Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommertid et tiltak for energisparing

Startet av Griffel, lørdag 24. mars 2007, klokken 10:27

« forrige - neste »

Griffel

Beniamin Franklin skrev i 1784 et essay om at dersom iinnbyggerene i Paris stilte klokka en time frem ville de spare energi ved at de brukte mindre olje i oljelampene, og få gjort mer når de kom seg tidligere opp om morran. På Amerikansk heter det jo Daylight saving time (på Britisk eng. Summer time).

Oljelamper, vokslys og stearinlys dengang var nok alt vesentlig basert på plante- og dyre-oljer altså bio drivstoff så idag vill det blitt holdt utenom CO2 regnskapet, men det var funnet Olie i Amerika før 1600 og i midtøsten for flere tusen år siden. så jordolje ble nok også brukt. Raffinering av råolje til parafin ble først funnet opp i 1846, og parafin ble et ettertraktet industriprodukt. Bensin var et brysomt biprodukt og vanskelig å bli kvitt. De som raffinerte olje var derfor glade når bensinmotoren kom, endelig ble de kvitt bensinen, og kunne selge dette biproduktet nokså billig.

Sommertid fordeler:
Det er vell helst helsemessige argumenter som nå brukes om sommertid.

Men, det er trolig en beskjeden besparelse i elektrisk strøm i April, Mai og September,Oktober ved at vi slår på lyset litt senere om kvelden. Fra 1940-1942 var det i Norge sommertid hele året, for å spare energi. (1943-45 var det sommertid om sommeren).

Størst betydning har nok sommertiden for den nye Norske folkesporten: Golf, siden banen kan brukes en time lenger om kvelden.

Husk å spar strøm, still klokka en time frem natt til siste søndag i Mars :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA