Hei!
Kjørte fra Oslo-Stavanger med en EuroLeaf tidlig i høst. Første stopp ble hurtiglading ved Gravdahls Auto i Tønsberg. Neste stopp ble 1 time semihurtig ved Skagerak Aren på Ski. Deretter 1 time normallading på Statoil på Brokelandsheia, før turen gikk til Stoa hurtigladestasjon Arendal. Så ble batteriet igjen toppet ved Vesterveien Hurtigladestasjon, Kristiansand. Neste stopp AMFI Hurtigladestasjon, Flekkefjord, og siste stopp ble på Bryne Hurtigladestasjon.
Arendal-Oslo-Arendal kjenner jeg godt, og selv med USA leaf jeg ikke får ladet mer enn ca 75% på hurtigladere holder det med stopp i Tønsberg og Skien i sommerdekksesongen. Nå åpner som sagt Rugtvedt og da blir den strekningen enda enklere. Si 3.5t kjøring til Arendal fra Oslo Vest og 2x30min lading. 30 min lading i Arendal og en knapp time videre til lader i Vesterveien. Derifra kjenner jeg ikke veien videre.
I sommer da Skiensladeren var defekt ble det etter Tønsberg ladet en time 16A på Skjelsvik og en time 16A på Brokelandsheia før Arendal. Totalt sett ikke mye lengre tid enn å kjøre til og lade i Skien. Men nå kjenner jeg bilen godt og er ikke redd for å kjøre godt forbi Very Low Battery Warning på kjente strekninger.
Men ja, det er en utfordring å kjøre elbil på lange strekninger hvis man ikke har Tesla. Vi har valgt å skrote fossilbilen og kjører kun elektrisk nå, selv med hyppige turer til øslandet.
Ellers med ladere hver 5. mil ca og minuttprising kan man heller holde SOC i området 10-60% og heller lade ofte. Da vil total ladetid være kortere siden man får inn flere kWh på samme tid ved lav SOC enn høy. Det bør da ikke være lange omveier (som Tønsberg) til laderene, men de må ligge i tilknytning til E18.