Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I-Miev er død... vil ikke starte.. vil ikke lade?

Startet av Fagereng, lørdag 27. desember 2014, klokken 12:11

« forrige - neste »

Fagereng

Kjøpte meg en brukt I-Miev for ca 2 uker siden (2012 modell gått 38000 km). Nå når det er 11 minus ute og bilen har stått urørt siste 3 dagene vil den ikke starte. Ingen respons når nøkkelen vris om. Bilen har vært tilkoblet lader. Når jeg nå tar laderen ut og inn skjer det ingen ting. Det lyser ready på laderen, ingen ting skjer når den plugges inn. Eneste er en klikkelyd i laderen som jeg ikke kan huake fra tidligere. Noen som vet hva dette kan være?
Mitsubishi i-miev 2012
Nissan Leaf 2013

Focus

Sansynlighvis er 12v batteriet ditt flatt. Det står fremme sett på en vanlig 12v bil lader så er nok alt i orden etterpå
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Fagereng

Ok, takk for svaret:) Skal prøve dette. Hva kan være grunnen til at dette har blitt tappet evt? 3 dager i 11 minus er vel ikke en årsak i seg selv. Vet noen om en årsak til at batteriet tappes? Og regner ikke med dette er et problem man opplever ofte?
Mitsubishi i-miev 2012
Nissan Leaf 2013

emagic

Vet du om den har stått lenge før du kjøpte den?

12V batteriet er et ganske lite vanlig "bilbatteri".  Så vidt jeg husker så lades dette kun fra det store batteriet når bilen har tenningen på, ikke når det store batteriet lades fra 230V.

Klikkelyden skal være der når du kobler inn laderen, men ofte starter batterivifta akkurat samtidig så du legger ikke alltid så lett merke til klikket.

Min 2011 modell har også stått i 11 minus i 3-4 dager nå, men startet fint da jeg var på butikken i sted. Den brli dog brukt "hele tiden" normalt, så jeg tror ikke 12 V batteriet noen gang får tid til å lade seg ut...

emagic



Fagereng

Vet ikke om den har stått før jeg kjøpte den. Skal ha kommet inn som innbyttebil rett før jeg kjøpte den.
Men uansett så har jeg brukt bilen flere ganger om dagen de siste to ukene. Før den nå sto stille siden 23.desember. Så syntes det er merkelig at 12 volt batteriet er tappet på så kort tid.. Må se om jeg finner en kilde til at batteriet tappes, eventuelt om det kan være ødelagt på et vis.

Nå kobler jeg til lader, så får vi håpe den lever igjen i morgen:)
Mitsubishi i-miev 2012
Nissan Leaf 2013

Fagereng

Forresten. Går kupevarmeren, altså den fjernstyrte varmen på 12-volts batteriet?
Mitsubishi i-miev 2012
Nissan Leaf 2013

Focus

deler av den går på 12 v, men selve oppvarmingen går på kjørbatteriet.
Dersom du har satt på ladingen burde du kunne sette på tenningen for å se om den nå er klar til å starte.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

TB

Sitat fra: emagic på lørdag 27. desember 2014, klokken 13:46
12V batteriet er et ganske lite vanlig "bilbatteri".  Så vidt jeg husker så lades dette kun fra det store batteriet når bilen har tenningen på, ikke når det store batteriet lades fra 230V.
12 V batteri lades når bilen har "tenning" på -og når hovedbatteriet blir lada.
Når hovedbatteriet er lada til 100% stoppar all lading - både av hovedbatteri, og av 12 V batteri.

Om 12 V batteri var svakt, eller lys har stått på kan 12 V batteri raskt lade seg ut i minus -11.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SUNPWRD

Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

Fagereng

Ikke fått liv i den enda... Kjøpte batterilader til 12 volts batteriet. Men laderen er for smart tydeligvis... Så vil ikke lade. Så ringer NAF i morgen og får de til å hurtiglader batteriet litt, så skal jeg få liv i den igjen:) hatt problemet med denne typen lader før. Vil ikke starte lading om batteriet er ordentlig flatt..
Mitsubishi i-miev 2012
Nissan Leaf 2013

Mr.Zero

Sitat fra: Fagereng på mandag 29. desember 2014, klokken 19:39
Ikke fått liv i den enda... Kjøpte batterilader til 12 volts batteriet. Men laderen er for smart tydeligvis... Så vil ikke lade. Så ringer NAF i morgen og får de til å hurtiglader batteriet litt, så skal jeg få liv i den igjen:) hatt problemet med denne typen lader før. Vil ikke starte lading om batteriet er ordentlig flatt..

Kanskje du har en nabo med startbooster i garasjen..? Eller om du bruker startkabler fra en fossil? Skal ofte ikke mye til før laderen starter.
Har batteriet stått ute i sprengkulda i utladet tilstand, har det trolig frosset. ("Flatt" batteri fryser ved ca 8 blå). Da kan behovet være der for et batteribytte.. Du får ta det opp med selger. Det er jo garanti på bilen.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Sitat fra: Fagereng på mandag 29. desember 2014, klokken 19:39
Ikke fått liv i den enda... Kjøpte batterilader til 12 volts batteriet. Men laderen er for smart tydeligvis... Så vil ikke lade. Så ringer NAF i morgen og får de til å hurtiglader batteriet litt, så skal jeg få liv i den igjen:) hatt problemet med denne typen lader før. Vil ikke starte lading om batteriet er ordentlig flatt..
Stemmer bra - smarte ladere vil ikkje lade om det er under X volt på batteriet. Løysing: Koble eit anna batteri i parallell (t.d. starthjelp med innebygd batteri ) - slik at laderen starter. Så snart lading er starta, vil volt stige raskt, og du kan fjerne det andre batteriet.

Som alt nevnt i tråden - om batteri er tappa langt ned, vil det ha fått skade, og bør bli bytta i nytt for å unngå at det hender igjen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

PionerThink

Sitat fra: Fagereng på mandag 29. desember 2014, klokken 19:39
Ikke fått liv i den enda... Kjøpte batterilader til 12 volts batteriet. Men laderen er for smart tydeligvis... Så vil ikke lade. Så ringer NAF i morgen og får de til å hurtiglader batteriet litt, så skal jeg få liv i den igjen:) hatt problemet med denne typen lader før. Vil ikke starte lading om batteriet er ordentlig flatt..
Noe nytt om det igjen er liv i i-Mieven din?

Nyttig å vite hvis det skulle oppstå samme problemstilling for andre med denne typen bil ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

tomrh

Sitat fra: Fagereng på mandag 29. desember 2014, klokken 19:39
Ikke fått liv i den enda... Kjøpte batterilader til 12 volts batteriet. Men laderen er for smart tydeligvis... Så vil ikke lade. Så ringer NAF i morgen og får de til å hurtiglader batteriet litt, så skal jeg få liv i den igjen:) hatt problemet med denne typen lader før. Vil ikke starte lading om batteriet er ordentlig flatt..
Jeg har selv en primitiv batterilader fra 80-tallet som jeg bruker i slike tilfeller. For intelligensen i de nye laderne måler batterispenning og strøm underveis for å dele inn i ulike oppladningsfaser for skånsom lading. Når batteriet er helt dødt, gir laderen opp før den har begynt. Lader batteriet rått og brutalt en liten stund med gammel-laderen for å få litt strøm inn på det, og så bytter jeg til en mer moderne lader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kanadier

#14
Takk for tipset! Jeg hadde samme problem etter noen hadde glemte å slå av lyset i taket og siden jeg hadde gitt bort billaderen etter jeg kjøpte I-Mieven (det var dumt) så brukt jeg en vanlig 12V DC 5A transformator isteden. Så snart det var 12V tilgjengelig på batteri terminalene begynte bilen å lade fra stikkontakt igjen. Etter fem minutter koblet jeg ut transformator og 12V batteriet begynte å lade fra det store batteriet som vanlig.

i MiEV eier siden september 2011, brukes nå som varebil
eGolf eier siden mars 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA