gode opplysninger - men tror helt reelt at dette ikke blir en bombe som er omtalt tidligere - tror de som er smart venter på tesla 3 - antagelig en bil som vil klare de tallene som man tror at bolt klare.

Er du så sikker på det? Med samme størrelse batteripakke planlagt i TM3 som i Bolt, så vil Tesla vinne noe på det jeg forventer blir klassens beste aerodynamiske egenskaper, men Bolt ser ut til å ha bra aero den også.
Hvis Bolt er leveringsklar i starten av 2017, så kommer den til å herje i småbilmarkedet frem til Model3 kommer. Akkurat nå er det ingen andre 200-miles-klare biler annonsert som kan ta opp konkurransen i 2017.

Edit...når jeg leste tallene til TM3 en gang til ... så slår det meg.. at Tesla har mye større sannsynlighet for å floppe på rekkevidde enn Bolt :O. EPA 220miles på 44kWh batteri?? I think not.

""Randy Carlson predicts three versions of the Model  3.   

344:  Entry-level, single-motor, rear-wheel drive version, with a base price of $35,000, EPA range of 220 miles from a 44-kWh battery, and 0-to-60-mph time of 5.6 seconds
366D:  Dual-motor AWD standard version with an EPA range of 320 miles from a 66-kWh battery. 0-60 time 4.7 seconds, price $44,000
P366D: 340-hp performance version with dual motors, AWD, a 300-mile EPA range, and 0-to-60 time of 3.1 seconds; priced with leather and a luxury interior at $60,000"
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

kos

Sitat fra: PokerFjes på mandag 11. januar 2016, klokken 16:47
Sitat fra: kos på mandag 11. januar 2016, klokken 16:34
Sitat fra: PokerFjes på mandag 11. januar 2016, klokken 15:51
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3703-chevrolet-bolt-far-60-kwh-batteripakke

Da har det kommet mer info fra NAIAS
60kWh brutto, 54kWh netto
200hk, 360Nm, 0-100km/t under 7sek
288 li-ion celler i batteripakka som veier 435kg
AC-lading (7,2kW 240V/32A i USA..) skal gi 80 kilometer rekkevidde på "under to timer"
DC-hurtiglading (ikke oppgitt hvor rask) skal gi 145 kilometer rekkevidde på en halvtime.

Dette var gode opplysninger - men tror helt reelt at dette ikke blir en bombe som er omtalt tidligere - tror de som er smart venter på tesla 3 - antagelig en bil som vil klare de tallene som man tror at bolt klare.

Er du så sikker på det? Med samme størrelse batteripakke planlagt i TM3 som i Bolt, så vil Tesla vinne noe på det jeg forventer blir klassens beste aerodynamiske egenskaper, men Bolt ser ut til å ha bra aero den også.
Hvis Bolt er leveringsklar i starten av 2017, så kommer den til å herje i småbilmarkedet frem til Model3 kommer. Akkurat nå er det ingen andre 200-miles-klare biler annonsert som kan ta opp konkurransen i 2017.

Edit...når jeg leste tallene til TM3 en gang til ... så slår det meg.. at Tesla har mye større sannsynlighet for å floppe på rekkevidde enn Bolt :O. EPA 220miles på 44kWh batteri?? I think not.

""Randy Carlson predicts three versions of the Model  3.   

344:  Entry-level, single-motor, rear-wheel drive version, with a base price of $35,000, EPA range of 220 miles from a 44-kWh battery, and 0-to-60-mph time of 5.6 seconds
366D:  Dual-motor AWD standard version with an EPA range of 320 miles from a 66-kWh battery. 0-60 time 4.7 seconds, price $44,000
P366D: 340-hp performance version with dual motors, AWD, a 300-mile EPA range, and 0-to-60 time of 3.1 seconds; priced with leather and a luxury interior at $60,000"

Når man snakker etter taster om rekkevidde så er det kun et mål som holder - og det er å kjøre bilen. - alt annet blir feil - da målesystemene i dag er noe skikkelig tulle greier som kun er riktig med nedoverbakke og kjøttkaker til middag.

Om batteriet til bolt skal klare 65 kwh så er jeg redd at vekten ikke blir helt som planlagt og at det faktiske forbruket stiger til langt over planlagt. Dessuten så er det heller ikke stadfestet - samme problemstilling blir med tesal  - ser at deres biler antagelig vil få både 60 kwh eller som det ser ut nå 70 kwh batteri - blir helt sikkert som med model s - der man kunne få den i 40- 60 - 85 og nå også 70 - 95. Antar at platformen for batterier blir som på model s og at batteriene er kompatibel med bilene.

Men som uttalt  - vent å se.

Bjoris

#52
Dette er jo utrolig spennende, den første virkelige aktuelle bilen for mange! Kanskje jeg av ren nyskjerrighet skal velge denne fremfor 70D:) Bare det at den er veldig liten til å være bil nr 1...

Blir jo svært avhengig av pris. Om den havner på 350-400 ferdig på veien så blir det en dyrt småbil også da...

De skulle dratt til med hengerfeste også nå:)

Blir meget interessant å høre når den kommer i butikkene i Norge

kos

det ser ut som om at 2017 blir et jubelår - men jeg må si at jeg tror at jeg venter med de store konklusjonene til man kan prøve bilene - nå kommer skiktet mellom kortrekke bilene og Tesla - kan bli mange aktuelle biler i det skiktet.

Men mener bestemt at bilen må klare 25 mil om vinteren og 30 mil om sommeren  - da har vi noen flotte biler som treffer de store gruppene. - prisen er av betydning - men ingen av disse bilene vil bli direkte billige i innkjøp når man ser på størrelsen - blir ikke som med tesla s - der den er billigere enn konkurerende fossil biler - men om mellomklasse elbilen kommer på 300 - 450 000 - så er det omtremnt der det ligger for fossiler - og da har jeg ikke tatt med kort distanse elbilene.

Speeder

Sitat fra: kos på mandag 11. januar 2016, klokken 16:29
Sitat fra: nagela på torsdag 07. januar 2016, klokken 16:48

http://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle.html#

Utifra bildene av instrumentpanel er 28% forbruk tilsvarende 18,1kWt.

Det gir jo en batteristørrelse på ca 65 kWt :-)

Virker spennende.

Og da har det ikke blitt kaldt en gang - så ja her er nok tallene noe optimistiske  - håper at bilen reelt klarer 25 mil innenfor 80 % lading - noe som vil være bra - men er redd at vi snakker om en bil som ikke klarer 20 mil reelt norsk kjøring.
Denne burde få tilnærmet samme rekkevidde som Model S 60kWh, kjører ikke denn 20 mil?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Øyvind.h

Sitat fra: Speeder på mandag 11. januar 2016, klokken 17:36
Sitat fra: kos på mandag 11. januar 2016, klokken 16:29
Sitat fra: nagela på torsdag 07. januar 2016, klokken 16:48

http://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle.html#

Utifra bildene av instrumentpanel er 28% forbruk tilsvarende 18,1kWt.

Det gir jo en batteristørrelse på ca 65 kWt :-)

Virker spennende.

Og da har det ikke blitt kaldt en gang - så ja her er nok tallene noe optimistiske  - håper at bilen reelt klarer 25 mil innenfor 80 % lading - noe som vil være bra - men er redd at vi snakker om en bil som ikke klarer 20 mil reelt norsk kjøring.
Denne burde få tilnærmet samme rekkevidde som Model S 60kWh, kjører ikke denn 20 mil?
Bør vel gå litt lenger i snitt med ca 400kg lavere egenvekt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kos

#56
Jo - men det er ingen som har prøvd den? og en ting har jeg lært med elbiler og hvordan de kalkulerer rekkevidde på - det stemmer lite med rekkevidden samme hva batteri de har - det som er like aktuelt for hvor langt de går er hvordan bilen regenererer bevegelses energi - luftmotstand - rullemotstand - varme apparat. Så når alt dette er på plass så er det kjøling og varming av batterier - ser at teslaen bruker på langkjøring et snitt på 178 kw- km - men når det blir minus så ligger den omtrent på 213 kw - km.

Ser at min lille Zoe ligger på omtrent det samme - under samme kjøremønster.

Så kan man se litt på prisene - tenker at en bolt med batteripakke på 65 kwh - havner omtrent på 400 000 kroner.
Og tror også at den vil komme med flere batteripakker -

Om tesla med s 60 pakke versus bolt med samme batteripakke så antar jeg at de kommer omtrent like langt - men da må bolt også ha tilsvarende egenskaper som tesla - om ikke blir det ikke likt.

Håper at bolt kan bli en konkurrent til tesla model 3 - men tror at mange vil vente med å kjøpe bolt før de har testet model 3 - er ikke mangen minuttene mellom når disse blir å få kjøpt. Samtidig krever bolt et ladesystem for langkjøring - noe jeg håper at de sammarbeider med tesla om - så ja jeg har nå lært å vente og så får vi se hva som kommer i hyllene. Og hva de kan.

Det lanserte ladesystemet og kapasitet for hvor fort den kan lade AC og DC er i dag ikke så langt som dobbelt så lang tid det tar å lade det samme som Zoe og Tesla - Og som jeg har hevdet før - skal du kjøpe elbil så er det kun to ting man skal se etter - Hvor langt kan den kjøre på en lading. Hvor fort kan den lades. Og ladehastigheten er ikke noe system som tilsier at jeg får lyst å kjøre langt - heller ikke å ha den inn på SC ladesystemet da hastigheten den klarer å ta imot er kun brukende til å lage kø-

timingbeltkiller

Tesla S 60 har EPA rekkevidde 208 miles = 335 km.
Bolt 60 er mindre, men også mindre aerodynamisk.
EPA 187 = 301 km burde den likevel minst klare.

Skrapa innstegsmodel ser ut til å bli minst like skrapa som M3 til Tesla.
Bl.a. er nødvendig innmat for å kunne hurtiglade ekstrautstyr!

Med stadig svekkelse av norske kroner er det derfor trolig med begynnerpris på minst 350K
og godt over 400 med det utstyret (flertallet kjøpere?) gjerne legger til.

Har en mistanke Hyandai Ioniq som kommer med mye mer utstyr allerede i basismodellen,
blir en adskillig billigere bil i klassen rekkevidde 300km.

Derimot er det neppe sikkert M3  kommer mye rimeligere ut, verken som innstegsmodell
eller ferdigspekka.




Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

PokerFjes

Sitat fra: kos på mandag 11. januar 2016, klokken 19:25
Jo - men det er ingen som har prøvd den? og en ting har jeg lært med elbiler og hvordan de kalkulerer rekkevidde på - det stemmer lite med rekkevidden samme hva batteri de har - det som er like aktuelt for hvor langt de går er hvordan bilen regenererer bevegelses energi - luftmotstand - rullemotstand - varme apparat. Så når alt dette er på plass så er det kjøling og varming av batterier - ser at teslaen bruker på langkjøring et snitt på 178 kw- km - men når det blir minus så ligger den omtrent på 213 kw - km.

Ser at min lille Zoe ligger på omtrent det samme - under samme kjøremønster.

Så kan man se litt på prisene - tenker at en bolt med batteripakke på 65 kwh - havner omtrent på 400 000 kroner.
Og tror også at den vil komme med flere batteripakker -

Om tesla med s 60 pakke versus bolt med samme batteripakke så antar jeg at de kommer omtrent like langt - men da må bolt også ha tilsvarende egenskaper som tesla - om ikke blir det ikke likt.

Håper at bolt kan bli en konkurrent til tesla model 3 - men tror at mange vil vente med å kjøpe bolt før de har testet model 3 - er ikke mangen minuttene mellom når disse blir å få kjøpt. Samtidig krever bolt et ladesystem for langkjøring - noe jeg håper at de sammarbeider med tesla om - så ja jeg har nå lært å vente og så får vi se hva som kommer i hyllene. Og hva de kan.

Det lanserte ladesystemet og kapasitet for hvor fort den kan lade AC og DC er i dag ikke så langt som dobbelt så lang tid det tar å lade det samme som Zoe og Tesla - Og som jeg har hevdet før - skal du kjøpe elbil så er det kun to ting man skal se etter - Hvor langt kan den kjøre på en lading. Hvor fort kan den lades. Og ladehastigheten er ikke noe system som tilsier at jeg får lyst å kjøre langt - heller ikke å ha den inn på SC ladesystemet da hastigheten den klarer å ta imot er kun brukende til å lage kø-
Bolt skal starte produksjonen i slutten av året, og er trolig i volumsalg om et år+. TM3 er annonsert å komme for salg i slutten av 2017, og vi vet vel litt om Tesla og forsinkelser? Jeg tør vedde på at Bolt kommer minst 6 måneder før TM3 på markedet, hvis ikke det går mer enn ett år.

32A lading holder fint for mitt vedkommede. 32A enfas hjemmelader vil ta 9 timer for full lading - det er mer enn nok. Større batteri vil føre til at jeg ikke trenger lade så ofte, at jeg trolig ikke trenger å hurtiglade så ofte osv.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

kos

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 11. januar 2016, klokken 19:43
Tesla S 60 har EPA rekkevidde 208 miles = 335 km.
Bolt 60 er mindre, men også mindre aerodynamisk.
EPA 187 = 301 km burde den likevel minst klare.

Skrapa innstegsmodel ser ut til å bli minst like skrapa som M3 til Tesla.
Bl.a. er nødvendig innmat for å kunne hurtiglade ekstrautstyr!

Med stadig svekkelse av norske kroner er det derfor trolig med begynnerpris på minst 350K
og godt over 400 med det utstyret (flertallet kjøpere?) gjerne legger til.

Har en mistanke Hyandai Ioniq som kommer med mye mer utstyr allerede i basismodellen,
blir en adskillig billigere bil i klassen rekkevidde 300km.

Derimot er det neppe sikkert M3  kommer mye rimeligere ut, verken som innstegsmodell
eller ferdigspekka.
Og skall den ha tilgang til SC må det også betales - tipper at modellen som vi ønsker oss eller snakker om blir på 400 + kroner

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA