Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litt kjøpehjelp og tips?

Startet av astroida, onsdag 12. november 2014, klokken 13:26

« forrige - neste »

astroida

Vi tenker å kjøpe vår første elbil (og første bil, faktisk) i løpet av det kommende halvåret. De heteste kandidatene er Nissan Leaf og Kia Soul. Mest aktuelt med ny bil, da vi nok tenker å ikke bytte ut bilen på en stund. Vi bor i Bergen, og lurer på det er best å kjøpe bilen? Er det noen fordel å kjøpe hos f.eks Nissan fremfor EcoCar?


K S

Gled dere! Vi har byttet vår Tiquan mot Soul EV, har ikke angret.

Er EcoCar oen som driver med paralellimport? I så tilfelle ville je kjøpt hos merkeforhandler, da jeg tror dere står sterkere mtp Norsk kjøpslov og Norsk garanti. Tenker da på Leaf. Kia har 7 års full Europa garanti, 10 år i USA :-).

Har og sett eksempler på ny paralellimportert Leaf til i underkant av kr240.000, 3 års garanti, i tillegg kommer vinterhjul. Jeg fikk tilbud på Leaf hos merkeforhandler til kr 270.000 med 5 års garanti.
Jeg ville betalt  drøyt 20.000 ekstra for to år ekstra garanti. Men jeg hadde heller ikke i dag kjøpt Leaf, etter en måned med Soul: 20.000 billigere og 2 år lenger garanti, samt mye tøffere, ingen av de vinner vel prisen for fineste bil, men jeg synes Soul er mye bedre (og respekterer og forstår absolutt de som er uenige! :-) ).

Jeg er inhabil da vi har Soul, men hvis du leser på forumet, bla hva Finnøy skriver, så vil du se at Soul har bedre rekkevidde. Og det er viktig.

valvolainen

Er i samme båt selv, og vil på det sterkeste anbefale å prøvekjøre alle bilene! Ville også tatt med golf i vurderingen iogmed at leveringstid ikke er så viktig.
Lykke til i jakten!

astroida

Takk for tips! Prøvekjøring skal det absolutt bli. Og å betale litt ekstra for garanti er ikke dumt. Angående rekkevidde: Jeg har lest en test, tror kanskje det var den ferske fra NTB eller en annen på DinSideMotor, hvor journalisten mente at i praksis er det liten forskjell på Leaf og Souls rekkevidde? Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

Vi må ha plass til barnevogn i bagasjerommet og to barneseter i baksetet, forøvrig. Så dette er nok et hensyn å ta med i vurderingen av det hele...

astroida

Sitat fra: K S på onsdag 12. november 2014, klokken 14:20
Gled dere! Vi har byttet vår Tiquan mot Soul EV, har ikke angret.

Er EcoCar oen som driver med paralellimport? I så tilfelle ville je kjøpt hos merkeforhandler, da jeg tror dere står sterkere mtp Norsk kjøpslov og Norsk garanti. Tenker da på Leaf. Kia har 7 års full Europa garanti, 10 år i USA :-).

Har og sett eksempler på ny paralellimportert Leaf til i underkant av kr240.000, 3 års garanti, i tillegg kommer vinterhjul. Jeg fikk tilbud på Leaf hos merkeforhandler til kr 270.000 med 5 års garanti.
Jeg ville betalt  drøyt 20.000 ekstra for to år ekstra garanti. Men jeg hadde heller ikke i dag kjøpt Leaf, etter en måned med Soul: 20.000 billigere og 2 år lenger garanti, samt mye tøffere, ingen av de vinner vel prisen for fineste bil, men jeg synes Soul er mye bedre (og respekterer og forstår absolutt de som er uenige! :-) ).

Jeg er inhabil da vi har Soul, men hvis du leser på forumet, bla hva Finnøy skriver, så vil du se at Soul har bedre rekkevidde. Og det er viktig.

EcoCar er blant de som importerer biler fra Europa, ja. Jeg prøver å forstå hva som er forskjellen på å kjøpe fra dem, og å kjøpe fra en Nissan-forhandler? Ser forøvrig at Nissan har kampanje på Acenta fram til nyttår, med veil utsalgspris på 219 900. Er dette et mulig smart kjøp?

K S

Sitat fra: astroida på onsdag 12. november 2014, klokken 19:36
Sitat fra: K S på onsdag 12. november 2014, klokken 14:20
Gled dere! Vi har byttet vår Tiquan mot Soul EV, har ikke angret.

Er EcoCar oen som driver med paralellimport? I så tilfelle ville je kjøpt hos merkeforhandler, da jeg tror dere står sterkere mtp Norsk kjøpslov og Norsk garanti. Tenker da på Leaf. Kia har 7 års full Europa garanti, 10 år i USA :-).

Har og sett eksempler på ny paralellimportert Leaf til i underkant av kr240.000, 3 års garanti, i tillegg kommer vinterhjul. Jeg fikk tilbud på Leaf hos merkeforhandler til kr 270.000 med 5 års garanti.
Jeg ville betalt  drøyt 20.000 ekstra for to år ekstra garanti. Men jeg hadde heller ikke i dag kjøpt Leaf, etter en måned med Soul: 20.000 billigere og 2 år lenger garanti, samt mye tøffere, ingen av de vinner vel prisen for fineste bil, men jeg synes Soul er mye bedre (og respekterer og forstår absolutt de som er uenige! :-) ).

Jeg er inhabil da vi har Soul, men hvis du leser på forumet, bla hva Finnøy skriver, så vil du se at Soul har bedre rekkevidde. Og det er viktig.

EcoCar er blant de som importerer biler fra Europa, ja. Jeg prøver å forstå hva som er forskjellen på å kjøpe fra dem, og å kjøpe fra en Nissan-forhandler? Ser forøvrig at Nissan har kampanje på Acenta fram til nyttår, med veil utsalgspris på 219 900. Er dette et mulig smart kjøp?

Er vel uten varmepumpe?

Når det gjelder rekkevidde Soul vs Leaf så ser det ut til at Soul slår Leaf så det virkelig monner, ihvertfall når terrenget er krevende.
En strekning som jeg kjører to ganger hver uke, 90-95 km og totalt nær 1200 høydemetre klarer Soul med restrekkevidde på rundt 50-60 km.

En som kjørte samme tur med Leaf påstod at han da fikk varsel om lading og det var rett på ladestasjonen etterpå (dette er en taxi).

Den viktigste forskjellen er garanti og at en kjøper bil av de som kan serve den i fremtiden.....

valvolainen

Du kan vel også glemme barnevogn i kiaen?

astroida

Sitat fra: K S på onsdag 12. november 2014, klokken 19:55
Sitat fra: astroida på onsdag 12. november 2014, klokken 19:36
Sitat fra: K S på onsdag 12. november 2014, klokken 14:20
Gled dere! Vi har byttet vår Tiquan mot Soul EV, har ikke angret.

Er EcoCar oen som driver med paralellimport? I så tilfelle ville je kjøpt hos merkeforhandler, da jeg tror dere står sterkere mtp Norsk kjøpslov og Norsk garanti. Tenker da på Leaf. Kia har 7 års full Europa garanti, 10 år i USA :-).

Har og sett eksempler på ny paralellimportert Leaf til i underkant av kr240.000, 3 års garanti, i tillegg kommer vinterhjul. Jeg fikk tilbud på Leaf hos merkeforhandler til kr 270.000 med 5 års garanti.
Jeg ville betalt  drøyt 20.000 ekstra for to år ekstra garanti. Men jeg hadde heller ikke i dag kjøpt Leaf, etter en måned med Soul: 20.000 billigere og 2 år lenger garanti, samt mye tøffere, ingen av de vinner vel prisen for fineste bil, men jeg synes Soul er mye bedre (og respekterer og forstår absolutt de som er uenige! :-) ).

Jeg er inhabil da vi har Soul, men hvis du leser på forumet, bla hva Finnøy skriver, så vil du se at Soul har bedre rekkevidde. Og det er viktig.

EcoCar er blant de som importerer biler fra Europa, ja. Jeg prøver å forstå hva som er forskjellen på å kjøpe fra dem, og å kjøpe fra en Nissan-forhandler? Ser forøvrig at Nissan har kampanje på Acenta fram til nyttår, med veil utsalgspris på 219 900. Er dette et mulig smart kjøp?

Er vel uten varmepumpe?

Når det gjelder rekkevidde Soul vs Leaf så ser det ut til at Soul slår Leaf så det virkelig monner, ihvertfall når terrenget er krevende.
En strekning som jeg kjører to ganger hver uke, 90-95 km og totalt nær 1200 høydemetre klarer Soul med restrekkevidde på rundt 50-60 km.

En som kjørte samme tur med Leaf påstod at han da fikk varsel om lading og det var rett på ladestasjonen etterpå (dette er en taxi).

Den viktigste forskjellen er garanti og at en kjøper bil av de som kan serve den i fremtiden.....

Garanti er absolutt et viktig moment. I det daglige vil bilen bli brukt til daglig bykjøring til og fra jobb, en drøy mil hver vei. Samt til helgeturer etc.

Slik jeg leser spesifikasjonslisten til Nissan, har Acentaen det de kaller et "energibesparende varmepumpesystem". Tar et forbehold om at jeg er veldig blond her, men tolker det som varmepumpe?

http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.22332.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__12-09-14_0563.pdf

K S

Beklager, trodde Acenta var rimeligste.... Barnevogn i Soul går visstnok for noen. Men man bør ta bort isoporkassen i bunn og lage ny plate. NB denne må bygges opp med klosser. Da blir bagasjerommet 10-15 cm dypere, minimum, jeg skal gjøre det når jeg får tid....

astroida

Sitat fra: K S på onsdag 12. november 2014, klokken 20:20
Beklager, trodde Acenta var rimeligste.... Barnevogn i Soul går visstnok for noen. Men man bør ta bort isoporkassen i bunn og lage ny plate. NB denne må bygges opp med klosser. Da blir bagasjerommet 10-15 cm dypere, minimum, jeg skal gjøre det når jeg får tid....

Vi har en SUV av en barnevogn, så her må det prøves. Tusen takk for innspill om at bagasjerommet kan utvides! Her må det nok fysisk prøving til. Men er det uansett håp om å få Soul levert innen rimelig tid om dagen? Eller blir det fort over sommeren?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#10
Sitat fra: K S på onsdag 12. november 2014, klokken 20:20
.... Barnevogn i Soul går visstnok for noen. Men man bør ta bort isoporkassen i bunn og lage ny plate. NB denne må bygges opp med klosser. Da blir bagasjerommet 10-15 cm dypere, minimum, jeg skal gjøre det når jeg får tid....
Når du får tid vil bagasjerommet i Soul'en bli like stort som i Leaf'en; et mysterium hvorfor ikke Kia har ordnet dette allerede! (Dette + manglende telematics og nå ekstreme leveransetider er vel det eneste åpenbare manglene jeg kan se - oppveies lett av alle fordelene)

valvolainen

Levering av soul var i august i forrige uke, med tre-fire ukers tillegg for hver uke som går var svaret jeg fikk.

astroida

Sitat fra: Finnøy på onsdag 12. november 2014, klokken 20:28
Sitat fra: K S på onsdag 12. november 2014, klokken 20:20
.... Barnevogn i Soul går visstnok for noen. Men man bør ta bort isoporkassen i bunn og lage ny plate. NB denne må bygges opp med klosser. Da blir bagasjerommet 10-15 cm dypere, minimum, jeg skal gjøre det når jeg får tid....
Når du får tid vil bagasjerommet i Soul'en bli like stort som i Leaf'en; et mysterium hvorfor ikke Kia har ordnet dette allerede! (Dette + manglende telematics og nå ekstreme leveransetider er vel det eneste åpenbare manglene jeg kan se - oppveies lett av alle fordelene)

Ok! Hva er telematics?

astroida

Sitat fra: valvolainen på onsdag 12. november 2014, klokken 20:30
Levering av soul var i august i forrige uke, med tre-fire ukers tillegg for hver uke som går var svaret jeg fikk.

Ojda! Så hvis vi lurker på denne avgjørelsen for lenge blir det fort, tjah, 2016 før vi får bil. Hm.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: astroida på onsdag 12. november 2014, klokken 20:46
Ok! Hva er telematics?
Sikkert feil uttrykk, men ingen integrert GSM/3G kommunikasjon som hos Zoe, VW, Nissan, BMW, Tesla gjør at du ikke kan bruke en smarttelefon for å sjekke batteristatus, fjernstarte varme osv. Til gjengjeld er prisen og andre fordeler så gode at i mine øyne burde det ikke være noen showstopper. Men - det er et par "prinsippp" standpunkt: liker du å sitte høyt og foretrekker komfort = Soul eller Zoe. Liker du å sitte lavt og litt mer sportslig = Model S eller eGolf. Liker du mer konservativ kvalitetsfølelse og merkenavn = BMW eller VW ;)
Liker du mye utstyr, bryr deg mindre om reell rekkevidde, prioriterer kort leveringstid - men høye servicekostnader = Leaf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA