Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglader Fagernes

Startet av Ferry, tirsdag 02. september 2014, klokken 09:53

« forrige - neste »

Ferry

Hva skjer, og når? Først skulle den være ferdig i mai -14, seinere ble det sagt august. Jeg kjørte forbi lørdag 30/8 og da var det ikke skjedd noe mer. Så med mindre noen ferdigstilte den på søndag, så blei det ikke august heller. Hvor skal jeg henvende meg for å spørre? Det hjelper neppe mye å syte og klage her. Valdres markedsfører seg som Sanseriket. Da er det på tide å få fortgang i elektrifiseringen. Det hjelper ikke mye med sanser når øra er fulle av motordur, og nesa full av eksos.

svingen

Ville ringt http://www.transnova.no/ jeg dem bør jo ha oversikten med den formell grunnen og når det skal komme opp,er vel kraftig forsinket den og.
tlf nr står nederst på siden.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

krisrst

 Aner ikke hva som skjer. Jeg har snakket med Olav Warberg i Valdres energi, han sier:

Hei!

Vi holder på med vurdering av plasseringa av denne stasjonen og kan dessverre ikke gi noen dato for når den er operativ. Vårt mål er at den skal bli operativ i løpet av høsten. Du vil kunne se på hurtigladekartet.no når den er operativ.

I mellomtida er det mulig å lade på vår hurtige konvensjonelle lader som står ved kjøpesenteret på Leira. Dersom bilen din har mulighet for det, kan du der lade med 6,6 kW. Du lader da fra bånn på drøye tre timer. Ikke hurtiglading, men det hjelper noe.


Fremdeles har det ikke skjedd noe, jeg skal sende en mail til og høre.. Jeg lurer også på når hurtigladerne på hønefoss kommer...

krisrst

Har igjen hatt kontakt med Valdres Energi, og hurtigladeren er satt opp. Det var imidlertid noen defekte deler på den, så de venter på service. Men den er snart i drift! Han sier den står "sentralt i fagernes, i nedkjøring mellom Nordea og Fargerike".

Ferry

Så bra! At den er satt opp, ikke at den er defekt.. Men det blir vel fiksa snart. Nordea har adresse Jernbaneveien 6, det går en liten stikkvei ned der. Det er en liten parkeringsplass nedenfor og bak Nordea. Da er det vel der den er satt opp? Det  betyr at det er helt kurant å kjøre Oslo - Beitostølen med kortrekkende elbil.

Olav Von Elfahrer

Veldig bra. Blir spennende å se hvilken prismodell de legger seg på. Var det normalladepunkt (type2) der som backup?

Når vi snakker om Valdres, noen som vet noe om Kiwi-butikker i Nord-Aurdal som skal få lading?

Føler meg fortsatt ikke helt trygg på vinterturen. Hadde vært glad for litt ekstra påfyll (type 2) før Bagnskleiva, men det er kanskje bare meg som er pinglete?

Ferry

Kiwi Aurdal burde få, men jeg har ikke hørt noe om det. De ligger fint til for hytteturistene som skal til Danebu eller over mot Golsfjellet. Vi får håpe det kommer noe på Bagn etterhvert også, Statoil f.eks. Det er mange hytter i fjellet vest for Bagn mot Hallingdal. En splash'n'dash før man tar fatt på stigningen opp vil være gull verdt for mange. Det er mange høydemeter å forsere. Jeg har vært i kontakt med Bilia på Hønefoss. De skulle få opp hurtiglader før nyttår. Og det er planlagt HL på Vik, og ved Hvervenkastet (Hønefoss). Det begynner å ligne på noe.

Olav Von Elfahrer

E16:
Skysstasjonen på Vik er allerede "blinka ut" slik at avstanden til veikroa på Nes føles bedre. Du har rett i at Statoil faktisk kan ordne noe i Bagn, de begynner med hurtiglading flere steder.  :)

Sandvika-Vik-Nes-Bagn-Fagernes= gull.

Ishavsveien på Hønefoss er jeg villig til å kjøre forbi, selv om de skulle åpne lader der. Har venta forgjeves i snart 2 år på denne laderen.Spennende hvis andre setter opp noe i steden.

Rv4/33:
Samme historie om man skal kjøre Rv4/33 oppover. Kunne vært fint med Kiwi Roa/Gran og noe på Dokka.

Har også hørt om at det kommer "ladere" på ny Kiwi på Leira, men det fremkommer ikke klart hvilken type.

http://www.oa.no/nyheter/valdres/article7595232.ece

O. Warberg ValdresEnergi

Grunnet tekniske problemer med framføring av strøm kunne ikke ladestasjonen settes opp ved Shell allikevel. Vi måtte derfor igjennom ei ny runde med vurdering og søknader for en ny plassering. Denne nye plasseringa er i parken rett ned for Fargerike. En kjører ned mellom Fargerike og Nordea, rett fram mot parken/gamle idrettsplassen og det er lett å se laderen inn mot venstre. Koordinater vil bli lagt ut.
Laderen står i et busskur slik som den på Nes.

Vi skulle sette den i drift 22.10 og ABB kom hit for å gjøre dette. Men dessverre viste det seg at det var et defekt overspenningsvern  :(. I tillegg gikk hovedkortet for SCHAdeMO ladinga i stykker ved forsøket på idriftsetting.
ABB har ikke deler i Europa viser det seg og de må få nytt fra produsenten (sikkert i Kina). Så må det programmeres i Nederland og det må finnes tid for ny idriftsettelse.
Vi venter fortsatt på beskjed om når.

Det er beklagelig at det går såpass lang tid, men det er ikke mer vi får gjort her.
Til orientering er laderen akkurat den samme som den som står på Nes i Ådal (SCHAdeMO, Combo og AC Type 2).
Men vår er inntil videre gratis å bruke.  :)

Oppdatering følger så snart vi vet noe mer. Skulle selvsagt ha skrevet noe her tidligere, men jeg var ikke klar over dette forumets eksistens før jeg ble gjort oppmerksom på det i går.

Olav Warberg, ValdresEnergi

svingen

Sitat fra: Olav Von Elfahrer på søndag 02. november 2014, klokken 20:22


Rv4/33:
Samme historie om man skal kjøre Rv4/33 oppover. Kunne vært fint med Kiwi Roa/Gran og noe på Dokka.

Har også hørt om at det kommer "ladere" på ny Kiwi på Leira, men det fremkommer ikke klart hvilken type.

http://www.oa.no/nyheter/valdres/article7595232.ece

DOKKA:
Det er levert type2 ladere til kommunen mener jeg å huske 7.2kw får en stund siden kommer opp når det nye senteret er klart som skal være klart før jul sa dem når jeg Kjørte forbi i sommer,ut over det vet jeg ikke men håper på kiwi lader her med støtte får alle biler sammen med flere type2 er jo det her veldig bra :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Audigaudi

Sitat fra: O. Warberg ValdresEnergi på fredag 14. november 2014, klokken 08:14
.....

Oppdatering følger så snart vi vet noe mer. Skulle selvsagt ha skrevet noe her tidligere, men jeg var ikke klar over dette forumets eksistens før jeg ble gjort oppmerksom på det i går.

Olav Warberg, ValdresEnergi

Veldig, veldig bra at dere/du informerer underveis. Hadde alle fulgt ditt eksempel hadde det blitt lettere å planlegge hytteturer.

O. Warberg ValdresEnergi

Nå er hurtigladeren på Fagernes satt i drift. Det skjedde kl 14.30 i dag, onsdag 3. desember.
Så nå er det bare å lade av hjertens lyst. Foreløpig er det gratis  :)
Alle typer el-biler kan lades.

O. Warberg ValdresEnergi

Ja, alle typer
CCS og SCHAdeMO (50 kW)
AC Type 2 (43 kW)

RonnyØ

Sitat fra: O. Warberg ValdresEnergi på onsdag 03. desember 2014, klokken 16:23
Ja, alle typer
CCS og SCHAdeMO (50 kW)
AC Type 2 (43 kW)
Tipp topp! Er i Valdres fra tid til annen, og dette var gode nyheter!

Ferry

Veldig bra! Takk for tilbakemeldingen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA