Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette hurtig-lading på Leaf?

Startet av Vroom, torsdag 08. januar 2015, klokken 11:25

« forrige - neste »

Vroom

Hei,

som ny elbil-eier ville jeg prøve ut hutiglading. Stemmer det at dette er tregt og dyrt eller er det noe feil med bilen min?

Testet først hos ABB Bryn i Oslo en kveld for å se om jeg fikk det til. Holdt ikke på i mer enn 10 minutter, men la merke til statusskjermen på ladestasjonen. Den begynte på 70amp/400V og falt raskt ned til 40amp. Jeg hadde ca litt over 40 prosent på mitt batteri. 40 amp tilsvarer vel 16kw og er et stykke unna 50kw som er oppgitt på disse stasjonene. Utetemperatur var vel ca et par plussgrader.

I går testet jeg utenfor McDonalds og bet meg merke i et par parametere:

- Ladetid 32 minutter
- Batteri start 49%
- Batteri slutt 77% (28% økning)
- Strøm levert i underkant av 6kwh
- Ladestasjonen leverte i snitt 12kw? (langt unna 50kw...)
- Pris 80 kr
- Utetemperatur ca 0 grader. Batteritemp cirka midt på i displayet.

Litt grov hoderegning på forbruk så kommer jeg frem til at jeg cirka har betalt 20kr/mil for å kjøre på denne strømmen. (1,5kwh/mil). Er ikke dette svindyrt?

Er det slik at man må ha lav kapasitet på batteriet for å få mest for pengene på disse hurtigladerene? De tar jo betalt pr. minutt og ikke for det de faktisk leverer.




emil

Ladingen starter høyt og går gradvis nedover i effekt etterhvert som batteriet fylles opp. Batteriets generelle helse og temperatur påvirker også ladehastigheten, men du vil omtrent aldri nå 50kW. Kommer jeg til laderen med alle varsler om lavt batteri blinkende og grei temperatur er jeg ope i ca 45kW i starten hvis batteriet holder ~20 grader. Desverre er ikke temperaturindikatoren å dash veldig nøyaktig og god nok.

Men ja, i kulde går hurtiglading treigt. Enkelte ladere klarer derimot å gi mer effekt inn på batteriet enn andre under ellers like forhold. Ellers har det vært og er lange pågående diskusjoner rundt prising av hurtiglading.

Vedlagt graf over to hurtigladinger en gang jeg var på vei mellom Arendal og Oslo i min litt gamle Leaf, med prising pr minutt for hurtuglading så er det for meg i hvertfall billigere å kjøre de turene i Leaf enn i dieselbil med 0.5L/mil.


jkirkebo

Sitat fra: Vroom på torsdag 08. januar 2015, klokken 11:25
Er det slik at man må ha lav kapasitet på batteriet for å få mest for pengene på disse hurtigladerene? De tar jo betalt pr. minutt og ikke for det de faktisk leverer.

Du må ha varmt batteri for å få maks ladeeffekt. Det betyr minst 5 streker på batteritemperatur for at ikke det skal begrense ladehastigheten. Leaf har dessverre ikke aktiv oppvarming av batteriet slik som bl.a Tesla og BMW i3 har. Dermed vil den lide under lav ladehastighet når batteriet er kaldt.

Kjører du langtur og hurtiglader flere ganger vil batteriet etterhvert bli godt og varmt uansett. Jeg var oppe på 8 streker på temperaturen en dag jeg hurtigladet 4 ganger (sommerstid).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vroom

Skjønner. Men stemmer det at man får mer for penga hvis man hurtiglader fra 20-50% enn ved 50-80%?

Thomas Parsli

Sitat fra: Vroom på fredag 09. januar 2015, klokken 08:19
Skjønner. Men stemmer det at man får mer for penga hvis man hurtiglader fra 20-50% enn ved 50-80%?

Det er det emil både sier og viser (grafen), ja :)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Vroom

Ser at det kanskje er lurt å legge et par ekstra kroner på 32amp i garasjen selvom jeg har 2-3 hurtigladere i nærheten av der jeg bor. Takker for svar.

Jeg skal i alle fall teste å kjøre batteriet ned til ca 20% og prøve litt mer hurtiglading. Det blir vel uansett hovedsakelig hjemmelading og bykjøring, så jeg er ikke veldig bekymret.

grenborg1

Hvis du trenger etterfylling for småkjøring i hjemmeområdet om kvelden er det vel klart enklest om dette kan gjøres hjemme mens man f. eks. spiser middag.

Ellers kan man bruke noen triks for å få opp farten. I romjulen skulle vi kjøre Oslo-Hallingdal med lading på den nye hurtigladeren på Sokna (Takk Fortum og co!). Med temperaturer ned i -15°C i dagene før vi dro hadde vi opplevd å ha ingen streker på batteritemperaturen og begynte å bli nervøse for ladetiden. Avreisedagen var det steget til ca. -7°C og vi hadde to streker. Ca. tre timer før avreise plugget vi inn bilen på 16 A og startet topplading. Samtidig satte vi på oppvarming. Denne ble restartet etter to timer, så den gikk tre timer til sammen. Vi avsluttet lading og oppvarming og dro da varmeapparatet brukte all energien som ble trukket fra laderen. Ikke fullt, men vi hadde 12 streker på ladenivå. Batteritemperaturen var nå overraskende nok hele fire streker!

Vi kjørte 77 km med god varme i bilen og normal kjøring og ankom Sokna med to streker på ladenivået. Hurtigladeren gav omtrent 100 A i starten. Vi lot den gå til den stanset av seg selv og det tok 48 min. Da gikk ladingen selvfølgelig svært sakte på slutten, men vi endte på 11 streker* og hadde fått omtrent 15 kWh så vidt jeg husker. Det gir et snitt på omtrent 20 kW og det synes jeg er OK i normale vintertemperaturer. Uten forvarming tror jeg vi hadde blitt stående adskillig lenger.

*Og godt er det, for 600 m stigning med kjetting på en dårlig vei spiser avsindig mye strøm! På 43 km (hvorav 13 km med kjetting) gikk vi fra 11 streker til LBW!
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

sølv-pilen

Kjetting... hadde med hørselsvern også da tenker jeg? Trykkluftbor  må jo ha Vært som fuglesang i forhold. .
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA