GOM vs Batteri indikator

Startet av e-Golfer, man 29. des 2014, kl. 17:01

« forrige - neste »

e-Golfer

Hei.

Stusser litt på GOM i forhold til "tankmåler" på resterende batterikapasitet.

Har hatt bilen siden juli, og kjørt ca 6.000 km med den. Har etterhvert lært meg å stole på systemene, og enda ikke vært utsatt for rekkeviddeangst. Men nå som det blir kaldere, så merker jeg en forskjell på sammenheng mellom GOM og batteriindikatoren. Jeg vet at jeg kan kjøre ca 10-12 mil i Normal mode med klima på 23 grader og setevarme og normalt "fossilkjøremønster".

Det jeg opplever er at GOM sier det er igjen ca 40km når batteriindikator viser ca halv kapasitet. Opplever også at de siste km "detter" av saktere på slutten enn på begynnelsen av turene. Er det flere som opplever det slik?

Har begynt å stusse på om man må kjøre bilen helt tom for å lære bilen hvor langt den faktisk går... Bilen min blir sjelden/aldri kjørt til mer enn 1/3 batterikapasitet igjen. Vil dette over tid påvirke batteriet? Må man kjøre batteriet tomt for at bilen skal lære seg at det faktisk er mer igjen?
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Råde

Det ville jo vært fryktelig rart... Umiddelbart ville jeg tro den tar forbruket over siste strekning og deler det på tilgjengelig batterikapasitet... But I dunno...
e-Golf | X75D

Ohm

Min egolf viser nå kun 118 km med toppladet batteri. De siste kjøreturene nå i kulda har ligget på 23-25 kwh/100km. Derfor blir rekkevidden kortere nå. Den at også med utetemperatur.

Men, hvis du skrur over i Eco+ før du parkerer og så like etterpå putter inn laderen, får du lang estimert rekkevidde. I går fikk jeg 193km, siden jeg skrudde av varmen før jeg stoppet bilen. Så den tar også med forbruket i det du skrur av, ser det ut til.

Har også merket at den står lenger på feks 5,6 og 7 mils rest, dette også avhengig av utetem. Estimert rekkevidde ramler ganske fort i begynnelsen, for så å stabilisere seg.

En annen ting, kjører du i 100 på motervei, så vil den være veldig pesimistisk, men svinger du av motorveien og inn i en 50 soner, blir den mer optimist, og det hender restrekkevidden øker.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA