Priser service Leaf

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 01. oktober 2014, klokken 12:33

« forrige - neste »

elektrolux

Det blir litt som forsikring eller pensjonsavtaler.

En velger om en vil lage sin egen pott med penger som brukes til service, eller til å bygge egen formue.

I sistnevnte tilfelle er det ingen eller svært få andre som lever på pengene dine. Det betyr ofte at det er mer av dem etter x antall år, enn om en skulle bruke dem på første måten. Det gir igjen kapital å ta av om en skulle få behov for å dekke uforutsette utgifter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sele

Blir jo en fullstendig feil sammenligning. Du kan jo droppe den dyre tannlegen kan ta det gratis for deg jeg ;)

elektrolux

Takk for fristende tilbud, men har en tannlege jeg stoler på. Grunnet godt vedlikehold utført av meg selv er det omtrent null behov for reparasjoner.

Har faktisk redusert serviceintervallet til halvparten så ofte for snart 30 år siden.

Min første serviceteknikker oppmuntret meg faktisk til økt egeninnsats, til tross for at dette betydde mindre arbeid for han. Tanngarden var en av de første eiendelene jeg startet med eget vedlikehold på, kan ha sådd spiren om at selvgjort er velgjort. Er nå inne og skraper tannstein en gang i året.

Dette er et eksempel på at egeninnsats, kombinert med rutinemessig kontroll er en god oppskrift.

Eller oversatt til elbil: Bytte pollenfilter og smøre bremser selv, og stille opp på de obligatoriske EU kontrollene. Gjør en dette, kan en strengt tatt ta turen innom merkeforhandler på vei hjem fra EU kontrollen og be dem ta resten av servicen. Da gjenstår svært få punkter, og prisen bør være desto hyggeligere. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Sele

Ser at du seriøst sammenligner et tannlegebesøk med service på en bil i en garantiperiode,skremmende retorikk.

Sele

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. februar 2017, klokken 10:28
Takk for fristende tilbud, men har en tannlege jeg stoler på. Grunnet godt vedlikehold utført av meg selv er det omtrent null behov for reparasjoner.

Har faktisk redusert serviceintervallet til halvparten så ofte for snart 30 år siden.

Min første serviceteknikker oppmuntret meg faktisk til økt egeninnsats, til tross for at dette betydde mindre arbeid for han. Tanngarden var en av de første eiendelene jeg startet med eget vedlikehold på, kan ha sådd spiren om at selvgjort er velgjort. Er nå inne og skraper tannstein en gang i året.

Dette er et eksempel på at egeninnsats, kombinert med rutinemessig kontroll er en god oppskrift.

Eller oversatt til elbil: Bytte pollenfilter og smøre bremser selv, og stille opp på de obligatoriske EU kontrollene. Gjør en dette, kan en strengt tatt ta turen innom merkeforhandler på vei hjem fra EU kontrollen og be dem ta resten av servicen. Da gjenstår svært få punkter, og prisen bør være desto hyggeligere. ;)

Nå har servicen på en Leaf 54 punkter og du nevner 2 punkter og mener da at det bør være få punkter igjen. 52 punkter er for noen få punkter men for de fleste av oss så er det flere titalls punkter.

Hvis jeg skulle velge og stole på anbefalingene til elektrolux eller bilprodusentene i en garantiperiode så hadde det blitt sist nevnte. For jeg snakker om i en garantiperiode intet annet.

elektrolux

EU kontrollen på en elbil omfatter ca. 120 punkter, de fleste av disse er like "servicepunktene" til Nissan.

Det er derfor jeg anbefaler å bytte pollenfilter og smøre bremser, så ta bilen til EU kontroll, og så innom merkeforhandleren slik at de kan ta utestående punkter som avlesing av batterihistorikk, og ehhh. Ja, du kan jo fylle inn hva som mangler etter en slik økt:

Edit: Fyller du spylerveske i tillegg blir det enda et punkt mindre å betale for. ;)
Stavanger:

Sele

Som sagt jeg forholder meg til garantiperioden biler skal ikke på PKK før de er 4 år gamle. Service/forebyggende vedlikehold er ikke det samme som PKK som er en tilstandsrapport.

elektrolux

Det er riktig, men elbiler er i utgangspunktet vedlikeholdsfrie, så de aller fleste servicepunktene går på å sjekke at alt fungerer og at vesker er toppet opp.

Dermed store summer å spare på litt kreativ og alternativ tenking. Ikke vits i å holde seg til et regime som er utarbeidet for fossilbiler fra forrige århundre.

Dagens elbiler krever omtrent like lite / mye service som en vaskemaskin, og hvor mange er det som leverer den på årlig service?
Stavanger:

Sele

Hvorfor skal jeg tro på deg nå?

elektrolux

Du trenger ikke det, men be om forklaring på de 54 servicepunktene Nissan tar betalt for, og vurder selv om de er verd alt arbeidet med å levere fra seg bilen, og hente den igjen, for ikke å snakke om kostnaden assosiert med dette.

Sammenlign gjerne med andre elbiler. På Toyota RAV4EV sin skal du stort sett bare rotere dekk, og sjekke gulvmatten, mens Mercedes har et filter på luftingen til batterikassen som er et reelt servicepunkt.

På Think Classic har vi for lengst kuttet ut 25 000 km bytte av vannpumpen, men til gjengjeld halvert vannfylleintervallet. Det viste seg nemlig at vannpumpen lever betydelig lengre og det er problemfritt om den ryker, mens vannfylling hver 1050 overladingstimer er minst dobbelt så mye som batteriet faktisk trenger.

På min gamle BMW måtte jeg bytte gaffelolje like ofte som motoroljen mens fabrikken oppgav mye lengre intervall. På bremsene har jeg inntrykk av at alle oppgir alt for ofte bytte av bremseveske. Husk gammel veske skal resirkuleres, og ingenting er bedre enn å justere ned forbruket av slik veske. Spesielt på elbiler som har kraftig motorbrems er det liten fare for at bremsene noengang blir så varme at redusert kokepunkt er et problem.

Stavanger:

sylwester

Det at det ikke er PKK før etter 4 år er vel fordi det er lite som kan gå galt i løpet av de årene? Rust i bremsene er vel realistisk her i Oslo hvis man glemmer å bruke den..

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. februar 2017, klokken 13:42
...
På bremsene har jeg inntrykk av at alle oppgir alt for ofte bytte av bremseveske.
...

Går det an å teste dette? Slik jeg ser det så er dette i aller høyeste grad et sikkerhetspunkt og jeg skifter helle rbremseveske en gang for mye en en for lite :-p
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Stavanger:

bob-bob

Sitat fra: Sele på torsdag 16. februar 2017, klokken 09:25
Jeg forstår at flere har et nedlatende syn på service av merkeverksted og uavhengige verksteder,og det må de for gudsskyld få lov til i et demokrati.
Jeg påpeker bare at man bør følge service programmene til bilprodusentene i en garanti periode og det er det intet feil i. Til slutt så blir det opptil hver enkel hva man velger man bør bare være fullstendig klar over hva man gjør.
Er helt klart enig med deg her !  ( og jeg kan definitivt skru bil sjøl - om jeg vil ! )

brako79

Sitat fra: sylwester på fredag 17. februar 2017, klokken 16:37
...
På bremsene har jeg inntrykk av at alle oppgir alt for ofte bytte av bremseveske.
...
Går det an å teste dette? Slik jeg ser det så er dette i aller høyeste grad et sikkerhetspunkt og jeg skifter helle rbremseveske en gang for mye en en for lite :-p

Man trenger vel strengt tatt bare lufter hvert hjul, for å få ut bremsevæsken som ligger nærmest hjulet.
Huske å etterfylle etter hvert hjul, så man ikke slipper inn luft i beholderen.
Ser ikke noe behov for å bytte hele bremsevæsken, hvis den er klar og fin ved lufting.
Bremsevæsken sirkulerer ikke i systemet.

Vet dog hva de ikke gjør på service.... om de faktisk skifter all væske.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

bob-bob

Sitat fra: brako79 på torsdag 02. mars 2017, klokken 11:58
Sitat fra: sylwester på fredag 17. februar 2017, klokken 16:37
...
...

Man trenger vel strengt tatt bare lufter hvert hjul, for å få ut bremsevæsken som ligger nærmest hjulet.
Huske å etterfylle etter hvert hjul, så man ikke slipper inn luft i beholderen.
Ser ikke noe behov for å bytte hele bremsevæsken, hvis den er klar og fin ved lufting.
Bremsevæsken sirkulerer ikke i systemet.

Vet dog hva de ikke gjør på service.... om de faktisk skifter all væske.

De skal skifte væske , pga fuktighetsopptak etter så og så lang tid ( uavhengig av antall km....) Du kan ikke se på bremsevæsken om den er mettet av fuktighet.  Hvorfor den skiftes : pga mulig korrosjon i bremsesystemet og pga mulig dannelse av gassblærer ( vanndamp ja) i systemet ved mye bremsing /sommertemeperatur.  Mulig feil : fullstendig bremsesvikt , gjerne etter endel bremsing i bratt nedoverbakke - som medfører høy temperatur.  Gass "svikter" nemlig i bremsepumpe og bremsesylindre/bremsekalipere - det gjør ikke væske. Man vil derfor (hvis man ikke er fullstendig gal) helst unngå gassdannelser og korrosjon/at ting sitter fast innvendig i bremsesystemet .

Altså : skift bremsevæsken (så mye som mulig av den , og skyll gjennom med litt ekstra ) minst hvert 5 år. Tror fabrikken mener at 2-3 år er sikrest i vårt klima med mye fuktighet , da opptaket er stort i væsken. ::)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA