Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Latterlig billig i bruk

Startet av kvp, fredag 03. oktober 2014, klokken 13:25

« forrige - neste »

Lokführer

Vampire drain kommer i tillegg til ladetap og kan variere. Min erfaring er at flere "km" forsvinner daglig.
At dette ikke skal føres i bilens regnskap er for meg pussig.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Oreo

Allitd interessant å se hvor billig det er i drift.
Jeg for min del har ikke tatt meg bryet, men går for en simpel antagelse.
Jeg anser strømmen jeg bruker som "gratis" i forhold til bensin/diesel utgifter (selv om jeg lader hjemme 99%). Fossilprisene varierer jo mer(?) enn hva strømmen koster (igjen har ikke regnet på det, bare antagelser). Jo strømmen er nok dyrere på vinteren, men det er vel fossilt brennstoff også (eller?). Det som irriterer meg er selvsagt kwh pris på nettleia.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Sjøhyene

Sitat fra: Oreo på mandag 06. oktober 2014, klokken 13:58
Allitd interessant å se hvor billig det er i drift.
Jeg for min del har ikke tatt meg bryet, men går for en simpel antagelse.
Jeg anser strømmen jeg bruker som "gratis" i forhold til bensin/diesel utgifter (selv om jeg lader hjemme 99%). Fossilprisene varierer jo mer(?) enn hva strømmen koster (igjen har ikke regnet på det, bare antagelser). Jo strømmen er nok dyrere på vinteren, men det er vel fossilt brennstoff også (eller?). Det som irriterer meg er selvsagt kwh pris på nettleia.

Skjønte ikke den siste helt. Irriterer det deg at man betaler nettleia per kWh? (i motsetning til en fast pris per husstand f.eks) Eller mener du at nettleia er for dyr per kWh?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

TeslaK

Jeg har satt min i energysave mode. Hvis man antar 10 tkm diff i vampire drain pr døgn og 10 tkm krever 2.5 kWh blir det 912 kWh i året. 7-800 kr i året med dagens strømpris.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

fonberg

Sitat fra: TeslaK på mandag 06. oktober 2014, klokken 16:25
Jeg har satt min i energysave mode. Hvis man antar 10 tkm diff i vampire drain pr døgn og 10 tkm krever 2.5 kWh blir det 912 kWh i året. 7-800 kr i året med dagens strømpris.

Jeg trives også godt med Energy Save påslått. Hvis bilen står parkert og frakobla i f.eks fem dager, så har den mistet ca. 15 tkm i stedet for 60 tkm på den tida den har stått parkert. Og som du anslår, forskjellen i parkert forbruk mellom Energy save av og påslått tilsvarer ca. 3500 km kjøring gjennom et år.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA