Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valg vinterdekk

Startet av Spruck, fredag 28. november 2014, klokken 14:05

« forrige - neste »

Spruck

Planlegger å kjøpe nye vinterdekk neste uke, til originale Tekna felger 215/50-17.

Ut i fra test og hva jeg har lest står nå mellom Nokia R2, Goodyear Ultra Grip Ice2 og Michelin X-Ice XI3.
R2 er mer snø/is dekk. Ice2 passer best på våte veier på vestlandet. XI3 har dårligst rullemotstand.

Hadde egentlig bestemt meg for Ice2, men dette er komplett umulig å skaffe her i Stavangerområdet. Har ringt alle de store dekk-forhandlerne i området, no luck!  >:(

X-ice kan jeg få for 7400, R2 for 8700. X-ice noe bedre på våt asfalt i forhold til R2, men dårligere rullemotstand.
Så hva skal man velge??  :o
Hvor stor er forskjellen i rullemotstand og hvilken praktisk effekt vil man kunne se på rekkevidde??

Takknemlig for alle tilbakemeldinger.

KM
Hvit 2014 Leaf Tekna
Estimert 35.000 km/år

Daeedor

R2 ruller ihvertfall lett !  Det er ikke noe dårlig dekk heller , kom som nr 2 totalt i fjor ihvertfall på test. Var nr 1 på rullemotstand såvidt jeg husker.  Fungerte helt fint på vinterføre, is og slaps  sist vinter , da de var nye  - men vi får se nå da.... ::)

Hrafn

Jeg har valgt Haka 8 på Leafen , men vi har en oppoverbakka til huset de siste to kilometer som er gjerne isete .

På 4-hjulstrekkern har jeg R2 - en kjempegod dekk hvis du spør meg . Greit innover mot Oslo hvor det er ofte våtte veibaner og suverent på is her hjemme i tillegg .

Carl Anton Stenling

Vi bor øverst i en bratt bakke og har valgt Nokian R2. De har både lav rullemotstand, moderat støy og meget gode egenskaper på is. I tillegg er Nokian kjent for å holde egenskapene bedre over tid enn noen av konkurrentene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trafikkbestyrer

Har også oppoverbakke (1-2km) valgte pirelli. Støysvak osv

DannyRS

'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Trafikkbestyrer på fredag 28. november 2014, klokken 19:38
Har også oppoverbakke (1-2km) valgte pirelli. Støysvak osv

Ifølge NAFs vinterdekktest 2014 så har Pirelli Icecontrol middels egenskaper på is. Jeg liker ikke å kjøre på is med et middelmådig dekk - spesielt nedover en bratt bakke.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trafikkbestyrer

Ser den Carl :) men i praksis er det kansje 2 dager på vinteren det er rein is her jeg bor, å da kan jeg bruke en Suzuki grand vitara med pigg :) kjøpte pirelli grunnet at de skulle være bra på snøføre.

Gordon Retriever

Sitat fra: Spruck på fredag 28. november 2014, klokken 14:05X-ice kan jeg få for 7400, R2 for 8700. X-ice noe bedre på våt asfalt i forhold til R2, men dårligere rullemotstand.
Så hva skal man velge??  :o

Goodyear Ice 2 tror jeg faktisk ikke leveres i 215/50-17.

Hvis rekkevidde er helt avgjørende ville jeg valgt smalere 195/60-16.

Kjører du mye i vestlandsk kystklima og på saltede hovedveier kommer du også inn under gruppen som kan vurdere dekk som Michelin Alpin eller Goodyear UG9.

Mellom R2 og Xi3 ville jeg valgt Xi3 pga. våtmarksegenskapene. Prisforskjellen gjør valget ennå enklere.




Carl Anton Stenling

Sitat fra: Trafikkbestyrer på fredag 28. november 2014, klokken 23:54
Ser den Carl :) men i praksis er det kansje 2 dager på vinteren det er rein is her jeg bor, å da kan jeg bruke en Suzuki grand vitara med pigg :) kjøpte pirelli grunnet at de skulle være bra på snøføre.

Det er et godt poeng at man må se på de ulike dekkegenskapene i forhold til eget kjøremønster. Det eneste som er felles blant elbilkjørere er nok ønsket om lav rullemotstand og ikke alt for høyt støynivå.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elvedalen

Nissan Leaf Tekna 2013.

rohauge

Fikk 16" Toyo Observe GSi-5 vinterdekk med når jeg kjøpte min Leaf 2014.
Har ikke satt de på bilen enda, da jeg har muligheten for å returnere dem til fordel for annet merke.

Noen som har erfaring med disse dekkene ? Bør jeg bytte i noe annet/bedre ?
Haugesund
2014 Leaf Tekna
2010 Volvo XC60
2018 Leaf i bestilling
2019 MB EQC i bestilling

Mippen

Jeg har x-ice på bilen min og jeg merker ikke noe forskjell i rullemotstand til mine originale tekna 17" hjul. Har kjørt samme veien med og uten vinterdekk og bruker akkurat like mye strøm. Jeg har også bare positive erfaringer med dette dekket både på is og snø. Kan anbefale det dekket på det varmeste. :)
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Det er sommer men tenker litt på neste vinter. Hvis jeg skal pendle med leafen vil jeg helst bytte ut Hakka 8 piggdekkene som kona bruker, og da er jo det soleklare valget Hakka R2. Eller er det? Nokian har nylig kommet med WRD4, et kontinentalt vinterdekk som har A i våtgrep og meget gode egenskaper på snø og is. Med de milde vintrene og saltede veiene vi har, er våtgrepet viktigere enn før. Blir nesten litt overbevist av å se denne:

http://m.youtube.com/watch?v=s4rWKzthiMc
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Ikke se dere blind på dekktester, de er mest sannsynlig kjøpt og betalt og mange produsenter stiller nok med egne testdekk. Test av splitter nye dekk er også irrelevant, mer interessant er test etter 1-2 mm slitasje.

Skal man ha piggdekk så er det aller aller viktigste at piggene blir sittende i dekkene. Her har jeg gode erfaringer med Nokian.

Piggfritt (som jeg helst vil ha), her var Nokian svært gode med sitt hakka Q for mange år siden. Vant velfortjent alle tester i starten, og gikk uendret i mange år. De siste årene de var med i tester var det omtalt som omtrent livsfarlig å bruke... Har ikke prøvd R2. Men forhåpentligvis er det mye bedre enn Rsi og hvertfal R..! Disse var dårlige på 0-føre.
Skal du ha piggfritt er myk gummi og mye seiping viktig, samt grovt mønster for god drenering av vann og sørpe. Ta en titt på Bridgestone WS70, et dekk jeg har god tro på.
Jeg fikk tak i et sett brukte Yokohama IG30 til min Leaf. Et dekk som også er verdt å ta en titt på. Kommer dårlig ut i test, men er nok vesentlig bedre ute i virkeligheten enn flere av de med beste testscore.

Har god erfaring med Michelin piggfritt på varebil, men de jeg husker i farta til personbil har alt for tett mønster (vannplaning). Sikkert ganske gode på is og hard snø, men.....
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA