Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Beste vindusviskere

Startet av Nuvolari, onsdag 31. desember 2014, klokken 09:16

« forrige - neste »

Cookie Monster

#30
Nå har jeg prøvd litt forskjellig.

Bosh Icon (Original)
Disse sliter jeg med hopper på ruta når det bare regner og man ikke bruker spylevæske for å "smøre". Tar bra når de er nye men holdbarheten er ganske dårlig siden det fort kommer små striper etter litt bruk.

Biltema
Biltema sine viskerblad er bedre en de originale Bosh, de tar bra og hopper ikke på ruta, bra holdbarhet. Men det universal festet er en dårlig patent. Ser noen sier de har mistet de i fart som bygger opp på at det ikke er så bra. De bygger også høyere opp enn de originale så spyledysene treffer adapterte/visker på førersiden. Man kan justere de litt opp men synes ikke det ble optimal spyling av ruta da.

Michelin Stealth hybrid
Disse var veldig bra og tok best av alle. Men de bygget dessverre for mye opp så ble i veien for spyledysene og litt vel synlig fra inni bilen.

Lucas
Min klare favoritt. Disse tar bra, ikke noe antyding til at de hopper på ruta og bygger faktisk bittelitt lavere enn Bosh viskerne. (Har ikke noe erfaring med bruk over lengre tid enda, men er nok samme blad som Biltema)
For Lucas virker som å være samme produsent som Biltema kjøper sine viskere fra. Bare at disse får man med riktig feste for Tesla uten bruk av adapter.
De er også billige men man får ikke kjøpt de i Norge. De koster ca 290 kr for begge to ink frakt fra England. Og siden det er under 350 totalt slipper man moms.
http://www.lucaselectrical.co.uk/directfit-wiper-blades.html

Får kjøpt de her:
www.wiperblades.co.uk (vær obs på at mange viskere har spoiler som er designet for bare en vei så blir feil når man bestiller for høyre styrte biler. Lucas er universal og passer begge)

Dette er riktige for Tesla Model S. (28"/700mm førerside og 18"/450mm passasjerside) Top Push Button feste.

LWDF18A
http://www.wiperblades.co.uk/lucas-lwdf18a-clearvision-push-button-pinch-tab-flat-windscreen-wiper-blade/

LWDF28A
http://www.wiperblades.co.uk/lucas-lwdf28a-clearvision-push-button-pinch-tab-flat-windscreen-wiper-blade/


Så vil anbefale Lucas av disse  8)

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

cra

#31
Takk for et glimrende review, Cookie Monster!  :D

Håper det er greit at jeg knabba teksten og la den inn på http://elbilwiki.no/index.php/Model_S#Deler. Ser for meg at det kan bli enklere å finne det der enn i forumet etterhvert som tråden baller på seg og andre tråder dukker opp. :)

Edit: typos
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cookie Monster

#32
Ikke noe problem :)

Flere får gjerne teste Lucas å komme med tilbakemelding. Jeg er nesten helt sikker at det er de som leverer til Biltema bare at Biltema setter logoen sin på de. Siden innpakning er så å si likt, clearvision osv navn er likt og selve bladet er helt likt. Bare festet som er forskjellig som er av riktig type på Lucas ;)

Min erfaring er ihvertfall veldig bra de dagene jeg har hatt de.
Synes det er rart at noen sier de ikke sliter med viskere som hopper men andre gjør det. Har vell hatt 3 par med Bosh Icon på min og alle har vært like ille og bare på førersiden. Så mulig det er feil vinkel på armen på noen biler.
Ble ihvertfall ikke noe hopping lengre med Lucas og vil si de tar 99% bra på førersiden og 90% på passasjer siden når det er salt/møkk på ruta mot 80% og 70% for bosh . Har alltid vært et problem med at passasjersiden ikke blir helt 100% ren helt oppe når det er saltlake på ruta. Lucas tok ihvertfall mye bedre. Skal prøve å justere dysene litt bedre for enda bedre resultat :)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Porsgrunn

Nå har jeg ikke tesla, men en annen bil som bruker de samme pusserne med 28 og 24 tommers blad.

Min erfaring er at slike pussere er ekstremt følsomme for å stå med riktig vinkel mot ruta, har de ikke det klarer de ikke å snu "eggen" og hopper istedet. Har vært plagget med det på både Bosch, Biltema og alt annet som er prøvd.

Det er som regel veldig lite justering som skal til. Bare å sette pusserne i service mode løfte og vri litt på armen så går de som i smør.

Eller enig i at Bosch har elendig holdbarhet og høy pris.

Hodetelefoner

"det var lucas som oppfant mørket"

jazzwheel

Takk, disse skal testes! Fikk akkurat nye viskere på service og de er like dårlig som de alltid har vært...

Trustno1

Super review CM.

Bestilte disse selv nå, så får vi se hvordan de funker.

Powerflux

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 23. november 2016, klokken 14:34
Super review CM.

Bestilte disse selv nå, så får vi se hvordan de funker.

Samme her  :)

La inn discount code LANDROVER10 og fikk 10% avslag  ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

petersv


Cookie Monster

Husk at selv om viskeren er bedre enn de originale (Min erfaring) så kan de ikke utføre mirakler. Så hvis spyleren er feil stilt inn, eller at man kjører i 90++ så alt av spylervæske kommer helt nede på ruta så blir det ikke helt rent. Men slik blir det dessverre med de stråledysene til Tesla og de dusj dysene er heller ikke kraftige nok til å dekke hele ruta skikkelig i hastighet.

Men det blir i det minste så og si helt rent når man spyler i liten fart, de hopper ikke og holder seg forhåpentligvis bedre lengre enn Bosh. Håper dere andre som har bestilt får samme erfaring 8)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

minim

Noen som har prøvd biltema viskerene i det siste? Monterte i dag, men synst de støyer en del når de draes langs ruten selv i godt bergens regnvær. Har jeg fått en dårlig variant?
-vw multivan

BMW850

Bosch viskerene jeg fikk på siste service er helt topp :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

TerjeS

Egentlig merkelig at det ikke har skjedd noe revolusjonerende siden bilen ble funnet opp mht. å holde frontruten ren, klar og regnfri, og uten reflekser. Mekaniske gummiblader virker jo primitivt når man tenker på alt annet som har skjedd med biler.

DavidS90D

#44
Sitat fra: TerjeS på tirsdag 29. november 2016, klokken 02:00
Egentlig merkelig at det ikke har skjedd noe revolusjonerende siden bilen ble funnet opp mht. å holde frontruten ren, klar og regnfri, og uten reflekser. Mekaniske gummiblader virker jo primitivt når man tenker på alt annet som har skjedd med biler.

http://www.nautiskserviceaps.dk/upload/8858/8858-155930.jpg   ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA