Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av elbil til pendling (16mil/dag)

Startet av Nick, torsdag 28. august 2014, klokken 08:55

« forrige - neste »

Daeedor

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. september 2014, klokken 06:48
Sitat fra: Daeedor på mandag 08. september 2014, klokken 05:39
En brukt import Leaf uten varmepumpe vil du ikke like å kjøre 65 km med på en kald vinterdag. Du vil nok komme fram , men med ubehagelig lite strøm igjen , dersom du vil ha det godt og varmt i bilen. (Du skal jo hente barn i barnehage...)  . En nyere Leaf med varmepumpe går greit ca 20 km lenger i minus 20 grader , med litt restkapasitet (vi kjørte 90 km sist vinter i minus 17 , og hadde ca 15% igjen.) 

Varmepumpa fungerer ikke i -20 grader dessverre.
90km i -17 går fint med gamle-Leafen, om hastigheten er maks 80. Kjører man i 110 tror jeg neppe den nye fikser det heller.

Det er nok riktig med minus 20. Poenget mitt var ikke varmepumpen , men at den nyeste modellen har store endringer på varmeapparatsiden i tillegg. ( f.eks :luftvarmer på den nye istedet for væskevarmer med åpne slanger i motorrom på den gamle - noe som fører til voldsomt varmetap med påfølgende kortere rekkevidde...)

Så , skal man diskutere tekniske detaljer - be my guest. Min intensjon var kun å påpeke at den nyeste modellen går mye lengre enn den gamle gjør ! Dessuten - at det også kan være problematisk med bruktimport.
Jeg går god for den rekkevidden jeg påpekte , og den gamle går ca 20km kortere om vinteren , uansett hva du vil påstå.

"Ingeniørtingene" kan vi godt ta på privaten , jeg forsøker bare å hjelpe vedkommende jeg svarte.
End of discussion.... :-X

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Daeedor på mandag 08. september 2014, klokken 11:42
Jeg går god for den rekkevidden jeg påpekte , og den gamle går ca 20km kortere om vinteren , uansett hva du vil påstå.
Det er her problemet ligger. Du tar feil. Kanskje om du sier "opp til" 20 km økt rekkevidde, så har du rett.

Selv om man antar at man sparer 1 kW i -20C, så er det fortsatt snakk om mindre enn 5 km økt rekkevidde, i 80 km/t. I høyere hastighet har varmen enda mindre betydning.

Varmepumpe har størst betydning om man bor i ett klima med temperaturer stort sett i området -10 til +10 grader om vinteren. Dette er stort sett ved kysten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emil

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 08. september 2014, klokken 12:29
Varmepumpe har størst betydning om man bor i ett klima med temperaturer stort sett i området -10 til +10 grader om vinteren. Dette er stort sett ved kysten.

Og kjører mye i lave hastigheter.

Når det er sagt ville jeg ikke kjøpt ny bil uten idag. Samme med 32A lader.

EL Dorado

Jeg pendler i dag Sandefjord-Drammen med en 2014 Leaf Tekna uten problem. Bilen står i garasje hjemme og på jobb, lader begge steder. Hvordan det går til vinteren gjenstår å se, får evt bruke fossilbilen i de verste kuldeperiodene.
Why don`t you make like a Nissan and Leaf?

Nick


Elmar

Nick, gratulere med Tesla-bestillingen :)
Og håper det er greit at jeg blandet meg inn i tråden din, er ikke bare bare å velge i dagens marked. Og behovet mitt er ganske likt, ca 13mil.

Takk for svarene jeg fikk, selv om jeg skulle ønsket en 2011/2012 Leaf klarte 65km på vinteren. Kunne tenkt meg å kjøpe en til ca 160000,-  og betalt ned den på 2-3 år for så kjøpe en nyere elbil.

Alternativene mine nå er:
VW eGolf ca 270k: +premiumfølelse å kjøre, finest å se på, selv om den er vanlig,  -lang ventetid
Renault Zoe ca 219k:+lengre rekkevidde på papiret, - kjipt interiør, også er det en Renault..., men skal prøvekjøre...
Nissan Leaf 2014 br.imp. ca 239k: + nok rekkevidde m/lading på jobb,  - Dyrere service'er enn VW
Nissan Leaf 2011/2012 ca 170k: -ikke lang nok rekkevidde på vinteren. Kan jo bruke fossilbilen på de verste dagene, men hvis det er flere uker i året er det ingen vits.

Tisp og råd mottas med takk, det verste som kan skje er at Mercedes kommer med en B-klasse med 250-300km rekkevidde til under 300k og levering allerede i januar 2015. :)

Behovene mine kort oppsummert:
Pendling 65km 110km/t hver vei, mulighet for lading på jobb, men vil helst unngå det.
Serviceintervall 30000km
Fornuftig priset service'er
Under 300000,-

2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

jkirkebo

Sitat fra: Elmar på lørdag 13. september 2014, klokken 19:50
Takk for svarene jeg fikk, selv om jeg skulle ønsket en 2011/2012 Leaf klarte 65km på vinteren.

Det gjør den da fint. Jeg klarte alltid å kjøre Fredrikstad-Vestby med margin selv i 110+ og -15 grader med gjennomkald bil og varmen på fullt.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

muggost

@Elmar:
Tror ikke du skal undervurdere Kia'n. Den slår meg som det best kjøpet akkurat nå...

http://m.dinside.no/930365/vellykket-elbil-fra-kia-soul-ev

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Etter mine prøvekjøringer på min jobbrute, 50 km hver vei med 3 undersjøiske tunneler og utfordrende topgrafi, viser dette at Soul EV og eGolf har desidert lengst rekkevidde om du går i klassen under Tesla.

Med 110km om vinteren duger ikke Leaf, Zoe mangler varme i både sete/ratt/frontute som er gunstig for å få maksimal rekkevidde om vinteren (gir bedre effekt enn varmepumpe om man er gjerrig med varmeapparatet).

Vil dermed bare anbefale Soul EV og eGolf  hvis du ønsker 110km om vinteren. Husk også at batterikapasiteten taper seg sakte etter hvert. Den rekkevidden min Leaf klarte som ny, klarer den ikke nå etter snart 3 år og 81.000km. Anbefaler dermed at man må kunne klare seg med en rekkeviddereduksjon på minst ca 20% his man har tenkt å ha bilen iver mange år.

Elmar

Sitat fra: muggost på søndag 14. september 2014, klokken 17:24
@Elmar:
Tror ikke du skal undervurdere Kia'n. Den slår meg som det best kjøpet akkurat nå...

http://m.dinside.no/930365/vellykket-elbil-fra-kia-soul-ev

Lite bagasjerom, har behov for plass til barnevogn 2 år fremover.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

Elmar

Sitat fra: Finnøy på søndag 14. september 2014, klokken 23:15
Etter mine prøvekjøringer på min jobbrute, 50 km hver vei med 3 undersjøiske tunneler og utfordrende topgrafi, viser dette at Soul EV og eGolf har desidert lengst rekkevidde om du går i klassen under Tesla.

Med 110km om vinteren duger ikke Leaf, Zoe mangler varme i både sete/ratt/frontute som er gunstig for å få maksimal rekkevidde om vinteren (gir bedre effekt enn varmepumpe om man er gjerrig med varmeapparatet).

Vil dermed bare anbefale Soul EV og eGolf  hvis du ønsker 110km om vinteren. Husk også at batterikapasiteten taper seg sakte etter hvert. Den rekkevidden min Leaf klarte som ny, klarer den ikke nå etter snart 3 år og 81.000km. Anbefaler dermed at man må kunne klare seg med en rekkeviddereduksjon på minst ca 20% his man har tenkt å ha bilen iver mange år.

Soul har for lite bagasjerom men skal ta en ny titt på den og eGolf for lang ventetid, men har bedt om tilbud på golfen, prøvekjøring av Zoe neste lørdag og bedt om prøvekjøring av ny norsk Leaf, ser de har kampanjepriser ut september, og ser at jeg blir avhengig av å lade på jobb. Regner med å bytte bil i 2017, da er det forhåpentligvis flere tilgjengelige alternativer med lengre rekkevidde.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

edakcots

Hei!
Ingen av de andre slår ZOE på kjørelengde i 110km/t.

Jeg har lang erfaring med elbil, hater i utgangspunktet fransk, men i 110km/t vil ZOE kjøre 20-25 km lengre enn LEAF og de andre.

Vi trodde det ikke selv da vi fikk prøve den, men da en kollega av meg testet den side om side med meg over en strekning på 125km på motorvei, så fikk vi mildt sagt sjokk.
Leafen og i3'n døde lenge før ZOE. Det ble så spesielt at vi droppet elbil modus for en stakket stund, ladet til 100% og virkelig kjørte "gris".

Vi klarte ikke å tømme batteriet på ZOE på samme strekke, og hadde 15% igjen ved ankomst! Farten var over lovlig grense nesten overalt og LEAF'n viste nesten 10% mer på selve speedometeret enn ZOE under kjøring for det første, men så døde den også lenge før ZOE med slik kjøring.

Vi stusset og kalkulerte en masse på hvorfor det ble slik, ,men uansett så ble jeg litt glad i den lille "bolla".

Leaf og SOUL har litt finere finish i interiøret, det er sant, men nå var det snakk om en pendlerbil i tråden her. Da er ZOE et selvskrevent 1 valg for de som ikke tar seg råd til en Tesla. Den er billig, har god plass innvendig. sist men ikke minst:
Ingen bil lader så fort som ZOE heller. Bare i Vestfold vet jeg om 7 nye steder i år som åpner med AC lading. Det liker nok både Tesla eiere og de som skal kjøpe Mercedes B klasse neste år også :)

Lykke til med bilvalg!
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Elmar på søndag 14. september 2014, klokken 23:19
Lite bagasjerom, har behov for plass til barnevogn 2 år fremover.
Hei, trikset er som følger: ta ut bagasjeromsplaten, ta ut isoporkassen. Legg bagasjeplaten helt bunn = bagasjeplassen er like stor som Leaf og Zoe.

Og i min egen praktiske rekkeviddetest som som er etter arbeidstid ene dag til retur neste morgen: Soul og eGolf har rekkevidde i særklasse (Tesla unntatt). Zoe er en enkel, men flott bil med unike ladeegenskaper - der de kan utnyttes.

En kald vinterdag ville jeg holdt meg til Soul, Leaf eller eGolf.

Elmar

@Finnøy, har du prøvd Zoe på strekningen din?
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

Elmar

@edakcots Hva tror du om varmeapparat i Zoe og redusert rekkevidde pga det?
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA