Er du fornøyd med navigeringen i Teslaen?

Startet av tklev, søndag 16. november 2014, klokken 05:52

« forrige - neste »

darthy001

Sitat fra: Baldrian på fredag 21. november 2014, klokken 19:44
Er det noen som vet hvor Google får trafikkinformasjonen fra.  Av og til er den veldig detaljert ved at fem biler i kø blir merket rødt, mens andre ganger kan en kø på flere hundre meter ikke være markert. Jeg går ut fra at det ikke er nok Tesla biler ennå til å gi adekvat køinformasjon.  Vet at TomTom får det fra sine egne brukere, som det tross alt er mange nok av.
Google får info fra alle sine androidbrukere blandt annet.

Pompel

Hmm...skal hente noen i morgen kveld og har fått gateadresse. Men finnes den i navigasjonen i bilen? Neida. Enda godt jeg kan finne frem med mobilen da :)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

hgs

Sitat fra: darthy001 på fredag 21. november 2014, klokken 20:10
Er det noen som vet hvor Google får trafikkinformasjonen fra.  Av og til er den veldig detaljert ved at fem biler i kø blir merket rødt, mens andre ganger kan en kø på flere hundre meter ikke være markert. Jeg går ut fra at det ikke er nok Tesla biler ennå til å gi adekvat køinformasjon.  Vet at TomTom får det fra sine egne brukere, som det tross alt er mange nok av.
Google får info fra alle sine androidbrukere blandt annet.

Det stemmer. Såvidt jeg kjenner til måler de hastigheten på androidenheter i bevegelse, sammenligner med farsgrense og beregner så en forsinkelse på den aktuelle strekningen. Det blir veldig gode sanntidsdata med så mange brukere.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

hma

Navigasjonen i bilen finner jeg mer enn tilfredsstillende.
Det positive er brukervennlighet, stort bilde og god informasjon om forestående tidsbruk og distanse.
Det negative er manglende mulighet for via-punkt/rutealternativer.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hgs

Først vil jeg si at jeg synes det er viktig å skille mellom selve brukergrensesnittet og dataene som ligger bak når man skal vurdere navigasjonsløsningen. Disse
tingene er uavhengig av hverandre. Kort sagt er min oppfatning av brukergrensesnittet at dette er bra. Store skjermer er glimrende til kart, og det å
ha kartet i 3d i dashbordet er en ekstra fordel. Savner riktignok waypoints, men ingen stor sak for min del. Beregnet tid synes jeg også stort sett stemmer bra.

Videre synes jeg stemmestyreingen er OK, og GPS-mottakeren i bilen opplever jeg også som god. Har vel knapt opplevd at den henger etter
bilens posisjon, noe som er et typisk problem med GPS'er av lavere kvalitet.

Kartene som ligger til grunn for ruteplanleggeren(Navigon) er en annen historie.
Jeg vil ikke uttale meg om de kartene Navigon leverer spesielt, men jeg kan gi noen generelle betraktninger siden jeg har jobbet endel med kartdata som brukes
i navigasjonsapplikasjoner.

Markedet for slike navigasjonskart er dominert av noen få store aktører som startet opp som uavhengige selskaper, som deretter er blitt kjøpt opp og blitt hoffleverandører
av data til sine eiere i tillegg til at kartene forsatt selges til eksterne aktører. Eksempler på dette er TeleAtlas,Navigon og Navteq.
Teleatlas ble kjøpt av Tom Tom i 2008. De leverte tidligere data til Google.
Navigon og Navteq ble kjøpt opp av henholdsvis Garmin og Nokia i omtrent samme tidsrom.  Google  samler nå så langt jeg kjenner til kun inn egne data, og jeg tror ikke
disse er tilgjengelige for salg. Nokia maps heter i dag Here, og selges etter det jeg kjenner til kun som en integrert del av gps'er eller skreddersydd til bruk i bil.
Faktisk tror jeg det kun er TeleAtlas(TomTom) som selger grunnlagsdataene slik at man kan bygge egne ruteplanleggere oppå, men jeg er ikke sikker.

Disse datasettene vedlikeholdes og oppdateres på ulikt vis og med ulik frekvens. Det er (enormt) mye jobb å holde slike datasett ajour til enhver tid. Faktisk så mye jobb
at det ikke er lønnsomt for produsentene. Da må man bare leve med feil. Samtlige av produsentene har derimot åpnet opp for at brukerne kan melde inn feil,
og opplevd oppdateringsfrekvens på kartene vil i stor grad basere seg på slike tilbakemeldinger, iallfall utenfor hovedveinettet. Jeg vil også tro at mye av oppdaterigene nå
skjer via innsamlede data fra GPS. Da bør det i realiteten ikke være store forsinkelser. I praksis fungerer det imidlertid ikke slik. Ta f.eks bare en kikk på
Bing Maps på Rv 7 mellom Sokna og Ørgenvika i Buskerud som åpnet for et halvt år siden. Den er ikke på plass. Jeg nevner denne fordi jeg har sett enkelte klage på at den
heller ikke er på plass i ruteplanleggeren i bilen. Ser man derimot på Google Maps ligger den inne. Siden det er Navigon og ikke Google som brukes som grunnlag for beregningene
av rutene får man denne mismatchen.

Når det tar såpass lang tid å få en endring inn i grunnlagsdataene og man i tillegg har lang ventetid på utrulling av nye softwareversjoner i bilene kan det
fort gå både 1 og 2 år før nye hovedveier er på plass. For mindre veier er det enda verre.

Ang merkelige rutevalg kan dette ha en rekke årsaker. Det er vanlig at ruteplanleggere bruker en resistansparameter på hver veilenke. Jo høyere resistans, jo mindre
er sjansen for at du guides inn på denne veien. Måten å regne ut denne resistansen på varierer fra applikasjon til applikasjon. Veldig forenklet: Om man f.eks har lagt inn at en grusvei
(selv om den er fin og man kan kjøre i 70-80) skal ha resistans 3 ganger høyere enn en humpete og svingete asfaltvei, vil man altså bli guidet inn på asfaltveien selv
om denne er 2.9 ganger så lang, og farten i praksis blir lavere(!) Legg så til at man til en veilenke kan knytte kanskje 50 ulike parametere som beregner denne resistansen
og at 1 av disse kan ha feil verdi. Resultatet kan bli at en lenke som er åpen og gunstig å kjøre blir utelukket av applikasjonen. Om dette ikke meldes inn, og de som samler
inn data ikke oppdaterer dette området hvert år vil slike feil kunne leve lenge.

For de som er interessert i slikt har Statens Vegvesen åpnet Nasjonal Vegdatabank for innsyn. Her kan man se på en rekke egenskaper til vegdata.
Min erfaring er at disse er rimelig godt oppdatert, men jeg kjenner ikke til at det er vanlig å benytte disse dataene i kommersielle ruteplanleggere.
Jeg vil tro årsaken ligger i at de kun dekker Norge, og at det er lettere å forholde seg til en datamodell som dekker hele verden slik de blir levert fra kommersielle aktører. Adressen er
https://www.vegvesen.no/vegkart

Hovedpoenget er at det er vanskelig å finne et datasett som er bra overalt. Data fra en leverandør kan være gode ett sted, mens andre steder kan konkurrenten være langt bedre.
Mitt inntrykk er likevel slik flere hevder at Google Maps er betydelig bedre oppdatert enn Navigondataene.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

tklev

Det kan virke litt som om de som bor nærme kysten har mer problem med navigering enn de som bor i mer sentrale strøk. Kan de ha med feil tolking av ferjer etc? Evt. at trafikkgrunnlaget er lavere her - så det er mindre informasjon for navigasjonssystemet å basere sine valg på..

Holder til i nærheten av Molde - så for min del er jo ferjer en del av "hverdagen her" - og den gjør noen mektig rare valg når jeg kjører igjennom Molde.. Vil bestandig ha meg via hovedgaten.. Men det har jeg sett Priusen gjøre noen rare valg på også. :).

Kunne godt ha tenkt meg å kunne velge hva slags snittfart de forskjellige veitypene skal ha også. Her på Aukra er det f.eks. lagt inn snittfart på 30 km/t på omtrent alle veiene.. Greit nok at vi er på en øy - men asfalten er ganske grei her.. :D

mariowing

http://www.technobuffalo.com/2014/02/04/google-maps-using-waze-data-to-offer-faster-directions/

Google Traffic kommer dermed fra brukere av Waze, brukere av Google Maps samt alle Android og iOS telefoner som rapporterer sin posisjon til Google. For software versjon 6 i TMS ble det vel også gjort et tillegg til det du samtykker i når du bruker Maps hvor det står at man godkjenner å dele lokasjonsdata med Tesla og utvalgte tredjeparter -> data fra TMS bidrar trolig også til trafikk informasjonen.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Anew

Sitat fra: tklev på lørdag 22. november 2014, klokken 10:06
Det kan virke litt som om de som bor nærme kysten har mer problem med navigering enn de som bor i mer sentrale strøk. Kan de ha med feil tolking av ferjer etc? Evt. at trafikkgrunnlaget er lavere her - så det er mindre informasjon for navigasjonssystemet å basere sine valg på..
Jeg bruker ikke navigasjonen så ofte, men de siste to gangene jeg har prøvd den her på "det sentrale østlandet", har jeg blitt ledet inn på blindveier. I dag måtte jeg praktisk talt kjøre rundt hele Rykkin etter at jeg var blitt ledet inn på en gangsti...  >:(
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Sjøhyene

Sitat fra: tklev på lørdag 22. november 2014, klokken 10:06

Holder til i nærheten av Molde - så for min del er jo ferjer en del av "hverdagen her" - og den gjør noen mektig rare valg når jeg kjører igjennom Molde.. Vil bestandig ha meg via hovedgaten.. Men det har jeg sett Priusen gjøre noen rare valg på også. :).

Kunne godt ha tenkt meg å kunne velge hva slags snittfart de forskjellige veitypene skal ha også. Her på Aukra er det f.eks. lagt inn snittfart på 30 km/t på omtrent alle veiene.. Greit nok at vi er på en øy - men asfalten er ganske grei her.. :D

Ferger er en del av problemet men det er mye annet rart og. En gang jeg skulle inn i landet fra liertoppen/drammen tror jeg den må ha vært i suicide mode, for den ville ha meg til å kjøre ut på traktorveier og ned en skrent som trolig hadde betydd game-over for den turen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Tuxedo

Sitat fra: Sjøhyene på søndag 23. november 2014, klokken 19:53
Ferger er en del av problemet men det er mye annet rart og. En gang jeg skulle inn i landet fra liertoppen/drammen tror jeg den må ha vært i suicide mode, for den ville ha meg til å kjøre ut på traktorveier og ned en skrent som trolig hadde betydd game-over for den turen.
Dette er Navigon-softwaren.  Jeg hadde med meg en portabel Navigon-enhet til Costa Blanca i sommer (kjørte leiebil), og aldri har jeg hatt mer elleville sightseeing-turer enn de to ukene.  Spanske bønder i gokk som knapt hadde sett andre mennesker på ukesvis stod bare og måpte når jeg kom durende inn på gårdsplassen deres (kun for å snu, selvsagt).

Muffinman

Hmm, kommer på at jeg har hatt Navigon på mobilen da demrer det. Husker jeg avinnstallerte skiten i forbannelse etter noen måneder etter å ha betalt nesten 700kr for det...

darthy001

Hehe Navigon er veldig interessant slik ja. Har hatt det på mobil på div ferieturer med veldig varierende hell. Fungerte fantastisk inne i sentrum, men skulle man lengre distanser så ble vi sendt ut på noen elleville krøtterstier. Tapte ikke noe tid på det tror jeg, men ble bra stresset når vi møtte både kuer og traktorer ene turen :) det var på ettfelts vei i en veldig bratt nedoverbakke...

Er jo Navigon(med Garmin-skall) i e-uppen også og den er faktisk den dårligste gpsen jeg noen gang har prøvd. I Bærum sender den meg konsekvent ut på E18 når jeg skal fra øst mot vest. Der er faktisk innebygd gps i min Tiguan bedre selv om den har gamle kart. Og den er heller ikke bra så det er ikke spesielt imponerende av Navigonen i e-up som tross alt har helt nye kart og oppdatert software.

Tomtom er min favoritt fra gammelt av, men orker ikke styre med ekstra gps nå som google-maps etc er gratis på tlf. De holder i massevis de få gangene innebygde løsninger ikke finner adresser etc.

SabreMan

Interessant innlegg, hgs. Jeg kjenner igjen mange av problemene fra min Garmin-enhet.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA