Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

691hk teori eller fakta?

Startet av D.O, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 00:31

« forrige - neste »

pberg

SitatNM pluss hk vinner løp, du er helt avhengig av begge.

Effekt = moment ganger turtall, altså hk = Nm * RPM..

Det vil si at 200Nm på 10000rpm gir dobbelt så høy effekt som 200Nm på 5000rpm. Og 1000000Nm på 0 rpm gir ingen effekt...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Dennis

Sitat fra: AndreS på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:42
hva er du da vant med fra før om jeg tørr spørre?

Har en Subaru Sti med 451hk på hjula, den veier betydelig mindre så er greit spark i den :)

Video av aks på min (Litt hjulspinn i første gir)

https://www.youtube.com/watch?v=2-CUv3eZbhM

Men den skal selges, siden jeg er lei av å skru motor++ og vil ha en større bil som er god å kjøre og som går billigere :) Men vil samtidig ha en bil med gode ytelser og 4wd. Virket som en uoppnåelig drøm fram til P85D ble lansert :)


AndreS

artig! driver selv med bygging av fossilbiler til banebruk som hobby, men artig med noe som er anderledes til daglig:)
I3 i bestilling

Dennis

#18
Er helt klart gøy ja :D Så stikker litt i hjerte å selge og kjøpe elbil må jeg inrømme hehe... Men kunne ikke forsvare å bruke så mye penger på biler, deler og drivstoff som jeg gjør idag. (Bruker ca 4500 bare på drivstoff i måneden)
Bilen går på E85 og mest sannsynlig slutter Statoil med det i løpet av 2 år, så det var egentlig spikern i kista for min del. Siden jeg mister mye effekt av å gå tilbake til bensin. og 40 liter E85 racefuel koster 2500-3000,- skal man handle det andre steder.

Sjøhyene

Har sett flere reviews og tester som demonstrerer at 0-100 tidene tesla reklamerer med er innenfor rekkevidde Dennis.
Hvorfor du fikk så dårlig resultat kan du jo prøve å spørre de om.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Dennis

#20
Ja synes det var rart jeg ikke klarte bedre, skal jo bare være å gi gass, ikke noe girskift samt bygge turbotrykk før start som jeg er vant med fra før :)
Kan jo være det var grepet som var problemet bare at jeg ikke merket det, så ikke antispinn symbolet blinka. og prøvde 3 ganger med akkurat samme tid innafor 4.9-5 sek

Finnes det noen videoer som viser at den klarer 4.4? Så en video Bjørn hadde laget og han klarte 4.8 på 0-100
denne:
https://www.youtube.com/watch?v=Usay0lOAooI

Nå vet jeg at dette er langt fra ukjent at en 2wd bil ikke klarer oppgitt tid hvis ikke alt er optimalt. Feks skal man klare oppgitt tid på en BMW M3 må det være varm asfalt, gode dekk, medvind og hjemlengsel :P Så sånn sett var neppe en ute temp i går på 4-5 grader optimalt med tanke på grep.

Sjøhyene

f.eks:

https://www.youtube.com/watch?v=yjQvra_3684

de fleste er vel 0-60mph og ikke 100% vitenskapelig utført da men
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Dennis

Sett litt mere på videoer nå og ser ut som noen klarer 0-60 mph på 4 sek ja, så da skal jo 0-100 km/t være mulig på oppgitt tid.

D.O

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:35
Speedometeret og da kW nåla er fjernet på ny software med autopilot, er erstattet med hastighet oppgitt med tall øverst og retten av mittbildet er bilen ink 360graders view av ting rundt.
Men forbruks kurven hadde mye høyhus som barna sier, rake vegen til topps.

Hva bil får du hentet ut opplyste hester på noe annet en et visst turtall?
Er ikke så lett å holde seg innenfor noen få rpm på en vanlig bil om du har 6gir.

Men er vel bare å vente til de første bilene dukker opp og noen klarer å lage en benk som takler kreftene.
P85 har vel ca 5800Nm ut på bakhjulene?
P85 har Max effekt (hk) mellom 5000-8600rpm) og Max moment mellom 0-5100, så 5000-5100.
Max turtall er 16000rpm, så Max effekt blir da mellom 65km/h og 112km/h.
Max moment avtar fra ca 66km/h på P85

Siden motor fremme har annen giring og muligens motor bak også, vil de nok overlappe hverandre og fylle hverandre mer ut.
Men en kan jo regne på friksjon og finne ut hvor mye krefter som må ut på fremhjulene for at 2.2tonn skal klare 0-100 på 3.4sek. :-)

Max moment (931Nm) er fra 0-X turtall, men hva turtall Max effekt overlapper er det vel bare teknikkerene til Tesla som vet og har data på.

70-100 en plass kanskje og avtar oppover i registeret.

Porsche Panamera Turbo S har f.eks opplyst om 570hp ved 6000rpm, 750Nm ved 2250-5000 (0-100 3.8s)
Porsche Cayene Turbo - 520hk (6000rpm), og 750Nm fra 2250-4000 rpm. (0-100=4.5sek)

Men dreiemoment er ikke opplyst uten en går inn på Alle tekniske spesifikasjoner.

http://www.porsche.com/norway/no/models/cayenne/cayenne-turbo/featuresandspecs/
http://www.porsche.com/norway/no/models/panamera/panamera-turbo-s/
Jepp, men biler som Panamera har 570hk. Tesla har 2 motorer på 691hk til sammen, men muligens en begrensning som gjør at det ikke er mulig å utnytte disse. Men som du sier dette får vi ikke vite før noen benker den eller Tesla kommer med fakta opplysninger om tilgjengelig effekt i tillegg til motoreffekt. Blir spennende å se hva mellomtider på f.eks 80-130kmt er på P85D.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

Har tilgang på bremsebenk, men tror ikke den klarer Tesla P85D heller (Hvis den ikke har en god del lavere utveksling) siden den ikke klarte P85. Benken er begrenset til 2600hk/8500nm på en 4wd bil, så det funker i lange baner på de aller fleste biler med girkasse og normal utveksling.

Problemet er at gir utvekslingen Teslaen har ikke er støttet. Blir nesten det samme som at jeg tar Subaruen min i benken og bremser den på 1 giret. Da slår jeg også ut benken pga too much torque. Siden da er jeg oppe i litt over 9000 nm på hjula. Når vi bremser biler gjør vi det som oftest i 4 eller 5 gir alt etter hva som er nærmest 1:1 utveksling.


Havebigfun

#26

TeslaK

Kan jo tenkes de har lagt inn superkondensatorer i P85D som aktiveres i Insane mode?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Lokführer

Ifølge ryktet internt i Tesla, er P85D nedtrimmet og klarte 0-60(96km/t) på 2.4sek. Det ble for sinnsykt og kunne potensielt gi nakkeskade for uoppmerksomme passasjerer.
Så kanskje en "Warp drive" knapp kommer etterhvert :-)
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Leaf_2014

#29
Forstår jeg testen riktig: 413 hp?
Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA