Er du fornøyd med navigeringen i Teslaen?

Startet av tklev, søndag 16. november 2014, klokken 05:52

« forrige - neste »

Cato76

Sitat fra: Muffinman på søndag 16. november 2014, klokken 09:58
Når jeg nærmet meg Molde ble ruten endret til å gå opp i byen i snirkler og omveier mens skjermen skrytte av "tid spart: 4 minutter". 

Selv skulle jeg et lite ærend i Porsgrunn i dag. Er godt kjent i byen, men akkurat den addressen jeg skulle på var jeg litt usikker på. Teslaen legger også en rute gjennom byen (hovedgaten), selv om jeg visste at jeg kunne kjøre utenom.

Teorien min er at Teslaen liker å vise seg frem.  8)
Eller at Tesla Motor legger rutene gjennom byer, dersom det er mulig - sparer da endel kroner på reklame  ::)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

F_P

Sitat fra: hgs på mandag 17. november 2014, klokken 12:44
Sitat fra: F_P på mandag 17. november 2014, klokken 12:38
Prøver her siden temaet er korrekt.
Når man «søker» opp en destinasjon. Hvordan unngå å måtte skrive ut hele veinavnet og få lagt til husnummer? Trykker jeg på veiforslaget så starter navien opp å guide med en gang. Var det forståelig?

Skriv nummeret først.

Aha..  :-[
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Høgis

Sitat fra: Øggen på mandag 17. november 2014, klokken 02:04
Jeg har ennå ikke fått denne kart oppdateringen som det snakkes om. Den skulle vel komme som egen OTA eller???

Samme her.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

arnkl

Eg er stort sett nøgd med navigasjonen. Har hatt mest bruk for den når eg skal finne fram til ukjente adresser i tettbyggde strøk, og det har alltid gått bra. Eg synest også at tidsestimatet er nokså bra; kanskje litt pessimistisk.

Men det som ikkje er bra er veival der det er ferjer. Det virkar som den konsekvent vel kortaste veg, uavhengig at telet på ferjer. Når eg skulle køyre til Stavanger så ville den ha meg over Tysnes (med to ferjer) i staden for å følje E39 Halhjem-Sandvikvåg. Det bør kunne fikast på. Korleis taklar andre navigasjonssystem ferjestrekningar?
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

rene

Jeg fikk melding om at kartene var oppdatert for et par dager siden. Har hatt 6.0 i fem-seks uker.

I dag ønsket bilen å hjelpe meg raskere hjem fra jobb, jeg kunne spare hele FIRE minutter ved å
1) Kjøre en vei som ikke finnes, pga avkjørselen ble blokkert i fjor (og det er innkjøring forbudt skilt for alt annet enn buss inn mot avkjørselen)
2) Kjøre over en sluse rett nedi gata for huset mitt, riktignok en av typen som bare er et hull i bakken og som jeg faktisk har sporingsbredde til å klare med veldig fintfølende styring

Takk for oppdateringen!

cra

Bruker navi for det meste for å se indikasjon på når jeg kommer fram, og det fungerer stort sett skremmende bra. HAr blitt guidet på et par merkelige ruter, bl.a. eg enorm omvei når jeg skulle til superlader i Uddevalla. Gikk fem på på tur sørover, men på tur nordover gikk jeg ikke på. ;)

Savner forøvrig en "Vegen er stengt her" knapp for å tvinge fram omkjøring.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

smurf

Hei,
navigeringen er ok, men man bør sjekke hele ruten at det er fornuftug før man setter av sted. Hadde samme problemet ved SC i Uddevalla. Tok av motorevegen, men skjønte at det måtte være feil og fortsatte til neste avkjørsel. Men hun som snakker ga seg ikke med advarselr om at vi måtte snu og kjøre tilbake osv før jeg omtrent koblet på SC... Synes det burde være funksjonalitet som jeg har i fossilbilen og forsåvidt også på Google maps at du får opp f.eks. 3 alternative ruter og så velger du en av dem. Burde også være way-points slik at du kan legge opp en rute hvis du skal innom forskjellige steder, eller ønsker å kjøre en bestemt rute og således 'tvinge' navigeringen til å ta den veien du vil.

Ellers fungerer det bra synes jeg. Hadde vært genialt om de kunne få lagt inn vegmeldinger slik at man kan kjøre utenom vegarbeid eller ulykker. Brukte web i Tesla og så på vegmeldinger på vei fra Sverige forrige helg når jeg så trafikken tettet seg og slapp en del kø på E6 i Østfold pga ulykke. Forørig funket Tesla Navi bra da og guidet oss rett til Solli SC via alternativ rute.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Tesla P85D

Har aldri prøvd navi på tesla. Men kjører i dag en A6 2012 mod. Bruker sjeldent navigasjon, men i sommer brukte jeg den da vi var på ferie, å mere irritasjonsmoment skal man lete lenge etter. Den tok alle mulige slags omveier. Å ja, jeg hadde valgt motorvei osv. Enden på visa ble at jeg slo av dritten å kjørte etter skilt istede:) så mulig at tesla sin ikke er optimal, men det er ikke audi sin heller!
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Muffinman

Stusser veldig over hva som ligger til grunn for rutevalget. Det later til å være helt tilfeldig. Et eksempel jeg har reprodusert flere ganger, senest i går kveld, er om man er på Hitra og slår inn Halsa fergekai som destinasjon. Da vil navien legge ruta om Orkanger, som er en omvei på ca. 20km. Trykker man derimot cancel og prøver på nytt når man er i Snillfjord velges ruta om Kyrksæterøra. Det er kortere, men ikke raskest. Raskeste vei inntil ny E39 er ferdig er fremdeles grusveien forbi Dørdal/Damtjønna. Sparer fort 10-12 minutter på å kjøre der i forhold til Kyrksæterøra selv om det er omtrent like lang.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. november 2014, klokken 15:56
Stusser veldig over hva som ligger til grunn for rutevalget. Det later til å være helt tilfeldig. Et eksempel jeg har reprodusert flere ganger, senest i går kveld, er om man er på Hitra og slår inn Halsa fergekai som destinasjon. Da vil navien legge ruta om Orkanger, som er en omvei på ca. 20km. Trykker man derimot cancel og prøver på nytt når man er i Snillfjord velges ruta om Kyrksæterøra. Det er kortere, men ikke raskest. Raskeste vei inntil ny E39 er ferdig er fremdeles grusveien forbi Dørdal/Damtjønna. Sparer fort 10-12 minutter på å kjøre der i forhold til Kyrksæterøra selv om det er omtrent like lang.

Tror det er en form for veiklassifisering. Har lagt merke til at når det er smale og/eller grusveier inne i bildet, så skal det mye til at de blir valgt hvis det er alternativer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Merkelig nok har ikke systemet noe problem med å sende meg på omveier etter dårlige veier andre ganger. Men at det velger forskjellig rute Halsa avhengig av om man er på Hitra eller i Snillfjord er jo meningsløst. Man er jo fremdeles flere mil unna hvor man har mulighet for å ta av.

Tuxedo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. november 2014, klokken 17:12
Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. november 2014, klokken 15:56

Tror det er en form for veiklassifisering. Har lagt merke til at når det er smale og/eller grusveier inne i bildet, så skal det mye til at de blir valgt hvis det er alternativer.
Men gang- og sykkelveier derimot virker som høyt prioritert  ;D  Har måttet snu mang en gang når navi vil ha meg inn på disse  ;)

mr.rs4

Tar jeg feil eller???

Det er 2stk navigasjon i bilen, som er forskjellige og IKKE linket til hverandre(eller kun når man har lagt inn adresse hvor man skal, eller er de forskjellige)?

Den ene er ved siden av speedometeret(garmin sin versjon), og den andre den store skjermen i midtkonsollen(google sin versjon).

MEN både Garmin og google henter samme info ifra samme plass, allså google? Eller er jeg helt på bær tur her?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

turfsurf

Sitat fra: mr.rs4 på torsdag 20. november 2014, klokken 00:21
Tar jeg feil eller???

Det er 2stk navigasjon i bilen, som er forskjellige og IKKE linket til værendre(eller kun når man har lagt inn adresse hvor man skal, eller er de forskjellige)?

Den ene er ved siden av speedometeret(garmin sin versjon), og den andre den store skjermen i midtkonsollen(google sin versjon).

MEN både Garmin og google henter samme info ifra samme plass, allså google? Eller er jeg helt på bær tur her?

Mener rutevalget blir gjort av offline modulen, Google blir bare brukt til å vise kart / trafikk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Baldrian

Er det noen som vet hvor Google får trafikkinformasjonen fra.  Av og til er den veldig detaljert ved at fem biler i kø blir merket rødt, mens andre ganger kan en kø på flere hundre meter ikke være markert. Jeg går ut fra at det ikke er nok Tesla biler ennå til å gi adekvat køinformasjon.  Vet at TomTom får det fra sine egne brukere, som det tross alt er mange nok av.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA