Liten turrapport Jevnaker-Kristiansand-Bergen-Geilo-Jevnaker

Startet av larghio, man 18. aug 2014, kl. 10:48

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Forskjellen er ikke "noen" minutter, vi snakker fort dobbelt så lang tid. Hvis 300 20kW ladere er så bra må jo 600 11kW være enda bedre eller? Antallet her klarer ikke å kompensere for det vi er ute etter. Saken er at effekten vi er ute etter er *hurtig* lading ikke bare nødvendig energi for å komme videre. Laderen skal erstatte bensinpumpen, det er hovedkonkurrenten her. En time mot 5min. Hmm det blir vanskelig å selge for menigmannen tror jeg. Halv time mot 5min er fortsatt litt tøft å selge men nå begynner kanskje folk å tenke "ja det kan jeg bruke på en dotur og en kaffekopp etter en halvannen time i bilen". Vi må ikke glemme at selv om mange av oss her er overlykkelig over å finne noe som funker, skal altså elbilen selges som tilnærmet like greit å bruke som en bensinbil over ikke så altfor lange strekninger i ikke fjern framtid.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Marius Engel

Kan vel bare montere 16a stikk langs autovernet langs hele E6 da? :p

Rio

Sitat fra: Marius Engel på ons 27. aug 2014, kl. 20:19
De som argumenterer for 22kw tar utgangspunkt i at det alltid vil være konstant kø på laderene, og når man ankommer har førstemann akkurat fått plugget i bilen. Slik er ikke virkeligheten...

Når jeg skal på lagtur, og kjører fra Bergen til eks. voss og videre tar det mer enn lang nok tid å lade på hurtiglader dale, voss og nordheimsund. Å lade saktere gjør at turen tar urimelig lang tid, jeg får knapt overtalt kjerringen til å ta elbilen og minsten i baksete har ikke ro til å vente.

Jeg har enda ikke møtt på kø på noen av disse laderene en enseste gang. Kun en gan kom det en kar etter meg på Dale. Etter 10 minutter hadde jeg ladet det jeg tengte, og kjørte videre.

22kw på disse strekningene hadde vert helt tragisk i forhold, og jeg måtte pent ha tatt fossilbilen...

En gang til - under mesteparten av tiden det tar å lade, så er det batteriet ditt som er begrensningen, og ikke laderen. Du kunne hatt en 400 kW lader, og det ville ikke gått raskere.

En 22 kW lader kan settes opp på kjøpesenteret, på et industribygg. Mange har 22 kW ekstra kapasitet, ikke mange har 50 kW å avse. Da må man inn med nye kabler.

Det er klart det hadde vært fint med 3000 stk av 200 kW ladere. Men noen må betale for det, og det er ingen p.t. som ønsker regningen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: smaug01 på ons 27. aug 2014, kl. 20:27
Forskjellen er ikke "noen" minutter, vi snakker fort dobbelt så lang tid. Hvis 300 20kW ladere er så bra må jo 600 11kW være enda bedre eller? Antallet her klarer ikke å kompensere for det vi er ute etter. Saken er at effekten vi er ute etter er *hurtig* lading ikke bare nødvendig energi for å komme videre. Laderen skal erstatte bensinpumpen, det er hovedkonkurrenten her. En time mot 5min. Hmm det blir vanskelig å selge for menigmannen tror jeg. Halv time mot 5min er fortsatt litt tøft å selge men nå begynner kanskje folk å tenke "ja det kan jeg bruke på en dotur og en kaffekopp etter en halvannen time i bilen". Vi må ikke glemme at selv om mange av oss her er overlykkelig over å finne noe som funker, skal altså elbilen selges som tilnærmet like greit å bruke som en bensinbil over ikke så altfor lange strekninger i ikke fjern framtid.

Nei, vi snakker ikke om dobbel tid.

Det ser ikke ut til at du har tatt innover deg at batteriet i bilen din kun kan ta 50 kW i begynnelsen, og kun når det er varmt. Det faller rimelig raskt, spesielt når det er kaldt. Forrige vinter stod folk og ladet halvannen time.

Det du bedriver er ønsketenkning - noen må faktisk betale for dette på sikt. Folk gidder ikke dra på tur hvis de må vente 3 timer i en kald bil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Marius Engel

Vi kan ikke basere oss på vinterlading. Store deler av landet har mild og kort vinter. På Askøy måtte jeg salte veien TO ganger sist vinter, og det var snø i 3 dager...

Rio

Sitat fra: Marius Engel på tor 28. aug 2014, kl. 07:12
Vi kan ikke basere oss på vinterlading. Store deler av landet har mild og kort vinter. På Askøy måtte jeg salte veien TO ganger sist vinter, og det var snø i 3 dager...

Ja, men selv da er forskjellen meget liten når du først lader.

Derimot vil 3 ganger antall ladere betyr at du sparer mye tid på å kjøre til og fra laderen, samt at du slipper å vente.

Kostnader relatert til hurtiglading er langt større for 50 kW enn for 22 kW. Sånn er det bare.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Jan-Børre Olsen

Nå overser du jo totalt de praktiske målingene som er blitt gjort og baserer alle dine argumenter på 101 batterikjemi. Det tar 40min å lade fra 10%-70% med en 20kW lader og det tar ca 15min-20min med en 50kW lader. Hva kjøpesenter gjør er ikke her så interessant. De kan montere hva de vil for sine kunder, det er hva lade infrastrukturen langs veiene må ha for å gjøre jobben. En 80A 400V kurs er ikke så uvanlig i industrien og det er plenty med muligheter til å få det til men da må vi ta på oss storguttebuksene. Hvis Tesla kan få på plass så mange 150kW ladere på så kort tid må da vel det gå an å håpe på at Norge klarer å komme seg opp på Estlandnivå før 2020 siden elbil er det vi skal kjøre med i framtiden?

emil

Sitat fra: smaug01 på tor 28. aug 2014, kl. 09:35
Hvis Tesla kan få på plass så mange 150kW ladere på så kort tid må da vel det gå an å håpe på at Norge klarer å komme seg opp på Estlandnivå før 2020 siden elbil er det vi skal kjøre med i framtiden?

Tesla har sitt eget opplegg for hurtiglading og trenger ikke ta hensyn til andre produsenter = raskere utbygging.
Bilene har jo også mye lengre rekkevidde så man trenger mye færre ladere og kan heller bygge mange på få steder = rimeligere enn få på mange steder.

Hadde vi i Norge gjort som Estland og droppet CCS/Combo og 43kW AC lading hadde vi nok kommet mye lengre med utbygging siden mye har blitt satt på vent grunnet ladere som støtter alle standarder.

Øyvind.h

Jeg tror det kan være lurt at folk sjekker amp og volt når de plugger i, underveis og når ladesesjonen avsluttes. Da kan man lese av nøyaktig ladeeffekt istedenfor å se på laderens teoretiske makseffekt.

Lurer på om jeg skal hente frem fotodokumentasjon av ladeeffekt ved forskjellige SOC og forskjellige utetemperaturer :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Øyvind.h på tor 28. aug 2014, kl. 10:56
Jeg tror det kan være lurt at folk sjekker amp og volt når de plugger i, underveis og når ladesesjonen avsluttes. Da kan man lese av nøyaktig ladeeffekt istedenfor å se på laderens teoretiske makseffekt.

Lurer på om jeg skal hente frem fotodokumentasjon av ladeeffekt ved forskjellige SOC og forskjellige utetemperaturer :)

Har logget litt tidligere og fikk disse tallene på en lading under omtrent ideelle temperaturforhold for batteriet (20-25 grader)

5% : 43kW
20% : 39kW
40% : 31kW
60% : 23kW

Da stoppet jeg ladingen siden jeg ikke hadde behov for mer. Dette tok 20 minutter og ga meg ca 11kWh inn på batteriet. Så hele tiden mer enn det en 20kW lader kan gi, men en 20kW hadde ladet tilsvarende mengde på en drøy halvtime.

Øyvind.h

Sitat fra: emil på tor 28. aug 2014, kl. 10:04
Hadde vi i Norge gjort som Estland og droppet CCS/Combo og 43kW AC lading hadde vi nok kommet mye lengre med utbygging siden mye har blitt satt på vent grunnet ladere som støtter alle standarder.
Litt dumt å droppe det som er vedtatt europeisk standard for hurtiglading (CCS), men jeg ser poenget.

Sitat fra: emil på tor 28. aug 2014, kl. 11:18
Sitat fra: Øyvind.h på tor 28. aug 2014, kl. 10:56

Har logget litt tidligere og fikk disse tallene på en lading under omtrent ideelle temperaturforhold for batteriet (20-25 grader)

5% : 43kW
20% : 39kW
40% : 31kW
60% : 23kW

Da stoppet jeg ladingen siden jeg ikke hadde behov for mer. Dette tok 20 minutter og ga meg ca 11kWh inn på batteriet. Så hele tiden mer enn det en 20kW lader kan gi, men en 20kW hadde ladet tilsvarende mengde på en drøy halvtime.

Ser ut til å være omtrent i tråd med mine målinger, og i tråd med mitt anslag om i snitt ca 50% lengre ladetid. Som du påpeker er dette ved ideell temp, så norsk vinter og 0-5 grader ville dratt ned snitteffekten vesentlig i den sesjonen ved 50kW lading, uten å dra ned snitteffekten særlig ved 22kW lading. Og lading til høyere SOC ville medført samme tidsforskjell i minutter (10) fordi du fra litt over 60% SOC ville hatt nøyaktig samme ladehastighet fra en 50kW lader som en 22kW lader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jan-Børre Olsen

Hvis Tesla kan få på plass så mange 150kW ladere på så kort tid må da vel det gå an å håpe på at Norge klarer å komme seg opp på Estlandnivå før 2020 siden elbil er det vi skal kjøre med i framtiden?

Tesla har sitt eget opplegg for hurtiglading og trenger ikke ta hensyn til andre produsenter = raskere utbygging.
Bilene har jo også mye lengre rekkevidde så man trenger mye færre ladere og kan heller bygge mange på få steder = rimeligere enn få på mange steder.

Forklar meg hvordan punktene du nevner løses med 20kW ladere?

emil

Sitat fra: smaug01 på tor 28. aug 2014, kl. 19:25

Forklar meg hvordan punktene du nevner løses med 20kW ladere?

De har ingenting med hverandre å gjøre, men 20kW ladere kan plasseres ut fortere enn 50kW siden mye av infrastrukturen allerede er på plass og kostnadene til kjøp er mye lavere så flere kan kjøpe inn uten støtte fra Transnova.

Jan-Børre Olsen

Så vi kan si at alt koker ned til penger/viljen? Vi har elnettet til det(ref Tesla SC) men du mener altså at vi ikke har råd? Klinger ikke det litt rart i dine ører også? Jeg tror vi har råd men ikke viljen. Vi er mestere her i landet å finne på vikarierende forklaringer på hvorfor vi ikke gjør noe skikkelig med en gang. Tesla har viljen og bedre råd(?) enn oljenasjonen Norge til å sette opp ladere der de finner det for godt.
Jeg tror at å lansere ideen om 20kW ladere som bedre bruk av penger, er en bjørnetjeneste vi om ikke mange år kommer til å forbanne opp og ned i mente. Nok en gang sparer vi oss til fant. Statoil brukte vel mer penger på å skifte logo enn hva Transnova har brukt på hurtigladere så langt? Tar jeg feil?

emil

Sitat fra: smaug01 på tor 28. aug 2014, kl. 20:10
Så vi kan si at alt koker ned til penger/viljen? Vi har elnettet til det(ref Tesla SC) men du mener altså at vi ikke har råd? Klinger ikke det litt rart i dine ører også? Jeg tror vi har råd men ikke viljen. Vi er mestere her i landet å finne på vikarierende forklaringer på hvorfor vi ikke gjør noe skikkelig med en gang. Tesla har viljen og bedre råd(?) enn oljenasjonen Norge til å sette opp ladere der de finner det for godt.
Jeg tror at å lansere ideen om 20kW ladere som bedre bruk av penger, er en bjørnetjeneste vi om ikke mange år kommer til å forbanne opp og ned i mente. Nok en gang sparer vi oss til fant. Statoil brukte vel mer penger på å skifte logo enn hva Transnova har brukt på hurtigladere så langt? Tar jeg feil?

Igjen: Hvem er "vi"?

Enten får man kaste transnova ut og la et statlig selskap drive alle hurtigladere, noe som er lite trolig med dagens regjering, ellers så får man la private aktører gjøre det med og uten statlig støtte. Skal man få transnovastøtte i dag er det en del krav som stilles som kanskje ikke alle kan møte og for de vil det kanskje være en bedre løsning å sette opp en eller flere 20kW ladere for egen regning.

Jeg sier ikke enten eller, men både og.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA