Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Förlängning och optimering av levetid på batteirer.

Startet av Reacc, tirsdag 17. februar 2009, klokken 17:49

« forrige - neste »

Reacc

Hej
Idag finns en ny spännande teknik för folk som kör elbil.
Ett företag i karlstad har utvecklat en teknik för att förlänga levetiden på
dom flesta batterier som sitter elbilarna.
Detta är till en vesentlig mycket mindre kostnad är att köpa nytt.
Det är även bra för miljön.
Hemsidan till företaget är www.reacc.se
Detta företag ska även starta upp i norge inom kort

Mvh Jesper

Ken

#1
Dette lukte reklame til meg og det er ikke første gang på forumet her heller.

Jeg skulle gjerne se nøye på garanti ordning før jeg brukte dine tjenester.

Det er mange som prøve å selge magiske batteri fornyere og så hører man ikke mer fra dem etter kort tid. Bruker dere omega 3  eller noni jus?

Hvor mye vil du ta for rekondisjonering av en 100Ah SAFT blokk?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: Ken på tirsdag 17. februar 2009, klokken 20:24
Dette lukte reklame til meg og det er ikke første gang på forumet her heller.

Det ligger nå i riktig avdeling, i alle fall. ;)  Jeg skulle også like å se noe som indikerer hvorvidt dette er seriøst, eller om det er Snake Oil, Lurium 2000, Unobtainium eller noe annet.

Jeg regner med at dersom Jespers tilbud er seriøst så tilgir han oss vår skepsis, for som Ken sier så er det mange som gjerne vil selge vidunderkurer, både til elbil-eiere med dårlige batterier, de hårløse og de med inngrodde tånegler.

Om det framlegges dokumentasjon så er jeg sikker på at noen vil kunne se om det kan ha noe for seg, eller om det er bare bløff.

Så langt velger jeg å stille meg nokså langt ute på fjeløyen blanbdt de skeptiske, av den enkle gru nn at jeg også har sett tilbudet flere ganger, og hver gang formulert på en måte so mtydeligvis ikke tiltrekker seg begeistring fra ekspertene på forumet her. Litt mer "tørre fakta" som vanlige el-bilister ikke skjønner noe av, men som de med virkelig peiling kan br uke til å bekrefte at det er hold i det, evt. avsløre bløffen, hadde gjort seg. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Ken på tirsdag 17. februar 2009, klokken 20:24
Dette lukte reklame til meg og det er ikke første gang på forumet her heller.

Jeg skulle gjerne se nøye på garanti ordning før jeg brukte dine tjenester.

Det er mange som prøve å selge magiske batteri fornyere og så hører man ikke mer fra dem etter kort tid. Bruker dere omega 3  eller noni jus?

Hvor mye vil du ta for rekondisjonering av en 100Ah SAFT blokk?

Det er lov til å reklamere for biler, utstyr og tjenester på denne delen av forumet, men de som legger ut annonser må også godta at annonsene diskuteres.

På den måten mener jeg at vi får bedre tjenester, og jeg opprodrer derfor annonsør til å komme med mer fakta. Er det et bra produkt / tjeneste har de alt å vinne på å følge opp.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Reacc

Hej allihopa.
Jag förstår skepsisen hos en del av er.
Det vi gör är att vi säljer en tjänst och inte "mirakel laddare"
För att kunna sätta ett pris på ditt 100ah saft block så behöver vi göra en analys
för att kunna se vad vi kan få ut av batteriet.
Batterier är olika så det kan variera hur mycket mer man får ut ur dom.
Om du ser på hemsidan så har vi till exempel Bombardier och interrail som kund(sj och Nsb batterier)
Så referanser finns på tjänsten som levereras.
Och självklart så ska du se på garantier och ordningar innan du använder dig av tjänsten.
Allt annat hadde varit dumt.

Mvh Jesper

Reacc

Hej igen

Om ni vill veta mer om tekniken så står den kortfattad på hemsidan under "teknik".
Men skulle nån vilja ha mer specificerad så sänd en mail till mig på jesper.lindskog@reacc.se
så skickar jag den till er.
Ni kan även gå in under hemsidan på kontakt och ringa så får ni svar på det ni vill veta.


Mvh Jesper

P.s vi använder oss inte av varken omega 3 eller snake oil men det var ett skojjigt inlägg:)

Boogie

#6
Jeg synes kansje det er litt vagt det vi får vite.
Det høres nesten ut som om det er samme metode som brukes for både bly og NiCd. Håper ikke det?

Vi har jo erfaringer med Mantena (NSB tek verksted) som har sin måte å gjøre det på.
Selv om de selv mener at de er forsiktige så har de desverre ødelagt utrolig mange NiCd blokker helt unødvendig.
De har blitt tilbudt kursing i hvordan gjøre en fornuftig recon på blokkene, men velger å fortsette med sin 70-80 talls metode.

Kansje Jesper kan si litt mer enn at de har en "metode" som ikke kan diskuteres?
Dersom du er seriøs, så vil vi vite noe mer før vi er overbevist.
For mange har tapt for mange penger på dette allerede.

Du behøver ikke legge ut hele prosedyren her, men vi må vite noe mer.

Kunnskap om dette har vi, -nok til å se om metodene høres fornuftige ut eller ikke.
Er du seriøs, så har du alt å vinne på å legge det fram, for da får du vår støtte også.

På siden deres under Teknik, så er det bare nevnt sulfatering og bly batterier. Det er ikke det vi sliter med.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Godt sagt Boogie

Forsøkte å formulere et innlegg selv, men gav opp. Du oppsumerer godt hva jeg også tenker.

Ellers forstår jeg ikke vitsen med å hemmeligholde metodene som  brukes

Lærte dette da jeg hadde Lancia Delta Integrale. Evolution Engineering i London deltok på EVOforum, og svarte folk rett ut hva som kunne være feil dersom bilen f.eks hakket, og turtelleren datt mot null. Et annet verksted kjørte den mer vanlige hemmelige metoden og kaldte bilen inn for å se på problemet. Problemet ville i de fleste tilfellene være hall sensoren i fordeleren, eller føleren på svinghjulet som begynte å svikte, og det er ingen grunn til å hemmeligholde slikt.

Når en så leser dette, og selv har et problem, vil 10% forsøke å fikse dette selv, bassert på info'en de har fått. De resterende 90 % vil nok med stor sannsynlighet velge å gå til Evolution engineering som tydeligvis har vært borti dette før, og vet hva de skal se etter. Dermed mister Evolution Engeeneering ikke kunder, men tvert imot får kunder samtidig som de blir selvsagte leverandører på delene som trenges.

Selv er vi åpne om våre metoder, og lærer av hverandre etterhvert som vi får mer erfaring. En stor bonus er at vi nok sammen har forhindret mye unødvendig ødeleggelser av blokker som enten kunne blitt kjørt i hjel, Ladet ihjel, eller tested ihjel.

De som ønsker å teste selv får hjelp til selvhjelp, og de som ikke ser det regningsvarende å kjøpe inn og drifte utstyr i 20000 klassen får hjelp til omtrent kostpris, bare de har tid å vente på tur.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Reacc

Hej

Vi använder oss metoder utifrån status på batteriet. Detta bygger delvis på Boeings koncept av underhåll, bearbetning och upparbetning av flygbatterier, Ni-Cd. Detta innehåller bland annat kontrollerade djupurdrag och laddningar. Detta utförs indivduellt per cell eller block för sig, och inte på hela batteriet.

När vi får in våra batterier gör vi en grundläggande statusbedömning med hjälp av belastningstest (ca 3-5 tim). När vi funnit ut huruvida batteriet har potential för förbättring väljer vi den teknik vi  finner lämpat  eller metodkedja som passar för detta batteri.

De metoder vi använder oss av har vi utvecklat själva.

MVH Jesper

bosonic

#9
Sitat fra: Ken på tirsdag 17. februar 2009, klokken 20:24
Dette lukte reklame til meg og det er ikke første gang på forumet her heller.

Jeg skulle gjerne se nøye på garanti ordning før jeg brukte dine tjenester.

Det er mange som prøve å selge magiske batteri fornyere og så hører man ikke mer fra dem etter kort tid. Bruker dere omega 3  eller noni jus?

Jeg har en todelt mening om denne saken:

1 -Prøv å unngå fordømming i utgangspunktet, selv om en har negativ (personlig) erfaring fra et firma så blir det feil å overføre dette til andre som driver i samme bransje.

2 -"Den tekniske verden er stor og gammel", likeså bruk av batterisystemer. Husk at det er ekstremt mye erfaring med batterisystemer "der ute". Denne viten har i liten grad vært tilgjengelig for menig mann. Mekking på Elbiler har naturligvis blitt en døråpner i så måte.

Sitat fra: Boogie på torsdag 19. februar 2009, klokken 03:31
Vi har jo erfaringer med Mantena (NSB tek verksted) som har sin måte å gjøre det på.
Selv om de selv mener at de er forsiktige så har de desverre ødelagt utrolig mange NiCd blokker helt unødvendig.
De har blitt tilbudt kursing i hvordan gjøre en fornuftig recon på blokkene, men velger å fortsette med sin 70-80 talls metode.

Mantena stiller vel i en særklasse i negativ forstand?  Finnes det virkelig ikke andre firma i Sør Norge som rekondisjonerer NICAD's?

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. februar 2009, klokken 09:24
Godt sagt Boogie

Forsøkte å formulere et innlegg selv, men gav opp. Du oppsumerer godt hva jeg også tenker.

Ellers forstår jeg ikke vitsen med å hemmeligholde metodene som  brukes

Lærte dette da jeg hadde Lancia Delta Integrale. Evolution Engineering i London deltok på EVOforum, og svarte folk rett ut hva som kunne være feil dersom bilen f.eks hakket, og turtelleren datt mot null. Et annet verksted kjørte den mer vanlige hemmelige metoden og kaldte bilen inn for å se på problemet. Problemet ville i de fleste tilfellene være hall sensoren i fordeleren, eller føleren på svinghjulet som begynte å svikte, og det er ingen grunn til å hemmeligholde slikt.

Når en så leser dette, og selv har et problem, vil 10% forsøke å fikse dette selv, bassert på info'en de har fått. De resterende 90 % vil nok med stor sannsynlighet velge å gå til Evolution engineering som tydeligvis har vært borti dette før, og vet hva de skal se etter. Dermed mister Evolution Engeeneering ikke kunder, men tvert imot får kunder samtidig som de blir selvsagte leverandører på delene som trenges.

Selv er vi åpne om våre metoder, og lærer av hverandre etterhvert som vi får mer erfaring. En stor bonus er at vi nok sammen har forhindret mye unødvendig ødeleggelser av blokker som enten kunne blitt kjørt i hjel, Ladet ihjel, eller tested ihjel.

De som ønsker å teste selv får hjelp til selvhjelp, og de som ikke ser det regningsvarende å kjøpe inn og drifte utstyr i 20000 klassen får hjelp til omtrent kostpris, bare de har tid å vente på tur.

Følger deg 100 % her elektrolux, fine firmanavn og store ord er ingen garanti for kunnskap, vilje og evner.
Dette har jeg selv erfart mange ganger.  Ofte er det snakk om misforstått proteksjonisme.

Til slutt må jeg nesten nevne et tilfelle av det motsatte:
Da jeg skulle montere fyringsanlegget mitt i huset, måtte jeg "lære opp rørleggeren". Men han tok det meget profesjonelt og skjønte at her var det han som måtte lære noe nytt.

Hans gevinst med denne instillingen ble at han fikk meg som fast kunde.


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Mantena's metode kan virke bra på togbatterier, og har gjort det i mange år.
Disse batteriene er av "H" eller "X" type, og har ekstrem liten indre motstand og stort volum pr kapasitet. Dette gjør at de tåler "mishandling" langt bedre enn STM100 som er et "M" batteri med lite volum og vekt pr kapasitet.
Elbilbatterier blir også utsatt for en mye mer krevende drift enn togbatterier, sett i forhold til de mål de er designet for.
Av denne grunn tror jeg at den erfaring som er samlet her på forumet er bedre enn den som "spesialister" ute kan besitte.
Den som føler seg utlært, har som regel mye å lære.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: hens på torsdag 19. februar 2009, klokken 14:24
Den som føler seg utlært, har som regel mye å lære.

Ja, heter de tikke at "Den som føler seg ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig"?  :D  Rørleggeren til Bosonic er vel et eksempel på en som har skjønt det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Reacc

Hej allihopa

För att ge några succsess stories.
Så vill vi bara nämna att safts srx1900p lokbatteri NiCd som
ägs av Bombardier Transportation AB.
När vi fick in batteriet så låg det på 46% kapacitet.
Efter utfört arbete så var kapaciteten på 90%
Dessa batterier är sintrade vilket ger ett bra resultat med våra metoder.
Där våran metod är optimal.
Vi har jobbat med Bombardier Transportation AB sedan November 08.
Många av elbils batterierna är av typen NiCd Sintrade.

Mvh Jesper

hens

Ettersom lokbatteriet har en "X"  i typebetegnelsen, er det vel et sinter- sinter batteri, dvs både positive og negative plater er sintrede. Disse batteriene er meget utsatt for hukommelse, og da kan noen fulle cyklinger øke kapasiteten.

Elbilbatterier er av "M" type, og har litt annen oppbygning. Det er derfor ikke direkte sammenlignbart. Dessuten har "X" batteriene et langt større volum pr kapasitet, og mindre indre motstand. Lokomotivbatterier brukes gjerne som start og backupbatterier. Dette gjør de mindre utsatt for varmeskader, som er problemet med elbilbatterier.

Prøv heller å friske opp noen dårlige Think eller psa-batterier. Vi venter  spent!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

SAFT STM 100 batteriene reagerer gjerne med 5-10% kapasitetsøkning etter lavstrøms cycling i nedre arbeidsområdet. Dette kan gjøres med et kommersielt tilgjengelig apperat til 2300 kr. ( Bantam 902) Andre gir samme respons etter boosting med høy strøm.

Desverre er det meget sjeldent en kan gjøre noe med blokker som viser mindre enn 90% kapasitet. Erfaringen min tilsier at de ytterst sjeldent kan reddes.

Har ikke erfaring med om det er hensiktsmessig med gjevnlig service/recond. Normal bruk, der batteriene blir ladet fra forskjellige nivåer, og tatt ned en til 2 ganger i måneden ser ut til å være nokk til å holde pakken frisk.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA