Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading

Startet av torjen6, torsdag 23. oktober 2014, klokken 01:54

« forrige - neste »

Flips

#60
Sitat fra: refreol på onsdag 12. november 2014, klokken 16:26
Hei!

La meg introdusere meg som en potensiell kjøper av Zoe som har fulgt med på Zoe-forumet i en kort periode.
Virker som et hyggelig forum, med forholdsvis konstuktive tråder...


På jobben har vi tilgang på flere type "rød kontakt" hvor det står merket 22kw og TN/400V.
De er ikke merket for el-bil, men elektrikeren sa at det var bare å forsyne seg - om de passer for Zoe.


Vil det være en kontakt jeg kan bruke uten videre med standard kabel - eller trengs det "overgang"?
Og om det er behov for overgang - indikasjon på pris og tilgjengelighet blir høyt verdsatt.
Hei :)

For å lade fra disse kontaktene kan du for eksempel bruke denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/portabel-32a-3-fas-lader-for-tesla-#product

Det finnes også billigere alternativer, f. eks denne fra elbilhjelpen.no: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner eller dette byggesettet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html

Disse kontaktene vil lade en Zoe fra 0-100% på ca. en time. :)

jkirkebo

Sitat fra: Flips på onsdag 12. november 2014, klokken 16:34
For å lade fra disse kontaktene kan du for eksempel bruke denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/portabel-32a-3-fas-lader-for-tesla-#product

Det finnes også billigere alternativer, f. eks denne fra elbilhjelpen.no: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner eller dette byggesettet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16383.0.html

Linken var ikke helt korrekt, det der er den stasjonære utgaven. Antar det her er aktuelt med en semiportabel type man kan ta med seg. I så fall er det denne som gjelder: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Flips

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. november 2014, klokken 17:23
Sitat fra: Flips på onsdag 12. november 2014, klokken 16:34
For å lade fra disse kontaktene kan du for eksempel bruke denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/portabel-32a-3-fas-lader-for-tesla-#product

Det finnes også billigere alternativer, f. eks denne fra elbilhjelpen.no: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner eller dette byggesettet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16383.0.html

Linken var ikke helt korrekt, det der er den stasjonære utgaven. Antar det her er aktuelt med en semiportabel type man kan ta med seg. I så fall er det denne som gjelder: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html
Redigerte innlegget mitt :)

standahm

Fikk epost fra Bilservice i Sandefjord i dag om at 1 års gratis Fortum ladekort bare vil gjelde biler som leveres i 2015.   Fikk tilbud på 24 mnd ubegrenset lading for 3750,-.  Dette gjelder altså Fortum Charge og Drive stasjonene.

Fikk også info om at indeksregulering av pris gir 4-5000,- i prishopp fra fabrikk etter nyttår. Noen som har fått bekreftet dette?
Tesla 2023 MY LR XP7YGCEK2PB048### (reg. 12-2022)
Renault Zoe 2014 Q210 Sort Intense (solgt).

Trond.m

#64
Sitat fra: standahm på fredag 14. november 2014, klokken 17:27
Fikk også info om at indeksregulering av pris gir 4-5000,- i prishopp fra fabrikk etter nyttår. Noen som har fått bekreftet dette?
Det høres ikke sannsynlig ut. Norske kroner har har ikke svekket seg og det er heller ingen avgiftsøkning. Life prisen er strategisk under 200 K grensen, og prisene på elbiler generelt er jo nedadgående. Men skulle det komme en prisøkning på grunn av mer utstyr, så er det kanskje ikke så urimelig.

torjen6

@nime01

Henvis til følgende:
Da har jeg fått epost av selveste direktør Gadsbøll i RBI Norge AS. Jeg siterer siste avsnitt av eposten:

--sitat start--
Når det er sagt har vi i dag kommet til enighet med Fortum om å tilby alle kunder 2 år for kr 2.000.- + mva. og ikke kr 3.000 + mva. som vi informerte om tidligere. Man får nå m.a.o. tilgang til nettverket på lik linje med andre kunder som velger 2 års avtalen. Vi håper at du finner tilbudet interessant og at du får masse glede av din ZOE i mange år fremover.
--sitat slutt--
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

moonbuggy

Sitat fra: refreol på onsdag 12. november 2014, klokken 16:26
Hei!
På jobben har vi tilgang på flere type "rød kontakt" hvor det står merket 22kw og TN/400V.
De er ikke merket for el-bil, men elektrikeren sa at det var bare å forsyne seg - om de passer for Zoe.

Vil det være en kontakt jeg kan bruke uten videre med standard kabel - eller trengs det "overgang"?
Og om det er behov for overgang - indikasjon på pris og tilgjengelighet blir høyt verdsatt.
Denne kan kjøpes frahttp://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/36-evr3-type-2-max-22-kw.html 22kw plugges rett inn 7,5 m kabel. Euro 745,-

refreol

Takk for gode innspill vedrørende lading fra rød kontakt!
Uerfaren som jeg er så hadde jeg håpet at det fantes en "billigere"  løsning.

Vi har nå bestilt ZoE og regner med at til vårt formål vil hjemmelading og utvalget hurtigladere på langtur dekke vårt behov. Vi setter av penger i budsjettet til hytteladeren når den kommer i løpet av 2015. Da kan vi "koselade" rundt omkring.....

Vi gleder oss veldig til vårt franske flygende teppe!

Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

ZOE

Sitat fra: Flips på onsdag 12. november 2014, klokken 16:34

Det finnes også billigere alternativer, f. eks denne fra elbilhjelpen.no: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner eller dette byggesettet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html

Disse kontaktene vil lade en Zoe fra 0-100% på ca. en time. :)

Kjøpte en fra elbil hjelpen, testet idag og med 59% på tanken så sa den det skulle ta 1:15 å lade fullt. Er det fordi den lader sakte mot slutten?

Kan man  sjekke ladefarten noe sted i bilen?

Trond.m

Vet noen om det er mulig å sette ned ladehastigheten. Ser ingen fordel med å lade raskt, hvis man har god tid. Selv 11 eller 22 kw ladefart vil vel generere mye varme og til daglig bruk er det jo en fordel å holde batteriets temperatur så lav som mulig for å redusere slitasjen. Vil tromat daglig lading med 11 kw fører til at batteriet svekkes raskere enn om man lader med 3.6 kW. Eller er det uvesentlig ?

Rav4_EV

Zoe har aktiv kjøling av batteriene.
Hurtiglading om sommeren starter ofte varmepumpen som gir kald luft til batteripakka.
Med andre ord er det ingen problem med rask lading.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

kos

Hei Får min Zoe levert med Bøtta og 11. kwh lader i garasjen. har tilgang på 16. 20. 32 amper på hytta 1 og 3 fase. Kan jeg bruke bøtta på 32 og 20 amper eller er den begrenset til max 16.

takker for svar.

ZOE

Sitat fra: nime01 på fredag 21. november 2014, klokken 07:47
Stemmer vel bra det med 11kW - batteriet tar ca 2-3 timer å lade fra tomt til fullt på 11kW.

Dette er en 22kw lader... 30 amper 400v


Trond.m

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 21. november 2014, klokken 08:31
Zoe har aktiv kjøling av batteriene.
Hurtiglading om sommeren starter ofte varmepumpen som gir kald luft til batteripakka.
Med andre ord er det ingen problem med rask lading.
Aktiv batterikjøling var høres bra ut med tanke på levetiden til batteriet. Så vidt jeg har forstått så har ikke Leaf dette (kanskje en av grunnene til at Renault valgte å satse på batteri fra LG Chem) ?
Men selv med batterikjøling vil vel daglig hurtiglading (43 kw) føre til større slitasje på batteriet ?

moonbuggy

SitatMen selv med batterikjøling vil vel daglig hurtiglading (43 kw) føre til større slitasje på batteriet
Nyere forskning har vist at hurtiglading ikke ødelegger batteriet. Kanskje tvert imot. Det fører til mer homogen lading viser forskningen (ionene flytter seg samtidig, noe som er bra for batteriet. Det man også fant var at regularitet var gunstig  for batteriet. F.eks. lading hver natt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA