Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte støpsel på ladekladd

Startet av Johnny, fredag 02. januar 2015, klokken 08:46

« forrige - neste »

Marius Engel

Enig med deg, men er usikker på hvordan dette funker med dobbel PE leder. Det har jeg ikke tenkt på eller forsøkt.

elektrolux

Sitat fra: Ferry på fredag 02. januar 2015, klokken 22:54
Hvis det ikke er mer enn enfase 32 ampere, så holder det med en XT30 ;) Den tåler 35 ampere kontinuerlig.



Tåler nok masse amper, men tipper den er beregnet på maks 60V
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Sitat fra: Ferry på søndag 04. januar 2015, klokken 11:19

Jeg tror de har gjort et lite "triks" her. Beskyttelseslederen går jo gjennom ringen to ganger. Da vil strøm i denne få dobbelt så stor betydning som faselederene. Derfor vil det ikke være "balanse" selv om summen av strømmene er null. Hvis det f.eks. går 10 ampere i L1, 9 ampere i L2 og 1 ampere i PE, så er summen av strømmene null. Men trafoen vil se en differense fordi strømmen i PE går gjennom to ganger.

............

Hvis en snurrer ledningen en måler på en ekstra runde så blir måleresultatet det dobbelte. Du kan jo prøve neste gang. Slå PE en runde rundt bøylen og se hva du får.

For meg ser det ut til at PE går bare én gang. Derimot er retningen snudd! Mao, dersom det oppstår en slutning til PE, så vil ikke jordstrømmen nulles ut, men adderes.

bno

Sitat fra: emil på fredag 02. januar 2015, klokken 22:13
Sitat fra: Johnny på fredag 02. januar 2015, klokken 21:49
Kansje det kan bli et nytt levebrød å modifisere ladekabler med svidde schuko kontakter ;D

Er det kladder allerede med tempsensor skal jo denne sørge for at schuko ikke smelter

Er det kladder uten tempsensor tror jeg det vil bli en dyr ombygging av elektronikken i kladden.

Ellers er jeg på min 4. schuko på min Charge-Amps kabel nå, to har smeltet på 10A og den siste erstatningskontakten var av såpass dårlig kvalitet at noe plast i den knakk og den måtte byttes, ellers var det favorittschukokontakten min med 45 grader på ledningen. Passet i alle ladestolper jeg har vært borti.

Emil,
Har en slik CA kabel og ser at jeg godt kunne trenge å skifte chuko støpselet. Er det bare å kutte og sette på en slik jeg oppfatter innlegget her?

emil

Sitat fra: bno på fredag 03. april 2015, klokken 12:47
Emil,
Har en slik CA kabel og ser at jeg godt kunne trenge å skifte chuko støpselet. Er det bare å kutte og sette på en slik jeg oppfatter innlegget her?

Jepp, men siden det er flertrådet kabel må du bruke endehylser. Holder ikke bare å tvinne lederene sammen.

Og kjøp en schuko av god kvalitet, ikke bare den billigste på biltema.

bno

Sitat fra: emil på fredag 02. januar 2015, klokken 22:13
Sitat fra: Johnny på fredag 02. januar 2015, klokken 21:49
Kansje det kan bli et nytt levebrød å modifisere ladekabler med svidde schuko kontakter ;D

Er det kladder allerede med tempsensor skal jo denne sørge for at schuko ikke smelter

Er det kladder uten tempsensor tror jeg det vil bli en dyr ombygging av elektronikken i kladden.

Ellers er jeg på min 4. schuko på min Charge-Amps kabel nå, to har smeltet på 10A og den siste erstatningskontakten var av såpass dårlig kvalitet at noe plast i den knakk og den måtte byttes, ellers var det favorittschukokontakten min med 45 grader på ledningen. Passet i alle ladestolper jeg har vært borti.

Emil,
Har en slik CA kabel og ser at jeg godt kunne trenge å skifte chuko støpselet. Er det bare å kutte og sette på en slik jeg oppfatter innlegget her?

bno


emil

Her er forresten bilde av innmaten på min originale tatt en liten stund før første bytte:


bno

Kan ikke få et bedre svar en dette. Tusen takk  :D

Johnny

De seriøse har nå effektbegrensning og temperaturovervåkning i støpselet på sine ladekabler. Den grå delen av markedet har verken eller. Tvilsomme greier!
TMS og eGolf.

emil

Sitat fra: Johnny på fredag 03. april 2015, klokken 19:14
De seriøse har nå effektbegrensning og temperaturovervåkning i støpselet på sine ladekabler. Den grå delen av markedet har verken eller. Tvilsomme greier!

Man kan like det eller ikke, men så lenge produsent følger nødvendige forskrifter er det fullt ut lovlig å selge, kjøpe og bruke.

Uansett, jeg hadde ikke kunnet kjøre så mye med min elbil som jeg har gjort hvis det ikke hadde vært for både 16A mulighet fra schuko, men også 6A mulighet. En bonus ved 16A lading på offentlige plasser er at jeg opptar ladeplassen kortere tid enn med 10A eller lavere og jeg melder ifra til ladeplassens eier/drifter når jeg oppdater unormalt varme kontakter etter bruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA