Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken dekkdimensjon har du på leafen?

Startet av leaf-newbe, torsdag 17. april 2014, klokken 15:15

« forrige - neste »

leaf-newbe

hart lakt om til original sommerdekk 215/50 R 17.
jekket opp bilen med vinterdekk på slik at det ble ca 1 cm klarng til gulvet,
oppdaget da at vinterdekkene jeg fikk med bilen er mye mindre/lavere en origianl sommerdekkene.
vinterdekkene er 205/55 R 16.

i 80 viste bilen ca 8 km for lite med vinterdekk har ikke testet med sommerdekk ennå.

ut fra tabell så skulle riktig vinterdekk være 205/60 R 16.

er det andre som har tilsvarende erfaring?

vil ikke det si at avviket vil være mindre på de originale sommerdekkene som er større?
de er ca 46 mm lengre i omkrets.

   215/50-17    205/55-16    Difference
Diameter inches (mm)    25.46 (646.8)    24.88 (631.9)    -0.59 (-14.9) -2.3%
Width inches (mm)            8.46 (215)    8.07 (205)    -0.39 (-10) -4.7%
Circum. inches (mm)            80 (2031.98)    78.16 (1985.17)    -1.84 (-46.81) -2.3%
Sidewall Height inches (mm)   4.23 (107.5)    4.44 (112.75)    0.21 (5.25) 4.9%
Revolutions per mile (km)    792.01 (492.13)    810.68 (503.73)    18.68 (11.6) 2.4%

   215/50-17    205/60-16    Difference
Diameter inches (mm)    25.46 (646.8)    25.69 (652.4)    0.22 (5.6) 0.9%
Width inches (mm)            8.46 (215)    8.07 (205)    -0.39 (-10) -4.7%
Circum. inches (mm)            80 (2031.98)    80.69 (2049.58)    0.69 (17.59) 0.9%
Sidewall Height inches (mm)   4.23 (107.5)    4.84 (123)    0.61 (15.5) 14.4%
Revolutions per mile (km)    792.01 (492.13)    785.21 (487.91)    -6.8 (-4.22) -0.9%
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

MindViruz

Har ingen idè.

Men jeg er veldig nyskjerring på om større eller mindre omkrets på dekket kan ha innvirkning på rekkevidden?!?...

Lynet

Omkrets har ingen som helst betydning, det er kun rullemotstand som har betydning.
Rullemotstand endres med dekkets oppbygning innvendig, gummitype, mønster, bredde og ikke minst lufttrykket i hjulet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elvedalen

Jeg kjøpte 195/65-15 vinter dekk, funker bra det.
Nissan Leaf Tekna 2013.

Kjell Leaf

Jeg har samme dekk som deg.
Med vinterdekkene er speedometeret 10% feil. I en 60 sone hjemme er det en fartsmåler, den viser at jeg må ha 66 km/t med vinterdekk og 63 km/t med 17" sommerdekk for å kjøre i 60 km/t.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

KrW

10% feil stemmer ganske bra hos meg også. Testet med speedometer app på telefonen og den viste 100kmt når speedometeret i bilen viste 90kmt. Det var med Continental vinterdekk. Har ikke lagt om til 17" sommerdekkene enda.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

leaf-newbe

Sitat fra: elvedalen på torsdag 17. april 2014, klokken 18:19
Jeg kjøpte 195/65-15 vinter dekk, funker bra det.

   215/50-17    195/65-15    Difference
Diameter inches (mm)    25.46 (646.8)    24.98 (634.5)    -0.48 (-12.3) -1.9%
Width inches (mm)    8.46 (215)    7.68 (195)    -0.79 (-20) -9.3%
Circum. inches (mm)    80 (2031.98)    78.48 (1993.34)    -1.52 (-38.64) -1.9%
Sidewall Height inches (mm)    4.23 (107.5)    4.99 (126.75)    0.76 (19.25) 17.9%
Revolutions per mile (km)    792.01 (492.13)    807.36 (501.67)    15.35 (9.54) 1.9%

de er nermere org dekket en de jeg fikk.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

olaover1

Bruker original dim 205/55-16 hakka 7 på vinter og 225/40-18 på 8X18 felg på sommer. Ser greit ut men det suuuger batteri desverre men det gjør ikke så mye da jeg bruker bilen til relativt korte strekk for det meste:)
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

silverwrx

Fikk ca 5% reduksjon i total rekkevidde på leaf når jeg gikk fra 195 originaldekk til 235/40-18. Dvs ca 1,5kw av 24kw batteripakken noe som jeg selv kalkulerte til 1mil maks reduksjon på maksimal rekkevidde, og ca 5km reelt på normal daglig bruk var det jeg fant ut gjennom bruk.

Rotary forged felger som veide litt mindre felg/dekk enn de originale. Tsw Nurburgring 8x18.

Dekkbredde gir noe økt støy. Noe mer økt rullemotstand. Stivere dekksider gir og noe mer varmeutvikling i dekk (under demping) hevder continental.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

tomrh

#9
Skal muligens slå til på en brukt Leaf med bare ett sett felger, som har vinterdekk på felgene nå. Jeg tenkte i så fall å kjøpe et sett uoriginale felger + sommerdekk. Her må det være muligheter. Fant noen lavenergi-dekk på dekkonline.com: Toyo Nanoenergy 2, 225/45-17. Energiklasse A(!) og ikke så grusomt dyre. Kunne f.eks. kjøpe rimelige 7,5"x17" alufelger til 1000-1100 kr/stk. Ser at 7,5" har innpress 35 og 45 for Leafens 5-114 boltsirkel, mens originalfelgene har 40 mm i innpress. Er vel lov til å ha inntil 7,5 mm avvik på innpress, men vil dette funke? Bør jeg velge 35 eller 45 da?

Sitat fra: silverwrx på lørdag 19. april 2014, klokken 00:08
Fikk ca 5% reduksjon i total rekkevidde på leaf når jeg gikk fra 195 originaldekk til 235/40-18.
Hvordan er det å kjøre på 18" felger?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Balrog

Sitat fra: tomrh på onsdag 30. april 2014, klokken 23:01
Hvordan er det å kjøre på 18" felger?

Svært ukomfortabelt. Anbefaler at du monterer dekk på felgene. Det vil også gjøre at bilen støyer mindre og felgene varer lengre.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

silverwrx

Bilen er bedre å kjøre på 18tom, og det er en ganske potent demperoppsett. De orginale dekkene er svampete i alle følelser. Noen liker det. Jeg liker å kjenne grep, eller mangel på det. Ingen sporing(ikke de stiveste dekkskuldrene) og myk nok for selv ulovelig høye fartsdumper. Suverent på veien. Leafen er potent! 12mhz GPS racelogich viste konsekvent 9,9sek på hundresprinten og 0-60 på imponerende 4,2sek men etter det så virker det som batteristyringen tar av effekt for å spare trekket fra batteripakken. Har Wrx sti og Lotus Elise 111s race Tech, og elsker Leafen til sitt bruk.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

tomrh

Sitat fra: silverwrx på torsdag 01. mai 2014, klokken 11:25
Bilen er bedre å kjøre på 18tom, og det er en ganske potent demperoppsett. De orginale dekkene er svampete i alle følelser. Noen liker det. Jeg liker å kjenne grep, eller mangel på det.
Ja, det vil jeg tro. Er ingen racer akkurat, men liker også å kjenne grep og ha gode kjøreegenskaper. Er dessuten veldig opptatt av å minimalisere rullemotstand - noe som er vanskelig på 18"-felg. Tenker at 17"-felg vil kunne gi meg the best of both worlds. De aller beste lavenergidekka finnes i 16" (Bridgestone Ecopia) og 17" m/215-235 bredde (Toyo Nanoenergy 2, Pirelli Cinturato P7), så derfor lurer jeg på å sikte meg inn mot 7,5" felgbredde istedet for 7" som Tekna har. Nå ser det ut til at det Leaf-kjøpet går i orden, så da blir det nok å oppsøke dekksjapper og prate felger. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

fws

Det stemmer med min erfaring at 205/55-16 dimensjonen er ca. 10% feil. Hvis man ser på diameteren på 205/55-16 vs. 215/50-17, så skiller det 1,5cm (63,5cm på 205 og 65,0cm på 215).
Nissan Leaf 2018

tomrh

#14
Hvilken type sommerdekk blir Tekna levert med originalt?

Sitat fra: fws på fredag 02. mai 2014, klokken 12:50
Hvis man ser på diameteren på 205/55-16 vs. 215/50-17, så skiller det 1,5cm (63,5cm på 205 og 65,0cm på 215).
Det betyr at Tekna har 1,5 cm høyere tyngdepunkt. Er vel ikke gunstig for kjøreegenskapene å heve tyngdepunktet akkurat?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA