Liten turrapport Jevnaker-Kristiansand-Bergen-Geilo-Jevnaker

Startet av larghio, man 18. aug 2014, kl. 10:48

« forrige - neste »

E_S

Som min egen lille protest nekter jeg å bruke hurtiglading når det koster mer pr. km enn det gjør med min gamle, forholdsvis tørste fossilbil slik det blir de fleste steder med stykkpris på lading. Av miljøgrunner skulle jeg gjerne kjørt elbilen mer, men for de fleste betinger det ihvertfall at man har en viss "kompensasjon" for ulempene med at lading tar mye lengre tid enn å tanke fossilt. Jeg skjønner også at de som leverer hurtiglading må tjene inn igjen investeringen, men jeg tror ikke 4-5 kr/kWh er gangbart i lengden så lenge grunnprisen på strøm er så lav som den er i Norge. Det minner litt om mobiltelefon for 20 år siden hvor det kostet enorme summer pr. påbegynt minutt å ringe, og man ser jo hva som har skjedd der..
:)

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: emil på tir 26. aug 2014, kl. 08:13
Ja takk til 50kW ladere overalt og mange av dem hvert sted, men heller 20kW enn ingen kW...

Hvis staten skal betale for ekstremutbygging kommer jo elbilkritikerene til å enda mer bensin å helle på bålet om urettferdige fordeler.
Er problemet at vi ikke har råd til 50kW ladere? Er dét grunnen til at vi har såpass få som vi har eller er grunnen til de få laderene, elendig taktikk og strategi på hvordan det skal rulles ut?
Det er som bomvei/ikke bomvei. Politikerene våre vet at dersom de drøyer det lenge nok og trenerer en veisak lenge nok, blir det stemt fram en bomvei til slutt fordi vei må man ha. Alternativet til elendig vei er ofte bomvei fordi kommunene tar saken i egne hender og føler at de ikke kan vente lenger.
Skal vi nå løse denne saken for staten med ladere også?
I følge enkelt her så trenger ikke Tesla superladere fordi de går så langt pr lading. Dét argumentet blir jo brukt mot 50kW ladere nå. Når main stream bilene går 40 mil, er behovet for 50kW borte, de fleste lader hjemme og bruker aldri hurtiglader. Hvor mange Teslaer hadde blitt solgt uten det gode ladenettverket? Hvor mange flere Leafer, i3'er osv osv kunne vært solgt dersom CHAdeMO/CCS bilene hadde et like godt ladenettverk?
Tesla kan gjøre det så kan Norge AS også gjøre det.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: smaug01 på tir 26. aug 2014, kl. 09:53
Er problemet at vi ikke har råd til 50kW ladere?

Hvem er vi?

- Jeg har ikke råd til å bygge ut 50kW ladere i hele landet.

- Kommunene er som oftest ganske blakke.

- Private bedrifter vil gjerne tjene penger, enten ved direkte salg av ladinger eller mersalg på andre tjenester (pølser på Statoil og mat på Kiwi).

- Staten? De bevilger penger til Transnova som så gir pengene videre til enkelte prosjekter.

- Statlig eid selskap?

- Spleiselag blant elbilistene? Sånn er jo forsåvidt Tesla sine superchargere finansiert.

- Bilforhandlerne/produsentene?

Rio

Sitat fra: Marius Engel på tir 26. aug 2014, kl. 06:33
Tre stk 22kw = 66kw. Knapt mer enn èn 50kw, hvis ALLE punktene blir brukt samtidig. Og da er det kun han som ville vert nummer tre i ladekøen som sparer noen få minutter. De to første kunne vert avgårde mye kjappere.

Kun på kjøpesentre og parkeringshus vil 22kw ha noe for seg, ellers er det for tregt hvis alternativet er noe raskere lading.

Nei, for de fleste elbiler trekker ikke mer enn 22 kW, så TRE elbiler kunne ladet like raskt.

Hvis tre elbilister kom til én 50 kW lader samtidig og det var kaldt, ville den første bruke f. eks. halvannen time på å lade. Neste måtte da totalt bruke tre timer (!), og den tredje 4,5 timer.

Med tre stk 22 kW ladere ville alle kunne kjørt etter halvannen time.

Enkel matematikk! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: emil på tir 26. aug 2014, kl. 10:20
Sitat fra: smaug01 på tir 26. aug 2014, kl. 09:53
Er problemet at vi ikke har råd til 50kW ladere?

Hvem er vi?

- Jeg har ikke råd til å bygge ut 50kW ladere i hele landet.

- Kommunene er som oftest ganske blakke.

- Private bedrifter vil gjerne tjene penger, enten ved direkte salg av ladinger eller mersalg på andre tjenester (pølser på Statoil og mat på Kiwi).

- Staten? De bevilger penger til Transnova som så gir pengene videre til enkelte prosjekter.

- Statlig eid selskap?

- Spleiselag blant elbilistene? Sånn er jo forsåvidt Tesla sine superchargere finansiert.

- Bilforhandlerne/produsentene?
Vi som bor her i landet vel.
Da er det bare å konkludere med at Norge aldri kan bli noe elbil mekka? Vi har ikke baller nok til det, vi har ingen vision om hvordan vi skal få til dette fordi vi gjør det på feil måte nå og det kan ikke endres på. Problemet er altså ikke måten vi har gjort det på men at vi så langt har valgt 50kW ladere som bare er kjempe dumt.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Rio på tir 26. aug 2014, kl. 10:37
Sitat fra: Marius Engel på tir 26. aug 2014, kl. 06:33
Tre stk 22kw = 66kw. Knapt mer enn èn 50kw, hvis ALLE punktene blir brukt samtidig. Og da er det kun han som ville vert nummer tre i ladekøen som sparer noen få minutter. De to første kunne vert avgårde mye kjappere.

Kun på kjøpesentre og parkeringshus vil 22kw ha noe for seg, ellers er det for tregt hvis alternativet er noe raskere lading.

Nei, for de fleste elbiler trekker ikke mer enn 22 kW, så TRE elbiler kunne ladet like raskt.

Hvis tre elbilister kom til én 50 kW lader samtidig og det var kaldt, ville den første bruke f. eks. halvannen time på å lade. Neste måtte da totalt bruke tre timer (!), og den tredje 4,5 timer.

Med tre stk 22 kW ladere ville alle kunne kjørt etter halvannen time.

Enkel matematikk! :)
De fleste elbiler trekker da langt mer enn 20kW. Min egen bil trekker greit 50kW ved hurtiglading og forskjellen på ladetiden er faktisk stor, ca dobbelt så tregt med 20kW faktisk(selv om den bare har 40% av effekten).
Det er greit å si at hvis tre biler kommer til tre 20kW ladestasjoner så er det best men hva om det kommer 5 biler og de tre bilene før deg skal stå i 40-50-60-70 minutter for å kjøre videre? Det er for lang tid for den vanlige bilisten. Vi må ha noe som går fort, helst enda fortere enn 50kW. Jada jada, i dag er ikke det ikke så mange elbiler og presset er ikke stort men vi bygger ikke hurtigladenettverk for akkurat i dag men for framtiden også hvor batteriet kanskje har et 60-70% SOC vindu hvor laderen kan gi full pupp. Det vi trenger da er tre 50kW ladere som får pushet bilene videre fortere enn svint og vi har råd til det. 20kW ladere er fint for bedrifter og kjøpesenter bortgjemt i alle kriker og kroker, langs veinettet vårt er det kun 50kW som duger, alt annet er en fallitterklæring om at Norge ikke har råd til å ha elbiler på veien vi har ikke baller til å ta kostnaden med å levere den løsningen vi trenger og at det ikke er noe framtid i det. Det vi må finne ut av er om vi har riktig betalingsmodell for ladeløsningene. Kanskje det burde vært en "veiavgift" på elbiler som dekker hurtigladere som staten setter opp? Kanskje det burde være en engangssum ved bilkjøp ala vrakpant? Kanskje det burde være en tjeneste du kan velge å betale for og som dekker alle hurtigladere i Norge, kort og godt - det er ikke sikkert at sånn vi holder på nå er noe glup måte å gjøre det på.
Det er typisk norsk å bli overfornuftig og

goggo

Sitat fra: smaug01 på tir 26. aug 2014, kl. 11:07
Da er det bare å konkludere med at Norge aldri kan bli noe elbil mekka? Vi har ikke baller nok til det, vi har ingen vision om hvordan vi skal få til dette.

LOL, @smaug, jeg tror dessverre du har rett: dette går i dass fordi ting styres av byråkrater, og ikke visjonærer med eller uten baller :)

Nå som det begynner å gå bra med elbil salget så skal myndighetene sette på MVA-bremsen, og støtteordningene til ladeinfrastruktur deles samtidig ut etter hvem som har vært flinke til å fylle ut søknadsskjemaene og ikke etter hvem som kan ha sjanse til å faktisk få bygget ut. Er det noen som har sjekket hvem Ishavsveien AS egentlig er?  Sjekk regnskapstallene deres (som er offentlig tilgjengelig fordi de er et AS), og fortell meg hvordan i huleste de kan oppfylle seriøse krav fra Transnova eller andre til å bygge ut noen av landets viktigste hurtigladestasjoner.
De har jo hverken økonomi eller ønske (tilsynelatende) om å drifte og tjene penger på de de allerede har, så hvordan i all verden skal de kunne bygge ut og drifte de laderne de nå har fått tilsagn om?

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

emil

Sitat fra: smaug01 på tir 26. aug 2014, kl. 11:26
Det er greit å si at hvis tre biler kommer til tre 20kW ladestasjoner så er det best men hva om det kommer 5 biler og de tre bilene før deg skal stå i 40-50-60-70 minutter for å kjøre videre? Det er for lang tid for den vanlige bilisten.

Hva hvis vi bygger noen 50kW ladere og det kommer 10 biler som skal lade samtidig?

Tror vi må leve med å bygge for det som er nå og ikke for det som kanskje kommer om ti år. Da er nok alle laderene byttet ut flere ganger med bedre løsninger.

Ellers står du fritt i å starte et selskap som bygger ut et landsdekkende nettverkt av hurtigladere hvis du ikke liker måten det gjøres på i dag.

Tror vi først må få jevnt med ladere langs de viktige strekningnene så det er mulig å kjøre problemfrie langturer. Der er vi snart, ihvertfall i større deler av Sør-Norge. Så må fornuftig prising av lading på plass så folk ikke lader mer enn man trenger. Når så den større massen av elbilister ser at det faktisk er mulig å kvitte seg med fossilbilen og trafikken på hurtigladerene går opp kan man utvide med flere ladere, og når biler som takler kraftigere lading kommer kan man øke fra 50kW til f.eks 100kW. Idiotisk å svi av masser penger nå på en 100kW lader.

Marius Engel

Typisk norsk. "To steg fram, ett tilbake metoden". Tre steg fram er mye bedre...

Det er klart at det er dyrere og tar mer tid å sette opp 50kw ladere for å så bytte de ut til 100kw ladere om noen år, enn å sette opp 100kw lader med en gang. Man skal vel legge opp tynne kabler og slik at veien må graves opp på nytt og kablene må skiftes ut også.

Har du ikke råd/tid til å gjøre det skikkelig første gangen, har du ihvertfall ikke råd/tid til å gjøre det to ganger.

Øyvind.h

De fleste elbiler trekker da langt mer enn 20kW. Min egen bil trekker greit 50kW ved hurtiglading og forskjellen på ladetiden er faktisk stor, ca dobbelt så tregt med 20kW faktisk(selv om den bare har 40% av effekten).
Har du loggført dette? Jeg tror ikke jeg har sett ladehastighet over 45kW på Leaf`en, og jeg har ikke hatt snitt ladeeffekt over 35kW for en ladesesjon såvidt jeg kan huske, selv under ideelle forhold. Ved kulde etc. betydelig lavere.

Uansett - det er merkelig at bensinstasjoner fint kan ha 8-10 pumper, mens ladestasjoner gjerne bygges med ett enkelt uttak. Da er man helt sikker på dårlig stemning blant kunder ved kø/nedetid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jan-Børre Olsen

Nei jeg har ikke det. Si 50kW'ish da, men dobbelt så fort som en 20kW lader og vel så det. Vet ikke om en 20kW lader heller leverer virkelige 20kW. Loggfører ikke ladingene, jeg bare lader.

Øyvind.h

Sitat fra: smaug01 på tir 26. aug 2014, kl. 13:23
Nei jeg har ikke det. Si 50kW'ish da, men dobbelt så fort som en 20kW lader og vel så det. Vet ikke om en 20kW lader heller leverer virkelige 20kW. Loggfører ikke ladingene, jeg bare lader.
Dette handler ikke om hva laderen kan gi, men hva bilen kan ta imot. En 100kW lader kunne ikke ladet en Leaf raskere enn en 50kW lader, nettopp fordi man bare får maks effekt helt i bunn av batteriet, og da under helt optimale forhold (batteri med perfekt temp). Alle avvik fra dette fører til redusert hastighet.

Derfor kan du bare glemme 50kW snitteffekt i en normal ladesesjon på Leaf, og det er kjernen i problemstillingen. Det ser man om man måler og ikke bare lader :)

Jeg synes diskusjonen er interessant. Lading vil i snitt ta lengre tid på et 22kW punkt, men antakelig ikke mer enn toppen 50% i snitt. Dvs en sesjon på 20 min blir 30 min.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: emil på tir 26. aug 2014, kl. 11:41
Det er greit å si at hvis tre biler kommer til tre 20kW ladestasjoner så er det best men hva om det kommer 5 biler og de tre bilene før deg skal stå i 40-50-60-70 minutter for å kjøre videre? Det er for lang tid for den vanlige bilisten.

Hva hvis vi bygger noen 50kW ladere og det kommer 10 biler som skal lade samtidig?

Tror vi må leve med å bygge for det som er nå og ikke for det som kanskje kommer om ti år. Da er nok alle laderene byttet ut flere ganger med bedre løsninger.

Ellers står du fritt i å starte et selskap som bygger ut et landsdekkende nettverkt av hurtigladere hvis du ikke liker måten det gjøres på i dag.

Tror vi først må få jevnt med ladere langs de viktige strekningnene så det er mulig å kjøre problemfrie langturer. Der er vi snart, ihvertfall i større deler av Sør-Norge. Så må fornuftig prising av lading på plass så folk ikke lader mer enn man trenger. Når så den større massen av elbilister ser at det faktisk er mulig å kvitte seg med fossilbilen og trafikken på hurtigladerene går opp kan man utvide med flere ladere, og når biler som takler kraftigere lading kommer kan man øke fra 50kW til f.eks 100kW. Idiotisk å svi av masser penger nå på en 100kW lader.
Glad du spurte. Jo hva skjer da? Det som skjer er at hver bil trenger 15-20min i snitt pr lading, ikke en time(de fleste vil vel lade til 80% antar jeg). Selv brukte min bil 40 minutter fra 10% til 70% og det er lang tid. Om du er nr 1 i køen og fyren foran akkurat har begynt å lade, ja da går det fort to timer før du kan kjøre videre(fyren foran skal lade i en time og du skal lade i en time). Om noen år er batteriene noe større og tar til seg mer strøm over et større SOC vindu og forskjellen mellom en 20kW lader og en 50kW lader blir enda større.
En annen ting er jo at 20kW ladere vokser jo heller ikke på trær. Jobben med å montere en lader, dvs grave kabel, legge asfalt osv er jo den samme om laderen er på 20kW eller 50kW så skal det først greves og bygges er det vel like greit å ta kostnaden med å montere opp en 50kW lader? Prisen på laderen er jo ikke hele summen. At 20kW laderen har sin plass i infrastrukturen er jeg enig i. På plasser hvor forsyningen ikke er til stedet for flere 50kW ladere er saken selvsagt en annen. Å måtte legge opp en ny høyspentlinje for å forsyne et par 50kW ladere midt på vidden er selvsagt råflott men langs E6, E16, E18, E39 og E134 ved spisesteder og bensinstasjoner ser jeg det som en selvfølge å ha 50kW ladere.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Øyvind.h på tir 26. aug 2014, kl. 13:34
Sitat fra: smaug01 på tir 26. aug 2014, kl. 13:23
Dette handler ikke om hva laderen kan gi, men hva bilen kan ta imot. En 100kW lader kunne ikke ladet en Leaf raskere enn en 50kW lader, nettopp fordi man bare får maks effekt helt i bunn av batteriet, og da under helt optimale forhold (batteri med perfekt temp). Alle avvik fra dette fører til redusert hastighet.

Derfor kan du bare glemme 50kW snitteffekt i en normal ladesesjon på Leaf, og det er kjernen i problemstillingen. Det ser man om man måler og ikke bare lader :)

Jeg synes diskusjonen er interessant. Lading vil i snitt ta lengre tid på et 22kW punkt, men antakelig ikke mer enn toppen 50% i snitt. Dvs en sesjon på 20 min blir 30 min.
Det handler om hva laderen kan gi OG hva bilen kan ta i mot, ikke bare en av delene. Jeg loggfører ikke strøm og spenning, jeg bruker klokken. Hvis en 20kW lader tar 40 minutter på 60% og en 50kW lader bruker 15-20 minutter på 65-70% vil jeg påstå at tiden er signifikant forskjellig.

Gordon Retriever

Sitat fra: smaug01 på lør 23. aug 2014, kl. 21:28Ikke overalt selvsagt men steder der de opprinnelig skulle etablere seg. Så kan man jo lure på hva Transnova tenker når de gir de tilslag på nye plasser når de ikke klarer å leverer på plasser de allerede har fått klarsignal på.

Enig. Bør de få nye sjanser før det er ryddet opp i gamle problemer?

Ishavsveien er allerede i gang med å skape tvil om en av de nye ladestasjonene de har fått tilskudd til kommer til å bli realisert:  Link

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA