Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dobbellader- ja eller nei

Startet av Havebigfun, tirsdag 23. desember 2014, klokken 16:32

« forrige - neste »

Havebigfun

Det har vært mye dobbellader-diskusjoner de siste to årene.
Nå har vi snart SC ved de fleste "gatehjørner", noe som betyr at behovet for dobbellader går ned.
Jeg har konvertert fra sterk tilhenger til oppriktig tviler ettersom jeg knapt har hatt bruk for det ila. de 20k km jeg har kjørt.
Dobbellader betyr i tillegg til mulighet for 22kW lading også ekstra vekt og 10 k ekstra utgifter som man kunne inverstert i blomster til kona istedet ;)
Avstemming først og fremst for de som har eid TMS en stund og gjort seg opp en mening basert på erfaringer.
Det er fint med en ny avstemming for de Teslainteresserte som kommer til nå.
Hva mener dere nå?

Pompel

Har kun hatt bilen i en drøy måned, men allerede benyttet 22kW-laderne på ytterveggen til Tesla på Lade to ganger. Kommer også til å benytte 22kW i Åre når vi tar turer dit i vinter.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

MR Tesla

Jeg har bestillt dobbeltladere bare fordi Havebigfun sa det var så viktig- brukte den aldri den tid jeg hadde signaturen...

Havebigfun

Sitat fra: MR Tesla på tirsdag 23. desember 2014, klokken 16:35
Jeg har bestillt dobbeltladere bare fordi Havebigfun sa det var så viktig- brukte den aldri den tid jeg hadde signaturen...
Det er bra noen hører på meg- ikke så mye impact hjemme- desverre :o

Muffinman

Du skriver at du knapt har hatt bruk for det. Har du hatt behov for den en gang vil du sikkert trenge den igjen. Da er det ikke noe å lure på. Når kjerring og unger er utålmodige etter å komme seg hjem og du trenger 100km for å tørre å kjøre er det greit å stå en time istedet for to.

Selv har jeg aldri hatt bruk for den (har enkeltlader), selv før det ble bygget SC hvor jeg kjører. Har bestilt en bil til, også den med enkel. 54.000km så langt.

Det koker ned til kjøremønster og risikovilje. Og litt økonomi.

Havebigfun

 
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 23. desember 2014, klokken 16:39
Du skriver at du knapt har hatt bruk for det. Har du hatt behov for den en gang vil du sikkert trenge den igjen. Da er det ikke noe å lure på. Når kjerring og unger er utålmodige etter å komme seg hjem og du trenger 100km for å tørre å kjøre er det greit å stå en time istedet for to.
Behovet har endret seg siden vi fikk bilene senomemeren 2012 ettersom SC kom i en fart ingen kunne forestille seg.

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 23. desember 2014, klokken 16:39
Det koker ned til kjøremønster og risikovilje. Og litt økonomi.
Men det viktigste er vel om det er en SC ved de veiene man regner med å bruke. Det er vel ingen som trenger 22kW hjemme.

Havebigfun

Sitat fra: Pompel på tirsdag 23. desember 2014, klokken 16:35
Har kun hatt bilen i en drøy måned, men allerede benyttet 22kW-laderne på ytterveggen til Tesla på Lade to ganger. Kommer også til å benytte 22kW i Åre når vi tar turer dit i vinter.
Trondhjem er fortsatt et av SC- hullene- skjønner at det er kjekt med dobbellader der foreløpig.
På Åre holder det vel strengt tatt med 11kW for de fleste som antakelig skal være der noen timer.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 23. desember 2014, klokken 16:32
Det har vært mye dobbellader-diskusjoner de siste to årene.
Nå har vi snart SC ved de fleste "gatehjørner", noe som betyr at behovet for dobbellader går ned.

For min del blir det motsatt, det dukker opp såpass mange 22kW ladepunkter etterhvert at jeg bruker den mer og mer. I starten ble det lite bruk pga. at det nesten ikke fantes slike.

SC er vel og bra, men prøv f.eks å kjøre Lillehammer-Oslo-Lillehammer i vinter. Det er 363km hvorav mye motorvei med 100-grense (snart 110). Det betyr at om været er dårlig og man ikke kan lade i Oslo (null lademulighet eller ingen pause, evt. bare en time på 13A) må man lade helt opp først og deretter kjøre ganske så pent. 45 minutters matpause et sted med 22kW AC gjør all verdens forskjell.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trustno1

#8
Slik jeg ser det, så er behovet for dobbellader helt avhengig av hvordan utbyggingen blir. Om det blir som jeg håper, dvs 22kw på "hvert gatehjørne" så mener jeg at dobbellader er ett must. Det betyr at man kan la bilen lade mens man gjør etthvert ærend, og presset på superchargere vil bli mindre.

Utbyggingen vil i stor grad avhenge av hvor stor suksee elbiler har i fremtiden.

Personlig har jeg dobbellader på min P85, og har også bestillt det på P85D. Når man kjøper bil til 600k++ så føler jeg at prisen er peanuts og vel brukte penger. Bilen har kanskje en levetid på 10-15 år, og deler man kostnaden over levetiden på bilen blir det en nobrainer i mitt hode.

Jimpec

Har dobbeltlader på min P85+. Har aldri hatt skikkelig bruk for den. Har 22kw slimbox hjemme dog så den har vært brukt.
Har kjørt 17' km uten å ha bruk for den. Kona fikk velge farge på interiøret (ikke taket) og at vi ikke skulle ha dobbeltlader når jeg bestilte ny P85D nå (veldig lett forhandling med andre ord). Har enda litt vondt i magen av å velge bort dobbeltlader, men med litt hoderegning så ser man kjapt at det blir dyre minutter de gangene man får behov for det (men det er det jaggu med de hestkreftene også..). Jeg kjører hjemmefra til Barcelona og Tromsø på SC, så de få gangene det blir utenfor SC ruta så får jeg legge inn litt ekstra tid. Man skal jo sove av og til også.

Fra mars - uten..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

eadie

Har dobbellader og hadde stor glede av den når jeg testet det nye ladepunktet på Sunndalsøra (Grønn kontakt, 20kr pr påbegynt time), 22 kw AC i dag.
Oppnådde 100km/t ladehastighet, og ville hatt lusne 50 med enkellader.
Verdt noen tusenlapper å slippe irritasjonen på steder langt unna superladere
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

BMW850

Jeg sier ja, selvfølgelig! Når man kan få dobbel fart utenom SC nettverket sier det seg sjøl. Har brukt 22kW flere ganger og det er veldig greit med en ekstra buffer av og til :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Torpedo Ted

#12
Hvis du skal først legge ut over 700 000 for en bil så er jo dobbeltladeren ganske billig...
Men det er det første ekstrautstyret jeg hadde kuttet om pris var et problem.

Hadde det vært "quadruppel-lader" hadde jeg vurdert det, men jeg ser ærlig ikke noe poeng i det når det bare er snakk om dobbel hastighet, på noen ytterst få ladestasjoner. Det er jo kun i nødstilfeller en virkelig vil få bruk for det, og da klarer jeg fint å vente den ekstra halvtimen/timen. Om jeg må lade i 4 eller 8 timer spiller ingen rolle - i begge tilfeller er det god natt for min del.

Snart kommer dessuten Chademo-adapter som vil gi vesentlig høyere ladefart.

Men det kommer jo selvfølgelig litt an på hvor du bor/skal kjøre. Er nok nyttig i Nord, men i sør klarer ikke jeg å se noe poeng i det med så mange Superchargere rundt om kring.

Thor2014

Jeg har det på min bil i dag og bestilte det igjen på min nye.
Jeg har kun brukt den ett par ganger, men som nevnt lengre opp tipper jeg at det blir mange 22kw etterhvert. Å sitte og vente på treg lading er ikke veldig gøy, så jeg mener de ekstra kronene er verd det.

TRM

Artig at du tar opp temaet nå. For 5 minutter siden sendte jeg avgårde en mail til Tesla hvor jeg ber om at dobbeltlader blir lagt til på min S85D.

Min nåværende S85 har dobbeltlader, men vi har knapt brukt den. Bestilte derfor S85D uten dobbeltlader.

Nå er vi på juleferie i Hardanger, og UMC'en fungerer ikke. Blinker rødt.
Heldigvis er det en ladestasjon i nærheten, med 22 kW Type2. Denne måtte jeg bruke i går for å fylle opp. Hadde jeg ikke hatt dobbeltlader måtte jeg stått der i 4 timer for å få full tank. Noe som selvsagt var fullstendig uaktuelt med 3 barn og hund i bilen. Og en kone som er litt smålei Tesla meg her- og Tesla meg der... Men 2 timer med dobbeltlader var ikke noe problem. Det var omtrent så lang tid julehandelen tok.

Så mitt tips er å ta den med. Du vet aldri når du får bruk for den!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA