Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Enten må det være endel energitap i brenselcellen som da er tilstede året rundt. Jeg kan ikke nok om brenselceller til å si noe om dette. Det vil vel si at man sløser med energi så lenge utetemperaturen ikke krever oppvarming av kupe/batteri.

Alternativt så kan cellen benyttes til oppvarming direkte eller indirekte ved å produsere mer strøm. I så fall vil vel rekkeviddetapet være som for elbiler.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Espen Hugaas Andersen

De har masse tap i brenselcellen som utnyttes til oppvarming av kupe.

En hydrogenbil bruker ca 1 kg hydrogen på å komme seg 100 km. Dette kiloet med hydrogen har ca 33 kWh med energi, som altså tilsier 330 Wh/km. En elbil klarer seg fint med (under) 200 Wh/km, altså på toppen av tapene man har i elbil taper en hydrogenbil ca 130 Wh/km. Ved 80 km/t tilsvarer dette ca 10 kW med spillvarme, altså over dobbelt så mye som trengs for å varme opp en bil til sauna-tilstander.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Men så må det sies at oppvarming er bare en del av grunnen til at rekkevidden blir kortere på vinteren. Du får også økt luftmotstand ved lavere temperaturer, og det tar mye energi å f.eks dytte snø og slaps ut av veibanen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KjellG

http://bil.aftenposten.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI85eoG5SrU

9 timer ladestopp på Tesla Supercharger  med 85kWh batteri, contra 20 min hydrogenfylling?

Hydrogen synes å ha enkelte fordeler.

Øyvind.h

Sitat fra: KjellG på mandag 15. desember 2014, klokken 20:46
http://bil.aftenposten.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI85eoG5SrU

9 timer ladestopp på Tesla Supercharger  med 85kWh batteri, contra 20 min hydrogenfylling?

Hydrogen synes å ha enkelte fordeler.
1. Han kjørte 60kWh som lader mye tregere på SC
2. Virket ikke som han forstod at batteriet lades tregere i topp enn bunn (det lærer man med tiden)
3. Bensin/diesel vil i lang lang tid være raskere på turer på 1650km enn elbil.
4. Forsøk å kjøre Tromsø-Oslo i hydrogenhybrid og fortell om tidsbruk :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: KjellG på mandag 15. desember 2014, klokken 20:46
http://bil.aftenposten.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI85eoG5SrU

9 timer ladestopp på Tesla Supercharger  med 85kWh batteri, contra 20 min hydrogenfylling?

Hydrogen synes å ha enkelte fordeler.

I flg Teslaforumet var det en S60, og ikke en S85 (som kan lade raskere). Det ble også påpekt at ved lade på lavere SOC, vil ladetid reduseres. (Ha mindre margin når man kommer til laderen).

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7843.3210.html
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

Reisetid med Tesla S60: kjøring pluss 9 timer lading
Reisetid med Tesla S85: kjøring pluss ca 5 timer lading (mitt estimat)

Reisetid med FCEV: ukjent?

Bilene kommer en gang i 2015
Fyllestasjoner finnes vel ikke nord for Oslo, selv om Bergen skal opp i løpet av 2015
Prisen (på hydrogen) er uklar, Statoil skal ha hatt en kost på 800,-/kg selv om det ble solgt til 75,-/kg
Og hvis Statoil solgte hydrogenet til kostpris ville prisen være 8,-/km (800,- per kg, estimert forbruk 1kg/100km).

Google Maps sier Tromsø-Oslo er 1.738km noe som skulle tilsi rundt 14.000,- i drifstoffkostnader.

Jeg tror jeg velger Tesla S85 fremfor en FCEV...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

KjellG

#262
Ok, jeg tolket denne setningen: "Selv i den minste Teslaen, med et batteri på 60 kWt, er det problemfritt" ("til forskjell fra den de brukte"), slik at de brukte en 85.

Uansett, si at en med et 85kWh batteri hadde klart seg med 7 timer ladepause, mye tid det og.

Til kommentaren om "prøv med en hydrogenbil" må en sammenligne med "prøv med en batteribil for ti år siden". Dersom en byttet ut batteriene i en Tesla med hydrogentanker, kunne en  trolig kjørt non-stop uten fylling.

Edit:
1738 km * 0.08 liter/km * 14 kr/l   = 1950 kr
1738 km * 0.20 kW/km * 1kr/kWh =   350 kr
1950 - 350 = 1600 kr spart med 5 timer ladetid

Tror jeg går for hydrogen når det kommer.

Dennis

Må ha batteri i hydrogenbilen også. For hydrogen cellene klarer ikke å produsere strøm kjapt nok ved feks forbikjøringer. Og det i den slappe Toyoaten, så noe sprek bil kan man nok bare glemme uten et ganske stort batteri itillegg slik det er nå.

Espen Hugaas Andersen

#264
Sitat fra: KjellG på mandag 15. desember 2014, klokken 21:15
Ok, jeg tolket denne setningen: "Selv i den minste Teslaen, med et batteri på 60 kWt, er det problemfritt" ("til forskjell fra den de brukte"), slik at de brukte en 85.

Uansett, si at en med et 85kWh batteri hadde klart seg med 7 timer ladepause, mye tid det og.
7 timer er fortsatt alt for mye. For det første måtte han semihurtiglade i to timer i Trondheim, da superladeren ved Klett ikke ennå er operativ. Dette kunne han byttet ut med 20 minutter superlading om 1-2 måneder.

For det andre, så bruker en 85 kWh Model S ca halvparten av tiden til å få tilstrekkelig rekkevidde med god nok margin til neste superlader, altså kunne han klart turen med i området 3-4 timer lading om det var en 85 kWh Model S. Et par timer lading per dag på langtur er ikke urimelig. Du bør uansett stoppe for lunsj, middag og noen beinstrekk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MagnusT

Det er helt feil. PEM brenselceller har ikke noe problemer med å levere høy momentan effekt og man trenger ikke batterier som kraftreserve. Se f.eks denne bilen: http://www.symbiofcell.com/sol-fullp2.html
Grunnen til at brenselcellebiler også har batteri er fordi hybridisering øker virkningsgraden (regenerativ bremsing og mindre drift av brenselcellen på høy effekt) og fordi det forenkler oppstart.


Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 15. desember 2014, klokken 22:18
Sitat fra: KjellG på mandag 15. desember 2014, klokken 21:15
Ok, jeg tolket denne setningen: "Selv i den minste Teslaen, med et batteri på 60 kWt, er det problemfritt" ("til forskjell fra den de brukte"), slik at de brukte en 85.

Uansett, si at en med et 85kWh batteri hadde klart seg med 7 timer ladepause, mye tid det og.
7 timer er fortsatt alt for mye. For det første måtte han semihurtiglade i to timer i Trondheim, da superladeren ved Klett ikke ennå er operativ. Dette kunne han byttet ut med 20 minutter superlading om 1-2 måneder.

For det andre, så bruker en 85 kWh Model S ca halvparten av tiden til å få tilstrekkelig rekkevidde med god nok margin til neste superlader, altså kunne han klart turen med i området 3-4 timer lading om det var en 85 kWh Model S. Et par timer lading per dag på langtur er ikke urimelig. Du bør uansett stoppe for lunsj, middag og noen beinstrekk.

Jeg er enig med deg, men jeg synes artikkelen utilsiktet illustrerer noe helt annet - nemlig hvor lite mange elbilsjåfører vet om bilene deres, og om lading. Enkle grep (som å bare lade til 80% hvis man ikke trenger mer) er jo grunnleggende.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MagnusT på mandag 15. desember 2014, klokken 22:20
Det er helt feil. PEM brenselceller har ikke noe problemer med å levere høy momentan effekt og man trenger ikke batterier som kraftreserve. Se f.eks denne bilen: http://www.symbiofcell.com/sol-fullp2.html
Grunnen til at brenselcellebiler også har batteri er fordi hybridisering øker virkningsgraden (regenerativ bremsing og mindre drift av brenselcellen på høy effekt) og fordi det forenkler oppstart.
Brenselcellene er helt greie for bruk i en helt vanlig personbil. Men om man skal lage noe ala Model S P85D, så trenger man batterier.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hgs

Sitat fra: KjellG på mandag 15. desember 2014, klokken 21:15
Ok, jeg tolket denne setningen: "Selv i den minste Teslaen, med et batteri på 60 kWt, er det problemfritt" ("til forskjell fra den de brukte"), slik at de brukte en 85.

Uansett, si at en med et 85kWh batteri hadde klart seg med 7 timer ladepause, mye tid det og.

Til kommentaren om "prøv med en hydrogenbil" må en sammenligne med "prøv med en batteribil for ti år siden". Dersom en byttet ut batteriene i en Tesla med hydrogentanker, kunne en  trolig kjørt non-stop uten fylling.

Edit:
1738 km * 0.08 liter/km * 14 kr/l   = 1950 kr
1738 km * 0.20 kW/km * 1kr/kWh =   350 kr
1950 - 350 = 1600 kr spart med 5 timer ladetid

Tror jeg går for hydrogen når det kommer.

Tror ikke du skal holde pusten mens du venter....

Når jeg har kjørt langturer med Teslaen har jeg opplevd å ligge bak en bil,  stoppe for å lade og spise mens bilen foran har kjørt videre. 30 mil senere lå jeg igjen bak samme bilen. Og det var jammen en fossil. Sjåfører må ha mat og hvile på lange turer, uansett hvor fort bilen fylles opp. 

Nå er nok selvkjørende biler gårsdagens nyheter lenge før det kommer hydrogenstasjoner mellom Oslo og Tromsø da, så siste argument faller nok bort  ;)

Synes forøvrig det er ganske meningløst å bruke den Teslamodellen som egner seg minst godt til formålet på en slik tur, og samtidig gjøre de mest elementære tabbene under lading. Men journalister skriver ofte mye rart uansett emne.   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

MagnusT

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 15. desember 2014, klokken 22:25
Sitat fra: MagnusT på mandag 15. desember 2014, klokken 22:20
Det er helt feil. PEM brenselceller har ikke noe problemer med å levere høy momentan effekt og man trenger ikke batterier som kraftreserve. Se f.eks denne bilen: http://www.symbiofcell.com/sol-fullp2.html
Grunnen til at brenselcellebiler også har batteri er fordi hybridisering øker virkningsgraden (regenerativ bremsing og mindre drift av brenselcellen på høy effekt) og fordi det forenkler oppstart.
Brenselcellene er helt greie for bruk i en helt vanlig personbil. Men om man skal lage noe ala Model S P85D, så trenger man batterier.

Jeg har ikke noe imot batterier, de er helt supre, men jeg må si ifra når åpenbare feil blir presentert som årsaker til at også brenselcellebiler bruker batterier (som så klart er åpenbart at de bør).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA