Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade fra ladestolpe med mode 2-kontakt men merket 400v og 11KW?

Startet av Kianus, mandag 03. november 2014, klokken 11:38

« forrige - neste »

Kianus

Hei folkens.
Jeg har en Kia Soul EV hvor maks ladefart via type-1 kontakten er 6.6KW - en fas.
Jeg ser det er mange ladestopler der ute merket med 400V og 11KW med type 2 kontakt.

Er det noe problem å koble til min type 2-type 1 kontakt og lade fra disse stolpene? Pluggen passer jo inn, så jeg vil jo anta at det er en form for handshake mellom bilene før den evt begynner å lade/ikke lade grunnet for høy spenning?

Tenker det er lurt å spørre her før jeg plugger i ;)

emil

Sitat fra: Kianus på mandag 03. november 2014, klokken 11:38
Hei folkens.
Jeg har en Kia Soul EV hvor maks ladefart via type-1 kontakten er 6.6KW - en fas.
Jeg ser det er mange ladestopler der ute merket med 400V og 11KW med type 2 kontakt.

Er det noe problem å koble til min type 2-type 1 kontakt og lade fra disse stolpene? Pluggen passer jo inn, så jeg vil jo anta at det er en form for handshake mellom bilene før den evt begynner å lade/ikke lade grunnet for høy spenning?

Tenker det er lurt å spørre her før jeg plugger i ;)

Ingen problemer med å lade fra den stolpen, men 11kW på 400V er 16A og siden bilen din kun kan lade med enfase vil du derfor kun lade med ~3.3kW.

22kW (400V 32A) og 7.2kW (230V 32A) stolper vil du derimot kunne lade med full effekt fra.

Enkelt forklart sier stolpen (eller kladden) i fra til bilen hva den får lov til å trekke av effekt.

cforoe

Sitat fra: emil på mandag 03. november 2014, klokken 11:45

Ingen problemer med å lade fra den stolpen, men 11kW på 400V er 16A og siden bilen din kun kan lade med enfase vil du derfor kun lade med ~3.3kW.

22kW (400V 32A) og 7.2kW (230V 32A) stolper vil du derimot kunne lade med full effekt fra.

Enkelt forklart sier stolpen (eller kladden) i fra til bilen hva den får lov til å trekke av effekt.

Gjelder dette også på en BMW i3 (at den kun kan nyttiggjøre seg av 3,3kW på en 11kW (400V/16A) stolpe? Spørsmålet gjelder forøvrig alle andre elbiler som kan nyttiggjøre seg høyere effekt enn 3,3kW. Tesla vet jeg kan nyttiggjøre seg det.

Kianus


emil

Sitat fra: cforoe på mandag 03. november 2014, klokken 12:11
Sitat fra: emil på mandag 03. november 2014, klokken 11:45

Ingen problemer med å lade fra den stolpen, men 11kW på 400V er 16A og siden bilen din kun kan lade med enfase vil du derfor kun lade med ~3.3kW.

22kW (400V 32A) og 7.2kW (230V 32A) stolper vil du derimot kunne lade med full effekt fra.

Enkelt forklart sier stolpen (eller kladden) i fra til bilen hva den får lov til å trekke av effekt.

Gjelder dette også på en BMW i3 (at den kun kan nyttiggjøre seg av 3,3kW på en 11kW (400V/16A) stolpe? Spørsmålet gjelder forøvrig alle andre elbiler som kan nyttiggjøre seg høyere effekt enn 3,3kW. Tesla vet jeg kan nyttiggjøre seg det.

Det gjelder i3, Focus og Leaf med 6.6kW lader også.

Det er i dag kun Tesla og Zoe (pluss et par andre modeller det knapt finnes biler av her i landet) som kan nyttegjøre trefaselading. Tesla må i tillegg ha dobbeltlader for å kunne utnytte 22kW. Alle andre har kun enfaselading.

JanBrede

Det er interessant å se at det er flere enn meg som begynner å lure på konverteringsmuligheter når man har 32A lader i bilen.  Det vil si at det kanskje begynner å bli et marked for slike løsninger.

På papiret er det forholdvis teknisk enkelt å omforme trefase til DC så til enfase strøm, et 11 kW punkt har jo mer enn nok energi til å levere 32A enfase.  Zaptek har vel kompetansen til å lage en god omformer fra 3 fas 400V eller 3 fas 230 V til enfase, noen som kjenner en på innsiden ;)

Se også i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11084.0.html
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

emil

Sitat fra: JanBrede på mandag 03. november 2014, klokken 15:06
Det er interessant å se at det er flere enn meg som begynner å lure på konverteringsmuligheter når man har 32A lader i bilen.  Det vil si at det kanskje begynner å bli et marked for slike løsninger.

På papiret er det forholdvis teknisk enkelt å omforme trefase til DC så til enfase strøm, et 11 kW punkt har jo mer enn nok energi til å levere 32A enfase.  Zaptek har vel kompetansen til å lage en god omformer fra 3 fas 400V eller 3 fas 230 V til enfase, noen som kjenner en på innsiden ;)

Se også i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11084.0.html

Da har jeg kanskje heller troen på portable CHAdeMO / Combo ladere så slipper man den siste konverteringen til AC igjen.

En bærbar 20kW CHAdeMO lader man kobler til en 22kW Type2 kontakt hadde vært gull for mange. Tror ellers at vi ser flere biler med trefaselading de nærmeste årene og at det kanskje blir et marked for ombygging av f.eks Leaf til trefase og Type2 kontakt.

Rav4_EV

Finnes det noe marked for omformere da?
Når Kia Soul kommer med 3fase lader og Nissan sikkert tar i bruk i huset teknologi fra Renault må slikt utstyr være grisebillig for å nå markedet.
Med en kostnad på for eksempel 25.000-40.000 er det bedre å kjøpe en ny bil og selge den gamle.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA