Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe med eller uten varmepumpe?

Startet av Genax, søndag 11. januar 2015, klokken 15:01

« forrige - neste »

alagerqv

Jeg tror dette med eller uten varmepumpe egentlig alt er avklart.

Det er så mye fokus på dette tilbehøret, at selv folk som aldri skal kjøre lenger en 60km daglig har hørt at varmepumpe er lurt å ha.

Mao. har det blitt slik at det spiller ingen rolle hvilken innvirkning en varmepumpe måtte ha på kjørelengden, det er bare ett tilvalg du "må ha" for ikke å bli sittende igjen med svarteper når bilen en gang skal selges.

-Anders

e-Kvaase

Sitat fra: Genax på søndag 11. januar 2015, klokken 15:01
hei! burde jeg bestille e-golf med varmepumpe eller uten varmepumpe?

Bor i lier, og vil da bli brukt til oslo og tilbake igjen. og vil bli sikkert mye småkjøring til butikk osv.

Hva vil dere anbefale?

vet ikke om det er riktig tråd, men tar og prøver meg

Til ditt bruk ville jeg helt klart valgt med.

Vi bestilte uten, men bilen skal kun kjøres typisk 1-2 mil hver dag, og skal forvarmes før bruk tilkoblet.
Har også tenkt til å beholde den i minst 8 år.
Om 8 år er rekkevidden på e-Golf både med og uten VP så dårlig i forhold til "nye" el-biler, at man sikkert bare får igjen lommerusk uansett ved et salg :-)

Tror ikke et salg av en bruk e-Golf blir noe særlig lukrativ handel, om 4-5 år heller...




Puzoni

Som alagergv påpeker, så er saken klar. Kjøper / bestiller du bil nå, og du har anledning til å vente 5-6 mnd produksjonstid så velger du med VP. Hvis du må ha bil nå velger du uten, eller som noen her på forumet hadde griseflaks som fant en VP golf på lager :)

Ellers vil jeg ta meg den friheten og be folk om å tenke seg om før de starter nye tråder. Mye av informasjon ligger allerede i eksisterende tråder. Det krever bare at man blar seg gjennom. Det er en del flinke folk her på forumet som har vært her lenge og prøver inderlig å ha en orden / system på tråden. La oss hjelpe de med å fortsette med det !!!!!  8) 8)


Gordon Retriever

Enig i at man bør sjekke før nye tråder startes, men siden jeg nylig oppfordret til å starte nye tråder framfor å endre tema i eksisterende, føler jeg meg litt ansvarlig.  Det er også veldig ønskelig at det blir laget gode titler på trådene, slik at det er lett å finne fram på et senere tidspunkt. Her synes jeg trådstarter i denne tråden har gjort en god jobb.

Emnet varmepumpe eller ikke har vært oppe tidligere, bl.a. i tråden Vente på varmepumpe?, men den bærer preg av å stamme fra en tid da det var mer usikkerhet om levering og funksjon på varmepumpen.
Jeg tar likevel med en ubeskjeden selv-sitering fra tråden over:

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 01. juli 2014, klokken 23:13
Fra den tyske VW-grafen gjengitt over ser jeg at e-Golf med varmepumpe klarer 13km mer ved 0 grader, dvs. typisk temperatur halve året her hvor jeg bor.

Temaene elbil og rekkevidde er tilsynelatende uløselig knyttet til hverandre, og et potensiale på 13 km synes for stort til å gi fra seg. Volkswagen, jeg er overbevist: Varmepumpe, ja takk.

Grafen jeg referer til er selvsagt denne:



Og en ting til:  Råde, etter et halvt år på sykkel må du være ganske sprek? :)

Sitat fra: Råde på onsdag 02. juli 2014, klokken 12:39
Jeg sparer enda mer! Fossilen selges i morgen, og etter det sykler jeg. DET er miljøvennlig det

(Og tidkrevende)

....

(Og forbaska kaldt til november siden jeg har bestilt VP)


EV - Driver

Nå når VP er stemplet og godkjent er det sikkert ingen forskjell i leveringstid på bil med og uten VP?
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Råde

He he. Med fare for å gå litt off topic: Jeg har nok pustet et par tesla-livsløpssykluser på den tiden. Rekkevidden har vært ok selv uten varmepumpe, men ble litt kortere da piggdekka kom på i november. Jeg har stått til lading de aller fleste netter, men med små unger er det ikke fritt for at ladingen har blitt avbrutt fra tid til annen, med påfølgende rekkeviddeangst. Gleder meg til bil nå :)
e-Golf | X75D

Gordon Retriever


Gordon Retriever

Sitat fra: Vw-E-Golf på mandag 12. januar 2015, klokken 14:32
Nå når VP er stemplet og godkjent er det sikkert ingen forskjell i leveringstid på bil med og uten VP?

Godt spørsmål - jeg antar dette stemmer siden det ikke sies noe om begrensning i tilgangen på varmepumper.  Situasjonen har også forandret seg fra at varmepumpeløse biler ble produsert i de ledige produksjonsslottene som oppstod da eldre ordre med varmepumpebiler måtte vente - til at de nå må vente på at produksjonen tar unna køen av varmepumpebiler.

Molteni

Var innom lokal VW forhandler og forespurte priser på e-Golf. Selger anbefalte å gå for e-Golf uten VP så lenge denne ikke virker før etter 30 min kjøring. I ettertid synes jeg dette virker underlig. Har søkt om det finnes dokumentasjon på dette utsagnet, men finner det ikke. Ser at det er flere som har fått samme informasjon fra VW selgere. Finnes det dokumentasjon som avkrefter eller bekrefter dette utsagnet?
'21 TM3 LR
'18 S75D FSD Solgt
'15 eGolf Solgt

A8

#24
Sitat fra: Molteni på tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:14
Var innom lokal VW forhandler og forespurte priser på e-Golf. Selger anbefalte å gå for e-Golf uten VP så lenge denne ikke virker før etter 30 min kjøring. I ettertid synes jeg dette virker underlig. Har søkt om det finnes dokumentasjon på dette utsagnet, men finner det ikke. Ser at det er flere som har fått samme informasjon fra VW selgere. Finnes det dokumentasjon som avkrefter eller bekrefter dette utsagnet?

Velkommen!
Håper ikke dette er noe du har fått presentert nylig. Det er direkte feilinformasjon. Møller har lenge prøvd å snakke ned nytteverdien av vp. Dette er grundig diskutert i diverse tråder. Mest informasjon er det i tråden "Estimert levering av E-Golf med varmepumpe".
Kort fortalt så har E-Golf en avansert varmepumpe med blant annet gjennvinning av tapt energi i omformer og motor. Den virker umiddelbart.
Her er VW egen informasjon om dette https://www.volkswagen-media-services.com/documents/10541/1091571/ViaVision_2014_March.pdf
Legg også merke til at VW har et mye høyere estimat av rekkeviddepotensialet ved bruk av vp enn det Møller har brukt.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

e-Kvaase

Sitat fra: Molteni på tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:14
Var innom lokal VW forhandler og forespurte priser på e-Golf. Selger anbefalte å gå for e-Golf uten VP så lenge denne ikke virker før etter 30 min kjøring. I ettertid synes jeg dette virker underlig. Har søkt om det finnes dokumentasjon på dette utsagnet, men finner det ikke. Ser at det er flere som har fått samme informasjon fra VW selgere. Finnes det dokumentasjon som avkrefter eller bekrefter dette utsagnet?

Da vi bestilte bil sjekket jeg dette nøye opp, og ringte flere forhandlere på Østlandet. Ringte til Møller sentralt også og forhørte meg. Gjengangeren var at VP ikke virket før etter 30 minutters kjøring. For oss har ikke dette noen praktisk betydning, rekkevidden holder i massevis uansett.

Det kan nok hende forhandlerne varmt anbefaler VP nå, siden leveransen av biler med nå er enklere :-)

EV - Driver

Sitat fra: e-Kvaase på tirsdag 13. januar 2015, klokken 10:42
Sitat fra: Molteni på tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:14
Var innom lokal VW forhandler og forespurte priser på e-Golf. Selger anbefalte å gå for e-Golf uten VP så lenge denne ikke virker før etter 30 min kjøring. I ettertid synes jeg dette virker underlig. Har søkt om det finnes dokumentasjon på dette utsagnet, men finner det ikke. Ser at det er flere som har fått samme informasjon fra VW selgere. Finnes det dokumentasjon som avkrefter eller bekrefter dette utsagnet?

Da vi bestilte bil sjekket jeg dette nøye opp, og ringte flere forhandlere på Østlandet. Ringte til Møller sentralt også og forhørte meg. Gjengangeren var at VP ikke virket før etter 30 minutters kjøring. For oss har ikke dette noen praktisk betydning, rekkevidden holder i massevis uansett.

Det kan nok hende forhandlerne varmt anbefaler VP nå, siden leveransen av biler med nå er enklere :-)
Den 30 minutters greia er bare tull viser det seg nå som bilene er på veien med VP. Det virker med en gang. Det sier også erfaringa fra KIA SOUL-EV og Leaf.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Molteni

Sitat fra: A8 på tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:45
Sitat fra: Molteni på tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:14
Var innom lokal VW forhandler og forespurte priser på e-Golf. Selger anbefalte å gå for e-Golf uten VP så lenge denne ikke virker før etter 30 min kjøring. I ettertid synes jeg dette virker underlig. Har søkt om det finnes dokumentasjon på dette utsagnet, men finner det ikke. Ser at det er flere som har fått samme informasjon fra VW selgere. Finnes det dokumentasjon som avkrefter eller bekrefter dette utsagnet?

Velkommen!
Håper ikke dette er noe du har fått presentert nylig. Det er direkte feilinformasjon. Møller har lenge prøvd å snakke ned nytteverdien av vp. Dette er grundig diskutert i diverse tråder. Mest informasjon er det i tråden "Estimert levering av E-Golf med varmepumpe".
Kort fortalt så har E-Golf en avansert varmepumpe med blant annet gjennvinning av tapt energi i omformer og motor. Den virker umiddelbart.
Her er VW egen informasjon om dette https://www.volkswagen-media-services.com/documents/10541/1091571/ViaVision_2014_March.pdf
Legg også merke til at VW har et mye høyere estimat av rekkeviddepotensialet ved bruk av vp enn det Møller har brukt.

Takk for det - og for nyttige tilbakemeldinger. Nå blir det bestilling av e-Golf med VP med antatt produksjonsdato uke 20. :D  Selger fikk klare tilbakemeldinger med referanse til elbilforum.no!!
'21 TM3 LR
'18 S75D FSD Solgt
'15 eGolf Solgt

Olee

Var nettopp innom forhandler og fikk tilbud på bil. Skulle vi ha bil med VP var anslått levering juni/juli, og uten VP begynnelsen av mars.  >:(

Sidewinder

Sitat fra: Olee på mandag 26. januar 2015, klokken 18:43
Var nettopp innom forhandler og fikk tilbud på bil. Skulle vi ha bil med VP var anslått levering juni/juli, og uten VP begynnelsen av mars.  >:(

Merkelig at det skal være noen bergensning på om man bestiller med VP eller ikke,
det er jo kvalifisert som tillegsutstyr.

Hvis det er noe jeg har erfart i denne uvinnelig lange prossessen
er det at man ikke skal ta noe som helst som selgerene sier for fakta,
det har vist seg at de vet mindre enn massen har inne på forumet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA