Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?

Startet av KjellG, lørdag 27. september 2014, klokken 15:11

« forrige - neste »

KjellG

Et ubekreftet rykte sier at nettselskapet på Kråkerøy vurderer restriksjoner på kraftige (enfase) ladere, nettet er ikke kraftig nok. Generelt planlegges innføring av AMS strømmålere og "rushtidsprising" av strøm. Dette begrunnet med at nett for store effekter eks ladere, koster enormt mye å bygge ut.

Er det flere nettselskaper som planlegger "ladebrems"?
Ev flere boretslag som synes effektutbygging i garasjen blir for kostbart?


pwb

Det positive er at alle må snart være med på en kraftig økning i nettleie for å finansiere utbygging av bedre nett. Sikkert ikke så stas for de uten elbil,  men men.

Griffel

Det er langt fra utenkelig, slike restriksjoner finnes flere steder avhengig av lokale forhold.
Største enfas lader i bil så langt er jo Teslas 32A (7,3kW). som ikke er lovlig alle steder.
Større ladere i bilen vil nok være 3 fas ladere, og d som har 230V må da inn med en transformator.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Netteierne kunne kanskje betalt lavere utbytte og isteden sørget for at strømnettet fulgte utviklingen i forbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

#4
Sitat fra: pwb på lørdag 27. september 2014, klokken 15:38
Det positive er at alle må snart være med på en kraftig økning i nettleie for å finansiere utbygging av bedre nett. Sikkert ikke så stas for de uten elbil,  men men.
Er det riktig da at vi alle må betale oppgradering av nettet på grunn av 173 elbileiere som har behov for mer enn 3,6kW hjemmelading.

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. september 2014, klokken 15:55
Netteierne kunne kanskje betalt lavere utbytte og isteden sørget for at strømnettet fulgte utviklingen i forbruk.
Det er neppe Netteierne som hever det store utbyttet, siden Netteierne har monopol er de underlagt offentlig revisjon og stortinget bestemmer hvor mye de maksimalt har lov å tjene på virksomheten.

(Derfor er f.eks Netteier Hafslund, som har monopol, et annet selskap enn strømleverandøren Hafslund, som konkurerer fritt om et beskjedent påslag på strømprisen de betaler til kraftbørsen. Slik er produsenten blant andre statkraft skjermet fra sluttkunden)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pwb

Sitat fra: Griffel på lørdag 27. september 2014, klokken 16:28
Sitat fra: pwb på lørdag 27. september 2014, klokken 15:38
Det positive er at alle må snart være med på en kraftig økning i nettleie for å finansiere utbygging av bedre nett. Sikkert ikke så stas for de uten elbil,  men men.
Er det riktig da at vi alle må betale for de 173 som har behov for mer enn 3,6kW hjemmelading.


Det må vel være årets beste. En elbileier som synes det er urettferdig hvis han må være med å betale for andre elbileieres bruk av strøm, ja ja ;-)

Griffel

#6
Sitat fra: pwb på lørdag 27. september 2014, klokken 16:43
Sitat fra: Griffel på lørdag 27. september 2014, klokken 16:28
Sitat fra: pwb på lørdag 27. september 2014, klokken 15:38
Det positive er at alle må snart være med på en kraftig økning i nettleie for å finansiere utbygging av bedre nett. Sikkert ikke så stas for de uten elbil,  men men.
Er det riktig da at vi alle må betale for de 173 som har behov for mer enn 3,6kW hjemmelading.


Det må vel være årets beste. En elbileier som synes det er urettferdig hvis han må være med å betale for andre elbileieres bruk av strøm, ja ja ;-)
Her snakker vi ikke om bruk av strøm, det er småpenger på de offentlige 16A ladestasjonene.
En komplett utskifting av det Norske IT nettet er nok ikke samfunnsøkonomisk forsvarlig, men det skjer jo gradvis med nye utbygginger.
Svært få har virkelig brukt for en kraftig hjemmeløsning. Jeg vil tro at 97,4% klarer seg greit med en 16A kurs til bilen hjemme. Lading underveis på tur er en annen skål.

Hvor mye er det riktig å forvente at andre skal betale for noens "kjekt å ha" ønsker?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Sitat fra: Griffel på lørdag 27. september 2014, klokken 16:49
En komplett utskifting av det Norske IT nettet er nok ikke samfunnsøkonomisk forsvarlig, men det skjer jo gradvis med nye utbygginger.

Det der er bare delvis rett. Nye områder, greenfields bygges med 400V TN. Gamle områder bygges ikke om og mesteparten av Norge er IT.

Det har vært gjort eksperimenter med ombygging. Skal reglene følges fullt ut, så må alt det elektriske rives ut i ditt hus. Gjett hvem som må betale det.
Eneste tenkbare løsning er et "rehab-regelsett" som tillater at mesteparten kan gjenbrukes, men dyrt blir det okke som.

Nå innføres AMSmålere for å bremse og utsette effektoppgraderingen av nettet. Dersom antall elbil-ladere øker dramatisk, vil nettkostnadenene øke tilsvarende.

Panduck

Sitat fra: KjellG på lørdag 27. september 2014, klokken 15:11
Et ubekreftet rykte sier at nettselskapet på Kråkerøy vurderer restriksjoner på kraftige (enfase) ladere, nettet er ikke kraftig nok. Generelt planlegges innføring av AMS strømmålere og "rushtidsprising" av strøm. Dette begrunnet med at nett for store effekter eks ladere, koster enormt mye å bygge ut.

Om jeg vil gjette litt. Vi får etterhvert batterier som buffere, slik at når du skal lade bilen, kan du trekke høy effekt fra batteriet, som selv lader i ett mer bedagelig tempo, fra nett og kanskje solceller i tillegg. Det kommer til å koste litt, men så betaler vi ikke for dyr bensin lengre... Om du må lade når du kommer hjem fra jobb, spiller det ingen rolle, når batteriet har ladet over natten, når det var billig.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. september 2014, klokken 15:55
Netteierne kunne kanskje betalt lavere utbytte og isteden sørget for at strømnettet fulgte utviklingen i forbruk.

Lønnsomheten til nettselskapene er sterkt regulert. Det er generelt dårlig business å investere i nettselskapene og derfor ikke noe å hente fra aksjonærene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Øyvind.h

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 27. september 2014, klokken 19:48
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. september 2014, klokken 15:55
Netteierne kunne kanskje betalt lavere utbytte og isteden sørget for at strømnettet fulgte utviklingen i forbruk.

Lønnsomheten til nettselskapene er sterkt regulert. Det er generelt dårlig business å investere i nettselskapene og derfor ikke noe å hente fra aksjonærene.
Etterslepet på vedlikehold strekker seg på mange deler av strømnettet langt tilbake, og forfatningen stammer dermed ikke fra investeringer nå nylig, men manglende investering over lang lang tid. DSB eksempelvis kunne sikkert utbrodert litt her :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gnilre

#11
Hvis alle med elbil kunne lade med 10-16 A mellom kl.20 og kl.06 hadde det vært en stor fordel for nettet. Billigere kan det kanskje også bli etterhvert. Foreløbig er det kun krav om at AMS skal gi timesavlesning av strømforbruket og data skal samles inn etterfølgende morgen. Tanken er vel at forbrukerne skal oppdras til å spare både effekt og energi. Man kan vel tenke seg etterhvert at vi også får timesavregning slik at prisen på både kraft og nettleie vil variere over døgnet. Og da vil det bli billigere å lade bilen om natten og i helgene.

Men om elbileierne skal lade med 6-11kW eller mer tror jeg det fort blir innført begrensninger eller høyere priser, særlig om det blir slik at bilen står på ved peakene som gjerne er om morgenen og 16-17 tiden.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

KjellG

Sitat fra: Panduck på lørdag 27. september 2014, klokken 19:40
Om jeg vil gjette litt. Vi får etterhvert batterier som buffere, slik at når du skal lade bilen, kan du trekke høy effekt fra batteriet, som selv lader i et mer bedagelig tempo, ...

Har vært nevnt, men lite aktaktivt med dagens batteripriser. I tillegg er batterier med slike energimengder rene bombene og bør betraktes som eksplosiver.

hgs

#13
Vårt nettselskap MTE nektet iallfall oss å installere 32A 1-fas uttak for ladning av Tesla, selv om vi bor i ett område hvor antall elbiler kan telles på en hånd.

Vi leier nå hus i påvente av å bygge nytt. Tomta vår ligger i et helt nytt boligfelt som har vært i utvikling fra 2012 og frem til nå. Regnet det som en selvfølge at MTE iallfall her oppgraderte til 400V TN. Men neida, de beholdt IT nettet "fordi det lå et hus der fra før som hadde IT-nett"  ::)

Her er samme selskap både netteier og strømleverandør. Resultatene bærer ikke preg av at det er mangel på penger til å oppgradere nettet. De siste 5 årene har 80% av resultatet gått til utbytte. Riktignok i offentlig eie, men det burde ikke være noe argument for ikke å ha noen antenner ute for hva som skjer. I tilfellet elbillading, snarere tvert imot.

Poenget er at de gir f....I stedet for å følge med i timen velter de kostnadene over på de kundene som faktisk gjør det.

Og hva skjer egentlig med http://www.zaptec.no/home/zapcharger/?

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

sigurdi

Tar litt tid å gjøre om Photoshop lader til en virkelig enhet. :-)
Spøk til sides, er vel nevnt at Zaptec skal lanseres i høst, men blir vel fort vinter og vår også.
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA