Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Død Leaf

Startet av Salesman53, mandag 11. august 2014, klokken 21:33

« forrige - neste »

Salesman53

Hei
Har et par ganger opplevd at bilen er helt død når jeg kommer for å hente den. Fjernkontrollen virker ikke og må bruke reserveløsning for å åpne døren og komme inn i bilen. Ringer Viking og de kommer og setter strøm på 12V batt. og bilen våkner til liv. Fredriftsbatteriet er nesten 100% mens 12v batt er helt tomt. Dette har skjedd to ganger. Noen andre som har vært bort et lignende tilfelle ?

Daeedor

Få sjekket 12V batteriet ditt , det kan være defekt..

Electric

Skift startbatteri asap. Multimeter kan selvsagt benyttes for å sjekke tilstand. Startbatterier på leaf ryker relativt raskt.

sven erik

skal en byrte 12 volt husk å slå av hoved strøm ellers knekkr du den enheten som skal lade 12 volt mens du kjører ++ mulig den er gått og  det er en måte å måle det på og men det husker jeg ikke nå

LeifEgge

Har opplevd det 3 ganger.

1.gangen gjorde jeg ikke noe nummer ut av det siden jeg var litt i tvil om det kunne vært min feil og at jeg derfor var litt flau ( om jeg hadde glemt å skru av noe)

2. gangen så var jeg sikker på at det ikke var min feil og Falken kom som vanlig og gav den en jumpstart. Dette var i ferien så fikk ikke tatt bilen inn på verksted.

3. gangen fulgte i forrige uke og da hjelp det ikke med jumpstart og Falken tok med seg bilen til BNH. Første test viste at 12v-batteriet var helt fint men etter en mer grundig sjekk så de at det var celleskade på batteriet og det ble byttet.

sven erik

er fort å tro at det er  ok om det gir mer en 12 v på tester men det er først ved belastning en ser om det er bra
men du får vel da nytt på garanti

elvedalen

Jeg kom hjem fra ferie (7D) og bilen var død, fikk start hjelp 12v, og bilen virket bra.
Fikk målt batteri 4v så det hadde tappet seg. Levete bilen på verksted, der sa de att det var min feil siden jeg hadde byttet til xenon fjern lys og at ballasten  trekker strøm, jeg hadde jo skrudd av lysbryteren og bilen kutter også strømmen så det skjønner ikke jeg  :o . Har ikke hatt noe problem etter dette. Har ikke fjernet HID pærene.
Nissan Leaf Tekna 2013.

E_S

Noe rart virker det som det er ihvertfall - jeg har hatt min bil stående to uker et par ganger, og det har ikke vært noe som helst strømtrekk der.. Det er veldig primitivt koblet kupé/bagasjeromslys på disse bilene, er ikke noe der som har stått på?
:)

offpist

Skjedde 2-3 ganger med meg også..
Nå har jeg kjøpt nytt 12V batteri, og siden har det vært stabilt.

Pass på at du får riktig, for den fysiske størrelsen på batteriet er litt forskjellig på Euro-leaf og Japan-Leaf. De ga meg først feil nemlig.

Og jeg fikk det IKKE på garanti.. noe BS om at Nissan kun gir 2 års garanti på startbatteriet.
Greit nok, men det er åpenbart at dette er en svakhet.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

leaf-newbe

#9
Garanti er Garanti.

du har alltid som privatkunde 5 års reklamasjonsrett.

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Gordon Retriever

Jeg antar Nissan gjør som flere andre bilprodusenter og spesifiserer i serviceheftet at garantitiden er 5 år, mens 12v-batteriet kun har 2 års garanti?

På fossilbiler som brukes litt ujevnt eller som har kjente strømslukere montert bruker jeg et multimeter og kontrollerer tilstanden til batteriet med jevne mellomrom, slik at jeg kan få en indikasjon på tilstanden til batteriet. Anbefales. :)

alexanderfjeld85

Har selv problemer med at Leafen (2013) sliter med å starte etter en del korte kjøreturer. Har skjønt at jeg må investere i en batterilader for å holde 12V batteriet stabilt. Men det var en grunn til at vi kjøpe Leaf, det var for å unngå teknisk biltrøbbel, så jeg er ganske blank.

Hvilken type batterilader bør jeg kjøpe? Og hvordan fungerer disse? (Noen gode løsninger fra denne linken? http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/bilelektrisk/batteriladere/ )

Takk for hjelpen.


Thomas Parsli

En CTEK-lader til rundt 700,- er bra nok.
Jeg lader 12V på både fossilbil og elbil om vinteren, gjerne en gang eller to.

For meg høres det ut som om 12V batteriet ditt er dårlig, så hvis det ikke fungerer med lader bør du bytte batteriet.
Om 12V-batteriet er ment å vare lenger enn 2år på en Nissan aner jeg ikke, BNH mener sannsynligvis at det er en slitedel hvis du reklamerer...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

Sitat fra: alexanderfjeld85 på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:07
Har selv problemer med at Leafen (2013) sliter med å starte etter en del korte kjøreturer. Har skjønt at jeg må investere i en batterilader for å holde 12V batteriet stabilt. Men det var en grunn til at vi kjøpe Leaf, det var for å unngå teknisk biltrøbbel, så jeg er ganske blank.

Hvilken type batterilader bør jeg kjøpe? Og hvordan fungerer disse? (Noen gode løsninger fra denne linken? http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/bilelektrisk/batteriladere/ )

Takk for hjelpen.


Det skal ikke være sånn. Batteriet ditt er sannsynligvis defekt , men sjekk batteriklemmer først !  Mulig de sitter løst eller er oksidert på innsiden mot polene ( kan også skje pga at de ikke er montert skikkelig i første omgang , og ikke innsatt med fett...eller feil på ladeenhet i bil !) uansett - dette må være reklamasjonsgrunn som nevnt ovenfor.

LeifEgge

Jeg hadde det samme problemet 3 ganger før jeg fikk nytt batteri skiftet kostnadsfritt av BNH. Sikkert en dårlig serie blybatterier

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA