Pris Batteripakke

Startet av runyberg, fre 21. nov 2014, kl. 12:21

« forrige - neste »

runyberg

Sjekket nettopp pris på ny batteripakke til E-Golf den koster den svimlende sum av 235000,- norske kroner!!! hvordan er det mulig.... Når ny bil koster 255000

Råde

Heldigvis 1: 8 års garanti (prisene er helt annerledes om 8 år)
Heldigvis 2: Man kan bytte ut mindre deler av pakken dersom noen svikter.
e-Golf | X75D

woody

Sitat fra: runyberg på fre 21. nov 2014, kl. 12:21
Sjekket nettopp pris på ny batteripakke til E-Golf den koster den svimlende sum av 235000,- norske kroner!!! hvordan er det mulig.... Når ny bil koster 255000
Min selger sa det var snakk om et sted under 50 000 for hele batteriet, og at det som oftest kun er enkeltceller som må byttes og dermed mye billigere. Vet ikke om dette stemmer og har heller ingen bekreftelse eller noe.
Får bare krysse fingrene for at batteriene holder
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

Thomas Parsli

Det sier seg selv at VW ikke kan ta 3-4 ganger så mye som Tesla (~3x mer kapasitet) eller 5-6 ganger så mye som Nissan (tilsvarende kapasitet).

Hvis du trenger å bytte batteripakken om 5år tid er sannsynligvis prisen under 30.000,- -og da er også både kapasitet og levetid bedre!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

e-Kvaase

Batteriet i e-Golf er bygd opp av 27 moduler som kan byttes individuelt.
Disse 27 modulene er fordelt på 264 celler.

Dessuten er det åtte års/160.000 garanti (min. 70%) på batteriet.
Batteriet er spesialdesignet av Panasonic til bruk i e-Golf.
Det er benyttet luftkjøling av batteriet, ingen egen væske basert kjøling, slik det først var planlagt.
Kjemien i batteriet er spesialtilpasset til bruk etter spesifikasjoner fra VW.

Batteriet kommer med stor sannsynlighet til å vare hele bilens levetid.
Det er nok andre ting på bilen som ryker først :-)

runyberg

kjipt allikevel hvis det ryker etter 8 år da. prisen fikk jeg oppgitt av Møller trondheim. sikkert ikke mange selgere som vil fortelle dette..

Olemann

At det blir mange elbiler fint priset (for kjøper) når garantien er gått ut trenger man ikke være spåmann for å anta.... :D

Ole

Sitat fra: runyberg på fre 21. nov 2014, kl. 13:20
kjipt allikevel hvis det ryker etter 8 år da. prisen fikk jeg oppgitt av Møller trondheim. sikkert ikke mange selgere som vil fortelle dette..

Thomas Parsli

For å si det litt enkelt:

Hvis du om 5 år kjøper en pent brukt elbil som har gått 150.000km og setter inn en ny batteripakke til 25.000,- har du en bil som varer i fem år til uten store reperasjoner.

Hvis du istedenfor kjøper en fossilbil (som har gått 150.000km) bør du sette av minst 10.000,-/år i reprasjoner -hvis da ikke forrige eier har byttet det meste av drivlinjen.

I tillegg er det nok kommet til (miljø)avgifter som gjør fossilbilen langt dyrere å kjøre.

Thomas
(spåmann)
2022 Tesla Model 3 LR

eivhelle

Jeg antar at denne da er priset slik Møller ellers gjør det med reservedeler. Du ganger innkjøpsprisen med 3 og legger på moms.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Golfen

Da vi valgte el. golf som bil nummer 2 var garantien på batteripakka årsaken til at vi i det hele tatt valgte elbil. Skriver man ned bilen over disse 8 årene, og tar med alle driftsutgiftene gjennom 8 års bilhold, ser tallet fortsatt pent ut. Får man noe igjen for bilen, eller kan kjøre den etpar år til, er det ren bonus. At det kommer til å dukke opp firmaer som tilbyr brukte velfungerende batteripakker fra kondemnerte biler er også rimelig sikkert. Det er jo en risiko å satse på ny og uprøvd teknikk, men med garantien på 8 år og de norske avgiftene, så føler jeg at ulempene og risikoen er jevnt fordelt mellom bileier, produsent, og stat i form av lavere inntekter. Det ville vel ha vært urettferdig om vi som elbil eiere ikke løp noen form for risiko. Prisen på en batteripakke de 8 første årene er uinteressant for oss som har garanti. Etter 8 år risikerer man at en ny pakke koster 120 000, og at bilen må kondemneres pga. det. Miljømessig vil det være krise for elbilens miljøregnskap. Jeg velger imidlertid å tro at det norske storsalget av elbiler kan være med på å dra igang en utvikling innen batterier til elbil, hvilket også vil gjelde markedet for plugin hybrider. Å se på prisene for batteripakker idag hvor volumet er såpass lite blir veldig feil. Om 5-10 år har batterifabrikkene optimalisert produksjonen, og kanskje kan man oppleve at en elbil har levetid vesentlig lenger enn en fossilbil pga. færre deler som krever vedlikehold, og akseptable priser på batterier. Det kan jo også skje at firmaer som kjøper opp og reparerer batteripakker starter utleie av slike til eiere av 10 år gamle biler som ikke ønsker å investere i bilen. Når bare volumet av el. biler blir stort nok, vil det oppstå et marked for service og ettersalg. Batteriene sitter veldig lett tilgjengelig, og det er ikke mange arbeidstimene å foreta et bytte av batteripakke.

Thomas Parsli

Sitat fra: Golfen på lør 22. nov 2014, kl. 09:26
Etter 8 år risikerer man at en ny pakke koster 120 000, og at bilen må kondemneres pga. det.

Den reelle prisen på slike batteripakker er i dag rundt 50.000,- (under 40.000,- på Leaf) når du regner med innbytte/resirkulering så jeg kan ikke helt se hvorfor prisen skulle stige til 120.000,- de neste åtte årene?

1) Prisen VW oppgir er ikke reell.
2) Se på den nederste grafen her: http://theenergycollective.com/onclimatechangepolicy/347491/making-low-carbon-future-better-well-cheaper

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR

Gordon Retriever

Det er litt merkelig at det fortsatt er så stor interesse omkring hvor mye en komplett batteripakke vil koste ny i dag, selv om batteriene både kan byttes i moduler, og batteriene i seg selv er av svært høy kvalitet og vil lett vare lenger enn garantitiden.

Samtidig er det relativt få som spør bilforhandleren hva en splitter ny turbodieselmotor eller dobbel-kløtsj girkasse vil koste - selv om dette er minst like relevant å vite.

svingen

Sitat fra: Gordon Retriever på søn 23. nov 2014, kl. 22:56
Det er litt merkelig at det fortsatt er så stor interesse omkring hvor mye en komplett batteripakke vil koste ny i dag, selv om batteriene både kan byttes i moduler, og batteriene i seg selv er av svært høy kvalitet og vil lett vare lenger enn garantitiden.

Samtidig er det relativt få som spør bilforhandleren hva en splitter ny turbodieselmotor eller dobbel-kløtsj girkasse vil koste - selv om dette er minst like relevant å vite.
Hehe bra sagt har vel med historie og bly batterier som vart noen år og måtte byttes med høy kostnad sammen med PSA som celler røyk på,så har vi media som jobbet mot elbil og brukte det argumentet får det som det var verdt,snakket senes med en på jobb om temaet får noen dager siden "billig nå ja vent til du må bytte batteriet" forklarte nytt leaf batteri koster ca 40k var vel samme som din BMW kostet i reparasjon sist år? (Gammel bmw) da ble det stilt ;-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Golfen

Eksemplet mitt med en batteribank som totalhavarerer dagen etter garantitiden med en pris på 120 000, var ikke basert på hva jeg tror, men på det verste som kan skje elbil markedet. Hvis det hadde vært regelen ville elbilen vært en døgnflue. Det tror jeg ikke. Noen (av dere) har gått veien før oss, slik at elbilene nå har fått en plass på produksjonslinjene til de aller største bilfabrikkene. Når bilprodusentene garanterer batteriene i 8 år, og ikke tør garantere dieselmotorene i mer enn 3 år (europa), snakker vi om et produkt som har en forventet stabil kvalitet. Batterier er imidlertid uansett en slitedel. 8 år/160 000 km og 70% restkapasitet. De kan imidlertid behandles både bra og dårlig, i likhet med en dieselmotor. Men jeg tror garantien er satt som en kalkulert nedre grense for hva som er igjen av batteriet med litt margin, om man ikke tenker på batteriet, men egne behov i forbindelse med lading. Uansett har man etter 8 år med den totale kostnad på bilhold spart såpass mye sammenlignet med tilsvarende dieselbil, at et stort tap er utelukket ved kjøp av e- golf. Nå er ikke jeg blant de mest beleste på batterier her inne på forumet, men jeg har erfaring med batterier som tilsier at levetid er en kombinasjon av behandling og datovare. Når produsentene snakker om at batteriene er laget for å vare bilens levetid, tenker jeg typisk 10 år. Da har ikke jeg noen problemer med å selge bilen for en lav pris, til en som har tenkt å bytte batteripakke. Bilens verdi da er vel avhengig av prisen på denne pakken. Koster en ny og bedre pakke 40 000, har bilen en fremtid, men lav salgspris før bytte. Flesteparten som kjøper e-golf ny i dag, bytter nok inn bilen i løpet av disse 10 årene.

moonbuggy

Personlig er jeg litt skeptisk til både e-golf og Kia souls snarveier når det gjelder temperaturkontroll på batteripakkene. Det virker som om økonomistyring har fått gjennomslag, når man plutselig finner ut "man slett ikke trenger" fordyrende "airconditioning" av batteriene.

Vel, personlig tror jeg skikkelig temperaturkontroll av batteriene lønner seg på sikt. Det koster sikkert, men det er jo en grunn til at både Tesla og BMW finner det nødvendig på sine modeller.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA