Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekktrykk 175/65/R14??

Startet av aottesen, torsdag 16. oktober 2014, klokken 08:12

« forrige - neste »

aottesen

Jeg fikk bilen levert med vinterdekk, men jeg finner ikke dimmensjonen hverken i dørsiden eller vognkortet.
Er det noen som vet hvilket trykk disse dekkene skal ha?

De er vel egentlig ikke lovlige, da de ikke står oppført i vognkort?

Det føles som å kjøre på punkterte dekk. De krenger og hviner i svingene, høres ut som jeg spiller inn Hollywood-film når jeg akselererer og bremselengden oppleves som langt dårligere.

Jeg ser at det står oppført 2,8bar for alle alternativ i dørsiden.
2,8 gir "utpåsing" på sidene av dekkene, og jeg fylte derfor 3 bar i alle.
Likevel oppleves det som nevnt over ..

For ordens skyld - det er tilsvarende Dunloop-dekk som stod orginalt på bilen.

Storken

2.1 - 2.2 bar i alle fire dekk.

Herregud, 2.8 bar  :o

Thomas Parsli

Se på siden av dekket, der finner du "normaltrykk" og ofte "makstrykk" (husker ikke benevnelsene nå).
Fordi norske veier ofte er sporete anbefaler dekkprodusenter at du øker trykket med 10%, spesielt på vinterdekk.

Jeg har kjørt med rundt 3bar på flere typer dekk (P106) uten problemer.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

aottesen

Sitat fra: Storken på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:33
2.1 - 2.2 bar i alle fire dekk.

Herregud, 2.8 bar  :o

Sjekk innsiden av dørkarmen.

2 + bagasje = 2,8
2+ bagasje + comfort = 2,6
4 + bagasje = 2,8

Selv med 3,0 bar ser det ut som halvslappe dekk :)

Careka

har det samme i mine dekk,  175/65 x15.  med 2.8 bar.
E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

Cowboystrekk

Sitat fra: Storken på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:33
2.1 - 2.2 bar i alle fire dekk.

Herregud, 2.8 bar  :o
2.1-2.2 er så kritisk lite at du både vil få betydelig høyere forbruk og kjøreegenskapene vil lide kraftig.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

bno

Fant denne ifm kjøp av E-UP i gpr. Den står på samme dekkdim (Conti viking contact 6) som tema heading. Ut fra tråden heller folket til at 2.8 bar faktisk opp mot 3 bar. Ble man enig om at 2.8 bar var OK? Oppfatter det slik.

Martinschei

Sjekket trykket i dekkene på min E-up i dag. Trykket hadde falt ca. 0,4 bar på snaue to mnd.
Jeg fylte i tett oppunder 3 bar og målte ca. 2,5 bar nå.

Forskjellen kommer nok av: luftlekkasje de siste to månedene, og annen temperatur enn sist jeg målte (det var ca. 12 grader i dag)

På bakgrunn av dette vil jeg anbefale at dersom man ikke sjekker lufttrykket oftere enn jeg har gjort bør man ha i noe mer luft enn man kunne tenke seg i utgangspunktet siden det gjennomsnittlige trykket man kjører med vil være lavere enn det man fyller i.

Vil derfor si at man bør fylle i tett oppunder 3 bar dersom man ønsker maksimalt anbefalt trykk fra VW som er 2,8 bar, og er for lat/glemsom til å sjekke dette annenhver uke.

Dette ville jeg igjen økt med enda 0,1-0,3 bar dersom dekkene er spesielt varme enten på grunn av kjøring, lufttemperatur, sol på dekke eller at man tilfeldigvis måler lufttrykket på et sted med lavt lufttrykk (les høyt oppe om man vanligvis ikke befinner seg der eller i øyet av en orkan eller lavtrykk som begge hever målt (relativt) trykk i dekkene med opp mot 0,1 bar hver)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA