Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enter forsikring økte pris med 46% på elbil forsikring for Leaf

Startet av knuxwm, mandag 11. august 2014, klokken 20:17

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 12. august 2014, klokken 11:04
Har noen sjekket pris på biler som finnes både som fossile og elektriske?

F.eks VW Up, VW Golf, Ford Focus og Renault Kangoo?
Hvis det er dyrere forsikring på elbilene synes jeg elbilforeningen skal be om en forklaring.

Thomas

Jeg hadde selv en ny golf med største motoren og full pakke. Den betalte jeg bare 3700kr for i året hos enter når jeg hadde 70% bonus. Fikk tilbud på leafen og de skulle ha nesten 5600 for den med samme og 20.000km som på golfen.
Fremtiden er elektrisk.

Småfly

3100 i året her i Tryg på en 2014 tekna.
12.000km i året , kasko og 75% bonus. Helt ålreit :-)

emil

Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. august 2014, klokken 09:19
Jeg har If-forsikring og har ikke merket noe økning der ennå, men ser på nettet på kalkulatoren deres at den er 800kr dyrere enn det jeg har betalt tip nå. Jeg har 50% bonus på bilen men tenkte å overføre bonusen fra bilen som er solgt og da får jeg 75%. Sparer noen lapper på det i mnd. Jeg betaler vel rundt 5000 i året nå. Nye satsen er 5800 for min bil.

Hos IF:

2012 Leaf, full kasko (m/super), 75% bonus og 30.000km/år: 4.500kr
1998 CR-V, delkasko, 60% bonus og 8.000km/år: 3500kr

Før kjøp av Leaf hadde jeg ubegrenset kjørelengde på CR-V, full kasko (ja litt dumt på så gammel bil) og 70% bonus til ca 9000kr/år.

BE

Jeg har Enter og betaler 2800,- full kasko og maks bonus for 20 000 km. Denne har holdt seg på dette i 3 år nå, så jeg har vært veldig fornøyd.

Dersom prisen nå i november dobles blir det raskt å se etter alternativer.

Sjekket nettopp https://www.komplettforsikring.no/
Her ble det 4300,- for 20000km full kasko. Kanskje det blir bytte?
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Daeedor

Samme her  - hadde Enter fram til akkurat nå , hvor prisen plutselig gikk opp med over 35%.
Etter litt shopping og Amcar-rabatt + husforsikrings flytting, ble det IF som stakk av med en knepen seier foran Sparebank 1. Andre selskaper lå langt unna..... Fikk ned prisen med 300 kr pr bil i forhold til ny pris fra Enter , men sparte nesten 2000,- på huset samtidig , så det var helt greit.

2 Leaf , 20000 km i kjørelengde på begge og 75 % bonus på begge.  Burde være yndlingskunden til nærmest ethvert forsikringsselskap jeg  - men noen mener altså at jeg skal svi så det holder for at andre bulker. Farvel , Enter...... :P

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. august 2014, klokken 10:55Sikker på at det er mer småskader på eksempelvis golf eller polo som er svært mange av. Likevel er de billigere å forsikre.

Men siden det er så mange Golfer og Poloer, er det også mange som betaler for skadene som oppstår. ;)

Det er mulig at elbiler i større grad brukes i byer, og at de kan ha overvekt av småskader f.eks. parkeringsskader.

Et annet spørsmål er hvor dyre er slike skader å utbedre på Leaf: Hvor mye skal til før hele frontfangeren må byttes, blir det lett skader på innfestingen av denne, og hva tar Nissan for å nye deler. Det hadde f.eks. vært interessant å visst hvor mye rimeligere de nye ståldørene på Leaf 1.5 er sammenlignet med de tidligere aluminiumsdørene.

Mippen

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 12. august 2014, klokken 13:09
Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. august 2014, klokken 10:55Sikker på at det er mer småskader på eksempelvis golf eller polo som er svært mange av. Likevel er de billigere å forsikre.

Men siden det er så mange Golfer og Poloer, er det også mange som betaler for skadene som oppstår. ;)

Det er mulig at elbiler i større grad brukes i byer, og at de kan ha overvekt av småskader f.eks. parkeringsskader.

Et annet spørsmål er hvor dyre er slike skader å utbedre på Leaf: Hvor mye skal til før hele frontfangeren må byttes, blir det lett skader på innfestingen av denne, og hva tar Nissan for å nye deler. Det hadde f.eks. vært interessant å visst hvor mye rimeligere de nye ståldørene på Leaf 1.5 er sammenlignet med de tidligere aluminiumsdørene.


Det blir ikke riktig likevel at andre skal betale for din skade. Når du får en skade så taper du bonus og på den måten betaler du tilbake en del av skaden. Hvis du kjører skadefritt i mange år har du betalt flere tusen kr alt inn så de taper i snitt ikke så masse. Det er bare at selskapet vil tjene mer.
Fremtiden er elektrisk.

Jan-Børre Olsen

Nettopp! Er så drittlei av å høre at forsikringsselskapene taper penger pga skader. De gjør jo ikke det. De tjener bare ikke fullt så mye som budsjettert!
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Rubberduck85

3260kr i året via waterslide og medlemsrabatt i elbil foreningen på min leaf

75% bonus 20000km
TMX 75D
Nissan leaf 2021
Vært innom det meste av elbil siden 2010

Kjell Leaf

Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. august 2014, klokken 18:32
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 12. august 2014, klokken 13:09
Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. august 2014, klokken 10:55Sikker på at det er mer småskader på eksempelvis golf eller polo som er svært mange av. Likevel er de billigere å forsikre.

Men siden det er så mange Golfer og Poloer, er det også mange som betaler for skadene som oppstår. ;)

Det er mulig at elbiler i større grad brukes i byer, og at de kan ha overvekt av småskader f.eks. parkeringsskader.

Et annet spørsmål er hvor dyre er slike skader å utbedre på Leaf: Hvor mye skal til før hele frontfangeren må byttes, blir det lett skader på innfestingen av denne, og hva tar Nissan for å nye deler. Det hadde f.eks. vært interessant å visst hvor mye rimeligere de nye ståldørene på Leaf 1.5 er sammenlignet med de tidligere aluminiumsdørene.


Det blir ikke riktig likevel at andre skal betale for din skade. Når du får en skade så taper du bonus og på den måten betaler du tilbake en del av skaden. Hvis du kjører skadefritt i mange år har du betalt flere tusen kr alt inn så de taper i snitt ikke så masse. Det er bare at selskapet vil tjene mer.
Det er slik forsikring fungerer, de som aldri krasjer betaler for de som krasjer mye.
Når du smeller en bil til 500.000,- når skal du betale det tilbake ? Kanskje smeller du den neste bilen også... Deretter blir forsikringen på en slik bil så dyr at du enten velger bare ansvar eller kjøper en bil som er billigere å forsikre. Hva om huset ditt brenner ned.........
Skulle alle betalt for sitt hadde forsikring vært unødvendig.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Jan-Børre Olsen

Sant nok, men de tjener jo penger. Ingen forsikringsselskap taper vel penger til dags dato(foruten sikkert noen jævler som spekulerer og skummer fløten helt til det smeller)?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 12. august 2014, klokken 22:05
Det er slik forsikring fungerer, de som aldri krasjer betaler for de som krasjer mye.
Når du smeller en bil til 500.000,- når skal du betale det tilbake ? Kanskje smeller du den neste bilen også... Deretter blir forsikringen på en slik bil så dyr at du enten velger bare ansvar eller kjøper en bil som er billigere å forsikre. Hva om huset ditt brenner ned.........
Skulle alle betalt for sitt hadde forsikring vært unødvendig.

Her ble det vel sagt at det var parkeringsskader som var en mulig årsak til økning av premien på Leaf og andre normalstørrelses elbiler, ikke totalvraking av bil til dobbel pris.

Mippen

Er klar over at noen kanskje totalvraker bilen flere ganger og ikke har råd til å betale tilbake. Du går uansett ned i bonus for hver gang så du betaler inn mer penger for hver gang du smeller. Det vil alltid være noen slike, men det er alltid noen som aldri smeller så det jevner seg ut. Poenget er at det ikke er riktig at de setter opp prisen på forsikringen din fordi andre smeller. Selv om du inndirekte betaler for de andre så har ikke du gjort noe skade og forsikringsselskapet har som oftest flertall av de som ikke har skader eller har så store og dyre skader at de likevel går i pluss. Det er ikke noe som tyder på at det er flere skader på leaf enn det er på andre vanlige biler. Derfor er det meningsløst at forsikringen skal være dyrere på en leaf enn på biler med større motor og mer utstyr.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på onsdag 13. august 2014, klokken 00:20
Det er ikke noe som tyder på at det er flere skader på leaf enn det er på andre vanlige biler.

Det er vel egentlig det forsikringsselskapene påstår hvis de er i ferd med å sette opp prisene - premiene er ment å speile faktiske utlegg selskapene har etter skader. (Hvorfor kalles det forsikringspremie, forresten, det er ikke noe du har vunnet, liksom...)

Som jeg antydet tidligere er det også mulig at det ikke nødvendigvis er mange og store skader som driver opp "premien", små skader som er dyre å rette kan også spille en rolle.

Det kan heller ikke utelukkes at enkelte selskaper setter opp prisen litt ekstra etter det første året og man allerede har klart å lokke til seg kunden, men jeg har fulgt med på forsikringspriser på Leaf en stund, og tendensen er ganske klar: Pristrenden peker oppover.

Rio

 Eller så er det slik at elbilister, takkes være god aksellerasjon, har flere ulykker enn gjennomsnittet...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA