Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strøm til dash/car cam

Startet av Olemann, mandag 29. desember 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

Olemann


Noen som har funnet ut hvor man lettest tar ut 12V til Carcam?  Har til nå benyttet 12V uttaket, men det duger dårlig da det kutter strømmen når man forlater bilen (uten at den står til lading).

Ser dette er drøftet på TMS Forum, men ikke her på i3, noen som har tatt ut strøm noe sted?

Mvh Ole

02jan

Har du vurdert  "Kontakten" i midten  under dashbordet , gir strøm på min bil ,selv uten lading og låst bil.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Olemann

Merkelig, om du mener 12V sigarett-tenner kontakten under midten av dashbordet er det den jeg nå bruker, og den kutter strømmen kort tid etter at bilen er låst. Tipper under 30 sekunder.
Har du satt noen innstillinger noe sted for å få denne til å gi strøm også etter at  bilen stoppes og låses?


Sitat fra: 02jan på mandag 29. desember 2014, klokken 21:04
Har du vurdert  "Kontakten" i midten  under dashbordet , gir strøm på min bil ,selv uten lading og låst bil.

jonihler

Jeg har hatt min i3 hos BMW, og det ser ikke ut til at det er mulig å koble til permanent strøm. De brukte flere timer på dette uten hell. Jeg har kontaktet flere BMW  verkstedet som sier at man kun vil få feilmelding om at det er en strømtyv i bilen.
Jeg har løst problemet ved å koble til en T-Power+
Det er et eksternt batteri som kobles til sigarettenneruttaket og dashcam til denne. Lader batteriet når du kjører og lader bilen. Tar da opp det meste av døgnet  Jeg har kjøpt min på Amazon for $199 Den finnes også igjen på engelske Blackview sine sider. Jeg har Blackview 650 med 2 kamera og har allerede filmet en kollisjon mens jeg var på jobb. Time for reparasjon neste uke.
http://www.anypower.com/t-power-plus.html


Olemann

#4
Takk for svar, dette høres ut som en bra ide.  Men tydeligvis en som har fått til dette, se svar over, så får vente til han kommer tilbake med en oppklaring av hva/hvordan han har strøm - virker som det er 12 V uttaket han mener, og jeg skjønner ikke hvordan han klarer få ut strøm der som han beskriver han får.  Er jo enklest om det lar seg gjøre.

Ser den har 15.6Ah kapasitet, hvor lenge holder det for ditt cam?  Hender jo bilen parkeres for mer enn 1 døgn.

Sitat fra: jonihler på tirsdag 30. desember 2014, klokken 18:31
Jeg har hatt min i3 hos BMW, og det ser ikke ut til at det er mulig å koble til permanent strøm. De brukte flere timer på dette uten hell. Jeg har kontaktet flere BMW  verkstedet som sier at man kun vil få feilmelding om at det er en strømtyv i bilen.
Jeg har løst problemet ved å koble til en T-Power+
Det er et eksternt batteri som kobles til sigarettenneruttaket og dashcam til denne. Lader batteriet når du kjører og lader bilen. Tar da opp det meste av døgnet  Jeg har kjøpt min på Amazon for $199 Den finnes også igjen på engelske Blackview sine sider. Jeg har Blackview 650 med 2 kamera og har allerede filmet en kollisjon mens jeg var på jobb. Time for reparasjon neste uke.
http://www.anypower.com/t-power-plus.html

jonihler

Batteriet holder i ca 10 timer. Man kan koble 2 i serie i følge leverandøren.

Olemann

Sitat fra: jonihler på tirsdag 30. desember 2014, klokken 19:15
Batteriet holder i ca 10 timer. Man kan koble 2 i serie i følge leverandøren.

Takk for svar, da har carcam'en høyt strømtrekk synes jeg, gitt at den gir nesten 16Ah.
PS! Ikke koble i serie, da får du jo 24V ut og kan knekke cam'en, men i parallell, da dobles kapasiteten.

02jan

#7
Hei, ser at jeg har latt meg lure av dette strømuttaket under dashbordet. Det kutter automatisk etter etter noen få minutter.

Da jeg fik bilen i sommer, kuttet strømmen i uttaket i midtkonsollen, mens uttaket under dashbordet beholdt strøm etter avslått tenning.

Ser at det er strøm i begge uttak ved avslått tenning ( begrenset tid) , har ikke lagt merke til dette før nå (var kun midtkonsoll uttaket som kuttet ), hadde SW oppdatering i november.

Har benyttet i flere år uttak fra bil til diverse lading av dingser, mine forhistoriske biler har iallfall denne muligheten.

Litt synd hvis det ikke finnes et enkelt uttak for konstant strøm - ikke lysten på å begynne å rote med el-nettet på denne bilen ( har selv byttet komplette nett på andre hobbybiler) .

*edit :eksternt batteri som beskrevet over høres ut som en god løsning.

Isåfall ønske : kunne stille inn om man ønsket kutt, konstant eller tidsinstille antall minutter før kutt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

snakkis

Litt OT, men hvor i vinduet plasserer dere kamera (bilde?)?

Olemann


Hengende i sugekopp høyest mulig til høyre for speilet.  Har testet på dashbord også, men det gir ikke fritt nok utsyn rett foran bilen.  Eneste problem nå er feste av ledning, som jeg enda ikke har fikset skikkelig + UPS strøm når bilen er parkert.

Sitat fra: snakkis på torsdag 01. januar 2015, klokken 01:14
Litt OT, men hvor i vinduet plasserer dere kamera (bilde?)?

snakkis

Sitat fra: Olemann på torsdag 01. januar 2015, klokken 01:23

Hengende i sugekopp høyest mulig til høyre for speilet.  Har testet på dashbord også, men det gir ikke fritt nok utsyn rett foran bilen.  Eneste problem nå er feste av ledning, som jeg enda ikke har fikset skikkelig + UPS strøm når bilen er parkert.

Sitat fra: snakkis på torsdag 01. januar 2015, klokken 01:14
Litt OT, men hvor i vinduet plasserer dere kamera (bilde?)?
Grunnen til at jeg spør er at viskeren på passasjersiden ikke tar så langt opp på glasset.
Et kamera må derfor stå rimelig langt ned på vinduet for å ha klart utsyn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA