Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakke-modus Opel Ampera

Startet av Dachsen III, søndag 16. november 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

Dachsen III

Jeg har nå hatt min Opel Ampera i 3 måneder og kjørt ca 3000 km, og er kjempefornøyd med bilen. Har kjørt noen lengre turer også, en på 550 km og flere på rundt 200, og jeg er godt fornøyd med forbruket også på de lange turene, som alle har endt med snittforbruk under 0.5 liter pr.mil. Men jeg lurer på en ting: Er det slik at batteriet lades opp når jeg kjører i bakke-modus? Når jeg kjører i HOLD regenereres strøm innimellom som benyttes igjen straks det er behov eller mulig å bare bruke strøm, og søylen som viser batterikapasitet står stille. Når jeg kjører i BAKKE går det tilsynelatende så mye strøm tilbake til batteriet at den grønne batterisøyla vokser. Vet ikke om det er mulig å fylle hele søyla på denne måten eller om bensinmotorer bruker mere drivstoff når den jobber på denne måten. Noen som har noen erfaringer rundt dette?Jeg fikk 5 km ekstra rekkevidde på kort tid! Jeg hadde forøvrig bilen min inne på verksted for en SW oppgradering i forrige uke...

sjokomelk

Når du velger "bakke" vil generatoren kjøre på såpass høy hastighet at den fyller på mer strøm på batteriet enn bilen bruker. Det er for å ha nok støyt i reserve til du skal klatre opp mange tusen meter i fjellheimen :)

Her er en amerikaner som viser nettopp det du snakker om. Han setter bilen i bakke-modus mens den står parkert og viser hvor mye strøm han får ut av bensinen.
http://www.youtube.com/watch?v=_Xh49pdrcFQ
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Dachsen III

Ja, det er jo greit! Men så blir spørsmålet om forbruket blir høyere om du kjører i BAKKE-modus i forhold til HOLD-modus, om du oppnår å få de elektriske km som en bonus ved å kjøre i BAKKE? Eller at vinninga går opp i spinninga med økt bensinforbruk?

sjokomelk

Sitat fra: Dachsen III på mandag 17. november 2014, klokken 12:37
Men så blir spørsmålet om forbruket blir høyere om du kjører i BAKKE-modus i forhold til HOLD-modus, om du oppnår å få de elektriske km som en bonus ved å kjøre i BAKKE? Eller at vinninga går opp i spinninga med økt bensinforbruk?
Det var et godt spørsmål. Og det skulle jeg gjerne ha funnet ut av selv også.
Uten å ha noen som helst form for data å støtte meg på, så innbiller jeg meg at vinninga går opp i spinninga. Min erfaring med bilen etter litt over 20000km er å bare la den stå i "Normal" og la den tenkte ut beste løsning selv. Jeg har ikke klart å få forbruket lavere enn det bilen gjør selv ved å hoppe mellom forskjellige modi.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

For moroskyld tvang jeg bilen over i bakke-modus mens jeg var på tur til Stavanger i dag. Lot den stå slik til bilen fikk 6-7-8km ekstra rekkevidde på batteriet. Og så ser jeg at den fortsettet å telle på "bensin-kilometer" selv om bilen går helt elektrisk etterpå. Så når jeg var nede på det nivået batteriet var på før jeg skiftet til bakke-modus, gikk telleverket over til å telle "el-kilometer".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA