Tesla moment over?

Startet av Jana, onsdag 08. oktober 2014, klokken 09:38

« forrige - neste »

Jana

Er Tesla-momentet over?
Jeg venter på min Tesla nr. 2 som ble ferdig produsert i går. Ny bil på statistikken i november altså. Når man ser på OVF sine tall for 2014 til sept 2014 ser tallene slik ut:
Q3 = 401 biler
Q2 = 1.080 biler
Q1 = 2.056 biler
I excel-arket på Elbilforum.no er det lagt inn ca 25 biler siden jeg bestilte 30/6.
Er nyhetens interesse nå over og de fleste som var potensielle kunder har nå fått sine biler? I sept ble det registrert 104 Teslaer, dvs 0,9 % av markedet.
Ka dokk tru?

boppus

Sitat fra: Jana på onsdag 08. oktober 2014, klokken 09:38
Ka dokk tru?

Model S er et nisjeprodukt, selv uten avgifter, og vokser ikke inn i himmelen.
Jeg tror imidlertid markedet langt fra er mettet for denne bilen, så lenge Tesla fortsetter å oppgradere og holde produktet moderne og aktuelt.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

staleand

Tror november blir mega måned for tesla og at di har "sparet" på leveransene for å få gode tall for november. En slags media-taktikk som di bevisst har benyttet seg av tidligere.

*skrevet på iphone. Med di skrivefeilene det kan medføre.
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Cowboystrekk

Markedet e nok helt klart mer mettet. Mange venter og på X og foretrekker den, ikke nødvendigvis pga at det er en litt større SUV, men pga 4x4 og hengerfeste. Sistnevnte er faktisk grunnen til at flere jeg vet om droppet TMS.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

OleJA

Det er nok delvis pga metning, men lave september leveranser er nok også pga nedstenging av fabrikken i august. Denne varte vistnok en uke lengre enn planlagt, og rammet nok 'end of quarter' leveransene til Norge for Q3.

Nuvolari

Vi ser vel bare resultatet av at backloggen er i ferd med å forsvinne. Nå ser vi den reelle bestillingsfarten og ikke summen av bestilte biler over langre tid.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

NegativeElectrode

Tja, salg/utlevering av TMS vil gå i rykk og napp etterhvert som flere oppdager bilens egenskaper. Samtidig vil jeg forvente at det er litt stille før TMX stormen.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

snurrehue

Jeg drømte faktisk om dette i natt. Tesla måtte gjøre tiltak. Og dermed var Tesla-bobilen et faktum. Et to-etasjers beist av en elbil basert på Model X!

Men metningspunktet er nok nådd for Model S. I det minste slik den er priset. Jeg kjenner flere som er og var fristet til å kjøpe, men som ville vente til man hadde gjort seg opp norske erfaringer med den. Et par av de har nå gitt opp Model S og heller kjøpt seg andre biler. Frykter ligger nok også for folk hva som vil skje når Model X rulles ut og Finn.no muligens oversvømmes av brukte S. Samt usikkerheten rundt Model III og hvordan den vil kannibalisere S-markedet.

På Finn ligger det nå over 60 Model S til salgs, og jeg ser at det stadig er folk som setter ned prisen på sine annonser. Dog er det nok en del av de som er optimister (blant annet en som vil selge en S60 til 650000 kroner).

NegativeElectrode

Man skal jo ikke bare ta for god fisk det en bilprodusent sier, men Storbritannia har visst bra salg av TMS:
http://www.hegnar.no/motor/artikkel520521.ece

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

Kanskje Tesla etter hvert må bruke mer enn 0,- på reklame? Det kommer stadig nye Teslaer i nabolaget her, og ingen har forsvunnet foreløpig. Og ventetiden er vel fortsatt 4-6 måneder, noe som også er uheldig for enkelte kjøpere. Diverse hetskampanjer i media virker nok også negativt på salget, men det er klart at tall som mars 2014 (40 levert hver dag, tilsvarende 14-15.000 Model S på årsbasis) kanskje var litt høyt for en bil i denne prisklassen :)

Tesla prioriterer vel også levering til andre verdensdeler akkurat nå, slik at ventetidene i Norge kan risikere å stige.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

torav

Det er lengre leveringstid nå, det er kanskje et godt tegn?
Bestilte min Tesla modell S nr 2 30. juli, og det er jo morsomt hvis den kommer med mer utstyr enn det jeg bestilte (fartskontroll, filkontroll).
Jeg tror vi bare har sett begynnelsen på elbiler i hvert fall, det blir mange flere teslaer og el-Golfer fremover.
Model S85, rød, beige skinn, tech, pano, luft, lyd, park, levert 26. Juni 2014
Model S85D, grå, grå skinn, tech, pano, dobbeltlader, levert april 2015

jkirkebo

Sitat fra: snurrehue på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:27
På Finn ligger det nå over 60 Model S til salgs, og jeg ser at det stadig er folk som setter ned prisen på sine annonser. Dog er det nok en del av de som er optimister (blant annet en som vil selge en S60 til 650000 kroner).

60 stk. av nesten 6000 levert er svært få, Golf av siste årsmodell finnes det ca. 4x så mange til salgs av i forhold til leverte biler. Og det er Norges mest populære bil...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Sjøhyene

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. oktober 2014, klokken 12:09

60 stk. av nesten 6000 levert er svært få, Golf av siste årsmodell finnes det ca. 4x så mange til salgs av i forhold til leverte biler. Og det er Norges mest populære bil...

Morsom sammenlikning! Tyder jo på at folk gjevnt over blir veldig glad i teslaen sin. Kan jo også forklare hvorfor bruktprisene holder seg så bra. At det er rett og slett fordi tilbudssiden er veldig begrenset i forhold til totalvolumet
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

krister461

Sitat fra: Boppus på onsdag 08. oktober 2014, klokken 09:50
Model S er et nisjeprodukt, selv uten avgifter, og vokser ikke inn i himmelen.
Hvorfor nisjeprodukt? Vi har jo sett at Tesla for mange fint erstatter biler ala passat og mondeo som det selges hopetall av i Norge... :)

Jeg tror de fortsatt vil selge bra så lenge flere og flere får regnet på totalkostnadene... ;)

snurrehue

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. oktober 2014, klokken 12:09

Nåja, av Golf 2014-2015-modeller er det bare 16 stk som selges av private. 2014-modellene begynte man jo å levere ca rundt sommer 2013. Ellers er det forhandlere som gjerne selger demobiler, importbiler, og noen innbyttebiler. Så det er nok ikke så enkelt som så.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA