Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lagret kart tech-pakke?

Startet av F_P, mandag 06. oktober 2014, klokken 11:02

« forrige - neste »

F_P

Jada jeg har forsøkt flere søk først, men jeg klarte ikke å finne god informasjon om hvordan dette med kart i tech-pakken faktisk fungerer.

Tesla opplyser lagret kart for hele Europa. Da tenker jeg umiddelbart at det faktisk ligger et kart bak slik at jeg ikke er avhengig av 3G 24/7. Likevel oppdaget jeg at kartet på hovedskjermen ble borte når 3G falt ut i helgen (hadde ikke på navigasjon). Er det noen som kan forklare meg hvordan dette egentlig henger sammen?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

snurrehue

Samme her. 3G var helt håpløst i helga. Falt stadig ut og måtte reboote flere ganger for å få det tilbake.
Til tross for Tech-pakken så var eneste jeg kunne se på navigasjonen når 3g var borte, symbolene for superladerne. Ellers var det bare grått som tjukkeste tåka. Ingen veier eller noe som helst. Ikke engang noe basiskart. Måtte få i drift 3G for at jeg skulle kunne navigere. Mistenker at "lagret kart" betyr "kart lagret i en nettsky som krever 3G".

Sjøhyene

Karter du ser på store-skjermen og navigasjonen du ser i dashbordet er to forskjellige ting. Det store trenger til en hver tid 3G, mens det lille som jo bare er der når du navigerer skal så vidt jeg har skjønt være lagret lokalt i bilen. Har i hvertfall aldri opplevd at det er noe problemer med navigasjonen selv om 3G detter ut.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Olatho

Stemmer.  Det "store" kartet er standard google maps, og trenger nett - men er til gjengjeld "alltid" oppdatert.
I tillegg inneholder dette kartet trafikkinfo (også fra Google).

Det lille kartet i dashbordet er offline, og dessverre ganske utdatert.  Dette vises - som Sjøhyene beskrev - bare når du faktisk har valgt å starte navigasjon til ett eller annet sted.
I tillegg er det altså info fra det lille kartet som brukes til routing/navigasjon, og så vises bare routen som et lag på toppen av det store kartet (i tillegg til på den lille skjermen). 
Det betyr at du mange steder opplever at den viser en route på det store kartet som åpenbart ikke er den mest fornuftige, fordi offline-navigasjonen ikke har fått med seg nye veier, omkjøringer osv.

RV7 - som jeg kjørte i helga - er et typisk eksempel.  Her vil navigasjonen at jeg fortsatt skal kjøre den gamle veien fra Sokna, rundt Noresund. Så mens det store kartet uten problemer viser at bilen befinner seg på den nye veien, så driver bilen samtidig hele tida og rekalkulerer ruter, og prøver å få meg inn på forskjellige skogsbilveiener og sånt ute i bushen der...

hgs

Det er uansett rart at kartene ikke caches lokalt i bilen. Dette er default funksjonalitet i de fleste kartapper, og ville spart Tesla for ganske mye 3g - trafikk. Det aller beste ville imidlertid vært å kunne laste inn predefinerte områder på forhånd slik man kan med Google Maps, men jeg vet ikke hvor mye lagringsplass man har i bilen.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

F_P

Takker og bukker! Absolutt oppklarende, selv om løsningen ikke kan sies å være veldig «smart». Trøster meg med at Google stort sett er oppdatert, og gir en mulighet som mine tidligere VW-biler ikke har hatt. VW er forøvrig notorisk kjent for utdaterte kartverk.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Brede

Det skulle vært mulighet for å planlegge turen på Google Maps fra sofaen for så å overført reiserute til bilen som da også kunnet cachet aktuelle områder på ruten.

Google Maps har jo i utgangspunktet mange gode redskap for planlegging og skreddersying av ruter, mens mulighetene i bilen er enn så lenge bortimot steinalderteknologi.

mj

#7
Som jeg har nevnt i tidligere i annen tråd så er Google Maps tilgjengelig hos meg nå selv uten 3G. Navigering og alt fungerer bra. Prøvde igjen senest i dag til jobb. Har kun prøvd i områder hvor kartet har vært i bruk tidligere så mulig det har lagret dette i minne ?? Det var i alle fall ikke slik før jeg installerte 6.0
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

OleJA

Sitat fra: mj på mandag 06. oktober 2014, klokken 12:12
Som jeg har nevnt i tidligere i annen tråd så er Google Maps tilgjengelig hos meg nå selv uten 3G. Navigering og alt fungerer bra. Prøvde igjen senest i dag til jobb. Har kun prøvd i områder hvor kartet har vært i bruk tidligere så mulig det har lagret dette i monne ?? Det var i alle fall ikke slik før jeg installerte 6.0
Opplever det samme her. Det som ikke er like lurt er at også trafikk info caches, ble lurt hervom dagen når det viste seg at jeg kjørte på 2 dager gammel trafikkinfo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA