Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12V problemer igjen ?

Startet av Cobos, mandag 24. november 2014, klokken 16:05

« forrige - neste »

Cobos

Jeg fikk på lørdag beskjed om i displayet mitt at 12V batteri var dårlig "replace soon". Denne feilen har bestått de siste 3 dagene også etter lading, men bilen har ellers fungert fint.
Ringte Tesla på lørdag og de sa at dette ikke var kritisk, ta kontakt med servicesenteret på mandag. Jeg gjør det og får beskjed om at fabrikken har proaktivt ment at mitt 12V batteri bør byttes, og de kan tilby meg time midt i februar.

Jeg må si jeg er skeptisk, dere som hadde 12V problemer tidligere hvordan artet det seg? Jeg er litt bekymret for at bilen plutselig ikke skal starte. Det er også rimelig irriterende å måtte kjøre med en advarsel klistret utover nedre del av dashbordet de neste 4 månedene, og den sier Service Conciergen at det ikke går an å fjerne. Er dette meg som er urimelig eller virker dette som det er noe rart med batteriet mitt og det burde fikses rimelig snart?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Muffinman

Latterlig med fire måneders ventetid på en jobb som tar minutter å utføre. Jeg hadde forlangt å få batteriet utlevert og byttet selv.

Tin

Hei,

Jeg fikk samme feilmelding 3 uker etter jeg hentet ut bilen i juni. Fikk ikke time til bytte av batteriet i september. Merket ikke noe til det, alt annet fungerte som det skulle, men som du sier; irriterende å kjøre  rund med feilmelding i flere mnd....

Frodebo

Jeg har kjørt med den feilmeldinga i snart to måneder nå. Har gått helt fint, med unntak av den irriterende feilmeldinga. I følg. Tesla ingen krise, så vi ble enige om å fikse det i forbindelse med serviceog DU-bytte som utføres tidlig desember.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

stianrod

Fikk samme feilmelding for en uke siden. Kontaktet Tesla og fikk service 18. desember for skifte av 12volten. (Trondheim)

Ingen grunn til bekymring fikk jeg beskjed om. Kan visst kjøre ganske lenge på den feilen.
Tesla Model S P85 2014

eclipse

Sitat fra: Cobos på mandag 24. november 2014, klokken 16:05
Jeg fikk på lørdag beskjed om i displayet mitt at 12V batteri var dårlig "replace soon". Denne feilen har bestått de siste 3 dagene også etter lading, men bilen har ellers fungert fint.
Ringte Tesla på lørdag og de sa at dette ikke var kritisk, ta kontakt med servicesenteret på mandag. Jeg gjør det og får beskjed om at fabrikken har proaktivt ment at mitt 12V batteri bør byttes, og de kan tilby meg time midt i februar.

Jeg må si jeg er skeptisk, dere som hadde 12V problemer tidligere hvordan artet det seg? Jeg er litt bekymret for at bilen plutselig ikke skal starte. Det er også rimelig irriterende å måtte kjøre med en advarsel klistret utover nedre del av dashbordet de neste 4 månedene, og den sier Service Conciergen at det ikke går an å fjerne. Er dette meg som er urimelig eller virker dette som det er noe rart med batteriet mitt og det burde fikses rimelig snart?

Cobos

Når du sier at du har 12V problem igjen, har du hatt de før da eller refererer du til andre som hadde de for et år siden?

Problemet er/var todelt, vi som fikk bilene tidlig hadde 12V problemer pga dårlig software men etter noen oppdateringer var dette fikset, men i tillegg til dette så var 12V batteriet av dårlig kvalitet så etter ca et år dukket varselet opp igjen og da nyttet det ikke med re-start for å fjerne advarselen lengre.

Så hvis advarselen ikke forsvinner når du starter bilen eller lader så må du inn å bytte batteriet.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Cobos

Jeg har hittil ikke hatt problemer med 12V batteriet, men det er tydelig at Tesla nå markerer alle uskiftede batterier med anbefaler skifting. Det betyr at mitt fungerer visst sånn OK, men de ønsker å bytte det. Dermed er det ikke annet problem enn den idiotiske feilmeldingen som blir stående til februar når de har time.

Kan jo leve med det men som nevnt av andre her, en smule irriterende...

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

karstrom

Jeg har opplevd det samme. Fikk beskjed om at dette gikk greit og den vil bli byttet på neste service om x antall måneder.
Etter ca 2 måneder sluttet 3g å fungere. Restart hjalp ikke. Når jeg ringte tesla om dette så fikk jeg beskjed om å møte opp på droppinn time snarest. 3g blir disablet når batteriet er svært dårlig.
Da vet dere hva dere skal se etter.

Dette var første 12v bytte etter 14 mnd og 14000km.
Lykkelig eier av en Model S P85

Øyvind.h

Mange som har fått denne meldingen nå. Fikk den selv i starten av oktober og skal bytte 18 desember :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Kan det ha en sammenheng med at mange batterier fikk seg en "kakk" i form av for dyp utladning når ladeproblemene stod på som verst i fjor vinter? De fleste bilene koblet jo fra hovedbatteriet siden bilen "trodde" noe var galt ved fullført lading, og så var det bare et spørsmål om tid før 12v batteriet var utladet.

Cobos

Jeg forresten beskjed om at bilen ikke laster ned oppdateringer når jeg har denne feilmeldinge.  Dermed har bilen min gått fra å være sist ute med oppdateringer til å aldri motta de (ihvertfall til batteriet er byttet). Kan ikke helt si at dette er veldig positivt sett med mine kundeøyne.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Muffinman

Ikke fortvil. Jeg kunne gjerne vært uten de to-tre siste oppdateringene. Tilførte i hovedsak nye ladefeil, periodiske frys på hovedskjermen, ca. 5kwh/20tkm mindre tilgjengelig på batteriet og etter alt å dømme slappere akselerasjon. Aldri så galt at det ikke er godt for noe :)

Cobos

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. november 2014, klokken 11:28
Ikke fortvil. Jeg kunne gjerne vært uten de to-tre siste oppdateringene. Tilførte i hovedsak nye ladefeil, periodiske frys på hovedskjermen, ca. 5kwh/20tkm mindre tilgjengelig på batteriet og etter alt å dømme slappere akselerasjon. Aldri så galt at det ikke er godt for noe :)
Men nå har jo jeg fått 6.0 bare ikke de aller siste bugfixene, slik at jeg har vel fått alle disse problemene allerede, jeg får bare ikke de som skal fikse det :-P

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

VigdisA

Fått 12V feilmelding opp her og.. kom i dag morges da jeg skulle starte opp bilen.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

andvib

Sitat fra: VigdisA på onsdag 26. november 2014, klokken 02:26
Fått 12V feilmelding opp her og.. kom i dag morges da jeg skulle starte opp bilen.

Samme her dukket opp igår, aldri sett før før. Aug 13,25tkm.
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA