Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre Kristiansand - Oslo med Nissan Leaf.

Startet av Marthe, mandag 15. september 2014, klokken 12:22

« forrige - neste »

Marthe

I helgen prøvde vi oss på å kjøre Leaf til Oslo, god ide tenkte vi og hva skal man si.. Det ble en morsom tur som jeg ikke gjentar før det evt kommer hurtiglader på Brokelandsheia(hvorfor i huleste er det ikke det!!??)
På turen inn hadde vi 16-19 grader og vindstille. Turen startet med godt mot og første stopp hadde vi på hurtigladeren på Stoa(der måtte vi vente 20 min ekstra fordi en annen ladet). Vi stoppet og spiste på brokelandsheia, og ladet i ca 1 time. Vi kjørte til Skien fordi vi syns det var litt skummelt å kjøre helt til Tønsberg, bilen ledet oss fjellstøtt til hurtigladeren i Skien(langt oppi gokk) hvor vi absolutt ikke kunne finne noe hurtiglader hvor mye vi enn lette..? Så da ble det hotell og en miniferie i Skien, heldigvis er det masse vanlige ladestasjoner der. Neste morgen kjørte vi til Drammen, ladet der og voila OSLO.. Turen inn tok jo da to dager.... :P
Hjemturen begynte og vi ladet i på nissan i Lier rett ved E18(vi hadde ikke fått ladet i Oslo). Så gikk turen til Tønsberg hvor laderen er flyttet(den er tvers over veien fra der carwingsen leder deg) vi kjørte veldig pent nedover så vi ankom cinderella med 20% vi ladet nede på bensinstasjonen(laderen der går noe fortere uten at jeg veit hvorfor), da laderen stod på 35% kjørte vi videre. Med hjertet i halsen og en hysterisk dame på carwings som advarte om diverse lave nivå ankom vi hurtigladeren på Stoa med 1% igjen!!!! Vi ladet og vips kjørte vi til Kristiansand. Turen hjem var det 14-7 grader og vindstille.

Så hvis noen spør, kan du kjøre Kristiansand - Oslo med leaf vil jeg svare ja, hvis du har skikkelig god tid. Vi brukte 1.5 dag inn og 8 timer hjem. Vi brukte ca 300 kr i ladepenger hjem og 150kr pluss hotell 1000kr på vei inn.. Så da har jeg prøvd det og som sagt, når det kommer hurtiglader på brokelandsheia gjør jeg det nok igjen..  :) :) :)

emil

Har selv tatt Arendal - Oslo og tilbake i sommer, turen videre mot Kristiansand er en enkel sak.

Semihurtiglader i Skien står ved Odd sin fotballstadion på Falkum.

Kjørte selv med 2t lading på 16A mellom Arendal og Tønsberg begge veier, da var Skiens-laderen ikke operativ.

Anbefaller ellers å sjekke kart og sånt på nett (f.eks ladestasjoner.no) før avgang når man skal ut på tur til ukjente områder, og gjerne planlegge for alternative ladmuligheter hvis førstevalget ikke fungerer.

Ellers tøft å kjøre helt ned til 1%, tror mange hadde stoppet lenge før det.

Lekebil

Modig gjort, greit å vite at det går og at det tar en god dag å kjøre :)
Rød 2013 mod. Japan LEAF
WHAT I say here, STAYS here

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA