Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf Nordic

Startet av ZOE, fredag 17. oktober 2014, klokken 15:07

« forrige - neste »

ZOE

Hei

Jeg lurer på å kjøpe meg en Leaf. Jeg ser at det er kommet en versjon som heter Nordic, denne har :"Mode 3 ladekabel(32A)"

Det jeg er ute etter er en enkel og billig måte å lade mest mulig på 400V 3 fas anlegg på jobb. Her har vi både 16,32 og 63A 5 pinns røde stikk.

Jeg ble ikke helt klok på selgeren på dette, han kunne det sikkert ikke nok selv.

Hjemme har jeg gammelt hus med 1 fas inn, så der blir det nok ikke så mye futt å hente.

Noen som kan gi en god forklaring til hva jeg bør gjøre her? Nordic utgaven koster bare noen tusenlapper mindre enn tekna som har litt mer utstyr og skinn, så for prisens skyld kunne jeg kjøpt den i steden.



Tusen takk

Daeedor

#1
Det finnes 3 utstyrs standarder i Norge på Leaf :  Visia , Acenta og Tekna.  "Nordic Edition" er de jo alle sammen !
(driver du og ser på en bil som er importert fra USA så er det ikke samme utstyrs sammensetning , selv om selger kaller det f.eks "Tekna" aldri så mye...) 


All lading utenom "Chademo" hurtiglading - som har egen stor kontakt -  foregår på enfas 220 Volt på Leaf.
Du kan ikke benytte 400 volt selv , det er kun "Chademo" som benytter dette - det er egne , store ladestasjoner rundt om.

Leaf kan leveres med 32A (6,6kw lader innebygd). Det er ekstrautstyr , så det er fine saker. Lader mye raskere da , med korrekt kabel selvsagt.

Vanlig utstyr på Leaf er 16A (3,3 kw lader innebygd). Den er også enfas 220 volt , kan kun utnyttes med egen kabel.

Den kabelen som følger med alle Leaf uansett modell, er en 10A kabel. Den gir da ikke så rask lading.....

ZOE

Takk for svar.

Jeg føler fremdeles ikke jeg er helt "opplyst" i prislisten er 6,6kw lader tilvalg både for Acenta, Nordic og Tekna.
Mode 3 (32a) ladekabel er derimot bare tilgjengelig for Nordic.

Og lader biler mer med en mode 3 kabel når har valgt 6,6kw lader?

jkirkebo

Sitat fra: oyvindberg på fredag 17. oktober 2014, klokken 15:07
Hei

Jeg lurer på å kjøpe meg en Leaf. Jeg ser at det er kommet en versjon som heter Nordic, denne har :"Mode 3 ladekabel(32A)"

Det jeg er ute etter er en enkel og billig måte å lade mest mulig på 400V 3 fas anlegg på jobb. Her har vi både 16,32 og 63A 5 pinns røde stikk.

Jeg ble ikke helt klok på selgeren på dette, han kunne det sikkert ikke nok selv.

Hjemme har jeg gammelt hus med 1 fas inn, så der blir det nok ikke så mye futt å hente.

Noen som kan gi en god forklaring til hva jeg bør gjøre her? Nordic utgaven koster bare noen tusenlapper mindre enn tekna som har litt mer utstyr og skinn, så for prisens skyld kunne jeg kjøpt den i steden.

Mode 3 ladekabel hjelper deg null og niks på CEE stikk som du har på jobben. Det du trenger er en mobil 32A ladekabel, f.eks denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15895.0.html

Den kan leveres med adaptere for de forskjellige stikkene du trenger å bruke.

I tillegg må du bestille bilen med 6.6kW lader

Mode 3 kabelen er for bruk på nyere offentlige ladestolper. Du får nok bruk for den også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

X-Trail

Nordic er en Tekna uten skinnseter, men med mode 3 kabel. I tillegg er 6,6kw litt billigere slik at med 6,6kw så koster den det samme som en Tekna med 3,3kw.
Det er også nordic emblemer på framskjermer.

Tydeligvis litt etterspørsel etter Tekna uten skinnseter siden denne har kommet.
Stolt eier av ELise♡

skysurfer

Snodig å ha en Tekna uten skinnseter og kalle den Nordic. Uansett hva du velger ville jeg gått for en med 6,6 kw lader. Mange her på forumet som angrer i etterkant på at de kun gikk for 3,3 kw. I de fleste tilfellene ble de lurt av selger til å ikke velge 6,6. Jeg ble forsøkt overtalt til det samme.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Powerflux

Sitat fra: meiniac på fredag 17. oktober 2014, klokken 17:48I de fleste tilfellene ble de lurt av selger til å ikke velge 6,6. Jeg ble forsøkt overtalt til det samme.
Fatter ikke hva motivasjonen til selgerene kan være når de aktivt fraråder dette ???
Burde ikke flest mulig fornøyde kunder være målet??
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Thomas Parsli


* Kjøp skinnseter hvis du skal ha unger eller dyr i bilen
* Kjøp med 6,6kW lader hvis du tror du skal bruke den til mer enn korte turer
* Kjøp Tekna pga. "Around View Monitor" hvis du parkerer mye i trange parkeringshus ol.
* Kjøp Tekna (LED-lys) hvis du kjører mye i mørket og/eller steder uten gatebelysning

Av tilbehør/ekstrautstyr er det lite "må ha" og mye dill.
Hvis ikke gummimattene har blitt bedre i det siste er uorginalt både billigere og bedre (dekker mer).

Jeg anbefaler en Teka med 6,6kW lader og metallic-lakk (ny miljølakk tåler lite og merkostnaden på 6000,- er liten i forhold til prisen på lakkarbeid).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

blåbil

Hva er egentlig forskjellene mellom Nordic og Tekna? Jeg skulle gjerne hatt en kort oversikt.

X-Trail

Nordic mangler skinnseter, men har med type2 kabel. Det er alt :)
Stolt eier av ELise♡

sølv-pilen

Jeg har selv signert kjøp av en leaf Nordic spesialversjon. Går i desse dager og føler på dager så går så alt for sent før min leaf er klar for leveranse.

En leaf nordic spesial versjon, er basert på Tekna versjonen, men uten skinnseter (seter samme som Acenta). Den leveres med en 32A Mode 3 ladekabel og  ett hurtiglader fortum biler kort med 10 timers forhåndsbetalt kredit.

Bilene vil utstyres med et krommende "nordic" over blinklysene på begge sider. Bakgrunnen for Nordic versjonen er for å feire 3 år med Nissan leaf på norske veier. ved å inkludere 32A Mode 3 kabel håper Nissan de vil oppmuntre kundene til å oppgradere sin "Nordic" Leaf med tilvalget 6,6 kW innebygd lader.

Prisen på tekna Nordic er 7000 kr mindre en den vanlige Tekna versjonen. I tilegg er 6,6 kW laderen 500 kr billigere en vanlig Tekna.

Dette er info jeg fikk før jeg signerte for denne bilen.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Gordon Retriever

Litt overrasket over at Nissan velger å tilby en Tekna uten skinnseter.
Selv hadde jeg ønsket muligheten til å bestille en Acenta med skinn...

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 17. oktober 2014, klokken 19:00

Jeg anbefaler en Teka med 6,6kW lader og metallic-lakk (ny miljølakk tåler lite og merkostnaden på 6000,- er liten i forhold til prisen på lakkarbeid).

Thomas
Nå antar du at metallic-lakken ikke trenger lakkarbeid og det er jo selvsagt bare tull. Alle biler trenger litt lakkarbeid etter en stund hvis man er litt pirkete og lakkarbeid på en med metallic-lakk er mye dyrere og mer komplisert for å bli bra. Også metalic-lakk er miljølakk og tåler like lite, det er bare satt til metallic flak i klarlakken.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA