Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrautstyrstråden

Startet av Gordon Retriever, mandag 11. august 2014, klokken 17:37

« forrige - neste »

djdura

Hei.

Er det noen som vet om det er mulig å overstyre lysassistent systemet i e-Golf?
Lurer på å putte det på listen over ekstrautstyr, men hvis ikke systemet kan overstyres manuelt vet jeg ikke helt om det kommer på listen.
Mvh
djdura, Hokksund

Råde

Sitat fra: djdura på tirsdag 19. august 2014, klokken 12:04
Hei.

Er det noen som vet om det er mulig å overstyre lysassistent systemet i e-Golf?
Lurer på å putte det på listen over ekstrautstyr, men hvis ikke systemet kan overstyres manuelt vet jeg ikke helt om det kommer på listen.
Det kan du (hvis jeg forstår spørsmålet)

Lysbryteren kan dreier til 0 (låst til kjørelys på), Auto (selvforklarende), park (ditto) og på

Coming/leaving home kan skrus av/stilles inn

Regnsensor er genial og kan også overstyres

Edit: fjernlysassistenten kan også overstyres. Hendlen frem en gang: assistent, en gang til:fjernlys, en gang til:assistent...

Fjernlysassistenten tenner fjernlyset kun i (nesten) stummende mørke, over ca 60km/t, ingen biler foran (også veilys), kjøttkaker til... Osv
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Sitat fra: Råde på tirsdag 19. august 2014, klokken 12:40

Det kan du (hvis jeg forstår spørsmålet)

Jeg er ganske sikker spørsmålet gjelder fjernlysassistenten. :)

Forøvrig er jeg enig med djdura i at det er ønskelig å kunne overstyre denne manuelt noen ganger.

e-Golfer

Fjernlysassistenten kan overstyres.

Dersom du vipper fjernlysbryteren en gang fra deg, setter du på Fjernlysassistenten, og den slår seg da av og på automatisk. Vipper du den frem en gang til slår du på fjernlyset, og det blir da stående på til du slår det av manuelt.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Gordon Retriever

Jeg hadde aldri trodd jeg ville vurdere en bil der man må stikke nøkkelen i tenningslåsen igjen. Aldri.
Vel, det var før jeg møtte e-Golf.

For det første, låsingen av ladekabelen til bilen er genial, men jeg synes ikke nøkkelfri bil er overbevisende implementert med opplåsingen av ladekabelen.  Man kan selvsagt bare berøre et av dørhåndtakene på vei til ladekabelen, men da låses hele bilen opp, selv om man i enkelte situasjoner ville ønsket å la bilen være låst til man skulle sette seg inn. Og nærmer man seg bilen bakfra, er det like enkelt å låse opp ladekontakten via fjernkontrollen.

Og der mange produsenter velger å la biler med nøkkelfri åpning og start ha en ekstra liten og lekker fjernstyring med en skjult nødnøkkel, går VW for en mer konservativ tilnærming: En helt vanlig, synlig utfellbar nøkkel som del av fjernkontrollen.

Det som kanskje tiltaler meg mest den gammeldagse tenningslåsen i e-Golf, er at den viser hvor opptatt VW er av å avmystifisere elbilen og gjøre opplevelsen mest mulig lik en hvilken som helst annen bil: Du vrir rundt nøkkelen og stirrer inn i et dashbord med ordinære analoge klokker. Ingen digitale trær som vokser eller animerte sommerfugler som flyr. Juletrebelysningen kan vente til desember, i e-Golf glimrer den med sitt fravær.

På denne måten minner Golf litt om kvikklunsj-sjokoladen: Hvorfor forandre for mye på noe som har fungert og  vært en suksess i årevis? Kanskje har VWs utviklingsavdeling hatt en tysk sjokoladeklassiker i tankene når de skapte e-Golfen; Ritter Sport og dens udødelige slagord Quadratisch, Praktisch, Gut.  ;)

Tekberg

Etter 4 månederni Teslaen ser jeg overhode ingen grunn til å ta nøkkelen opp av lomma!
Kjørte fosilbil her en dag, og fant meg selv ved døren i påvente av av at håndtakene skulle komme ut, noe de ikke gjorde
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017 solgt oktober 2019
X100 oktober 2019 solgt juni 2021
Model 3 juni 2021 solgt des 2023
Model Y september 2022
Polestar Januar 2024
Kia soul november 2018 solgt oktober 2022

afo

Sitat fra: Tekberg på mandag 25. august 2014, klokken 22:36
Etter 4 månederni Teslaen ser jeg overhode ingen grunn til å ta nøkkelen opp av lomma!
Kjørte fosilbil her en dag, og fant meg selv ved døren i påvente av av at håndtakene skulle komme ut, noe de ikke gjorde

Puffen

Er det sånn at skinn interiør automatisk gir sportsseter ?  Hvordan er i såfall disse å sitte i ? I forhold til stoffsetene ?  Hadde en BMW med sportseter for en del år siden, og de var stødige, men harde som fy

EV - Driver

Har prøvesittet sportssetene og synes de var svært behagelige.  Kan ikke si at jeg reagerte på at de var harde.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Råde

Sitat fra: Puffen på tirsdag 26. august 2014, klokken 21:16
Er det sånn at skinn interiør automatisk gir sportsseter ?  Hvordan er i såfall disse å sitte i ? I forhold til stoffsetene ?  Hadde en BMW med sportseter for en del år siden, og de var stødige, men harde som fy
1. Ja
2. Meget gode. Akkurat passe sidestøtte, ok justeringsmuligheter og gode å komme inn og ut av. Litt kort sittepute hvis du er over 175, men ikke annerledes enn stoffsetene.
3. En annen verden!!
4. BMW sport er ikke = golf liksomsport. De er tyskerfaste, men ikke harde.
e-Golf | X75D

Råde

Jeg har lenge syntes at det manglet noe visuelt på e-golf. Noe kan man gjøre med felger, men i tillegg til deg... Ikke at den ikke ser bra ut, men det siste ekstra. At den ikke er senket undrer meg litt, siden det gir bedre aerodynamikk, og det ville også pyntet etter min smak i hvert fall.

Man kunne slengt på R-line eksteriør (til mange penger), men det blir merkelig. Det ser for vulgært ut når bilen ikke har 300hk... Se første bilde.

Nå har keg kommet over en tysk side som selger originalt utstyr, og der fant jeg det jeg synes GTI/GTD har hatt som gjør det visuelle. En helt liten kant ved spoiler og sideskjørt. Se andre bilde.

Dette finnes her. De har også annet utstyr som aluminiums speilhus, originale felger osv. Frakt ble 13 euro til Norge for listene:
http://www.kunzmann.de/shop/en/exterieur-original-volkswagen-golf-7-vw-side-skirts-set-gti-gtd.htm
e-Golf | X75D

Kmellioli

Savner panoramatak på e-golf! Det er vel ikke noe praktisk i veien for å tilby det på el-utgaven slik som i den fossile. Blir langt lysere og triveligere med glass over hodet.
Tesla S75D desember 2017
E-golf 2015

Gordon Retriever

Møller har omsider oppdatert den norske konfiguratoren, slik at varmepumpe nå er ett av valgene man kan legge til.  Også keylesspakken som også har manglet i konfiguratoren er på plass.

Det er også fjernet sperre mot å kombinere skinnseter i farge Shetland sammen med ambientepakke.

Imidlertid har jeg fortsatt problemer med at konfiguratoren ikke vil la meg sette opp en bil uten skinnseter. :o

Audigaudi

Jeg har lagt ved et bilde av en basskasse jeg har laget for å erstatte den originale fra Dynaudio. Bildekvaliteten er ikke all verden, men viser at det blir mer anvendelig plass til kabler m.m. Jeg har planer om å beskrive prosessen nærmere i tråden om originalt stereoanlegg.

Den som ser nøye ser at posen med 16A kabelen ligger til høyre. Skjøteledning i midten og forsterkeren til Dynaudio løst under skjøteledningen. Jekk med mer ligger til venstre. Det er også greit med plass til den originale ladekabelen med klump i dette hulrommet.

Løsningen har gitt meg bedre bass og mer plass.

Gordon Retriever

Et spørsmål til dere som har fjernlysassistent: Er dere fornøyde?

Prisen for assistenten er ikke akkurat avskrekkende, men det er likevel greit å styre utenom utstyr man ikke liker. Tidligere erfaringer med av/på-assistenter som den i e-Golf har etterlatt et inntrykk av at de ofte er litt overivrige etter å blende ned.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA