Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mye vil ha mer, neste utviklingstrekk fra et Model S-nivå

Startet av Torz, lørdag 06. desember 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

Torz

Tesla har vist en ny veg innenfor el-bil-segmentet med sin Model S. Oppgradert modell er på veg, med 4wd og nye assistentsystemer, og bilen er snart på det nærmeste komplett sammenlignet med sine fossile foreldre. Men mye vil ha mer, ikke bare av kjent teknologi, men også av nyvinninger. Hva bør fremtiden bringe?
En overlevning som jeg aldri har skjønt ikke har blitt forbedret er solskjerm. Hvorfor kan man ikke få orden på dette slik at både front og sidevindu er dekket SAMTIDIG? Og uten at solen kommer inn gjennom en glipe?
Min kjøring tilsier cruisecontrol på 90 % av tiden. Hvorfor kan de ikke lage cc med minne som en kan programmere selv? M1 50, M2 70 og M3 80 for eksempel?
Når jeg først er inne på cc, hvorfor ikke kunne sette sin egen skala for hva som er eksempelvis 80? På min bil er det 84 km/t, og da hadde det vært fint om jeg kunne lagt inn slik hastighet litt mer på direkten, f.eks. med 5 el 10 km intervallene.
Noe jeg også gjerne skulle sett var et avansert infrarødt kamera. Tenk situasjonen tunnelbrann og røykutvikling. Jeg hadde gladelig betalt en del ekstra for å kunne ha gode øyne, muligens sammen med at bilen styrer selv ut av krisen, om jeg noensinne skulle oppleve en slik situasjon.
Også et infrarødt kamera som er overlegent til å hindre viltpåkjørsel.
Tesla har vist retning hva angår elbil, kan de også lede utviklingen innenfor nye områder? De har jo absolutt vist en del nytenkning.
Hvilke briljante ideer har dere til en utvikling som Tesla så absolutt kunne stått for?

Mr. P85D

Svaret er at bilen må bli "litt" programmerbar :-) La deg sette et utall av innstillinger selv og personifiser bilen helt etter eget ønske. Det må være fremtiden :-)
Model S P85D sort
Alt utstyr :-)
VIN 68988. Levering 2. mars 2015

boppus

Svakheter og mangler jeg har merket meg:

1. Bruke regnsensoren til å lukke soltaket dersom det regner.
2. Luke under soltaket for å hindre kulderas.
3. Fungerende automodus på hovedskjermen. Milde himmel...
4. Flere av skjermbildene på hovedskjermen er "masete". Det burde vært flere valgmuligheter for hva som skal vises. Forslagsvis et "klassisk bil" oppsett av betjeningsbrytere over hele skjermen for betjening av radio, soltak, temperatur, etc.
5. Knapp på skjermen for nattmodus. Trykk og skjermen går i svart. Trykk hvor som helst på skjermen for å skru den på igjen.
6. Tilhengerfeste.
7. Koppholdere og oppbevaringsrom, mao. gjør senterkonsollen standard.
8. Hjelpelinjer i ryggekameraet.
9. Head-up display
10. 4G
11. Oppdatert medieenhet. I tillegg til å se ut som noe fra Mc Donald's har den klare mangler og svakheter, feks dårlig FM-mottak.
12. Ymse svakheter i navigasjonen må ordnes.


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Amoss

Sitat fra: Torz på lørdag 06. desember 2014, klokken 20:33
En overlevning som jeg aldri har skjønt ikke har blitt forbedret er solskjerm. Hvorfor kan man ikke få orden på dette slik at både front og sidevindu er dekket SAMTIDIG? Og uten at solen kommer inn gjennom en glipe?

Her venter jeg på at det skal kunne komme bilvinduer med polariserende filter av noe slag ala polariserte solbriller. Burde vel kunne fungere bedre enn solskjermen?

... og før noen svarer og sabler ned forslaget - joda, er klar over at dette har både fordeler og ulemper. Men håper noen kan minimalisere ulempene og maksimalisere fordelene slik at dette blir mulig - en eller annen gang.

Sitat fra: Torz på lørdag 06. desember 2014, klokken 20:33
Min kjøring tilsier cruisecontrol på 90 % av tiden. Hvorfor kan de ikke lage cc med minne som en kan programmere selv? M1 50, M2 70 og M3 80 for eksempel?
Når jeg først er inne på cc, hvorfor ikke kunne sette sin egen skala for hva som er eksempelvis 80? På min bil er det 84 km/t, og da hadde det vært fint om jeg kunne lagt inn slik hastighet litt mer på direkten, f.eks. med 5 el 10 km intervallene.

Du startet ditt innlegg med å vise til Model S. Etter som jeg forstår så vil den nye "autopiloten" der nå komme med cruisekontroll som selv forstår å kunne følge fartsgrensen. Mye enklere enn å velge fartsgrensen selv? Man skal også kunne justere den opp/ned noen km i forhold til grensen - men savner muligheten for å heller velge prosent. Ut over det så skal vistnok også speedometeret på Model S være GPS-kalibrert, så den skal vise (og derved følge - med CC) svært korrekt hastighet.

Så denne delen av ønskene dine er i svært nær fremtid :)


Sitat fra: Torz på lørdag 06. desember 2014, klokken 20:33
Noe jeg også gjerne skulle sett var et avansert infrarødt kamera. Tenk situasjonen tunnelbrann og røykutvikling. Jeg hadde gladelig betalt en del ekstra for å kunne ha gode øyne, muligens sammen med at bilen styrer selv ut av krisen, om jeg noensinne skulle oppleve en slik situasjon.
Også et infrarødt kamera som er overlegent til å hindre viltpåkjørsel.

Ja, dette er noe jeg også savner, spesielt med tanke på vilt-påkjørsler (som er mest relevant for mitt bruk). Elgene nekter plent å ta på seg refleksvester :p  Er så klart også nyttig som en hjelp i å se menneskelige (myke) trafikkanter.

Model S 85D

JohanH

Om man får lov å drømme litt da:

- Helt enig i IR-kamera med avansert bildeanalyserende software kombinert med heads-up-display, perfekt ved mørkerkjøring for å oppdate vilt, fotgjengere osv.
Eksempel:


- Heads up display med augmentet reality features, f. eks. navigasjonsdata overlay i realtid, trafikinfo, evt. annan info a la Waze t. e.x. om politiet står på lur rundt hjørnet, ulykker, uventet kø foran deg osv. osv.

Eksempler:



- Massasjeseter med AC/ventilasjon


- Svært forbedret stemmstyring med etterhvert en alt mer avansert AI/personlig assistent funksjon, som etterhvert også forutser hva du vil, skal og ønsker. Som spør deg om morgen "God morgen Johan, vil du høre en resyme av nyhetene som du pleier? Jeg ser i kalenderen din at du har et møte idag kl 08.30 i Oslo, du har god tid siden det kun er litt kø idag. Har du husket å ta med treningstøy?"

Teslanewbie

#5
Surround kamera og "sideview" kamera i fronten som viser fri sikt til sidene når man teks kommer uti smale gater der det er hinderpå begge sider.. Man må ganske langt ut med fronten av bilen for å se om veien er fri for å kjøre ut.

I tillegg IR kamera / nightvision og headup display .
Linjer i ryggekamera må jo de få til nå, dette har vært diskutert i årevis og de billigste japsene har jo dette !!
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

JohanH

- Når Tesla får alt mer biler på veien, som er så online som de er, så kunne bilene (dersom eieren ikke velger å ikke være med da) sende kontinuerlige trafikkdata til Tesla sentralt d.v.s. f. eks. hvis flere Tesla i løpet av kort tid på en og samme strekning, hvor hastigheten vanligvis er 80-90, registreres kjørende i kun 40-50 så er det jo opplagt noe problem her f. eks. ulykke, saktegående kø osv. Hvis mange biler svinger av et unaturlig sted og kjører rundt og så ut igjen på hovedvei så er det jo helt sikkert noen uvanlig hindring der. Dette er kun eksempler. Slik real-time trafikkdata vil jo da kunne analyseres fortløpende og brukes for å gi real-time råd og veiledning til alle Tesla. Jo fler biler de har ute jo bedre data. Går også an å selge slik data videre. Tjenester som Google Traffic osv. vokser veldig.

Torz

Takk for supre innlegg. Her er mange gode forslag. Men et spm. til Boppus, jeg trodde at Tesla sin oppgradering av cc var en adaptiv cc, dvs. en cc som regulerer hastighet til bilen foran, men du mener ikke den vil regulerere ift. gjeldende hastighet? I så fall ville det være et virkelig fremskritt.
En annen sak, hvor vanskelig kan det være å få et frontrekkende kamera til også å fungere som dashcam?

Amoss

Sitat fra: Torz på lørdag 06. desember 2014, klokken 21:52
Men et spm. til Boppus, jeg trodde at Tesla sin oppgradering av cc var en adaptiv cc, dvs. en cc som regulerer hastighet til bilen foran, men du mener ikke den vil regulerere ift. gjeldende hastighet? I så fall ville det være et virkelig fremskritt.

Det var vel meg som nevnte dette. I følge det Tesla selv sier så skal den kunne det, både i forhold til bilen foran og etter fartsgrensen.
Se https://www.youtube.com/watch?v=WbVEkh4AMqM  (etter akselerasjonen).
Model S 85D

Torz

Ting tyder på at det er som du sier Amoss, litt vanskelig å få med seg detaljene for det skjer så mye på kort tid i den videoen, men om det stemmer så er det jo et STORT fremskritt, og faktisk ledende i utvikling.  :) :) :)

JohanH

Likte forslag med polariserte vindusglass, men det kan jo også medføre en del problemer. Hvis du har på polariserte briller som er polarisert motsatt vei så blir det hele svart i hvert fall :)

Et forslag fra min side ville vært å ha elektrokromatiskt regulerte vinduer både foran, på sider og bak. Disse kan dimmes fra helt gjennomsiktige til ganske mørke enten manuelt eller automatisk basert på lysforhold. Kanskje ikke lovlig dog? Den som reist med nye Boeing Dreamliner har sett slike vindu.


Teslanewbie

Skjønner ikke hvorfor de ikke har solceller på taket ihvertfall på glasstakluken.
...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

JohanH

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. desember 2014, klokken 22:53
Skjønner ikke hvorfor de ikke har solceller på taket ihvertfall på glasstakluken.
...

Du kan jo slå inn hvor mye energi en 1 m2 solcellepanel med 90 graders vinkel mot himmelen ville produsert i løpet av et år på våre breddegrader, eller for så vidt i Arizona, på kalkulatoren nedenfor, så tror jeg du skjønner... Spesielt hvis du husker på at panelene veier mellom 10-20 kg per m2 også.

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

zbk

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. desember 2014, klokken 22:53
Skjønner ikke hvorfor de ikke har solceller på taket ihvertfall på glasstakluken.
...

Fordi det nesten ikke vil utgjøre noen rekkeviddeforskjell i praksis. Innstrålt energi målt vinkelrett på solen er ca 1.3kW. Av dette får man ut 20-30% i en god solcelle. 4kvm solceller vil da i teorien gi en drøy kW om man regner ideelle forhold, noe som man i praksis ikke har. Men trenger dermed ikke lange tiden på en lader i stedet for kostnadene/vekten solcellene gir for tilsvarende rekkevidde.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amoss

Sitat fra: JohanH på lørdag 06. desember 2014, klokken 22:30
Likte forslag med polariserte vindusglass, men det kan jo også medføre en del problemer. Hvis du har på polariserte briller som er polarisert motsatt vei så blir det hele svart i hvert fall :)

Ja, jeg vet, som sagt ... :p

Sitat fra: JohanH på lørdag 06. desember 2014, klokken 22:30
Et forslag fra min side ville vært å ha elektrokromatiskt regulerte vinduer både foran, på sider og bak. Disse kan dimmes fra helt gjennomsiktige til ganske mørke enten manuelt eller automatisk basert på lysforhold. Kanskje ikke lovlig dog? Den som reist med nye Boeing Dreamliner har sett slike vindu.

Ja, det så bra ut - er altså mer opptatt av funksjonen i å hindre blending enn hvilken teknikk man bruker for å få til effekten. Har vel hørt om dette tidligere (f.eks. i forbindelse med speilene i bilen), men glemte helt bort dette i farten. Men en kanskje litt viktig detalj ved bruk på bil - spesielt frontruta - måtte vel være å ha soner som kan dekkes uavhengig. F.eks. en stripe øverst som mørkner når man får motsol, og går lengre ned jo lavere sola er...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA