Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Semihurtiglader på Nutheim, Langs E134

Startet av jarand, lørdag 09. august 2014, klokken 09:05

« forrige - neste »

jarand

Da har jeg startet et prosjekt, med ladestolpe på 22 kW, 400 V. Hvor lang tid tar det for Tesla, og eventuelt andre biler å lade full tank på denne laderen ? Hvor mye er det legitimt å ta for en times ladning?

Kom innom Nutheim Gjestiveri i Telemark, for en god lunsj eller middag. http://nutheim.no/
Ladestasjonen skal stå ferdig i starten av september, Velkommen !

emil

En Tesla og Zoe kan jo lade mye mer på en time enn f.eks en Leaf med 3.3kW.
En Zoe vil nok være fulladet før første timen er over hvis den ikke kom rullende inn med helt tom tank. En 85kWh Tesla med tom tank og enkeltlader kan nok bli stående i noen timer for å få fyllt opp.

Du kan jo se litt på prisingen GrønnKontakt tar for sine flexiladere http://gronnkontakt.no/. Klikk "kjøp ladekort" og så velg flexilader så kommer prisene opp.

Ellers burde du nok ha noen 16-32A enfase lademuligheter også så de som kun kan lade enfase 16/32A ikke opptar 400V kontakten unødvendig.

E_S

Sitat fra: emil på lørdag 09. august 2014, klokken 10:05
En Tesla og Zoe kan jo lade mye mer på en time enn f.eks en Leaf med 3.3kW.
En Zoe vil nok være fulladet før første timen er over hvis den ikke kom rullende inn med helt tom tank. En 85kWh Tesla med tom tank og enkeltlader kan nok bli stående i noen timer for å få fyllt opp.

Du kan jo se litt på prisingen GrønnKontakt tar for sine flexiladere http://gronnkontakt.no/. Klikk "kjøp ladekort" og så velg flexilader så kommer prisene opp.

Ellers burde du nok ha noen 16-32A enfase lademuligheter også så de som kun kan lade enfase 16/32A ikke opptar 400V kontakten unødvendig.

Ikke ta betalt pr. time for lading - det resulterer i at de som kan klare seg med 20-30 minutter tilkoblet allikevel blir stående en time fordi de har betalt for det, og da blir det trege saker og kø. Bedre med f.eks. 15-minuttersintervaller.
:)

jarand

Vi skal legge vanlig stikkontakt schuko i tillegg til hurtigladningen, slik at foreksempel de som sover på hotellet vårt, kan lade over natt. Jeg tenker at en 15 minutters tidsintervall er en god ide. Vi har også en ressturant, og gjennomsnittet en kunde bruker hos oss er jo rundt 45 minutter. Takk for svar!

svingen

Vil bare si tomme opp jeg! :)
veldig bra att det er flere som gjør slike ting og setter opp ladestasjoner,er man på tur med elbil er det jo ikke tvil hvor man tar pause og spiser osv hvis valget er lade mulighet eller ikke :)

husk og meld det inn på ladestasjoner.no når det er i orden :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sn0le

#5
En helt tom Tesla med 85kWh batteri og dobbeltlader kan fylle full tank på 4-5 timer.
En med enkeltlader kan fylle opp på 8-10 timer.

De med enkeltlader klarer seg egentlig med ladekabelen som fulgte med bilen og et 3-fas 400V/16A industristikk. Disse er veldig billig å sette opp kontra en Type-2 ladeboks.

For overnattingsgjester kan et opplegg med 230V/32A 1-fas industristikk være helt kurant. Det gir nok strøm til å lade fra tomt til fullt i løpet av 10-12 timer.
Dette er også billig å installere.

Hvis man har et 22kW ladepunkt så har man et tilbud for de som kun tar en ladestopp for å komme videre fortest mulig, disse vil sikkert ta seg en lunsj eller middag hos dere.
Overnattingsgjester trenger ikke 22kW, og da kan man enkelt og billig installere et par kontakter som gir et bra tilbud for de som kunne tenke seg en overnatting.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

fredag

Supert.

Her har du en oversikt over hvor mye forskjellige bilmodeller kan trekke fra en 22kW type2-kontakt:

http://enmira.no/Ladeguiden.html

20kr/t for en Tesla Model S med dobbeltlader eller Zoe tilsvarer en kWt-pris på 1kr/kWt. Som tommelfingerregel er 1kr/kWt ca kostpris, 2kr/kWt er akseptabelt, og alt over 2kr/kWt er DYRT.

Tesla Model S med enkeltlader kan kun trekke 11kW.

Leaf og i-Miev elbiler har ofte ikke med seg egen type2-kabel. Hvis du har en vanlig jordet utestikkontakt på parkeringsplassen ved siden av 22kW type2-kontakten vil Leaf og i-Miev elbiler ofte være happy med disse fremfor type2.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jarand

Takk for fantastisk respons i dette forumet!!! All info gjør alt så mye enklere for oss som hotelleiere i Vest-Telemark! Vi har besluttet at både vanlig stikkkontakt, og 22 kW hurtigladning, med dobbelt uttak skal bli bygd. ;) Så en relativ pris for "hurtigladning" er mellom 20 og 60 kr timen ? Uansett skal vi få prøvd å få registrert oss, slik at vi blir synelige på kartet! Koster dette noe også ?

muggost

Hehe dette er jo HELT perfekt! Vi har hytte i Rauland og pleier å stoppe i Nutheim for å spise / p****. Nå blir det jo en lader halvveis mellom Kongsberg og Rauland, hvilket betyr at jeg kan ta Leaf'en på hyttetur på sommern :-)

TAKK!

jkirkebo

Sitat fra: jarand på lørdag 09. august 2014, klokken 18:59
Takk for fantastisk respons i dette forumet!!! All info gjør alt så mye enklere for oss som hotelleiere i Vest-Telemark! Vi har besluttet at både vanlig stikkkontakt, og 22 kW hurtigladning, med dobbelt uttak skal bli bygd. ;) Så en relativ pris for "hurtigladning" er mellom 20 og 60 kr timen ? Uansett skal vi få prøvd å få registrert oss, slik at vi blir synelige på kartet! Koster dette noe også ?

Nei, det koster ingenting heldigvis :)

22kW er fint for de som trenger lading på dagtid underveis, og vanlig stikkontakt er greit over natten for de med mindre elbiler. Men Teslaene klarer seg med noe midt imellom dette ved overnatting. Enten 16A 3-fase 400V rød plugg om man har 400V, eller 32A 1-fase 230V blå plugg om man ikke har 400V. Disse koster fint lite å sette opp i forhold til en Type 2 22kW løsning.

Har man alikevel bare 22kW tilgjengelig vil jeg si det er greit med 50 kroner timen på dagtid men en overnattingsgjest som også betaler for rom bør kunne få bruke en slik over natten for en 100-lapp synes jeg. Det forbrukes ikke strøm for mer enn en 50-lapp uansett, så man går litt i pluss på den delen også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

#10
Sitat fra: nime01 på lørdag 09. august 2014, klokken 21:18
Meget bra tiltak langs E134!  ;)

Har du gjort noen vurdering på hvorvidt det kan være hensiktsmessig å tilby Combo/CCS hurtiglading også? Er jo solgt mange biler med dette systemet.
Da ville man ha Combo/CCS dekning fra Oslo->Drammen->Kongsberg (sort hull)->Notodden->Nutheim

Vet ikke om det her er spesielt økonomisk lønnsomt,en semi hurtiglader som støtter COMBO/CSS (e-up osv) og Chademo (som er solgt flere av) koster fort 130 tusen,da kan man lade en slik bil på ca 45 min,da bruker den "22KW".
Kan jo høre om kommunen er interessert i og støtte det her men har min tvil,dem har ikke svart på mail jeg har sendt den en gang.
Det Er og søkt fra grønn kontakt om og sette opp ladere videre oppover mot E134 (så vil tro det kommer en i seljord)
Det er veldig kort avstand fra Notodden til Nutheim (5 mil som bruker ca 35% av batteriet rimlig flatt)

jeg skal ikke være negativ men det er vel ikke spesielt mange som kjører elbil oppover her (jeg kjørte forbi får noen uker siden men var rimelig alene)

så anbefaler eller og sette opp 2-3 vanlig stikk kontakt på 16a og kanskje 1 stk 32a slik att biler som klarer 32a kan lade dobbel så raskt som vanlig stikk kontakt (kan vel kort sagt man kommer ca 4-5 mil på 32a per time og ca 2 mil på en 16a kontakt og på 22KW så får man 12 mil per time )

Hilsen en som kjøre en liten Pugot ION som nok stopper her neste gang jeg skal oppover til Dalen med min lille bil :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

fredag

Sitat fra: jarand på lørdag 09. august 2014, klokken 18:59
Så en relativ pris for "hurtigladning" er mellom 20 og 60 kr timen ? Uansett skal vi få prøvd å få registrert oss, slik at vi blir synelige på kartet! Koster dette noe også ?

20kr/time er billig. 60kr/time er for dyrt, spør du meg.

Registrering på NOBIL ladekartet er gratis. Pass på å få med om dette kun er for gjester, og info om at lading koster penger og slikt ved registrering.

http://www.elbil.no/nobil/index.php/tips-oss-om-ladestasjoner
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

TRM

Veldig bra initiativ! Vi kjører flere ganger i året fra Østlandet til Odda, og har i utgangspunktet tenkt å benytte oss av SC på Vinjekroa, men en time, halvannen, på Nutheim blir fort et godt alternativ med dobbeltlader og 22kw. Svigers overnatta forøvrig hos dere natt til i dag, og var veldig fornøyd med stedet! ☺
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

jarand

Den var en topp ide å ta 100 lappen for ladning over natt, og 50 eller 40 for timen! Er så glad for god respons, og eg håpar indelig at den kommer til å bli brukt, TAKK !

bosse

Dersom en times lading hadde fulgt med måltidet, så hadde vi nok stoppet innom på vei til eller fra hytta, men vi gidder ikke dersom det koster flere ganger strømprisen.

Dette er dog bare slik det er sett fra min side, og jeg tror andre vil ha stor nytte av å lade i deres hyggelige omgivelser, så kudos for flott tiltak.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA