RWD to be discontinued?

Startet av petersv, onsdag 12. november 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 12. november 2014, klokken 14:33
Grei den men at RWD P utgår var vasnklig å forutse synes jeg...

Forsåvidt ikke. Altså, han gjettet jo ikke spesifikt på at RWD P skulle utgå, men at alle RWD skulle utgå, noe som så langt ikke har slått til. Og det var ikke vanskelig å gjette på etter at RWD X hadde utgått. Hadde selv ikke blitt overrasket om RWD skulle utgå - helt til de trakk 60D. Mener, som andre her har nevnt før, at de bør beholde 60 som innstegsmodell. Droppe 60 for 60D? Greit. Droppe 60 for 85D?  Sorry, det hoppet blir for høyt (enda).  Joda, før eller siden vil 60 utgå, men neppe før de i det minste har introdusert Model 3, og åpnet for å reservere/bestille denne. Helst ikke før prisene på denne er ute. Og nå med 60D ute av spill så blir det altså ikke droppet RWD før de dropper 60 modellen helt.
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 12. november 2014, klokken 14:33
Grei den men at RWD P utgår var vansklig å forutse synes jeg...
Hvor skriver han det? Det han skriver er at tohjuling utgår fra september 2014, og at S og X får 4wd. 2wd har ikke utgått, selv om det nå spekuleres i om den vil bli kuttet?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cowboystrekk

#17
Sitat fra: petersv på onsdag 12. november 2014, klokken 13:24
De tok bort S40 pga laber etterspørsel, de tok bort brun og grønn pga det samme. Tipper S60 -salget ligger på noen få prosent, tipper de følger trenden der og...

Noen som vet ca. hva salgsandelen for S60 er kontra S85 og P85?

Det er jo som nevnt over her, ikke noe problem med etterspørselen, og det er på de dyre modellene de tjener penger.
i USA selger 60 langt bedre enn i Norge. Her ligger vell 60 på ca 3% sist jeg sjekka. Så en oversikt tidligere fra USA hvor 60 hadde ca 10% men det ei stund siden så må tas med en klype salt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Med så lave salgstall så ser jeg det faktisk veldig rart at de ikke kutter ut S60. Det selges nok flere brune og grønne SXX enn S60 totalt.

Men det med markedsføring er jo et poeng, men jeg tror alle nå vet at man må ut med 150k ekstra for en normalt utstyrt Model S, så da har det ikke så mye å si lengre.

Øyvind.h

Om grunnprisen på en ribbet Model S nærmer seg 600.000,- uten avgifter (men med inkludert forventet prisøkning) her i Norge tror jeg salget vil få seg en knekk.
Fjerner de rwd (og dermed S60 og S85) hopper grunnprisen fra 460" (S60 uten prisøkning) til 600.000,- (ved 7% prisøkning). Ferdig utstyrt passerer en helt ordinær S85 raskt 700K.

Ved lansering kunne man få en godt spekket S85 for rundt 580K. Tipper salget vil få seg en knekk om dette blir en realitet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

Men snittprisen på solgte Model S ligger jo allerede over den nye prisen du presenterer der. Tom. median ligger nok godt over 600.

Hyperstress


Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. november 2014, klokken 15:38
Om grunnprisen på en ribbet Model S nærmer seg 600.000,- uten avgifter (men med inkludert forventet prisøkning) her i Norge tror jeg salget vil få seg en knekk.
Fjerner de rwd (og dermed S60 og S85) hopper grunnprisen fra 460" (S60 uten prisøkning) til 600.000,- (ved 7% prisøkning). Ferdig utstyrt passerer en helt ordinær S85 raskt 700K.

Ved lansering kunne man få en godt spekket S85 for rundt 580K. Tipper salget vil få seg en knekk om dette blir en realitet.

Enig. Da går det fra en høy pris som veldig mange likevel kunne forsvare (550000ish), til en pris som er helt fullstendg utelukket (700000ish).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

petersv

Tallene dine er ikke korrekte, en ribbet S85D koster 550k. Og "ingen" kjøper ribbede biler, i alle fall ilke ribbet 60, så jeg ser ikke logikken.

Cowboystrekk

Så en fargesurvey og grønn og brun lå tilsammen langt under 10%, 60 er et langt mer populært valg enn de fargene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 12. november 2014, klokken 18:13
Så en fargesurvey og grønn og brun lå tilsammen langt under 10%, 60 er et langt mer populært valg enn de fargene.

Når ble 3 > 10? ;) det lurer jeg på.

Hyperstress

Sitat fra: petersv på onsdag 12. november 2014, klokken 18:03
Tallene dine er ikke korrekte, en ribbet S85D koster 550k. Og "ingen" kjøper ribbede biler, i alle fall ilke ribbet 60, så jeg ser ikke logikken.

Vet ikke hvem du sikter til, men om det var meg så var det her snakk om pris på 550 000kr for en greit utstyrt 85 ved lansering i Norge i fjor.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

petersv

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 12. november 2014, klokken 18:38
Sitat fra: petersv på onsdag 12. november 2014, klokken 18:03
Tallene dine er ikke korrekte, en ribbet S85D koster 550k. Og "ingen" kjøper ribbede biler, i alle fall ilke ribbet 60, så jeg ser ikke logikken.

Vet ikke hvem du sikter til, men om det var meg så var det her snakk om pris på 550 000kr for en greit utstyrt 85 ved lansering i Norge i fjor.

Jeg leste i ditt innlegg at du skrev at prisen på innstegsmodellen gikk fra 550 til 700, det mente jeg ikke var korrekt. Du får fortsatt en S85D for 550. Men kanskje jeg misforsto det du skrev?

petersv

For å si det på en annen, og kanskje enklere måte. Skulle Tesla tatt bort S60 ville det ikke påvirke 97% av kjøperne siden de kjøper noe annet. Vi vet jo selvfølgelig ikke om det kommer til å skje, men det virker ikke utenkelig tatt i betraktning tidligere valg, senest eksempelet forrige uke.

Hyperstress


Sitat fra: petersv på onsdag 12. november 2014, klokken 19:00
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 12. november 2014, klokken 18:38
Sitat fra: petersv på onsdag 12. november 2014, klokken 18:03
Tallene dine er ikke korrekte, en ribbet S85D koster 550k. Og "ingen" kjøper ribbede biler, i alle fall ilke ribbet 60, så jeg ser ikke logikken.

Vet ikke hvem du sikter til, men om det var meg så var det her snakk om pris på 550 000kr for en greit utstyrt 85 ved lansering i Norge i fjor.

Jeg leste i ditt innlegg at du skrev at prisen på innstegsmodellen gikk fra 550 til 700, det mente jeg ikke var korrekt. Du får fortsatt en S85D for 550. Men kanskje jeg misforsto det du skrev?

Ja, jeg var egentlig bare enig med Øyvind h, som mente at prishoppet fra da bilen kom til norge og hva det nå vil/kan koste vil passere en grense for hva mange har råd til.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

petersv

Ok, men det er jeg ikke enig i, for det folk har stemt på med lommeboka er at de low-end-modellene ikke er interessante. Ref. min forrige post og statistikk i andre tråder her på forumet  :)

Jeg mener hverken det ene eller andre, jeg bare spekulerer i om det er dette som kommer til å skje, og hva vil i så fall konsekvensen bli? Bedre marginer, mulighet for priskutt? Større batteri?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA